Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Berichtdoor Walt » za 07 jun 2014, 9:00

Bij deze dan maar de start van mijn eigen topic, voorlopig nog alleen brainwaves van wat ik zou willen bouwen voor de wedstrijd. Het totaal aan units + filter moet onder de 225 euro blijven voor een set, uitgaande van de prijzen op Rumoh.

Ik heb nu het volgende in gedachte:

2x Scanspeak 15W/8434G00 2x 60.13 euro
2x Vifa XT25TG-30/04 2x 38.35 euro
2x 10uF Elco 2x 0.61 euro
2x 5.6uF MKP PWA 2x 3.26 euro
2x 0.47mH 0.7mm 2x 1.78 euro
2x 4.7 ohm mox 5W 2x 0.87 euro
2x 2.2mH 1.0mm 2x 6.93 euro

De gedacht is hier zo goed mogelijke units, die makkelijk te filteren zijn dus een zeer eenvoudig 2e orde filter. De Scanspeak in een 10 liter reflexkast, zal dan ongeveer -3dB op 50Hz spelen. Qua kast maak ik het simpel en neem ik de afmetingen over van de SCAMO 15 uit Hobbyhifi 2014, kastje is dan ongeveer h=360 x b=180 x d=270mm, reflexpoort aan de zijkant.

Grootste punt van zorg is de kwaliteit van de 2.2mH spoel, uitgaande van een 1.0mm draad (budget is te krap voor meer) luchtspoel is de Rdc rond de 0.80 ohm dus erg hoog. Alternatief zou zijn een Jantzen kernspoel met lagere Rdc maar die gaan vervormen bij hoger vermogen.

Er staan nu nog vrij weinig spoelen op de Rumoh site, wellicht is er een type leverbaar dat een nette tussenweg kan bieden.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 23 jun 2014, 13:35, 4 keer totaal gewijzigd.

dre

Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd

Berichtdoor dre » za 07 jun 2014, 10:48

Die vifa is wel een beetje afgezaagd onderhand. :mrgreen:

Misschien zo iets: sb acoustics SB29RDC-C000-4

Mmmmmm,misschien moet ik ook maar mee gaan doen...... :rofl:

architect

Berichtdoor architect » za 07 jun 2014, 13:29

we gaan je echt niet helpen [-(
wat dacht je dan? [-X
van de wal in de sloot :rofl:

dre

Berichtdoor dre » za 07 jun 2014, 13:44

:lol:

Ik denk dat Wal het wel voor elkaar gaat krijgen. :wink:

fritzie

Berichtdoor fritzie » za 07 jun 2014, 15:29

Bij Walter zit de grootste uitdaging meer in het maken van een mooi kastje

rikpost

Berichtdoor rikpost » zo 08 jun 2014, 8:14

kijken of we hier pagina honderd wel halen :wink:
Wel leuk idee overigens die ontwerp wedstrijd ,dat blaast een beetje nieuw leven in het forum .

op het gebied van luidsprekers bouwen gebeurd er de laatste tijd niet zo veel meer

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 10:04

Haha,

Nee dan wordt het wachten op het vervolg deel, waar ik het budget filter ga vervangen door een Mundorf S/G/O + Waxcoil variant... Maar dat is pas na het afronden van het wedstrijd deel natuurlijk.

Wie heeft er overigens een idee wat minder een nadeel is:

- Een luchtspoel met een hoge Rdc rond de 0.8 ohm
- Een kernspoel met een veel lagere Rdc maar dus wel een kern

Mij lijkt de luchtspoel beter aangezien deze in het mid minder zal vervormen, maar ik heb eigenlijk zelf nog nooit kernspoelen voor het mid ingezet, dus hoe erg de vervorming nou echt zou zijn...

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 08 jun 2014, 10:12

Een kernspoel gaat pas vervormen als je hem in de verzadiging stuurt.

rikpost

Berichtdoor rikpost » zo 08 jun 2014, 10:16

Walt schreef:Haha,

Nee dan wordt het wachten op het vervolg deel, waar ik het budget filter ga vervangen door een Mundorf S/G/O + Waxcoil variant... Maar dat is pas na het afronden van het wedstrijd deel natuurlijk.

Wie heeft er overigens een idee wat minder een nadeel is:

- Een luchtspoel met een hoge Rdc rond de 0.8 ohm
- Een kernspoel met een veel lagere Rdc maar dus wel een kern

Mij lijkt de luchtspoel beter aangezien deze in het mid minder zal vervormen, maar ik heb eigenlijk zelf nog nooit kernspoelen voor het mid ingezet, dus hoe erg de vervorming nou echt zou zijn...

Groetjes Walter

Dan wel weer met de Mundorf kroonstenen dan he :-#

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 10:21

Ja dat is zo, en voor thuistoepassing zal dit niet zo snel gebeuren, echter de beoordeling is op een luisterdag waar de speakers doorgaans altijd vol aan de bak mogen qua powerhandling.

Volgens mij heeft een hogere Rdc twee nadelen:

1) Verlies aan rendement.

2) minder strakke basweergave, maar dit schijnt te zijn voorkomen door de kast iets groter te kiezen dan eigenlijk nodig. In de Hobbyhifi komen ze op een kast van 9 liter nette uitgaande van een weerstand van 1 ohm in de signaalweg, afgestemd op 46Hz met -3dB punt op 44Hz.

@ Rikpost: ik zit eraan te denken het filter achterop te zetten (uitwendig) en dan per kast 3 sets binding posts zodat de units ook los makkelijk zijn in te sturen voor meetdoeleinden etc. Dan zijn er geen kroonstenen meer nodig.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 08 jun 2014, 10:59

Walt schreef:1) Verlies aan rendement.

2) minder strakke basweergave, maar dit schijnt te zijn voorkomen door de kast iets groter te kiezen dan eigenlijk nodig. In de Hobbyhifi komen ze op een kast van 9 liter nette uitgaande van een weerstand van 1 ohm in de signaalweg, afgestemd op 46Hz met -3dB punt op 44Hz.

Volgens mij klopt hier iets niet in deze redenatie. De Q van een kast is oa afhankelijk van de Qts van de luidspreker. Qts is weer afhankelijk van de Qes. De Qes is afhankelijk van de Re, maar alleen van de Re in de spreekspoel. Dus kun je niet stellen dat een externe weerstand de Q en afstemming van een luidspreker veranderd. Zou mooi wezen, de Q afregelen met een externe potmeter! Het ei van Columbus! :lol: :lol:

De weerstand van een spoel heeft alleen invloed op de dempingsfactor en het kantelpunt van je x-over.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 11:07

Hallo ds23man,

In de Hobbyhifi laten ze altijd 2 afstemmingen zien voor een chassis, voor een passief filter en een aktief filter. Voor het passieve filter zetten ze 1.0 ohm in serie in de simulatie, dit stelt de spoel en de kabels voor. Voor het aktieve filter is het slechts 0.2 ohm aan weerstand. Doorgaans komen ze voor de passieve variant dan op een iets grotere kast en iets lagere afstemming (reflex pijp kan dan wel ongeveer gelijk zijn).

Klankmatig kon ik zelf trouwens in het verleden altijd wel een verbetering in de strakheid van het laag ervaren als ik een spoel nam met een veel lagere Rdc waarde.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 08 jun 2014, 11:35

Eh, een seriespoel bij een woofer met 1 ohm weerstand is sowieso een designfout.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 11:51

Als je bijv. een 3e orde filter maakt staan er al 2 spoelen in serie, dus zo gek is het nog niet.

