eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 17792
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 19:00

Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....


Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8127
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor Wowly » zo 08 dec 2013, 19:07

Ik knip gewoonweg redelijk lang af, of het moet ergens vlak op gemonteerd worden. Maar ik ben geen echte soldeerrideer hoor......

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 17792
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 19:29

Ah, je bent een dubbelknipper! :lol:

molekuul
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor molekuul » zo 08 dec 2013, 20:09

ds23man schreef:
Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....


Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.


Ik heb geleerd om de pootjes om te buigen tot vlak op de print, en deze dan af te knippen op de rand van het soldeerpad, en zo dat ik de print niet raak met de tang, om zo de print niet te beschadiggen. Het draadje knip ik precies haaks af.

Het solderen gaat vervolgens heel gemakkelijk, de verbinding geeft zelf aan hoeveel tin deze nodig heeft.

molekuul
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor molekuul » zo 08 dec 2013, 20:11

ds23man schreef:Ah, je bent een dubbelknipper! :lol:


Dat vind ik erg gevaarlijk, een kort draadje afknippen... De kans dat je het kwijt raakt, en het ergens kortsluiting maakt is dan wel aanwezig

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 17792
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: eerst knippen of eerst solderen op gaatjesprint ?

Berichtdoor ds23man » zo 08 dec 2013, 20:20

molekuul schreef:
ds23man schreef:
Wowly schreef:Ik vind de lange pootjes ook vrij irritant in de weg zitten tijdens het solderen, vandaar dat ik ze afknip....


Hoe bepaal je de lengte dan? Een goede soldeerverbinding heeft een holle vorm en de hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de soldeerpad en hoeveelheid soldeer.


Ik heb geleerd om de pootjes om te buigen tot vlak op de print, en deze dan af te knippen op de rand van het soldeerpad, en zo dat ik de print niet raak met de tang, om zo de print niet te beschadiggen. Het draadje knip ik precies haaks af.

Het solderen gaat vervolgens heel gemakkelijk, de verbinding geeft zelf aan hoeveel tin deze nodig heeft.


Totdat je een component weer moet verwijderen......... dan ga je echt vloeken met die plat gebogen draden. :mrgreen:


Terug naar “Solderen, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten