eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1369
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields

eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Muug » vr 22 nov 2013, 23:38

Soldeer ik de componenten vast vóór of nadat ik de pootjes op de goede lengte bijknip? Ik heb iets opgevangen over haarscheurtjes in het soldeer die ontstaan als je eerst soldeert en dan pas knipt...

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4148
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor audiomanics » za 23 nov 2013, 0:00

Klopt.. Eerst knippen en dan solderen.. (Al doen we het meestal andersom omdat anders die onderdelen er steeds uit vallen..)
Zijn trouwens wel hulpmiddeltjes voor..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor maikbike » za 23 nov 2013, 0:28

om het eruitvallen tegen te gaan kan je 1 poot ombuigen, de ander afknippen en solderen.en dan het tweede pootje knippen en solderen.
of een atribuut uit de omgeving onder het te solderen component leggen, en het gehele werkstuk daar op laten rusten.
Mijn methodiek.

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21467
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ray5150 » za 23 nov 2013, 0:41

Als je haarscheurtjes in het soldeerwerk krijgt door het afknippen dan een draadje is er toch met de soldeerkunsten iets niet in orde...

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3934
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Kappa7 » za 23 nov 2013, 1:09

ray5150 schreef:Als je haarscheurtjes in het soldeerwerk krijgt door het afknippen dan een draadje is er toch met de soldeerkunsten iets niet in orde...

Dat lijkt natuurlijk wel maar vergeet niet dat soldeer erg zacht is en makkelijk buigt.
Dat doet het nog steeds als het een keer warm is geweest.
Bij dat buigen kunnen wel degelijk scheurtjes ontstaan.

Moet wel toegeven dat ik zelf ook altijd eerst bak en dan pas ga snoeien. :mrgreen:
Als je geen grote krachten met het knippen op het pootje uit oefent dan zal het buigen ook wel mee vallen.

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 6370
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor SARK » za 23 nov 2013, 9:20

Wat ook wel wordt toegepast is:
1) Bakken
2) Snoeien
3) Nagloeien

Als het dunne draden betreft dan ben ik ook van het Bakken/Snoeien, als de draad wat dikker is (bij de wat forsere componenten) dan is het wat prettiger om eerst te snoeien om de verhittingstijd niet onnodig lang te laten duren.
Om die zogenaamde haarscheurtjes maak ik me niet zo druk.

http://learn.adafruit.com/adafruit-guid ... ring/tools
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18971
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Pjotr » za 23 nov 2013, 9:32

Het verhaal klopt. Een tin soldeerverbinding kan geen grote krachten hebben, dan ontstaat er een proces waarbij het tin gaat verpoederen, dat gaat langzaam en dat proces stopt niet en uiteindelijk zit je met een los component na verloop van tijd. Knip je het later af dan kunnen de krachten op het soldeer groot genoeg zijn om dat proces op gang te brengen. Ook bij vermogenstransistoren die niet juist op het koelprofiel zijn bevestigd heb je er mee te maken als de krachten door thermisch krimpen en uitzetten op de soldeerverbinding niet weg kunnen: Je ziet soms TO3 transistoren direct in de print gesoldeerd, is vragen om moeilijkheden op termijn.

In het geval van gaatjesprint, buig de uiteinden een beetje scheef en knip ze daarna af zodat het component er niet uit valt. Maar meestal gebruik je de uiteinden ook als draadverbinding op de achterkant en dan is er helemaal geen probleem. En anders kun je na het afknippen van een reeds gesoldeerd component het soldeer nog even kort na-solderen, dat is wat ik meestal doe.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 5250
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Beetstersweach

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor richard » do 28 nov 2013, 0:59

Pjotr schreef:Het verhaal klopt. Een tin soldeerverbinding kan geen grote krachten hebben, dan ontstaat er een proces waarbij het tin gaat verpoederen, dat gaat langzaam en dat proces stopt niet
Dat proces wordt ook in gang gezet als het tin een te lage temperatuur heeft gehad (< 13°C), het moderne loodvrije tin is hier extra gevoelig voor.
Genoeg is beter.

b_force
Berichten: 12365
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor b_force » do 28 nov 2013, 14:48

Muug schreef:Soldeer ik de componenten vast vóór of nadat ik de pootjes op de goede lengte bijknip? Ik heb iets opgevangen over haarscheurtjes in het soldeer die ontstaan als je eerst soldeert en dan pas knipt...

plaatsen, solderen, knippen en dan weer solderen. :)
Het hangt er wel een beetje vanaf wat.
Kleine condensatortjes en weerstandjes hoeven niet altijd.

Op die manier werken hier versterkers al jaren :)

Wat dat betreft is een dubbellaagsprint wel makkelijker en SMD ook.

