Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor hannesie » di 19 mei 2015, 10:44

1 heel groot voordeel wat nog niet is genoemd.

Met zoveel laagjes extra, en dan dit fineer, dan word je baffle er alleen maar dikker/sterker/beter op. :mrgreen:
Hans

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 19 mei 2015, 11:25

0,6mm, afgeschuurd tot 0,5mm. En dan nog een laagje van 0,6mm er op. Ook netjes gladgeschuurd. Geeft toch een winst van 1mm. :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 19 mei 2015, 11:55

Alle beetjes helpen toch. :lol: :-$
Hans

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 19 mei 2015, 12:35

hannesie schreef:Alle beetjes helpen toch. :lol: :-$

Het is wel gelamineerd met verschillende materialen natuurlijk: 22mm MDF, D2 houtlijm, 0,5mm Esdoorn, BisonTix, 0,5mm Beuken :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 19 mei 2015, 12:39

Vergeet de vernis niet, is toch weer een aantal micrometers. :lol:

John P

Berichtdoor John P » di 19 mei 2015, 13:27

pappaleo schreef:
hannesie schreef:Alle beetjes helpen toch. :lol: :-$

Het is wel gelamineerd met verschillende materialen natuurlijk: 22mm MDF, D2 houtlijm, 0,5mm Esdoorn, BisonTix, 0,5mm Beuken :lol:

Dat zijn een hele hoop overgangsweerstanden, je zou zomaar de 22mm MDF gaan afschuren om nog een beetje geluid uit de kast te krijgen. :-k
Waar een weg is is ook een omweg.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 19 mei 2015, 13:29

Alles bij elkaar dus een mission sandwichfront possible. :yeah:
Hans

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 19 mei 2015, 13:34

Nog even en ik evenaar Walt met het aantal onzinposts in zijn luidsprekertopic :rofl: :rofl: :rofl:

dre

Berichtdoor dre » di 19 mei 2015, 18:37

Goed bezig Leo! 8)
потому что он может!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 19 mei 2015, 19:17

Eigenlijk allemaal best lullig voor de andere deelnemers he? :mrgreen: (sorry Jan hier moet echt een emoticon bij)

dre

Berichtdoor dre » di 19 mei 2015, 19:28

Nou,zet ze eerst maar eens naast elkaar. :sure:
потому что он может!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 19 mei 2015, 19:34

Hahaha

gervenja

Berichtdoor gervenja » di 19 mei 2015, 22:02

echt heel mooi, petje af. =D>
John

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 20 mei 2015, 23:42

Volgens mij gaat dit nog wel lukken voor Breda :kwijl:
Ik ben blij dat je het nu aardig in de vingers hebt gekregen.
Het resultaat is er zeker na :goedzo: :goeie:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 mei 2015, 14:47

Kappa7 schreef:Volgens mij gaat dit nog wel lukken voor Breda :kwijl:

Nou, ik dacht dat ik het een beetje in de vingers had, maar ben toch wel met beide benen weer op de grond gezet. :(

Hoe lang moet die bisontix eigenlijk drogen dan wel uitharden voor je een vernisje op het fineer kan smeren? Ik dacht dat 3 dagen wel voldoende was. Zondag verlijmd en gisteravond een laag vernis erover. Ontstaan er bobbels in het fineer omdat het op bepaalde plaatsen loslaat. #-o ](*,)

Ik vermoed dat dat komt omdat het oplosmiddel van de lak door het fineer dringt en toch effect heeft op de lijmlaag. Ik heb dat vroeger eens gehad met met bisontix gefineerd object, daar liet het fineer los omdat ik het aflakte met een watergedragen vernis. Het fineer werd zeiknat en liet gewoon los. Dat spul droogde ook erg langzaam. Dat gebruik ik dan ook nooit meer.

Nu is het alleen maar plaatselijk dat het loslaat maar het is toch lelijk. Ik denk dat ik maar een paar nieuwe kasten bouw. :relax:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 21 mei 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 21 mei 2015, 15:00

Toch maar Warnex? :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 21 mei 2015, 18:00

Ha Leo,

Ik heb alleen de laatste pagina's even gelezen, maar wat een tegenslagen heb je toch te verwerken.
Steeds wanneer het einde in zicht is, gebeurd er weer iets.
Het is zoals Wouter eerder al gezegd heeft, bijna alle mogelijk tegenslagen van een project lijk je wel tegen te komen.
Van mij veel respect dus!
Een 'die hard' zelfbouwer in hart en nieren ;).

pappaleo schreef:Hoe lang moet die bisontix eigenlijk drogen dan wel uitharden voor je een vernisje op het fineer kan smeren? Ik dacht dat 3 dagen wel voldoende was. Zondag verlijmd en gisteravond een laag vernis erover. Ontstaan er bobbels in het fineer omdat het op bepaalde plaatsen loslaat. #-o ](*,)

Ik vermoed dat dat komt omdat het oplosmiddel van de lak door het fineer dringt en toch effect heeft op de lijmlaag. Ik heb dat vroeger eens gehad met met bisontix gefineerd object, daar liet het fineer los omdat ik het aflakte met een watergedragen vernis. Het fineer werd zeiknat en liet gewoon los. Dat spul droogde ook erg langzaam. Dat gebruik ik dan ook nooit meer.

