luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 11:11

Ik gooi zo de spullen in de auto en kom met een grote gok die kant op...

Een eerste filter maar het andere filter zat een fase fout in (verkeerde data ingevoerd vorige week, zat een delay tijdens de meting voor offset bepaling) welke ik niet heb kunnen corrigeren met het huidige filter (90 graden fase, geen zin in lattice netwerk)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 11:16

Deze gaat vandaag naar???
Bijlagen
IMG-20160205-WA0012.jpg
Met dank aan PAD!!!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 14:54

Afdeling lelystad eindelijk onderweg. Niet met lege handen. Wel vreselijk te laat :oops:

architect

Berichtdoor architect » za 06 feb 2016, 17:33

:foto:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 06 feb 2016, 20:00

maar wie heeft er nou gewonnen?
en hoe goed kan de jury een kleine budgetoverschrijding door de vingers zien? :oops:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 06 feb 2016, 20:19

En dan hebben we het nog niet over het niet halen van de deadline..........

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 06 feb 2016, 21:41

En wie is er tot winnaar uitgeroepen ?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 06 feb 2016, 21:52

De electrostaat van een paar kamers verderop :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 06 feb 2016, 21:56

En die kun je bouwen voor 225 euro per paar ? :mrgreen:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 06 feb 2016, 22:04

Kappa7 schreef:De electrostaat van een paar kamers verderop :mrgreen:

+1
+1
+1

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 06 feb 2016, 22:10

Was dat een draad electrostaat?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 06 feb 2016, 22:10

ray5150 schreef:En die kun je bouwen voor 225 euro per paar ? :mrgreen:

Gaat prima lukken, in het budget waren alleen drivers en filtermateriaal mee genomen.
Laat dat er nu net niet inzitten :rofl:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 22:36

Henkjan schreef:maar wie heeft er nou gewonnen?
en hoe goed kan de jury een kleine budgetoverschrijding door de vingers zien? :oops:

Ja, wie heeft er gewonnen? Ik kan daar minder over zeggen dan jij ;-)
Wat een mooie ontwerpen stonden er bij elkaar en wat een mooie locatie ook. Akoestisch gezien wellicht wat minder, ik was er zo kort dat ik dat zelfs niet mee gekregen heb :oops: Het is bij mij allemaal anders gelopen dan ik had gewild en ik had de optie later komen met iets dat speelt, of met lege handen. In mijn eigen topic zal ik daar nog wat over schrijven.

Voor wat betreft de wedstrijd is er natuurlijk veel te zeggen over het resultaat, en over het proces.
Na afloop en tijdens het eten heb ik met bevriende bezoekers nagesproken en geëvalueerd. Voor de finale ontbraken een aantal zaken, waar mijn afwezigheid debet aan had. Een aantal dingen kunnen ook nu nog gedaan worden en als een soort 'draaiboek' onderdeel bewaard blijven als winst voor toekomstige acties zoals deze ontwerpwedstrijd.

Voorbereiding
Presentatie van je proces en product op papier, zoals ik op het laatste moment toevoegde aan het algemene wedstrijd topic en ook bij me had.
Er wordt gevraagd bijv. 3 nummers op te geven die je graag op de gezamenlijke playlist zou willen.

De organisatie moet vanzelfsprekend zijn, niet perse persoonsgebonden. Als iemand onverhoopt afwezig is (dat is wat anders dan je zaakjes niet tijdig voor elkaar hebben, i know) kan de opzet en structuur gewoon doorgang vinden.
Beoordelen kan gebeuren doordat vooraf een formulier bekend gemaakt is, aan de hand waarvan op de luisterdag punten kunnen worden gegeven. Per project, en ook per luistersessie. Te denken valt aan de categorien “klankbalans, levendigheid, detaillering/resolutie, 3d plaatsing, bascontrole & basdiepgang of algehele extentie”
(Voor vandaag had ik het idee om de meegebrachte kleuren post-it’s te laten plakken, met 1, 2, 3, 4 of 5 punten. Met je Nick daarop kun je dus je voorkeur uitbrengen. Dit kan uiteraard ook op een flipover of op een formuliertje ingevuld worden.)

