soldeertips???

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

pieter pan
Contacteer:

soldeertips???

Berichtdoor pieter pan » do 21 jul 2005, 12:38

ik moet voor mijn project in opbouw nog enkele dingen solderen... ooit heb ik al wel eens een soldeerbout vastgehad enzo, maar toch zou ik enkele tips wel kunnen gebruiken... ik veronderstel dat solderen aan zo'n filter toch nog net iets anders is dan verwarmingsbuizen aan mekaar solderen... :lol:

heb ik een soldeerbout nodig met regelbare temperatuur of kan ikhet doen met zo'n zeer primitieve grote bout?
zijn er aandachtspunten? ik gebruik zilverkabel, smelt dat niet snel zelfweg...
welk soldeersel?

tja... just shoot, alle info is welkom :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jul 2005, 18:02

hovingtim
Contacteer:

Soldeertips

Berichtdoor hovingtim » do 21 jul 2005, 22:16

Soldeertipjes.

1. Soldeerbout met voldoende vermogen (60watt is al vrij hete soldeerbout) Soldeerbout met temperatuur regeling is vaak niet nodig das vaak alleen als je HELE gevoelige smd gaat solderen

2. Zorg voor de juiste punt bij het juiste werk. Dikke punt voor dikke dingen en dunne punt voor het fijne werk.

3. Zorg voor goede tin. Tin met zilver & lood voor de betere verbindingen.

4. zorg voor een soldeerbouthouder en een 3e handje is ook altijd hendig En natuurlijk een "steady" hand
pieter pan schreef:ik gebruik zilverkabel, smelt dat niet snel zelfweg...

Nee dit smelt niet snel weg. De smelt temperatuur van het soldeertin (tin+lood+zilver verbinding) ligt lager dan die van het silver zelf kortom kan je rustig solderen.

pieter pan
Contacteer:

Berichtdoor pieter pan » vr 22 jul 2005, 8:49

wel dit is gewoon al wat ik weten wou! bedankt, ik ga er zodadelijk aan beginnen! :D 8)

pieter pan
Contacteer:

Berichtdoor pieter pan » vr 22 jul 2005, 17:24

vandaag al rustig mijn kabeltjes aan het prefab-filter gesoldeerd met m'n nieuwe soldeerbout (8€=> kan je ni voor sukkelen!) en dat viel behoorlijk mee. morgen lijm ik de kabeltjes vast tegen de wanden van de kast zodat ze niet trillen en dan kan ik de laatste wand in de kast plakken en dan begint het werkje van schuren verven...

Joepie... bijna af!!! (heb zelfs alles al eens aan mekaar gehangen om te luisteren of het werkete en het werkte!!! :D :D :D

Terug naar “Solderen, etc”