Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor Walt » do 21 mei 2015, 22:50

Kijk dit is dan toch een argument om veel duurdere units te gebruiken. De tijd en moeite die gaan zitten in het maken van een mooie kast zijn geheel uit verhouding met de kosten van de units.

Groetjes Walter

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 21 mei 2015, 23:09

Walt schreef:Kijk dit is dan toch een argument om veel duurdere units te gebruiken. De tijd en moeite die gaan zitten in het maken van een mooie kast zijn geheel uit verhouding met de kosten van de units.

Groetjes Walter

Wat hebben dure units in deze te maken met de afwerking van de kast?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 mei 2015, 23:09

rodi schreef:
pappaleo schreef:
Ik neem ze wel mee naar Breda, of ze er nou uitzien of niet. Als ik besluit ze opnieuw te bouwen, dan zit ik ook ineens weer in de testfase :mrgreen:

Doen ik ben echt benieuwd naar hoe dit klinkt!

Houd in gedachten dat het een budgetluidspreker is, hè? :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 mei 2015, 23:12

Walt schreef:Kijk dit is dan toch een argument om veel duurdere units te gebruiken. De tijd en moeite die gaan zitten in het maken van een mooie kast zijn geheel uit verhouding met de kosten van de units.

Groetjes Walter

Sorry Walt, maar dit is natuurlijk een kul-redenatie.
Omdat ik wat materiaalpech heb zou ik duurdere units moeten gebruiken? :think: :think:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 21 mei 2015, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 21 mei 2015, 23:13

pappaleo schreef:

Groetjes Walter

Sorry Walt, maar dit is natuurlijk een kul-redenatie.

+1, vandaar ook mijn reactie.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 22 mei 2015, 0:47

+2
Hans

Walt

Berichtdoor Walt » vr 22 mei 2015, 9:30

Nou meer in het algemeen, dus niet specifiek jouw speakers.

Als je ziet hoeveel tijd er gaat zitten in het volledig ontwerpen en opbouwen van een zelfbouwspeaker dan zitten daar heel veel uren in.

- concept uitdenken
- testkasten bouwen
- units opmeten
- filter simuleren
- testen
- echte kasten bouwen
- afwerken lakken/fineren
- etc.

Als je dat zou omrekenen naar een uurloon dan zou je je helemaal rot schrikken... Maar dat is het grote voordeel van zelfbouw de uren zijn min of meer 'gratis' maar het kost je dus wel tijd die je ook voor een baas betaald had kunnen inzetten.

Dan vind ik het eigenlijk een beetje onlogisch om hele goedkope units te gebruiken die toch enigzins een limiterende factor kunnen zijn op de klank van de gehele speaker. Werkt dan bijv. een paar avonden over en steek dat extra geld in de units dan is de verhouding beter.

Mijn wedstrijdspeaker volgt meer mijn idee. Wat duurdere units en gewoon een heel simpel kastje, niet veel uren in gestoken en klinkt toch zeer fraai.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 22 mei 2015, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 22 mei 2015, 9:33

Walt schreef:Nou meer in het algemeen, dus niet specifiek jouw speakers.

Als je ziet hoeveel tijd er gaat zitten in het volledig ontwerpen en opbouwen van een zelfbouwspeaker dan zitten daar heel veel uren in.

- concept uitdenken
- testkasten bouwen
- units opmeten
- filter simuleren
- testen
- echte kasten bouwen
- afwerken lakken/fineren
- etc.

Als je dat zou omrekenen naar een uurloon dan zou je je helemaal rot schrikken... Maar dat is het grote voordeel van zelfbouw de uren zijn min of meer 'gratis' maar het kost je dus wel tijd die je ook voor een baas betaald had kunnen inzetten.

Dan vind ik het eigenlijk een beetje onlogisch om hele goedkope units te gebruiken die toch enigzins een limiterende factor kunnen zijn op de klank van de gehele speaker.