Tijdens een meeting:
A4 met concept eigenschappen staat op/bij de speakers (zoals een menu kaart in een houder bijv.)
Presentatie van je eigen product aan de hand van een korte introductie, gevolgd door 2 muziekstukken of ca 8 minuten muziekcompilatie bijv.
Alle luidsprekers komen zo persoonlijk aan bod, wellicht gegroepeerd bijvoorbeeld in de categorie vloerstaanders en in de categorie compact. Dit om te voorkomen dat het een lange zit is met ver uiteenlopende ontwerpen, die niet perse in een keer achter elkaar gehoord moeten worden. Denk ook aan verschillen in volume waarop gepresenteerd zal gaan worden.

Line up
Een vaste mix van nummers worden gedraaid, en hierbij worden de luidsprekers zo afgewisseld dat het mogelijk is de verschillende karakters te kunnen onderscheiden en hier wellicht een voorkeur mee te kunnen destilleren. Een schakelkastje of dsp hierbij gebruiken zou voor mij geen enkel bezwaar zijn (haha).
Naast de klankmatige beoordeling kunnen er nog wat punten worden gegeven voor verslaglegging, originaliteit, onderzoek- en ontwikkelingsresultaten (Chris T, lees je mee – held!), behulpzaamheid (wie heeft er eigenlijk geen hulp gehad van Leo ;-) ) en creativiteit/spitsvondigheid of toepassing van slimme technieken. Persoonlijk vind ik zelfstandigheid ook wel iets om rekening mee te houden. Als er veel dingen uitbesteed zijn of door professionals zijn aangedragen geeft dit wel wat kleuring voor hoe je dit moet beoordelen.

Ik ga zelf nog even e.e.a. rustig op een rijtje zetten. Ik heb ongelofelijk veel geleerd sinds ik de ontwerpwedstrijd opperde. Ik had geen eens Arta of een werkflow om met metingen in Boxsim overweg te kunnen. Nu ben ik daarmee geholpen en kan hierdoor anderen weer helpen. Er is een meetset in de webshop van Rumoh beschikbaar. Er is veel te lezen over alle ontwerpstappen die bij een (mid)budget ontwerp ook gemaakt worden, mooi leesvoer. Er zijn ontwerpen die als ‘kit’ verkocht zullen gaan worden bij Rumoh (Inimini is een ‘modern’ en technologisch hoogstandje dat hiervoor zeker in aanmerking komt dunkt me, Walt’s ontwerp is al tenminste 2x nagebouwd!). Metabaron is gestart zonder noemenswaardige ervaring in de luidsprekerbouw. Naar wat ik begrepen heb klonk zijn speakers niet naar een beginnersontwerp maar serieus goed. En van iemand van wie ik de oren kan vertrouwen kreeg ik de opmerking dat alle speakers een eigenheid hadden maar dat ze eigenlijk allemaal behoorlijk goed klonken (was opmerking van voor ik mijn luidsprekers aansloot trouwens, haha). Geen missers, allemaal winnaars.

