houtwurm krijgt soldeeradvies....

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor Pjotr » di 23 okt 2012, 20:42

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb

Die is ook het probleem niet. Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...

Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden. Gewoon een kwestie van blijven oefenen.

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 17791
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor ds23man » di 23 okt 2012, 20:45

Het "soldeer probleempje" van Henk Jan houdt ons wel bezig! Nog even en iemand adviseert Viagra! :rofl:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor Henkjan » di 23 okt 2012, 21:16

Pjotr schreef:.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...

Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.

ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig


Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor Pjotr » di 23 okt 2012, 21:31

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...

Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.

ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, juist niet dikker. 0,5mm - 0,7mm dik is prima. Gewoon sneller werken :D

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Bertje » di 23 okt 2012, 23:23

Klosje Stannol soldeer 0,8 werkt bijvoorbeeld prima, wel de loodhoudende nemen. Doe je geen smd (nog niet... :rofl: ) dan is 0,5 n.v.t.

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 20113
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor ray5150 » di 23 okt 2012, 23:59

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:.... Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...

Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden.

ik zal eens wat dikker soldeer pakken dan, met dat hele dunnen spul is vlot veel toevoeren wat lastig

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, juist niet dikker. 0,5mm - 0,7mm dik is prima. Gewoon sneller werken :D

Peter, voor dat soort printwerk pak je toch 1 mm ? anders gebruik je zowat een klos per filter...
0.5 mm heb ik ook wel, gebruik ik maar heel zelden, voor SMD en dat soort priegelwerk.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor Pjotr » wo 24 okt 2012, 7:32

ray5150 schreef:Peter, voor dat soort printwerk pak je toch 1 mm ? anders gebruik je zowat een klos per filter...
0.5 mm heb ik ook wel, gebruik ik maar heel zelden, voor SMD en dat soort priegelwerk.

Op een klos van 250 gr zit voor 0,5mm, 0,8mm of 1mm zit evenveel soldeer hoor :mrgreen:

Het dunne 0,5 is wel duurder maar ik denk niet dat HJ dat heeft, eerder 0,7 of 1 dik. Wat ik aan wilde geven is dat de dikte niet zoveel uitmaakt. Dikker dan 1 mm smelt dan weer minder makkelijk.

Mr Tube
Berichten: 1461
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: zware 3weg met CSS

Berichtdoor Mr Tube » do 25 okt 2012, 7:33

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
ray5150 schreef:Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb

Die is ook het probleem niet. Je bent gewoon te zuinig/voorzichtig met soldeer...

Zulke solderingen als op je foto's moeten in 5 sec goed door vloeien en goed zijn. Dat betekent dat je gelijk een voldoende dosis soldeer moet toevoeren en bout op ong. 380 graden. Gewoon een kwestie van blijven oefenen.


dat geldt voor een normale printplaat en dan gaat het vaak nog sneller.
onderschat de grote kopervlakken niet, zeker bij 70u dikte moet je vaak wat langer stoken voordat het soldeer goed vloeit.
De truc is om in beginsel vooral het kopervlak te verhitten en dan pas het draadje van het component, als het soldeer op het kopervlak goed vloeit dan komt de rest ook goed.

soldeerdikte maakt niet uit, bij dun soldeer moet je gewoon meer toevoeren maar met dikker gaat het makkelijker.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » vr 26 okt 2012, 22:29

zo dan?
Bijlagen
IMAG0425.jpg

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 20113
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor ray5150 » vr 26 okt 2012, 22:33

Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 668
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor pvanlingen » vr 26 okt 2012, 22:36

En opletten dat je het koperlaagje niet mechanisch belast als het warm is.
De lijm is dan vloeibaar en het koper laat dan gemakkelijk los.

Paul.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » vr 26 okt 2012, 22:51

ray5150 schreef:Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?
waarom wel?

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Pjotr » vr 26 okt 2012, 23:04

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?
waarom wel?

