PCBshopper.com

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

PCBshopper.com

Berichtdoor ray5150 » di 16 mei 2017, 21:15

Ik kwam een interessante site tegen, vooral voor mensen die buiten de deur printjes (willen) laten maken.
Het gaat om een prijsvergelijker van tientallen boardhouses, niet alleen in China, maar wereldwijd.
Kwestie van de afmetingen invoeren, eventuele afwerkings opties, en "get prices" aan klikken.
De verzendopties worden ook per bedrijf aangegeven, en je kunt de lijst ook rangschikken op goedkoopste, duurste, of snelste levering.

http://pcbshopper.com/

ds23man
Ook commercieel actief

Re: PCBshopper.com

Berichtdoor ds23man » di 16 mei 2017, 21:17

Dus je gaat eindelijk je etsbak afvoeren met de chemokar? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 16 mei 2017, 21:18

Neen, maar ik wil het wel eens proberen, een Babi Pangang print. :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 16 mei 2017, 21:19

Wordt wel een cultuurshock, dubbelzijdig......... :lol:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 16 mei 2017, 22:59

Hoeveel zouden ze vragen om bij de vergelijking betrokken te worden.
Voor je 't weet is het betalen of je wordt doodgezwegen :-&
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 mei 2017, 23:47

Goh, wat leuk dat je die site ook zelf gevonden hebt Ray. Heb hem hier toch al wat keertjes genoemd. Nu nog Gerbers genereren. Altijd weer spannend wat je dan thuis gestuurd krijgt :mrgreen:
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » do 08 mar 2018, 17:55

Even terug komen op dit topic van bijna eeen jaar geleden,
Ik ets ook nog altijd zelf mijn printen, wat ook best goed gaat, maar ik zit steeds vaker te kijken om dat china te laten doen, nu ik begrijp dat als je 1 print laat maken daar, dan krijg je er direct heel aantal extra, maar wat moet ik daar mee, wanneer ik met een projectje bezig ben en daar een paar verschillende printen voor nodig heb moet ik die dus allemaal apart bestellen en krijg er overal ook nog eens heleboel van, dan wordt dat dus alsnog een duur verhaal, of bestaat er een andere manier van bestellen, zodat je verschillende printen in 1 opdracht kunt bestellen voor een redelijke prijs, en/of meerder kleine printjes in 1 layout kunt aanleveren als 1 totale print.

Hardy

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 mar 2018, 18:18

Voor 1$ per print (van 1 dm2) zijn 10 printen nog steeds goedkoper dan zelf doen. Duurt meestal wel langer dan zelf doen. Maar als ik kijk naar de OP van Ray dan duurt het wel héél erg lang.
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » do 08 mar 2018, 22:20

Bedankt, maar dat vind ik nu juist het probleem, ik ets zelf b.v. 4 printen 2x 1/2 eurokaart 1x 3/4 euro kaart en 1 volle eurokaart dubbelzijdig voor ongeveer €10,-, dus allemaal verschillende (alleen wel een hele klus werk natuurlijk, gaatjes boor ik wel met een cnc automatisch), en als ik mij perrongeluk ergens vergist heb maak ik gewoon even een nieuwe, in china krijg ik 10 dezelfde waar ik er maar één van nodig heb, dus zou het in dit geval al in minimaal al €40,= zijn zonder vezendkosten, het is dan alleen natuurlijk wel veel mooier/professioneler en vooral het door metalliseren is dan ook al gedaan, de lange levertijd is in het principe niet zo'n probleem.
Ik dacht dat er misschien ergens de mogelijkheid bestond om b.v. de 4 verschillende printen in eens te kunnen bestellen waarvan de totaal prijs dan nog te overzien is.

Hardy

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 mar 2018, 22:35

Je kunt wel minder bestellen b.v. 5 stuks maar dat kost net zo veel. De opstartkosten blijven hetzelfde. En ze maken er sowieso altijd 1 of 2 meer. Er breekt bij die Chinezen ook nog wel eens boortje en zo :D Die 1$ voor is ook een beetje een stuntprijs als visje voor grotere orders en is gelimiteerd tot een standaard of max. formaat. Ga je naar groter dan 10cm dan is het niet meer zo goedkoop.

Ben het wel met je eens dat het op een beetje verspilling van materiaal lijkt. Maar aan de andere kant is een hele belichting en ets set dat uiteindelijk ook niet bij elkaar?
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » do 08 mar 2018, 23:53

Ik snap het ook allemaal wel, maar bij die chinezen weet je het maar nooit en er veranderd nogal eens wat daar van wat ze allemaal leveren voor hele lage prijzen, dus daarom mijn vraag even hier.
Is het overigens wel mogelijk om op b.v. een 10x10 printje meerdere dezelfde kleinere ontwerpen als één layout aan te leveren? dit zou wel makkelijk zijn voor projecten waar je juist wel veel dezelfde klein printjes nodig hebt, in de modelspoorbouw b.v. kleine smd decoders.