Bruggetje naar de winnaar (bepalen):
Ik stel voor dat ik een puntensysteem voorleg waarmee je op bepaalde zaken punten kunt geven.
Hieruit volgt een optelling en net als in het blad Autoweek gaat het ontwerp met de meeste punten er met de winst vandoor. En vorige maand won de Astra het het voor het eerst weer in jaaaaren van de Golf, niet door beter te zijn maar door binnen het budget gewoon geen steken te laten vallen. Dus Henkjan, ik bedenk een punten aftrek systeem voor overschrijding van het budget. Dat was sowieso handiger geweest om vooraf aan te houden, punten aftrek zodat men zich niet in onmogelijke posities gaat wringen om uit te komen. Ook hier geldt: budget is een ontwerp uitdaging, aanjager maar soms ook net een belemmering van iets (potentieels) geweldigs.
Ik heb PAD gevraagd een prijsje te maken, zoals de oosterburen dat ook hebben. Vond ik leuk, en hij heeft iets heel leuks gemaakt. Ik stel voor dat we nadat bekend is wie we als winnaar uitroepen hierop een gegraveerd plaatje komt en deze uitgereikt gaat worden. Vanmiddag waren we gelukkig nog voor een foto momentje bij elkaar, waarvoor dank. Ik zie uit naar de foto!
Voor mezelf ga ik nog even verder met Filter Less Fits, nadat ik vorige week (en gisteravond opnieuw) met metingen nieuw startpunt had voor de filtering bleek dat er zo veel winst geboekt kan worden met hoe je de units inbouwt dat ik op de ingeslagen weg nog verder ga. Voor mijn eigen ontwikkeling en als bijdrage aan het forum. Op een toekomstige ZBA meeting komen ze dan wel weer een keertje mee, ik committeer me maar niet meer aan een datum ;-)

Iemand nog een aanvullende opmerking voor ik aan de slag ga met een lijstje waarmee we punten zouden kunnen verdelen?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 06 feb 2016, 22:58

Dat je ook een polletje bovenaan dit topic mag zetten?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 06 feb 2016, 23:13

Shadow schreef:Dat je ook een polletje bovenaan dit topic mag zetten?
beter in een separaat topic lijkt me.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 06 feb 2016, 23:20

Henkjan schreef:
Shadow schreef:Dat je ook een polletje bovenaan dit topic mag zetten?
beter in een separaat topic lijkt me.

Eensch!

PAD

Berichtdoor PAD » zo 07 feb 2016, 10:43

Wat mij betreft was de presentatie van de luidsprekers teleurstellend. Als tamelijk argeloze maar benieuwde bezoeker die niet alle lange draadjes van de ontwerpers heeft gevolgd, wist ik niet waar ik eigenlijk naar luisterde en van wie de luidsprekers waren. Op grond van de veel te korte en soms rumoerige luistersessie en het gemis aan "verhaal" van de makers en het ontbreken van beoordelingscriteria, vind ik het onverantwoord om een beoordeling te geven. Nu een beoordeling weg geven zou ernstig tekort doen aan de makers die er hun hart en ziel in gestoken hebben.

Persoonlijk vond ik dat alle luidsprekers kwaliteit hadden, er was er geen eentje die uit de bocht vloog. Maar er moeten beoordelingscriteria zijn waarop je punten kunt geven. Iedereen weet dat elke luidspreker een compromis is. Als een luidspreker bijvoorbeeld heel hoog scoort op definitie kan hij op dynamiek of afwerking minder zijn. Wouter heeft daar al het een en ander over gezegd.

Dus kort samengevat: ik ga geen beoordeling geven.

PAD

Berichtdoor PAD » zo 07 feb 2016, 11:04

Aanvullend op mijn opmerkingen hierboven en bedoeld als suggestie:

Een nieuwe presentatie organiseren in voor mijn part een huiselijke omgeving.

Een jury vaststellen
Beoordelingscriteria vaststellen, punten geven, beoordelingen motiveren, uitleggen
De makers van de luidsprekers presenteren hun projecten zelf.

John P

Berichtdoor John P » zo 07 feb 2016, 12:18

Ik ben al twee keer met de kasten op stap geweest. Een vriend van mij zit al twee maanden te wachten op deze kaste, kortom ik ga niet nog een keer naar een luistersessie. Bovendien zijn het zoveel speakers dat je bij een luistersessie van zeg een uur per speakerset, geen flauw idee meer hebt van de eerste als je aan het einde bent. Ik ben het met je eens dat alle sets vanuit hun concept en prijs het vrijwel onderste uit de kast hebben gehaald. Ik vond het juist leuk om te zien hoe de verschillende concepten verschillende accenten leggen. In die zin denk ik ook niet dat er een definitieve winnaar is, meer iemand die de meeste mensen gecharmeerd hebben. Had de zaal vol gezeten met huisvrouwen dan had de iniminie altijd gewonnen vanwege zijn grootte, nu maakt die ook nog kans vanwege zijn kwaliteit. Had de zaal vol gezeten met metalheads, dan hadden ze gezegd: die kan niet hard genoeg. Dat er geen introductie was met mooie verhalen, is wel een voordeel vindt ik, je wordt toch beïnvloed door mooie praatjes, of je wilt of niet. Ik denk dat een poll wel een mooie vorm is om de voorkeur te peilen, misschien moet je wel drie keuzes aanvinken met 3,2, en een punt. Ik weet echter niet of de forumsoftware dit toestaat.