Hmm, ik lees in het datablad dat de droogtijd ca. 24h is bij kamertemperatuur.
Sterk maar waar, er staat ook dat de lijm los laat als het voor een lange tijd in aanraking komt met water/vocht.
Vreemd, je zou toch vermoeden dat een lijm op oliebasis hiervoor ongevoelig is.

Enige alternatieve lijm lijkt mij dan een langzaam drogende epoxylijm?
Er zitten wel nadelen aan zoals een hoge verwerkingstemperatuur (liefst >25 graden) en het secuur werkje van hars&harder mengen.

Ps. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op jouw project, ik zit nog steeds in de testfase :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 mei 2015, 19:18

Wattttt? Nee zeg, nu dit weer :boos: Balen zeg!

Heb in het verleden veel luidsprekers gefineerd met Tix, nog nooit 1 probleem tegengekomen daarmee.

Heb diverse luidsprekers afgelakt met Hema parketlak een keer, verder hebben we de luidsprekers ook wel onbehandeld gelaten (teak fineer). Ik meen dat de parketlak watergedragen was... Niets dat ging bobbelen o.i.d. :-s

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 21 mei 2015, 19:40

Wel eens aan de luchtvochtigheid gedacht? Het is de afgelopen tijd met dit kutweer vreselijk vochtig. Dat levert denk ik 2 problemen op:

1. Lijmen drogen veel langzamer op.
2. Fineer is verzadigd met vocht.

1+2+ iets er op smeren doet de emmer overlopen.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 mei 2015, 20:57

Chris_T schreef:
pappaleo schreef:Hoe lang moet die bisontix eigenlijk drogen dan wel uitharden voor je een vernisje op het fineer kan smeren? Ik dacht dat 3 dagen wel voldoende was. Zondag verlijmd en gisteravond een laag vernis erover. Ontstaan er bobbels in het fineer omdat het op bepaalde plaatsen loslaat. #-o ](*,)

Hmm, ik lees in het datablad dat de droogtijd ca. 24h is bij kamertemperatuur.
Sterk maar waar, er staat ook dat de lijm los laat als het voor een lange tijd in aanraking komt met water/vocht.
Vreemd, je zou toch vermoeden dat een lijm op oliebasis hiervoor ongevoelig is.

Bisontix is hydrofoob en hout is in principe hydrofiel. Omdat het hout helemaal droog is kan het wel met bisontix gelijmd worden. Als het nat is, dan lukt dat niet. Als je na het lijmen het fineer met water bevochtigt, zoals met zo'n watergedragen beits, dan komt het hydrofiele karakter van het fineerhout naar boven en zuigt het zich vol met water. De lijmlaag laat dan los. Vergelijk die papieren prijsstickertjes die je met water er af kan weken, maar waarvan de lijmlaag dan blijft zitten.

Chris_T schreef:Enige alternatieve lijm lijkt mij dan een langzaam drogende epoxylijm?
Er zitten wel nadelen aan zoals een hoge verwerkingstemperatuur (liefst >25 graden) en het secuur werkje van hars&harder mengen.

Ik ga er eens naar kijken. Het probleem is alleen dat de proefstukjes niet representatief zijn. De strijkboutmethode werkt ook prima voor kleine oppervlaktes (max 20*30cm). De oppervlaktes die ik bestrijk zijn 32*102cm en dan gaat het mis.
De paneeltjes aan de schterkant, die voor de filterruimte komen te zitten, heb ik met houtlijm koud geperst. Zit perfect. Als de hele kast zo strak was, dan zou ik mijn geluk niet opkunnen. Maar ik heb niet de mogelijkheid om die grote oppervlaktes koud te persen. Laat staan de stukken waar ik een flauwe hoek om moet.