Omdat je dan de componenten een stuk makkelijker weer los kunt solderen mocht dat nodig zijn. Maar qua soldeerkwaliteit maak je wel vorderingen. Zie je wel dat oefenen helpt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » vr 26 okt 2012, 23:09

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
ray5150 schreef:Normaliter gesproken soldeer je OP het gaatje, en staat de aansluitdraad rechtop. waarom hier niet ?
waarom wel?
Omdat je dan de componenten een stuk makkelijker weer los kunt solderen mocht dat nodig zijn.
oh, maar nog los van dat ik dat niet van plan ben, kan je ze nu makkelijk los knippen en dan alsnog op t stompje solderen :mrgreen:

Pjotr schreef:Maar qua soldeerkwaliteit maak je wel vorderingen. Zie je wel dat oefenen helpt :mrgreen:
oefenen? lekker wat tussendoor doen dat voldoening geeft, fijn de kasten gefineerd. en verder wel onthouden wat er gezegd was natuurlijk, dus langer bakken, print voorverwarmen, en meer soldeer :goeie:

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Bertje » vr 26 okt 2012, 23:24

Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor sietse » za 27 okt 2012, 13:48

Bertje schreef:Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.

Juist, zo heb ik dat ooit geleerd voor medische en militaire kwaliteits eisen.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Pjotr » za 27 okt 2012, 14:00

Henkjan schreef:oh, maar nog los van dat ik dat niet van plan ben, kan je ze nu makkelijk los knippen en dan alsnog op t stompje solderen :mrgreen:


Plannen veranderen snel :D Volgens mij was je ook niet van plan om je foliespoel af te scheuren na het solderen.... :roll:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » za 27 okt 2012, 14:10

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:oh, maar nog los van dat ik dat niet van plan ben, kan je ze nu makkelijk los knippen en dan alsnog op t stompje solderen :mrgreen:
Plannen veranderen snel :D Volgens mij was je ook niet van plan om je foliespoel af te scheuren na het solderen.... :roll:
dat was voor het solderen :cry:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Pjotr » za 27 okt 2012, 14:18

Ik zou i.i.g. wat extra 3mm gaatjes boren en de zware componenten zoals spoelen met tiewraps vastzetten. Zelf doe ik er dan meestal nog een klodder smeltlijm tussen zodat de componenten bij inbouw niet kunnen gaan meetrillen.

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 20113
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor ray5150 » za 27 okt 2012, 14:35

Dat heeft hij al gedaan.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » za 27 okt 2012, 14:57

spoelen met M5 bout&moer vast:
Afbeelding

en met stevige tie-wraps:
Afbeelding

en de rest zit allemaal met smeltlijm (zelfs de draadbruggen)

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Bertje » za 27 okt 2012, 18:12

sietse schreef:
Bertje schreef:Als je op het gaatje dichtsoldeert zit het mechanisch wel wat steviger op de print. Zo "hoort" het wel eigenlijk. Dus onderdeel door de print, aansluitingen beetje omvouwen, afknippen en daarna solderen.

Juist, zo heb ik dat ooit geleerd voor medische en militaire kwaliteits eisen.

:D Ik heb ooit stage gelopen bij de luchtmacht (DELM Rhenen), die afdeling repareerde en testte o.a. de F16 electronica. Dan moest het wel netjes ja... 8)

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor sietse » za 27 okt 2012, 19:57

Tja, waar ik ooit werkte produceerden we medisch en militair.
Maar het waarom van het ombuigen van draadjes van om het even wat, is dat, wat je op een printplaat soldeert, de soldeerlas te ontdoen van mechanische belasting. Denk daar aan als je om het even wat aan elkaar soldeert. Soldeertin kan niet tegen mechanische belasting. Dan gaat het loszitten. :!:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: houtwurm krijgt soldeeradvies....

Berichtdoor Henkjan » za 27 okt 2012, 22:38

alle onderdelen zitten eerst op een andere manier vastgezet (zie boven)


Terug naar “Solderen, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dotnetdotcom [Crawler] en 1 gast