coating op headset kabels.

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

coating op headset kabels.

Berichtdoor pompebled » di 23 mei 2017, 21:56

Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Hoe ga ik hierbij het beste te werk?

Groeten, Jan.

ray5150

Re: coating op headset kabels.

Berichtdoor ray5150 » di 23 mei 2017, 22:00

Zoiets heb ik ook wel eens aan de hand gehad. is inderdaad een hele klus.
Die kern is was in mijn geval geen glasvezel, maar een soort dunne nylondraden. met een klein vlammetje is dat goed weg te branden.
De koperdraadjes zou je moeten kunnen schoonkrabben met een mesje.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 23 mei 2017, 22:05

Wat ook wil werken is je draad met je soldeerbout verwarmen op een "ouderwetse Aspirine".
Let op.
Dit moet echt Aspirine (Bayer) zijn geen Paracetamol, enz.

Dus:
Draadje op de Aspirine leggen, met je soldeerbout verhitten en het draadje door de gesmolten Aspirine halen. Daarna het draadje vertinnen.

Rody
Contacteer:

Berichtdoor Rody » di 23 mei 2017, 22:23

Wat ik wel eens gedaan heb (gejat van de interwebz) is een dikke druppel verse soldeer op je punt en het draadje er 5-10 seconden inhouden. De hitte verschroeit de coating en zodra die weg is wordt de draad meteen vertind. Ff mee experimenteren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 24 mei 2017, 7:11

De kabels van Sennheiser waren vroeger van staaldraad, weet niet of dat nog zo is.

Aaad

Berichtdoor Aaad » zo 28 mei 2017, 1:22

pompebled schreef:Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Groeten, Jan.

Waarschijnlijk litze draad. De twee /drie aders zitten om elkaar heen gewikkeld met een soort zijde isolatie weefsel ertussen.
Het zal een lastig klusje worden om die goed te solderen.
De headphone kabel van Sennheider wordt al beschadigd bij normaal gebruik na een paar jaar.
De draadjes maken dan onderling contact omdat de isolatie door beweging na verloop van tijd verschuift.
Ik heb zo al 2 Sennheiser kabels liggen die door sluiting een gestoord geluid geven. Weer een stukje duitse degelijkheid dus.
Bij andere koptelefoons nooit problemen gehad. Ik gebruik dagelijks een philips SHL9500 al bijna 10 jaar zonder dit soort problemen.

Aad

Aaad

Berichtdoor Aaad » zo 28 mei 2017, 1:24

Aaad schreef:
pompebled schreef:Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Groeten, Jan.

Waarschijnlijk litze draad. De twee /drie aders zitten om elkaar heen gewikkeld met een soort zijde isolatie weefsel ertussen.
Het zal een lastig klusje worden om die goed te solderen.
De headphone kabel van mijn Sennheinser wordt al beschadigd bij normaal gebruik na een paar jaar.
De draadjes maken dan onderling contact omdat de isolatie door beweging na verloop van tijd verschuift.
Ik heb zo al 2 Sennheiser kabels liggen die door sluiting een gestoord geluid geven. Weer een stukje duitse degelijkheid dus.
Bij andere koptelefoons nooit problemen gehad. Ik gebruik dagelijks een philips SHL9500 al bijna 10 jaar zonder dit soort problemen.

Aad

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 08 jul 2017, 21:05

Rody schreef:Wat ik wel eens gedaan heb (gejat van de interwebz) is een dikke druppel verse soldeer op je punt en het draadje er 5-10 seconden inhouden. De hitte verschroeit de coating en zodra die weg is wordt de draad meteen vertind. Ff mee experimenteren.

Het is gelukt met een variatie op bovenstaande; ik heb tinsoldeer in de soldeerkom van een 4 mm goudstekker verhit met de soldeerbout en daar de draadjes in gehouden.
Na enige tijd 'sudderen' in de vloeibare soldeer waren ze vertind, de oordoppen werken weer als vanouds.

Groeten, Jan.

Terug naar “Solderen, etc”