soldeer met koper?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

soldeer met koper?

Berichtdoor Henkjan » ma 02 okt 2006, 0:26

kent iemand dit spul:
www.mundorf.com schreef:MSolder is a pure tin-copper compound for connecting copper-based components.

is daar een beetje fatsoenlijk mee te solderen? en is t nog een beetje te betalen?

JuuL

Berichtdoor JuuL » ma 02 okt 2006, 9:37

Als er koper inzit willen jullie zilver gebruiken, zit er zilver in willen jullie koper gebruiken :lol:
Smelttemperatuur van koper ligt toch wel een stukkie hoger, vraag me ook af hoe dat soldeert.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 9:55

Zou je als Forum-opperhoofd met een briefje niet een monster kunnen aanvragen bij Mundorf... Ik denk dat ze een dergelijke reclame bij een grote doelgroep wel kunnen appreciëren..

't zal dom zijn om aan een dergelijk verzoek niet te voldoen, lijkt mij..

Dan lezen we de bevindingen spoedig..

Kees

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » ma 02 okt 2006, 10:05

wat is het voordeel van koper solderen ?

Volgens mij heeft soldeer al een gruwelijk lage soortelijke weerstand (0.15 uit mijn hoofd).
Daarnaast bestaat er toch ook nog zilver soldeer ?

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » ma 02 okt 2006, 10:08

audiomanics schreef:Zou je als Forum-opperhoofd met een briefje niet een monster kunnen aanvragen bij Mundorf... Ik denk dat ze een dergelijke reclame bij een grote doelgroep wel kunnen appreciëren..

We willen toch juist geen (officieele) reclame. Het forum moet onafhankelijk blijven.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 10:23

Moet ook geen officiele reclame worden, maar als Henkjan schrijft dat het spul prima te solderen is weten wij genoeg, denk ik.. Dat moet Mundorf toch ook wel weten..
Het gaat er hier ook om dat je ervaringen uitwisselt en beschikbaar maakt voor andere soortgenoten, die er dan weer hun voordeel mee kunnen doen, of niet.. Dat noem ik niet echt reclame..

Kees

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » ma 02 okt 2006, 10:26

Tja, ik vind het toch wat anders dan dat iemand het koopt, test en zijn ervaringen deelt.

Van het een komt het ander...voor je het weet staat hier alles vol met banners ;) Ik schets het nu even heel zwartwit, maar you get where I'm going.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 10:30

voodooless schreef:Tja, ik vind het toch wat anders dan dat iemand het koopt, test en zijn ervaringen deelt.

Het enige verschil hier zou zijn: dat iemand anders het gratis toegestuurd krijgt.. en daar heb ik geen probleem mee...

Kees

richard

Berichtdoor richard » ma 02 okt 2006, 11:06

audiomanics schreef:
voodooless schreef:Tja, ik vind het toch wat anders dan dat iemand het koopt, test en zijn ervaringen deelt.

Het enige verschil hier zou zijn: dat iemand anders het gratis toegestuurd krijgt.. en daar heb ik geen probleem mee...

Kees
Waar ligt de grens? Gratis toegezonden stukje kopersoldeer; een paar gratis condensators; gratis interlinks of trek je de grens pas bij een gratis versterker?

Voor mijn gevoel ligt de grens ook wel ergens tussen de condensators en de interlinks maar voor je het weet wordt je uitgenodigd om artikelen te schrijven voor een audioblad.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 11:29

richard schreef:voor je het weet wordt je uitgenodigd om artikelen te schrijven voor een audioblad.

Daar zijn er vast al een paar van op dit forum, ik weet 't bijna zeker..
(hoeft niet per definitie een "audio"-blad te zijn)

Blijft natuurlijk een feit dat ik (we?) liever de ongenuanceerde mening lees van een mede hobbieist dan van een onterzakekundige journalist die een lovend stukje van de fabrikant uitgereikt krijgt, twee woorden anders zet en tegen een geldelijke beloning "onzin" aan het publiek verkondigt..

Kees

sietse

Berichtdoor sietse » ma 02 okt 2006, 11:39

Ik denk dat het spul vooral bedoeld is voor waterleidingen enzo.?

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » ma 02 okt 2006, 11:40

sietse schreef:Ik denk dat het spul vooral bedoeld is voor waterleidingen enzo.?

levert Mundorf nu ook al aan loodgieters dan ;)

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 02 okt 2006, 12:54

Even voor de goede orde: *elke* soldeersoort voor electronica bevat al spoortjes Cu, om het aanvreten van de punt tegen te gaan.

Terug naar “Solderen, etc”