Hardy

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 09 mar 2018, 11:32

Ja dat kan, je kunt de aanbieder jou panel laten maken. Voorbeeldje van Allpcb.com, veel aanbieders gebruiken deze zelfde interface:

Hardy.jpg

Minimum afname hier is 5 stuks, dus je moet minimaal 5 panels afnemen. Tsja, die ultra lage prijs moet ergens vandaan komen. Een tip hierin: aantallen zijn erg goedkoop bij onze chinese vrienden, oppervlak niet. Maw het heeft voorkeur je printen over meerdere panels te verdelen ipv alles op enkele grote panels te verdelen.

Je kunt thuis gaan borrelen met de etsbak en zo een paar euro's besparen want veel meer is het niet, maar je hebt geen doormetalisatie, dubbelzijdig is drama, geen soldeermasker, geen silk, je minimum spoor/clearance breedte is beperkt, en betrouwbaarheid is altijd een vraagteken. Als je een huis gaat bouwen kun je ook eerst zelf de stenen gaan bakken, kan allemaal, ieder z'n eigen vrije tijdsbesteding.

Al vaker gezegd: zelf etsen heeft werkelijk maar 1 voordeel, je hoeft niet op de post uit China te wachten. En als je een fout maakt? Moet je ook niet doen, 5 x nakijken voor je de data verstuurd, of als je niet zeker bent je data laten reviewen. En de aanbieder uit het voorbeeld heeft geen verzendkosten, de prijs op de quote pagina is de prijs die je betaald, enige dat erbij komt is (dacht ik) 1 dollar voor PayPal gebruik. Wordt vervolgens via TNT of DHL verstuurd, is ook met een paar dagen hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hardy

Berichtdoor hardy » vr 09 mar 2018, 15:10

Bedankt Barry, ik zal er eens induiken, misschien moet ik daar toch wel eens een keer gebruik van maken.

Hardy

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 09 mar 2018, 15:39

Hoi Hardy,

Wat je in elk geval kunt doen ter controle voordat je besteld, is je output controleren in een ander programma dan waar je de layout in hebt getekend. Je output zijn Gerber files, wat eigenlijk niets anders inhoudt dan dat iedere laag in een file wordt weergegeven. Deze files pak je in een zipje in en upload je op de website.

Voorbeeld van een (gratis) gerberviewer is Viewmate: https://www.pentalogix.com/t/software-products/viewmate . Probleem is vaak dat je in je layout tekenpakket van alles zichtbaar en vooral ook onzichtbaar kunt hebben staan, zodat je snel iets mist wat onder water wel aanstaat. In een gerberviewer kun je dan elke file afzonderlijk controleren, of er in staat wat er ook in moet staan.

Wat sommige pcb aanbieders fraai doen (zoals Eurocircuits in Belgie) is een weergave laten zien op de website van hetgeen dat je besteld hebt, maar ik heb dit bij de chinese goedlope aanbieders nog niet gezien.

Pas vooral op met bijgeleverde footprints libraries. Deze zijn niet altijd betrouwbaar, het heeft voorkeur je footprints zelf te maken. Kan me voorstellen dat dit niet altijd even makkelijk is als je het niet vaker gedaan hebt, controleer in elk geval alle footprints een keer goed als je bestaande gebruikt. Wat kan helpen is om je layout 1:1 te printen naar pdf met een pdf printer (pdf is maatvast), en dit ook 1:1 uit te printen op papier. Hier 'pas' je dan je componenten op. Gaat natuurlijk voor fijn smd werk niet op, maar als het allemaal wat minder fine pitch is kan het helpen als eenvoudige controle.

Als je hulp nodig hebt bij een 1e keer bestellen, brandt los :D

hardy

Berichtdoor hardy » vr 09 mar 2018, 15:59

Dat uitprinten doe ik sowieso altijd al om te kijken of alles past, maar inderdaad de footprints zijn nogal eens anders, bij mijn eigen gemaakte printjes is dat vaak nog wel op te lossen en het is ook niet zo dat er er dagelijks mee bezig ben (gewoon hobby hé) en het hoeft ook allemaal niet zo professioneel, maar het leek mij wel eens leuk om iets te laten maken, ik heb dit ( viewtopic.php?f=7&t=23651) nog steeds op de plank liggen om af te maken, en dacht, misschien moet ik die printen eens opnieuw in china laten maken, dan wel dubbelzijdig zonder draadbruggen en er komen ook nog DAC en een sample rate converter bij voor achter mijn raspberry, die dan al wel smd dubbelzijdig zijn (heb ik ook al klaar), het projectje ligt wel al een tijdje stil, heb mij nu even op het 3D printen gestort, is ook wel verslavend, hihi.

Nogmaals bedankt en misschien meld ik mij nog wel.