edit: vrouwen toegevoegd.
Laatst gewijzigd door John P op zo 07 feb 2016, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 07 feb 2016, 12:27

PAD schreef:Aanvullend op mijn opmerkingen hierboven en bedoeld als suggestie:

Een jury vaststellen
Beoordelingscriteria vaststellen, punten geven, beoordelingen motiveren, uitleggen

Ik ben het voor 100% met je eens. Aan een vooropgezet plan voor beoordeling ontbrak het gewoon.

De aandacht van de toehoorders moest daarnaast verdeeld worden over al het andere moois wat er in Hengelo te zien en te horen was. Ook een aantal deelnemers (waaronder ikzelf) hadden nog wat andere aktiviteiten die dag.

De vraag is alleen of de ontwerpwedstrijd op zich genoeg publiek trekt om nog weer een herpresentatie te organiseren.

Ik dank in ieder geval iedereen die tot nu toe de moeite genomen heeft om alle ontwerpen te bekijken en te beluisteren.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 07 feb 2016, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 07 feb 2016, 12:46

Ik zeg polletje er tegen aan (zie test forum) en volgende keer beter :rock:

dre

Berichtdoor dre » zo 07 feb 2016, 13:46

pappaleo schreef:
PAD schreef:Aanvullend op mijn opmerkingen hierboven en bedoeld als suggestie:

Een jury vaststellen

Ik ben het voor 100% met je eens. Aan een vooropgezet plan voor beoordeling ontbrak het gewoon.

De aandacht van de toehoorders moest daarnaast verdeeld worden over al het andere moois wat er in Hengelo te zien en te horen was. Ook een aantal deelnemers (waaronder ikzelf) hadden nog wat andere aktiviteiten die dag.

De vraag is alleen of de ontwerpwedstrijd op zich genoeg publiek trekt om nog weer een herpresentatie te organiseren.

Ik dank in ieder geval iedereen die tot nu toe de moeite genomen heeft om alle ontwerpen te bekijken en te beluisteren.

+1!

Alleen mag de herpresentatie van mij overgeslagen worden.
De opzet was leuk,maar de rest................. :roll:

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 07 feb 2016, 13:54

Klopt opzet was leuk. Maar een organisator die een uur voor het einde komt aanzetten met ik weet niet wat.......

Dennis

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 07 feb 2016, 14:25

Begrijp ik Dennis.
Maar dat we weet ik veel hoe lang gekletst hebben over hoe we zo'n dag dit willen doen, ik had niet de tijd en gelegenheid dit op te pakken zoals ik gehoopt had.
Ik had al geen marge voor fouten en was zaterdag met Leo best opgeschoten. Achteraf niet dus.

Afgelopen dinsdag was er een zitting met advocaten toestanden en een commissie, die nog even tussendoor kwam. Gelukkig kreeg ik vrijdag bericht dat ik deze slag gewonnen heb. Hierover kreeg ik een week vooraf aan de zitting bericht, en die stukken en voorbereiding ging voor. Weg laatste marge...
De laatste anderhalve week voor de finale zag ik dit aankomen en waren mijn nachten kort, maar het heeft niet mogen baten. En derhalve kwam ik beschaamd en te laat.
Kortom, een datum terwijl het product nog gemaakt moet worden is voor mij en mijn manier van werken met een jong gezin, studerende en werkende vrouw en mega conflict met de werkgever geen handige volgorde. Achteraf, als ik wist hoeveel werk het uiteindelijk was en niet eens een heel geslaagde poging had ik beter de handel vrijdagavond in de auto kunnen gooien en de boel meer in goede banen leiden.

Ik ga verder met het concept, en heb de deadline niet gehaald. Ik heb gezien dat het aanbrengen van structuur voor zo'n beoordeling wel nodig is, en dit is een stuk voorbereiding. Hierover kunnen op papier best afspraken worden gemaakt. En dat hoeft niet vanuit 1 of 2 personen te komen, maar er is altijd wel een eigenaarschap nodig om concreet dingen op papier te krijgen. Zo had ik PAD bereid gevonden om een prijs te maken. Verder kwam naderhand de vraag wie nou gewonnen heeft. Dat, samen met welke muziek we zouden willen draaien, kan ongeacht wat al van te voren vastgesteld worden.
Alleen van John heb ik een reactie gezien met muziekstukken, waarvoor dank. Zelf kwam ik er ook niet aan toe, en eerlijk gezegd maak het me niet uit omdat de speakers toch alles moeten kunnen draaien. My-fi heb ik te veel gebouwd in het verleden.

Leerpuntje van dit hele proces: een aantal dingen produceren, zoals een beoordelingslijstje en bevorderende criteria voor iets als een ontwerp wedstrijd. Vooraf dingen goed bepalen, gezamenlijk en in week 1 gewoon de randvoorwaarden, wijze van beoordelen (wie, wat, welke wijze) enz. vaststellen. En omdat het een forum is, dit op basis van goed overleg en daarna een knoop doorhakken.

Ik heb veel bijgeleerd. Genoten van veel dingen en het zit in mijn persoonskenmerken om altijd wel weer iets anders erbij te halen of te verzinnen. Terwijl anderen concreet dingen kiezen, maken, afwerken en klaar zijn. Ik heb nog nooit iets 'klaar' gehad denk ik, altijd wel weer een idee dat het anders of beter kan. Zo'n persoon kan beter deelnemer zijn, of uitgesloten worden van deelname (op m'n werk kan ik uitstekend zaken organiseren en groepen vlot in ordelijke wijze tot een samenwerking of resultaat sturen). ](*,) Maar ja. Ik ga wel met Chris voor de 3e helft \:D/

@ Dennis, het had me leuk geleken om even tijd met je door te brengen, ik heb natuurlijk regelmatig met je gebabbeld over het tot stand komen van je speakers. En nu heb ik van een vriend van me moeten horen hoe goed het klonk. :cry: Maar ik zie dan wel dat jij begonnen bent als absolute beginner in het bouwen van luidsprekers, en hoe je dit - met hulp van anderen - tot een fraai resultaat hebt geschopt =D>

Een nieuwe afsluiting lijkt me overbodig en nodeloos belastend. Jullie hebben met de club bij elkaar gezeten en blijkbaar vooral muziek geluisterd en afgewacht wat er komen ging. Rudy heeft zich hierin ook niet naar voren geschoven, dus laten we nu dan maar kenbaar maken hoe e.e.a. gewaardeerd wordt.

Ik heb hier wel een leuke prijs staan, gemaakt door PAD. Ik zou het leuk vinden als we nadat er geïnventariseerd is (al dan niet met poll) welk ontwerp de meeste handen op elkaar heeft gekregen dat forumlid de eerste (wedstrijd)prijs toezenden. Kan ik het mooi nog even laten graveren of zo. Zo heb elk nadeel z'n voordeel.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 07 feb 2016, 14:30

metabaron schreef:Klopt opzet was leuk. Maar een organisator die een uur voor het einde komt aanzetten met ik weet niet wat.......

Dennis

Tja dat was ff jammer maar een ieder heeft toch twee kansen gekregen om elke speaker te kunnen beluisteren.
dat moet toch voldoende zijn om over te kunnen stemmen en een winnaar aan te wijzen.
Voor mij zijn dat de speakers van Dre.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”