Chris_T schreef:Ps. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op jouw project, ik zit nog steeds in de testfase :lol:

Ik neem ze wel mee naar Breda, of ze er nou uitzien of niet. Als ik besluit ze opnieuw te bouwen, dan zit ik ook ineens weer in de testfase :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 mei 2015, 21:08

ds23man schreef:Wel eens aan de luchtvochtigheid gedacht? Het is de afgelopen tijd met dit kutweer vreselijk vochtig. Dat levert denk ik 2 problemen op:

1. Lijmen drogen veel langzamer op.
2. Fineer is verzadigd met vocht.

1+2+ iets er op smeren doet de emmer overlopen.

Ja, daar heb ik zeker aan gedacht, maar ik fineer niet buiten maar binnen. En mijn dak lekt niet.

Zonder flauwekul. De ruimte waar ik werk is hardstikke droog. Als het fineer verzadigd was met vocht, dan had het niet tot een rolletje omgekruld zodra ik er met een verfrollertje wat houtlijm opsmeerde.

Overigens zat het fineer er strak op. Het begon pas te bobbelen bij het aflakken. Mogelijk toch verkeerde lak en moet ik sneldrogende lak hebben die overschilderbaar is na 1 uur of zo.
Verder gebruikt Tony Gee professional grade Bison BT300 contactlijm. Misschien dat daar ook nog verschil in zit. Wat ik vroeger met tix gedaan heb was ook geen Bison. Bij de Haagse Fijnhouthandel waar ik het fineer haalde begonnen ze destijds te lachen als ik Bison noemde. Daar werd mij toen Robert's Ankerweld tix aangeraden. Dat heb ik toen gebruikt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 21 mei 2015, 21:23

Heb je een hygrometer? Denk dat je gaat schrikken op dit moment, de CV stookt nog nauwelijks. Een feit is gewoon dat bij hoge luchtvochtigheden lijmen ( maar ook verf) langzamer uitharden. Mijn ervaring is dat Tix lijmen weken nodig hebben om volledig uit te asemen en hun volledige sterkte bereiken.
Fusion Filterdesign

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 21 mei 2015, 21:24

pappaleo schreef:
Chris_T schreef:Enige alternatieve lijm lijkt mij dan een langzaam drogende epoxylijm?

Ik ga er eens naar kijken. Het probleem is alleen dat de proefstukjes niet representatief zijn. De strijkboutmethode werkt ook prima voor kleine oppervlaktes (max 20*30cm). De oppervlaktes die ik bestrijk zijn 32*102cm en dan gaat het mis.
De paneeltjes aan de schterkant, die voor de filterruimte komen te zitten, heb ik met houtlijm koud geperst. Zit perfect. Als de hele kast zo strak was, dan zou ik mijn geluk niet opkunnen. Maar ik heb niet de mogelijkheid om die grote oppervlaktes koud te persen. Laat staan de stukken waar ik een flauwe hoek om moet.

Ik noem trouwens iets heel raar.
Epoxy droogt helemaal niet, maar hard uit.
Met een 'langzame' harder heb je ongeveer 40-50min verwerkingstijd.
Eigenlijk is dat een harder die bij een hogere temperatuur wordt geactiveerd.
Die tijd is denk ik nog wel op te rekken wanneer je echt in een koude omgeving gaat werken (<10graden?).
Een kelder is dan ideaal.

Maar wat het effect op fineer is weet ik echt niet, epoxy wordt kei en kei hard.
Andere lijmen zijn dan weer elastisch en kunnen het werken van het fineer mogelijk beter opvangen.

rodi

Berichtdoor rodi » do 21 mei 2015, 22:45

pappaleo schreef:
Ik neem ze wel mee naar Breda, of ze er nou uitzien of niet. Als ik besluit ze opnieuw te bouwen, dan zit ik ook ineens weer in de testfase :mrgreen:

Doen ik ben echt benieuwd naar hoe dit klinkt!

En voorrrallll doorrrrgaan zeiden ze vroegah bij de Soundmixshow!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 21 mei 2015, 22:48

pappaleo schreef:
Kappa7 schreef:Volgens mij gaat dit nog wel lukken voor Breda :kwijl:

Nou, ik dacht dat ik het een beetje in de vingers had, maar ben toch wel met beide benen weer op de grond gezet. :(

Hoe lang moet die bisontix eigenlijk drogen dan wel uitharden voor je een vernisje op het fineer kan smeren? Ik dacht dat 3 dagen wel voldoende was. Zondag verlijmd en gisteravond een laag vernis erover. Ontstaan er bobbels in het fineer omdat het op bepaalde plaatsen loslaat. #-o ](*,)

Nu is het alleen maar plaatselijk dat het loslaat maar het is toch lelijk. Ik denk dat ik maar een paar nieuwe kasten bouw. :relax:

:boos: echt balen dit.
Hoe veel pech kan een mens hebben.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”