Groetjes Walter

Ook hier ontgaat mij de logica.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 mei 2015, 9:35

+1

Walt

Berichtdoor Walt » vr 22 mei 2015, 9:41

Nou stel dat je een speaker door iemand zou laten bouwen omdat jezelf niet handig genoeg bent. Stel hij rekent een uur tarief van slechts 25 euro per uur.

Stel dat hij 4 maanden lang elke werkdag een uurtje aan je speakers besteed. Dat is dan 4 x 4 x 5x = 80 uur in totaal. Dat is best knap om in die tijd 2 complete speakers te ontwerpen en bouwen en afwerken.

80 uur a 25 euro is 2000 euro. De units en filters kosten bijv. 225 euro (wedfstrijd speaker) dan zijn de units slechts 10% van de totale kosten die je moet maken. Leg dan wat extra bij bijvoorbeeld 500 euro voor de units dan hoef je in totaal maar (500+2000)/(225+2000)=12% extra te betalen maar je hebt wel units die een klasse hoger spelen.

Juist bij zelfbouw is het onlogisch om op de units te besparen, juist hier kan je winst pakken t.o.v. fabrieksspeakers waar men wel beknabbeld op de units!!!

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 22 mei 2015, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 mei 2015, 9:43

Het is hobby, Walter.
Vrijetijdsbesteding, ontspanning. weet je wel ?

Walt

Berichtdoor Walt » vr 22 mei 2015, 9:53

Tsja, ik zie jou ook Accuton en Seas toepassen in je zelfbouw speakers... :mrgreen: Weliswaar had je de units goedkoop maar zo'n Accuton tweeter is nieuw zo 300 euro per stuk. Waarom dan geen Vifa dome tweeter van 20 euro? :lol:

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 22 mei 2015, 10:12

Walt schreef:Nou stel dat je een speaker door iemand zou laten bouwen omdat jezelf niet handig genoeg bent. Stel hij rekent een uur tarief van slechts 25 euro per uur.

Stel dat hij 4 maanden lang elke werkdag een uurtje aan je speakers besteed. Dat is dan 4 x 4 x 5x = 80 uur in totaal. Dat is best knap om in die tijd 2 complete speakers te ontwerpen en bouwen en afwerken.

80 uur a 25 euro is 2000 euro. De units en filters kosten bijv. 225 euro (wedfstrijd speaker) dan zijn de units slechts 10% van de totale kosten die je moet maken. Leg dan wat extra bij bijvoorbeeld 500 euro voor de units dan hoef je in totaal maar (500+2000)/(225+2000)=12% extra te betalen maar je hebt wel units die een klasse hoger spelen.

Juist bij zelfbouw is het onlogisch om op de units te besparen, juist hier kan je winst pakken t.o.v. fabrieksspeakers waar men wel beknabbeld op de units!!!

Groetjes Walter

Luister nou eens. In mijn volgend project zullen ook duurdere units worden toegepast.

Het is al even geleden, dus het kan zijn dat het je ontschoten is, maar dit project is gestart in het kader van een wedstrijd om met een budget van € 225 aan units en filteronderdelen een zo goed klinkende luidspreker te maken. Dat gaat -naar mijn bescheiden mening- niet lukken door een paar units op een ikea broodsnijplank te monteren en de hoog unit via een door Jomanda ingestraalde C aan te sluiten en dan klaar te zijn.

Ergo: er zit wat werk aan. Zo exotisch is dat werk niet, ware het niet dat ik wat pech heb gehad en misschien ook wat onnadenkend ben geweest bij de afwerking van de kast. Als je gewoon het materiaal en het werk bekijkt dat nodig is om een setje MI's te maken, dan valt dat best mee

Hoe denk jij dat een luidspreker ontwikkelaar van een massamodel te werk gaat? Daar zitten ook niet de duurste units in en daar zullen ook diverse testkasten de revue passeren. Dat is allemaal research en design en die zal een fabrikant moeten terugverdienen. Ik hoef dat niet.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 22 mei 2015, 10:26

Hallo Pappaleo,

Uiteraard voor deze wedstrijd speakers is het budget voor de units + filter gelimiteerd. Dan is het verder een vrije keuze hoeveel tijd je wilt steken in een mooie afwerking. Jij maakt er echt iets heel moois van zodat deze MI speakers straks ook prima ergens in een luxe huiskamer kunnen gaan staan, dat is voor mijn simpele witte kastjes niet echt een optie.

