Soldeervraagje

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Soldeervraagje

Berichtdoor Rade » vr 08 mei 2009, 20:53

Voor mijn MiniRef heb ik een filter die door Speakerland is opgebouwd.

Ik ben momenteel de driver- en terminal kabels op het filter te solderen.
Dit gaat niet helemaal naar wens. De tweeter kabels zitten goed vast en het soldeer tin is vrij goed over de koperbaan gevloeid.

De dikkere (Teflon) kabels voor mid en terminal lukt echter niet zo goed. Het tin vloeit alleen goed om de aders heen maar niet lekker op de koperbaan. Zie ook de foto's.
Ik vertin eerst de kabel einden en soldeer dan op de print.

Ik soldeer met een Weller soldeerstation en WBT zilversoldeer. Temperatuur staat op nu op 250 graden.

Wat doe ik fout? Kan iemand mij wat tips geven?

Alvast bedankt,

Erwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rade op vr 08 mei 2009, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8226
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Berichtdoor Wowly » vr 08 mei 2009, 21:00

Genoeg flux/harskern? Temperatuur wat verhogen, het zijn geen IC-tjes :lol:

Ik weet het niet zeker hoor, maar er zijn genoeg ervarebn soldeerridders hierzo die je het precies uit kunnen leggen

Jan

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Berichtdoor TubeHead » vr 08 mei 2009, 21:09

HEEEEEEL heet stoken ;)

Je moet even wat tin op het kopervlak pruttelen... goed bout erop houden dat het mooi uitvloeit.. en daarna het draad bij toevoegen.. ff goed op tempratuur houden.. en op passen dat je je vinger niet verbrand.

Succes !

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Berichtdoor Rade » vr 08 mei 2009, 21:15

Misschien moet ik er nog even bij vertellen dat ik nu een spits soldeer puntje gebruik. Misschien maandag op het werk een dikkere punt meenemen zodat ik meer warmte in kan brengen.

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Berichtdoor TubeHead » vr 08 mei 2009, 21:17

je kan soldeerbout ook vlakhouden zodat het brede gedeelte in contact komt met het kopervlak.

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Berichtdoor Rade » vr 08 mei 2009, 21:22

Ja dat doe ik ook inderdaad.

Voor de rest vertin ik de kabel
Druk de kabel op de koperbaan en voeg nog wat soldeer toe
Volgens mij zou het zo moeten lukken.

Zal morgen de temp. maar 'ns wat hoger instellen.

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Berichtdoor TubeHead » vr 08 mei 2009, 21:28

Ja precies ! zo zou ik het ook doen.

Weet niet tot hoeveel graden je Weller kan maar ik zou 350 a 400 graden proberen.

Tis toch een flinke kopervlak dat verwarmt moet worden.

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Berichtdoor Rade » vr 08 mei 2009, 21:44

Typisch een gevalletje van "te voorzichtig".

Ik lees op de beschrijving van het WBT soldeer: ideal tip temperature 250 graden. Dus ik zet station op 250 graden.

Net even je tip even opgevolgd TubeHead en met een ingestelde waarde van 400 graden gesoldeerd. Bout er even een tijdje op houden en voila.

In ieder geval bedankt voor de tips.

Erwin

Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Berichtdoor Martijn v » vr 08 mei 2009, 23:03

Nadeel van je temeratuur zo hoog zetten is dat met een harskern de hars gaat verbranden.
Dit zorg dan voor een zwakkere verbinding die gevoelig(er) is voor veroudering en belasting.
En je soldeerpunt vervuilt onnodig.
En flux verdampt voor het zijn werk goed kan doen.
Nu heb ik zelf geen ervaring met soldeer met een zilvertoevoeging of die nieuwe loodloze.
Maar ik soldeer zelf nooit boven de 270 graden.
Wat ik wel zie is dat veel mensen eerst de bout op het te solderen punt zetten, en er dan tin bij duwen.
Het werkt beter als je je tin op het te solderen stuk zet en dan daar de bout op duwt, dan heb je een soldeer bad tussen je werkstuk en je bout waardoor je een veel groter contact oppervlak hebt.

Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor teacher » vr 08 mei 2009, 23:18

Ik vertin meestal beide contacten.

Daarna soldeer ik ze aan elkaar. Meestal hoef je dan ook geen extra (teveel!) tin toe te voegen.
tjolk op het ZBA forum...

Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Berichtdoor Martijn v » vr 08 mei 2009, 23:30

teacher schreef:Ik vertin meestal beide contacten.

Daarna soldeer ik ze aan elkaar. Meestal hoef je dan ook geen extra (teveel!) tin toe te voegen.


Moet je ook altijd doen, het belangerijkste is eigenlijk voldoende warmte in een zo kort mogelijke tijd gebruiken.

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Berichtdoor TubeHead » za 09 mei 2009, 1:28

Martijn v schreef:Nadeel van je temeratuur zo hoog zetten is dat met een harskern de hars gaat verbranden.
Dit zorg dan voor een zwakkere verbinding die gevoelig(er) is voor veroudering en belasting.


een te koude soldering is ook niet goed... dat breekt zo af.

Tis meer een gulde midden weg die je moet zoeken.

Gebruikersavatar
Wouter Mense
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 8:55

Berichtdoor Wouter Mense » za 09 mei 2009, 16:27

Wat voor mij het beste werkt:

0) Temperatuur lekker hoog, 380 graden werkt voor mij goed. Mensen die klagen dat hun flux verbrandt: soldeer moet op de print komen en niet op de punt. Als je de bout kort wegzet maak je hem eerst schoon op je sponsje. Als je hem lang wegzet, 'standby' zeg maar, dan doe je wat soldeer op de punt en zet je hem op 200 graden weg. Daardoor oxideert de punt minder snel en kan je toch meteen verder werken als je weer wil solderen.

1) Draad vertinnen, zodat hij straks makkelijker vast te solderen is. Vertinnen gaat het makkelijkst door eerst een heel klein beetje soldeer op je punt te smelten. Met dit gesmolten tin kan je een goed thermisch contact maken met de draad. Verwarm nu de draad met de bout. Voeg extra soldeer toe door dit tegen de draad te houden. Dus niet soldeer op de bout doen en dan op de draad. Doordat je het soldeer met de draad verwarmt zal dit altijd veel makkelijker uitvloeien dan wanneer je de draad met het soldeer verwarmt.

2) Te solderen plek vertinnen, ook weer met een klein beetje soldeer op de punt van je bout om goed contact te maken met de print. Het makkelijkst gaat dit met een dikke punt omdat zo'n groot oppervlak veel warmte kan afvoeren. Eventueel kan je de punt plat er tegenaan houden. Hou de soldeer naast de punt tegen de print aan, als de juiste temperatuur bereikt is zal deze vanzelf smelten en uitvloeien op de print.

3) Onderdelen samenvoegen terwijl je warmte aan de print blijft toevoeren met je bout. Eventueel kan je nog extra soldeer toevoegen op de verbinding als deze te 'mager' uitvalt.


p.s. Voor mensen met een goedkope soldeerbout: geen nat sponsje gebruiken maar een pannenspons. Door de thermische schok van het koude water in de spons kan de beschermlaag op je punt beschadigen.

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Berichtdoor Rade » za 09 mei 2009, 21:11

Duidelijk verhaal Wouter. Bedankt voor de tips.

Erwin

Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Berichtdoor Martijn v » za 09 mei 2009, 22:48

Wouter ik bescheef dat hars verbrand en flux verdampt.
Je verhaal klopt verder aardig hoewel ik geleerd heb om te starten met de tin tussen de bout en de draad, dit zou de flux meer kans geven zijn werk te doen.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4127
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » za 09 mei 2009, 23:03

Gewoon een veel zwaardere soldeerbout lenen gaat het beste. Dan kun je in 1-2 seconden goed solderen zonde teveel warmte aan je print toe te voeren. Desnoods met een derde handje een extra soldeerboutje mee laten helpen..
Te lang met een bout verwarmen met een te lage capaciteit is funest voor print en electronica...
Zelfs met een minitorch gasbrander kun je snel solderen.... maar om dat goed te kunnen doen heb je wat meer ervaring nodig..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

JSA
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 18:34

youtube

Berichtdoor JSA » di 12 mei 2009, 22:18

Deze video verklaart een hoop:

http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.

Berichtdoor sterremuur » wo 13 mei 2009, 12:09

Prima video!

Ik heb hem ook op mijn forum gezet. ;)

www.tapedeckforum.nl


Terug naar “Solderen, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten