Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor pappaleo » ma 09 jun 2014, 13:24

Ik ga ook maar meedoen met de ontwerpwedstrijd. Ik heb nog geen volledig concept uitgewerkt, mezelf kennende varandert dat toch in de loop van de tijd. Uiteraard moeten er aan het begin keuzes gemaakt worden en om binnen het budget van € 225 wat speelruimte te hebben mogen de drivers niet te duur zijn.

Mission dus.

Ik heb geen slechte herinneringen aan het merk, maar weet niet wat er nu geproduceerd wordt. Ik verwacht echter niet dat het tweederangs drivers zijn, ze zitten tenslotte bij Rumoh in het assortiment. De prijs is heel aangenaam.

De bedoeling is dat het ontwerp een vloerstaander wordt. Mission heeft een coaxiale unit, de CP-10X in het gamma zitten. Of dat wat is weet ik niet. Het is wel een stuk goedkoper dan een aparte tweeter, die overigens weer van een ander merk moet zijn. Ik moet er eerst achter zien te komen of de CP-10X mij kan bekoren. Dat zou betekenen dat ik een paartje buiten het budget moet aanschaffen bij wijze van proef. Als ze niet bevallen, dan gaan ze de kast in en wordt het toch CP-104 of de CP-134 vergezeld van een losse tweeter, die weer van een ander merk zal zijn. Dat hakt dan onaangenaam in het budget.

Uiteindelijk moet er ook nog laagondersteuning bij. Welk principe ik daarvoor ga gebruiken weet ik ook nog niet. Ik ben liefhebber van een slanke bas. Een geprononceerde (te) vette laagweergave, die ik zo vaak hoor, ben ik allergisch voor. Heeft waarschijnlijk te maken met mijn luisterruimte.

Als het de CP-10X of de CP-104 wordt voor het midden, dan moet het een echte 3 weg worden. Van een 10cm speakertje verwacht ik niks in het laag. Bij de CP134 zou het nog een soort van 2,5 weg kunnen worden.

Het is een bijna onmogelijke opgave, dus: Mission Impossible :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 09 jun 2014, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Re: Mission Impossible

Berichtdoor John P » ma 09 jun 2014, 13:46

He daar was ik ook over aan het denken, maar ja wie het eerst komt het eerst baalt of zo iets.

RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Berichtdoor RumoH » ma 09 jun 2014, 15:02

pappaleo schreef:Ik ga ook maar meedoen met de ontwerpwedstrijd. Ik heb nog geen volledig concept uitgewerkt, mezelf kennende varandert dat toch in de loop van de tijd. Uiteraard moeten er aan het begin keuzes gemaakt worden en om binnen het budget van € 225 wat speelruimte te hebben mogen de drivers niet te duur zijn.

Mission dus.

Ik heb geen slechte herinneringen aan het merk, maar weet niet wat er nu geproduceerd wordt. Ik verwacht echter niet dat het tweederangs drivers zijn, ze zitten tenslotte bij Rumoh in het assortiment. De prijs is heel aangenaam.

De bedoeling is dat het ontwerp een vloerstaander wordt. Mission heeft een coaxiale unit, de CP-10X in het gamma zitten. Of dat wat is weet ik niet. Het is wel een stuk goedkoper dan een aparte tweeter, die overigens weer van een ander merk moet zijn. Ik moet er eerst achter zien te komen of de CP-10X mij kan bekoren. Dat zou betekenen dat ik een paartje buiten het budget moet aanschaffen bij wijze van proef. Als ze niet bevallen, dan gaan ze de kast in en wordt het toch CP-104 of de CP-134 vergezeld van een losse tweeter, die weer van een ander merk zal zijn. Dat hakt dan onaangenaam in het budget.

Uiteindelijk moet er ook nog laagondersteuning bij. Welk principe ik daarvoor ga gebruiken weet ik ook nog niet. Ik ben liefhebber van een slanke bas. Een geprononceerde (te) vette laagweergave, die ik zo vaak hoor, ben ik allergisch voor. Heeft waarschijnlijk te maken met mijn luisterruimte.

Als het de CP-10X of de CP-104 wordt voor het midden, dan moet het een echte 3 weg worden. Van een 10cm speakertje verwacht ik niks in het laag. Bij de CP134 zou het nog een soort van 2,5 weg kunnen worden.

De CP-10X presteert in een needle achtige kast toch wel behoorlijk in het laag....

Rudy

pappaleo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor pappaleo » ma 09 jun 2014, 17:08

RumoH schreef:
pappaleo schreef:Ik ga ook maar meedoen met de ontwerpwedstrijd. Ik heb nog geen volledig concept uitgewerkt, mezelf kennende varandert dat toch in de loop van de tijd. Uiteraard moeten er aan het begin keuzes gemaakt worden en om binnen het budget van € 225 wat speelruimte te hebben mogen de drivers niet te duur zijn.

Mission dus.

De CP-10X presteert in een needle achtige kast toch wel behoorlijk in het laag....

Rudy

Dat is prima, maar in het laag kan hij ondersteund worden met een woofer. Hoe presteert hij in het midden en hoog, en kan de klankkleur mij plezieren?
Dat is meer de vraag, want het hoog ondersteunen met een tweeter is natuurlijk onzin bij een coaxiale unit.

Maar luisteren zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Dus zal ik maar een paartje bestellen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 10 jun 2014, 0:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 09 jun 2014, 17:10

John P schreef:He daar was ik ook over aan het denken, maar ja wie het eerst komt het eerst baalt of zo iets.

Het maakt toch niet uit als men dezelfde drivers/hetzelfde concept gebruikt? Er zijn nog genoeg andere factoren die invloed hebben op de klank.

John P

Berichtdoor John P » ma 09 jun 2014, 17:44

Het is wel eens goed als je van de weg geduwd wordt, ik heb nu weer heel wat anders voor ogen.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 09 jun 2014, 18:05

John P schreef:Het is wel eens goed als je van de weg geduwd wordt, ik heb nu weer heel wat anders voor ogen.

Laat je niet weerhouden hoor. Ik weet nog niet eens of het een 2, 2.5 of 3 weg wordt en of ik de coaxiale unit of een conventionele tweeter gebruik.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 10 jun 2014, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 09 jun 2014, 22:06

Hoi Leo,

Leuk dat je mee doet!

Met die mission drivers heeft hobby hifi ook regelmatig wat gemaakt. Over de TransMISSIONline schreven ze dat ze nog nooit zo'n stak en kwalitatief laag hadden gehoord uit een 6,5" budget midbas.

Wellicht kun je hem (dus) ook gesloten gebruiken.

Je mag "project 02:" voor je topic titel zetten, je bent de 2e met het aanmelden van een project voor deelname aan de wedstrijd.

Aanvullende deelname info volgt, voor nu kun je lekker vooruit. Bij vragen, stel ze gerust. Door de vragen komen we juist tot goede (aanvullende) afspraken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 10 jun 2014, 7:50

Chris_T schreef:
John P schreef:He daar was ik ook over aan het denken, maar ja wie het eerst komt het eerst baalt of zo iets.

Het maakt toch niet uit als men dezelfde drivers/hetzelfde concept gebruikt? Er zijn nog genoeg andere factoren die invloed hebben op de klank.

Exact, als we gaan 'koken' zal ook wel iemand anders eens dezelfde ingredienten gebruiken. Dit maakt het gerecht niet hetzelfde, geen probleem dus. Des te leuker is het vergelijk!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 10 jun 2014, 10:05

Op de eerste "Watershow" van Rudy in Eernewoude hadden we 3 low-budget TL's. Alle drie met de zelfde breedbander en alle niet gefilterd. En ze klonken alle drie anders.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 13 jun 2014, 18:18

Zojuist pakketje van Rumoh binnengekregen. In goede staat aangekomen. Rudy, prima service :goedzo:
2 CP-10X, 2 CP-168 en een zak twaron:
MI_001.jpg

Ik ga eerst kijken of de CP-10X me kunnen bekoren. Zo ja, dan gaan deze het mid en hoog verzorgen.
Zo nee, dan worden ze aan de kant gelegd en uit het budget geschrapt en komt er een CP-10 of een CP13 met een aparte tweeter voor in de plaats. Maar daar ga ik nog even niet van uit.

Wat ik met het laag ga doen weet ik nog niet precies. Dat gaat de tijd uitwijzen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 20 jul 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 13 jun 2014, 18:18

Shit, ik ben ingehaald! :mrgreen:

Maar ziet er goed uit, ik ben benieuw naar die coax!
Laatst gewijzigd door Walt op vr 13 jun 2014, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 13 jun 2014, 18:19

Je hebt nooit voorgelegen :rofl: :rofl:

Walt

Berichtdoor Walt » vr 13 jun 2014, 18:21

Zijn jouw testfilters al af dan? :lol:

architect

Berichtdoor architect » vr 13 jun 2014, 18:24

wedstrijdje doen wie het snelst is? :goedzo:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 13 jun 2014, 18:25

Walt schreef:Zijn jouw testfilters al af dan? :lol:

Rare volgorde heb jij! Maar ja jij kan het weten, bij een havenkraan begin je ook bovenaan: de deurkruk.... :rofl: :rofl: :rofl:

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 13 jun 2014, 18:27

Testfilters zonder units is wel erg theoretisch, vind je niet?

Het is wel een wedstrijd, maar niet op snelheid. =;
Ik ga eerst een testkastje lijmen en kijken hoe de CP-10X klinkt met een 3,3 uF er tussen. Die blijft (mijzelf kennende) nog geen dag zitten.

Maar ik moet ook nog een versterkertje in elkaar draaien voor mijn meetset. Van het weekend maar even een bestellijstje maken Bij EOO.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 13 jun 2014, 18:29

Als je nog niet hebt de:

1) fronten
2) idee van de kasten
3) units

Dan zijn testfilters het enige dat je nog kan doen! Ik heb een standaard 2-weg opzet met L-pad gekozen, dat moet prima goedkomen met mijn units, die gedragen zich netjes en zijn relatief makkelijk te filteren.

Groetjes Walter

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » za 28 jun 2014, 0:16

Vanavond eindelijk eens tijd gehad om wat te doen. Ik heb het TL simulatieprogramma van Leonard Audio gedownload en heb er een eerste simulatie mee gemaakt:
MI_002.~bmp.png

De lijn heeft een lengte van 188cm. Een oppervlakte van bijna 2,5 keer Sd aan het begin en net iets meer als Sd aan het uiteinde van de pijp. Ik heb even zitten spelen en je kan de pijp heel leuk in segmenten verdelen. Uiteraard gaat de simulatie gepaard met een hoop schetsen in BIC formaat en de segmenten geven aan hoe de pijp ongeveer loopt. De CP-168 zit niet precies op 1/3, want dan kom ik in gedrang met het middencompartiment. Ik had met mezelf afgesproken dat de maximum hoogte van de kast 1 meter wordt en dat ie een beetje slank moet ogen.
De simulatie loopt in ieder geval lekker door tot ca 35Hz.

De CP-10x gaat theoretisch in een 3 literkast tot 110 Hz, maar die mag van mij nog wel wat hoger afgefilterd worden. Als ik op de woofer een 12db lowpass bij 130Hz zet krijg je het volgende resultaat:
MI_003.~bmp.png

Er zit nog een nasty bobbeltje op 320Hz. Hoe hinderlijk dat is zal met een gehoortest vergezeld van een meting vastgesteld moeten worden. Het is trouwens nog niet gezegd dat het laag een TL wordt. Ik ga ook nog wat alternatieven na. Maar de kans is groot dat het hem wel wordt, gewoon omdat ik het leuk vind om zoiets te bouwen.

Van het weekend ga ik de versterker voor de meetset in elkaar zetten, alle onderdelen zijn binnen.
Ook ga ik een los middenkastje maken van 3 a 4 liter om te kijken of de CP-10x een beetje lekker klinkt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 28 jun 2014, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » za 28 jun 2014, 0:26

En natuurlijk even mijn avatar wat meer in de sfeer van Mission Impossible maken :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » za 28 jun 2014, 10:05

Hallo pappaleo,

Ziet er indrukwekkend uit, 35Hz is geen kattepis. Heeft het programma ook een optie om te zien wat de maximale SPL is afhankelijk van de lineaire x-max van de Mission laag driver? Dit soort TL's hebben namelijk vaak wel veel diepgang maar wel ten koste van vrij veel konusuitslag.

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 28 jun 2014, 10:23

De transMISSIONline van Hobby HiFi had met deze budget driver het beste laag wat ze ooit uit z'n instapproject hadden gehoord. Dus, die TL zal vast goed komen. Een lage afstemming maakt een hogere belastbaarheid onderin. Het zou slap kunnen gaan klinken, maar dat schijnt met deze driver juist wel goed te zitten dus een diepe afstemming hoeft geen lagere belastbaarheid op te leveren.

Vergelijk SPL max maar eens rond 40Hz, die zal bij een laag afgestemde box hoger zijn, onderdanks de powerdip daarboven. En rond 40 Hz zit je met muziek aardig goed, veel lager gaat het meeste niet.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 jun 2014, 11:18

Toepasselijk testmuziekje... :rofl: :rofl:

[ Bekijk op youtube ]

Laat ik die nou origineel op CD hebben. :mrgreen:

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » za 28 jun 2014, 11:50

Ik heb vroeger eens de P. Atkinson Mini Line gebouwd. Hopeloos, te korte lijn en het was echt een kamer met een pijp eraan. Dat was dus eigenlijk wel een veel te laag afgestemde basreflex. Tussen de 100 en 200 Hz gaf het ding niet thuis, daaronder weer wel, maar niet indrukwekkend.

Ik heb toen eens een experiment gedaan met 2 * B110 in een lijn van ca 1.80 die netjes taps toeliep. Rekenprogramma's waren er niet in 1982 :mrgreen: dus dat ging met de rekenmachine en veel tekenen. Lijn min of meer volstoppen met Baily's longhair tot het naar believen klonk. Audax tweeter erboven.

Ik had toen een Quad 405, maar die B110's zijn nooit in de gevarenzone geweest, ondanks dat ik er best wat lawaai mee maakte. De pijp hield de boel gewoon goed onder controle. Je moest alleen uitkijken met die beruchte Telarc CD met de Ouverture 1812 met die belachelijke kanonschoten (klinken helemaal niet als kanonschoten). Maar dat is eigenlijk ook geen muziek.

De originele Rogers Monitor met de KEF B139 kon dat overigens wel handelen.

Met de transmissielijnen die ik gebouwd had heb ik altijd wat problemen gehad in het gebied van 150-300 Hz. Klonk nooit lekker. Bij die Rogers Monitor zal het wel een filterfout geweest zijn (de B110 nam het bij 250Hz over) en bij die andere dingen de poortoutput in tegenfase met de driveroutput. Ik ben benieuwd of ik dat nu onder controle ga krijgen.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » za 28 jun 2014, 12:13

wouter schreef:De transMISSIONline van Hobby HiFi had met deze budget driver het beste laag wat ze ooit uit z'n instapproject hadden gehoord. Dus, die TL zal vast goed komen. Een lage afstemming maakt een hogere belastbaarheid onderin. Het zou slap kunnen gaan klinken, maar dat schijnt met deze driver juist wel goed te zitten dus een diepe afstemming hoeft geen lagere belastbaarheid op te leveren.

Vergelijk SPL max maar eens rond 40Hz, die zal bij een laag afgestemde box hoger zijn, onderdanks de powerdip daarboven. En rond 40 Hz zit je met muziek aardig goed, veel lager gaat het meeste niet.

Die kende ik dus echt nog niet, jij maakte mij daar laatst op attent. Ik heb de Hobby Hifi (haast) nooit gelezen. Ik heb nu dus wel even naar het ontwerp van de transMISSIONline gekeken. Het is een vrij korte lijn. Een kast met een paar dwarstussenschotjes. De doorsnede van de pijp is dan wel weer heel groot tov de Sd van 141cm2. We gaan zien wat er bij mij uit gaat komen.

Walt schreef:Hallo pappaleo,

Ziet er indrukwekkend uit, 35Hz is geen kattepis. Heeft het programma ook een optie om te zien wat de maximale SPL is afhankelijk van de lineaire x-max van de Mission laag driver? Dit soort TL's hebben namelijk vaak wel veel diepgang maar wel ten koste van vrij veel konusuitslag.

Groetjes Walter

Ik weet dus de xmax van de CP-168 (nog) niet. Maar de gesimuleerde konusuitslag valt best mee, zolang je de driver niet op vol vermogen aanspreekt bij 20Hz:
MI_004.~bmp.png
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 28 jun 2014, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”