Voor de parallel condensator voor het laag had ik een ruwe elco van Jantzen in gedachte, ik heb er hier nog een stel liggen, eentje van 10uF meet 13.8uF... Dat wijkt fors meer af dan de 10% die erop staat... Hmmm, misschien toch maar voor de IT 50V gladde folie gaan, wel 1.63 euro per stuk i.p.v. 0.67 euro... :(

Voor de parallel spoel voor de tweeter levert Rumoh ook Jantzen 0.4mm draaddikte, een 0.47mH is dan slechts 1.24 euro per stuk, wel hoge Rdc van 1.35 ohm maar dat maakt minder uit voor een parallel component.

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 08 jun 2014, 13:03

Een hogere weerstand in een parallel spoel reduceert de werking iets. In Boxsim kun je eenvoudig zien wat een 0,5 of 1,5 Ohm spoel R betekent voor de filterwerking. Niet heel spannend inderdaad, kan zelfs net mooier uitkomen (zie je eenvoudig wanneer je de fase van een unit omdraait en een beter symmetrisch dal, soms).

Een kernspoel is heel normaal om te gebruiken. Een gepoort systeem met een 6,5" met 4,2 mm Xmax help je eerder over Xmax heen dan een normale spoel in z'n verzadiging denk ik.

1 mm draaddikte past trouwens prima in een budget ontwerp, in fabrieksspiekers onder de 1000,- euro zul je niet snel dikker tegenkomen.

Dat je met de R van de spoel rekening houdt met je afstemming lijkt me logisch. Dit heeft invloed op de Q-waarde van het totaal, de afstemming wordt wat 'ronder' en in gevoeligheid lager bij een hogere weerstand. Voor een vlakke afstemming neem je hiervoor dus een grotere kast. Hobby hifi rekent doorgaans met realistische voorbeeld simulaties. 0,8 Ohm zit je vrij snel aan met een passief filter, zoals je aangeeft met bijvoorbeeld een 3e orde elektrisch filter voor de woofer.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 13:33

Hallo Wouter,

zou jij dan zelf kiezen voor een 1.0mm luchtspoel met Rdc 0.80 ohm of een kernspoel met Rdc 0.20 ohm? Mijn gevoel zegt de luchtspoel maar ik weet niet precies waarom.

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 08 jun 2014, 16:56

Die luchtspoel is prima, die kernspoel wellicht niet. Kies dan een met ca. 0,5 ohm en steek de besparing in een mkp op het hoog. Een lage kernspoel van bijv. Mundorf verzadigt veel later dan de hoge Jantzen opbouw.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 16:59

Hallo Wouter,

Lees ik het nu goed dat je toch een kernspoel aanbeveelt met Rdc circa 0.5 ohm? Maar eerst zeg je dat die luchtspoel juist goed is?

Groetjes Walter

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 08 jun 2014, 22:58

Een 0.8ohm rdc luchtspoel hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor.
Het voordeel daarvan weer is dat het de opslingering rond 100-200hz ietsjes dempt (ontstaat door wisselwerking van de midbass en het filter).
Sowieso zit je met een 3e orde electrisch filter ook al gauw op de 0.7ohm rdc en die zijn er genoeg.
Veel belangrijker voor een strak laag lijkt mij de afstemming.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 08 jun 2014, 23:14

Hoi Walt,

JA, klopt :lol:
Ondanks dat we op ZBA wel eens heel wild doen met filtercomponenten is een 2,2mH spoel met 1 mm draaddikte en 0,8 Ohm geen absurde waarde en cheap. Ik reviseer Translator luidsprekers, daar zit dit spul in. In BNS luidsprekers hoef je hier niet naar te zoeken. Ook de Mission 780 die ik hier had hebben kernspoeltjes met 0,7mm draaddikte. Dat waren monitoren van 1100,- euro per paar.

Maar als je een beetje op het budget moet letten is het wel handig uit te wijken naar een kernspoel. Maar neem dan niet 1 die evenveel kost en vervolgens een een absurd lage Rdc heeft, dat haal je met een 2mm luchtspoel niet eens!

Ik ga uitzoeken hoe de Rumoh site kan vermelden hoe belastbaar de spoelen zijn, dat zie ik in de prijslijsten die we van Rumoh hebben gekregen namelijk niet. En onlangs zag ik in een test Mundorf er veel beter uit komen dan Jantzen, toevallig allemaal 2,2mH spoelen. We zoeken het op...

Wat ik zou kiezen:
000-2297 Iron Corred coil; 2,2mH 0,8mm draaddikte, Rdc 0,48 Ohm prijs: 2,99
Zo bespaar je bijna 3,94 per spoel en heb je een goede verhouding tussen prijs en Rdc. Enige is: wanneer gaat de spoel hoorbaar vervormen.

Ik verwacht dat als je niet op de limit draait je met 3,94 besparing en aanschaf van een MKP beter je budget gebruikt. Let wel, je Rdc is dan ook nog eens 0,48 i.p.v. 0,8 Ohm die de luchtspoel van 6,93 euro heeft.

Maar goed, misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Misschien willen de experts even reageren :hide:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jun 2014, 23:36

MKP versus MKT maak ik me dan weer minder zorgen over, de Intertechnik MKT 160V zijn behoorlijk netjes te noemen. Qua spoelen ga ik waarschijnlijk dan toch maar voor de luchtspoel 1.0mm.

Groetjes Walter

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 09 jun 2014, 0:47

Walt schreef:Qua kast maak ik het simpel en neem ik de afmetingen over van de SCAMO 15 uit Hobbyhifi 2014, kastje is dan ongeveer h=360 x b=180 x d=270mm, reflexpoort aan de zijkant.

Lees ik het nou goed dat jij gewoon een bestaand ontwerp gaat nabouwen, maar uiteindelijk voorziet van een andere tweeter?

Ik dacht dat het de bedoeling was dat je zelf een ontwerp maakte, of heb ik een regeltje over het hoofd gezien?

architect

Berichtdoor architect » ma 09 jun 2014, 9:06

pappaleo schreef:
Walt schreef:Qua kast maak ik het simpel en neem ik de afmetingen over van de SCAMO 15 uit Hobbyhifi 2014, kastje is dan ongeveer h=360 x b=180 x d=270mm, reflexpoort aan de zijkant.

Lees ik het nou goed dat jij gewoon een bestaand ontwerp gaat nabouwen, maar uiteindelijk voorziet van een andere tweeter?

Ik dacht dat het de bedoeling was dat je zelf een ontwerp maakte, of heb ik een regeltje over het hoofd gezien?

lijkt me knap lastig als iedereen origineel moet zijn :think:

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 9:08

Misschien moet Wouter hier maar een uitspraak over doen. Ik vind het interessant om te zien hoe dit ontwerp (dan wel met een Vifa tweeter) kan gaan klinken. En wellicht valt er nog wel wat te verbeteren aan het filter.

Groetjes Walter

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 09 jun 2014, 9:45

architect schreef:lijkt me knap lastig als iedereen origineel moet zijn :think:

Natuurlijk is dat lastig. En ik ga ook het "Leo-non-resonant-low-boost" principe niet uitvinden. Ik maak ook een gesloten kast, basreflex of wat dan ook. Ik ben er nog niet uit. Maar als ik voor een driver een aantal liters nodig heb, dan ga ik wel zelf schetsen om dat in een functionele en visueel aantrekkelijke vorm te gieten en proberen rekening te houden met nare bij-effecten als staande golven, paneelresonanties en diffractieverschijnselen.

En natuurlijk is alles al een keer gedaan en is er een ontwerp uit een la te trekken waar dat van mij dan uiteindelijk op lijkt. En misschien wordt dat van mij wel een hopeloze mislukking, maar ik heb dan in ieder geval geprobeerd iets zelf te ontwerpen.

Ik ging gisteren alleen op ScaMo ging zoeken en kwam ik bij deze pagina uit waar zelfs het boodschappenlijstje uit de startpost 1 op 1 van overgenomen is. Vandaar mijn vraag. En misschien til ik er wel te zwaar aan en denk er te serieus over na, wie weet.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”