Hardy

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 09 mar 2018, 22:11

Mwah met Europrint toch ook wel eens een foute print gekregen hoor. Stond een lijn dwars over de hele print. Stond niet in de Gerber maar werd toch afgeleverd als zijnde getest 8-[ Of het silk hadden ze eigenhandig grof geclipt terwijl het wel aan de design rules voldeed of via's die eigenmachtig een paar tienden groter waren gemaakt. Maar toen kwamen ze nog uit Hongarije. Volgens mij komt Europrint tegenwoordig ook gewoon van de Chinees maar dan via België.

De Gerbers van je printen checken en dubbelchecken is beslist een must. Ook al omdat er veel variaties zijn in het opgeven van de maatvoering. Hier kun je gemakkelijk de fout in gaan. Zorg ook dat het type layer en welke layer het is, goed duidelijk is in de naam van de file. Zelf doe ik er altijd een aparte .txt file bij met een omschrijving van de gebruikte maataanduidingen en een lijstje van de files en wat iedere file is (TopSilk, CopperTop, CopperMiddle1, enz.). Sommige PCB bakkers willen ook een aparte Gerber file zien met alleen de outline van de print, ook als er geen speciaal freeswerk is.

Hier kun je de beste gratis Gerber viewer vinden: https://www.pentalogix.com/ Er zijn er meerdere en ik heb er vele geprobeerd maar dit is echt de meest complete. Je moet wel even met de interface leren omgaan: Gerbers open je niet maar die moet je "importeren" b.v.

Om veel fouten met Gerber files te voorkomen accepteren sommige PCB bakkers ook de originele Eagle, Protel, etc. layout file.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 10 mar 2018, 6:36

In Kicad zit een gerberviewer.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 mar 2018, 9:56

ds23man schreef:In Kicad zit een gerberviewer.

Die is partijdig :rofl: In Altium zit er ook eentje maar die gebruik ik toch niet. Je kunt het beste een losse onafhankelijke gebruiken :D
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 10 mar 2018, 11:14

Waarom dan, Peter ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 mar 2018, 11:42

Dat staat er toch? :D Zo'n viewer moet èn goed zijn, èn geheel onafhankelijk van de source zijn. De PCB bakker is dat tenslotte ook! Dat hele gedoe met Gerber is historisch gezien een zootje geweest. Dat kwam omdat de ontwikkelaar van de Gerbersyntax, de firma Gerber, het gepatendeerd had en gruwelijk veel geld vroeg voor licenties ter bescherming van hun eigen plotters. Het is van alle kanten op een gegeven moment een eigen leven gaan leiden (of beter lijden) en met die erfenis zitten we nog. Er is de laatste tientallen jaren wel veel aan verbeterd na het aflopen van die patenten, dat wel. Maar het blijft een systeem uit het jaar turf, HPGL is er modern bij, en ik heb er veel ellende mee gezien. Ken die Kicad viewer niet hoor, kan best dat ie het fatsoenlijk doet. Maar als hij b.v. de maatvoerings syntax uit de project file automatisch overneemt zou je al de mist in kunnen gaan.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 10 mar 2018, 12:03

We zullen het zien, krijg maandag mijn 4 laags miniprintjes binnen.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 10 mar 2018, 16:25

Pjotr schreef:Om veel fouten met Gerber files te voorkomen accepteren sommige PCB bakkers ook de originele Eagle, Protel, etc. layout file.

Dat zou ik ideaal vinden. ik kan heel aardig met Eagle uit de voeten, maar het ontbreekt mij simpelweg aan tijd en zin om me te verdiepen in het systeem van Gerbers exporteren (ja, ik weet dat er videotutorials voor zijn.), leren omgaan met een viewer, en dan ook nog hetgeen je zien kunnen interpreteren. op een of andere manier zie ik daar als een berg tegenop. :(
Je weet toevallig niet zo bij welke printbakkers dat kan ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 mar 2018, 17:05

Ja, je moet er wel wat voor doen hè :lol: Kijk gewoon met PCBshopper welke een goede aanbieding heeft en op de site van de fabrikant staat dan wel welke files ze accepteren. Dacht dat ITead en die site van ALLPCB Eagle accepteren. Overigens is Gerbers exporteren ook weer niet zo moeilijk meer hoor. Het is wel een kwestie van goed opletten. Maar als je het eenmaal door hebt... Neem toch maar eens zo'n tutorial door voor Eagle, er staan er zat op het www.
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » do 26 apr 2018, 20:13

Ik heb toch m'n eerste printjes eens laten maken in china en deze vandaag binnen gekregen, zijn nog wel niet audio gerelateerd (servo decoders voor modelspoor) maar zien er fantastisch uit en ook nog erg goedkoop.
De maker die ik gevonden heb, maken printjes (dual-layer 10 stuks max. 100 x 100mm) voor $2,-, daar komt alleen nog ongeveer $7,- verzenden bij, dit zou zelfs Ray wel over de streep moeten kunnen halen om gerbers te leren maken.
https://jlcpcb.com/

IMG_8545.jpg

Hardy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 apr 2018, 12:01

Ziet er inderdaad keurig uit. kan niet anders zeggen.
Mooie printjes, net ontwerpje. :goedzo:

Terug naar “Solderen, etc”