Wat mij als zelfbouwer vaak tegenstaat aan dure fabriekspeakers is dat er toch niet de beste units worden gebruikt en vaak ook simpele filter componenten. De fabrikant heeft alles wel zeer zorgvuldig op elkaar afgestemd waardoor de klank wel gewoon goed kan zijn. Maar als zelfbouwer heb je juist de kans om er nog een schepje bovenop te doen door bijv. de Scanspeak Discovery units te vervangen door de Revelator serie. Kost wat extra, maar geeft mij wel de nodige extra voldoening als je bijv. 6 maanden met zo'n project aan het hobbyen bent geweest.

Tevens mocht de klank van je project niet helemaal naar je zin zijn, dan weet je met zeer goede units wel dat het waarschijnlijk aan het filter ligt en niet aan de units.

Groetjes Walter

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 mei 2015, 10:29

Walt, het is hobby. het 'lekker (lang) bezig zijn is het doel, nog een stel luidsprekers erbij is collateral damage. jouw redenatie gaat alleen op als je "één set bouwen en dan nooit meer" als startpunt hebt.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 22 mei 2015, 10:34

Hallo Henkjan,

Dat is wel zo inderdaad. Maar al snel heb je meer dan genoeg setjes speakers in huis. Wat doen jullie dan met al die andere projecten? Voor vrienden en familie bouwen?

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 22 mei 2015, 11:01

Walt schreef:Hallo Henkjan,

Dat is wel zo inderdaad. Maar al snel heb je meer dan genoeg setjes speakers in huis. Wat doen jullie dan met al die andere projecten? Voor vrienden en familie bouwen?

Groetjes Walter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:rofl: :rofl: :rofl:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 mei 2015, 11:02

dat of het uiteindelijke doel realiseren: in elke kamer en voor elke PC een 7.1 set :sure:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 22 mei 2015, 12:12

pappaleo schreef:
rodi schreef:
pappaleo schreef:
Ik neem ze wel mee naar Breda, of ze er nou uitzien of niet. Als ik besluit ze opnieuw te bouwen, dan zit ik ook ineens weer in de testfase :mrgreen:

[-X Er zal serieus geluisterd worden in Breda en ik verwacht top prestaties. :mrgreen:
Aan de versterking zal het niet liggen namelijk :hide:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 22 mei 2015, 13:09

Kappa7 schreef:
pappaleo schreef:
rodi schreef:
pappaleo schreef:

[-X Er zal serieus geluisterd worden in Breda en ik verwacht top prestaties. :mrgreen:
Aan de versterking zal het niet liggen namelijk :hide:

Ik zal je niet teleurstellen. :proost:
Budget heeft ook alleen maar te maken met geld. :mrgreen: :mrgreen:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 22 mei 2015, 13:49

pappaleo schreef:
Walt schreef:Hallo Henkjan,

Groetjes Walter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:rofl: :rofl: :rofl:

Of:
dd41c21232014baa9e99aa4e7df5dbfa.jpg

:mrgreen:

Vanuit het tijd=geld oogpunt snap ik je redenatie ook wel Walt.
Voordeel van de hobby is dat het puur voor de lol is, ieder kan daar lekker zijn eigen invulling aan geven.
Het is maar waar je voldoening uit haalt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 22 mei 2015, 13:56, 3 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 22 mei 2015, 13:51

Ah, The wall of sound!
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 22 mei 2015, 13:55

Hee, een kunstwerk met luidsprekers. :D

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 22 mei 2015, 13:56

Bijna een ideale puntbron :wink:

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 22 mei 2015, 14:41

Henkjan schreef:nog een stel luidsprekers erbij is collateral damage.

Die ga ik hier thuis inlijsten! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Mark Bakker

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”