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8259
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Wowly » do 28 nov 2013, 15:49

insteken "vast"buigen afknippen solderen

molekuul
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor molekuul » zo 08 dec 2013, 10:21

Wowly schreef:insteken "vast"buigen afknippen solderen


Klopt eerst knippen dan solderen.
Dit heeft te maken met de verwarming van de draad. Als je de draad niet afknipt verlies je veel warmte in de draad, waardoor je of een slechte soldeerverbinding ontstaat, of langer verwarmt waardoor de temperatuur in je component te hoog wordt waardoor deze kan oververhitten.
Dus mooi afknippen op de rand van je soldeerpad. En dat met een mooi vlakbektang, zoals de onderstaande knipex tangen.
http://www.knipex.com/index.php?id=1216 ... oupID=1486

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 10:28

Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.

Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.

Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Arno » zo 08 dec 2013, 11:16

ds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.

Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.

Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....

Ja, maar je weet toch... hier op ZBA is alles 'next level' :wink:

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 11:23

Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten...... :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3934
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 dec 2013, 11:31

ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten...... :rofl: :rofl: :rofl:

Die heb je daar toch niet voor nodig.

molekuul
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor molekuul » zo 08 dec 2013, 11:47

Kappa7 schreef:
ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten...... :rofl: :rofl: :rofl:

Die heb je daar toch niet voor nodig.


Natuurlijk wel, die gehaktificeerde bout heeft minder last van de trilling als je muziek zit te luisteren tijdens het solderen. De mogelijkheid bestaat immers dat deze trilling in je soldeerverbinding terrecht komt. Deze trilling krijg je er nooit meer uit, de muziek zal dan altijd gesmeerd worden met de muziek tijdens het solderen.
Dit gaat de plaatsing niet ten goede komen :rofl: :rofl: :rofl:

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 11:54

Zeker niet als je Frans Bauer op had staan! :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18971
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Pjotr » zo 08 dec 2013, 12:20

ds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.

Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.

Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....

Ja, jij bent natuurlijk maatgevend in deze :rofl:

Maar niet om het een of ander, Philips kon ergens jaren '90 een serie van 10.000 TV's na gaan servicen juist vanwege dit probleem: Eerst solderen en dan afknippen. Na een jaartje zat een tor in de HS los in de print en ging slecht contact maken met kans op brand.

Maar je hebt een punt, voor de hobby mag je aanklooien wat je wilt en zien waar het schip strandt :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 08 dec 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21467
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ray5150 » zo 08 dec 2013, 12:32

ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten...... :rofl: :rofl: :rofl:


Je hebt zojuist een nieuwe markt aangeboord !

bruno.jpg


:rofl: :rofl:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 12:38

ray5150 schreef:
ds23man schreef:Zit nog te wachten op gehaktificeerde soldeerbouten...... :rofl: :rofl: :rofl:


Je hebt zojuist een nieuwe markt aangeboord !

bruno.jpg


:rofl: :rofl:


Ik wordt rijk! :goeie: :goeie: :goeie:
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 12:45

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Maar niet om het een of ander, Philips kon ergens jaren '90 een serie van 10.000 TV's na gaan na-servicen juist vanwege dit probleem: Eerst solderen en dan afknippen. Na een jaartje zat een tor in de HS los in de print en ging slecht contact maken met kans op brand.


Soldeerden ze toen nog met de hand? Geen wonder dat Plips het niet gered heeft! :mrgreen:

Heb zelf de nodige tv reparatie ervaring oa veel Philips, de twee belangrijkste gereedschappen waren een loeplamp en een goeie geisoleerde schroevendraaier. De laatste om al tikkend op de printplaten de storingslocatie globaal op te sporen en de eerste om dan de gewraakte koude soldeerverbinding te vinden.

75% van de storingen werden veroorzaakt door thermische belasting van de soldeerverbindingen bij vermogenstorren en weerstanden.
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 19230
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 13:06

Pjotr schreef:
ds23man schreef:Ik zie hier een hoop theoretisch gedoe voorbij komen.

Nou heb ik nogal wat afgebouwd in mijn leven, inclusief pro audio en pro licht apparatuur.

Ik snoei altijd na het solderen, nog nooit problemen door gehad. Als er al een beschadiging ontstaat aan je soldeerverbinding door het knippen, moet je toch ernstig gaan twijfelen aan je soldeertechniek/materiaal.....

Ja, jij bent natuurlijk maatgevend in deze :rofl:



Ben net even met een BSS FDS360 bezig, alles netjes met de hand gesoldeerd en daarna gesnoeid.

Net als alle Pro audio gear uit die tijd en daarvoor, nooit problemen. De ellende begon pas in de negentiger jaren met de omschakeling naar het gebruik van soldeerbaden. Wat een ellende, meestal door te weinig soldeer op de soldeerpunten................. Een Soundcraft 200B die nieuw uit de fabriek kwam kon je maar beter eerst uit elkaar trekken en alle potmeters, schakelaars en connectoren oversolderen. Sterker nog, dat deden wij standaard als Soundcraft dealer. De latere Delta's waren geen haar beter.
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21467
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ray5150 » zo 08 dec 2013, 13:48

En dan heb je het nog niet eens over loodvrij soldeer gehad. :-& :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8259
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Wowly » zo 08 dec 2013, 17:57

Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 2900
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor AatV » zo 08 dec 2013, 18:24

msmurf.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
∆x ∆p ≥ h/4π


Terug naar “Solderen, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten