Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 15:49

De in BoxSim geïmporteerde gegevens van midrange (blauw) en tweeter (groen) van september 2014:
MI_237.png

De in BoxSim geïmporteerde gegevens van dezelfde units van gisteren:
MI_238.png

Dat is wel verschillend. Waar komt dat door? Meetmethode, verandering van de units in de loop van de tijd? Ik weet het niet :-k

Ik ben even met de filtersimulatie in de weer geweest en heb in de hoogsectie een paar waardes gewijzigd:
MI_239.png

Met het volgende resultaat:
MI_240.png

Ik heb een van de fysieke filters conform de simulatie gemodificeerd en de verschillen even opgemeten:
MI_241.png

Het resultaat van het geheel meet als volgt:
MI_242.png

Ik heb het andere filter gisteravond tussen 00:00 en 00:30 ook even omgesoldeerd en weer in de kast geplaatst. Daarna even muziek geluisterd; handig als je geen buren hebt. :mrgreen:

De eerste indruk: beetje teveel laidback, weinig spankelend.
Maar dat kan een combinatie zijn van gewenning, alcoholpercentage en tijdstip. :mrgreen: :beer:
De laatste tijd klonken ze inderdaad nogal 'in-your-face', wat ik persoonlijk niet zo heel erg vind. Ik heb er wel opmerkingen over gehad. Het is in ieder geval wel een verschijnsel dat te verklaren valt uit het 2-3kHz frequentiegebied. Misschien moet er een middenweg gevonden worden, misschien is het wennen.

Vandaag heb ik nog haast niet geluisterd, mede omdat Ray vandaag onze ondermaatse antennekabels kwam doormeten en modificeren :goeie: :dank:

Ik laat het de komende dagen even rusten en ga luisteren.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 apr 2015, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » za 18 apr 2015, 16:49

Misschien 1 dag voor de wedstrijd nog een keer buiten meten en het filter aanpassen voor de frequentie responsie van de tweeter in die week...?

:rofl: :rofl: :rofl:

Eerlijk gezegd geloof ik eerder dat het een oude meetfout betreft.

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 17:23

Walt schreef:Het zou ook kunnen zijn dat de nieuwe aansluitingen op de achterkant van de Audio analyse versterker een andere frequentie responsie hebben opgeleverd...

Radio Istanbul had meer invloed. :mrgreen:

Walt schreef:Misschien 1 dag voor de wedstrijd nog een keer buiten meten en het filter aanpassen voor de frequentie responsie van de tweeter in die week...?

:rofl: :rofl: :rofl:

Ach, zolang de respons kwalitatief maar niet onder het niveau van Project 01 terechtkomt :sure:
:proost: :proost:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 18 apr 2015, 17:36

Leo, ik zit even te denken. Zit er verschil in de afmetingen van de baffle tussen de eerste meting en die van nu?
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 17:44

ds23man schreef:Leo, ik zit even te denken. Zit er verschil in de afmetingen van de baffle tussen de eerste meting en die van nu?

Ja, 2mm in de breedte.

Verder kwamen vroegere metingen ook best wel overeen met de eerdere simulaties. Niet 100%, maar het verschil was niet zo groot als nu.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 18 apr 2015, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » za 18 apr 2015, 17:45

Dat gaat het gemeten verschil niet verklaren. Heb je niet ergens een EQ aanstaan op je computer?

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 18 apr 2015, 17:53

Positie van de tweet op de baffle? In eerste instantie had je toch eerst een testkastje met de tweet en mid en daarna de woof eronder?
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 17:58

Nee, dat is het niet. De metingen zijn gedaan toen ik de units net had. Niet ingespeeld dus. Verder zijn ze in verschillende kasten geweest, is er geprutst aan de filters. Tussen filters en units zaten kabels van ruim een meter met nog een extra banaansteker ertussen. Dat kan zomaar 1 ohm impedantie schelen. De wijziging in klankbeeld is dus geleidelijk gegaan. Het is niet zo dat ik van het een op het andere moment teveel energie in dat frequentiegebied had. Het zal dus speculeren blijven wat er in die tussentijd de oorzaak van kan zijn geweest dat er wat verandering opgetreden is.

De units zijn nu wel in de huidige kast opgemeten, en destijds in de testkastjes.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 18 apr 2015, 18:02

"De units zijn nu wel in de huidige kast opgemeten, en destijds in de testkastjes."

Per ongeluk wat meetfiletjes verwisselt? Ik weet uit ervaring dat dat nogal makkelijk kan.....
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 18:53

De hoogte van de testkast was natuurlijk geen meter. Alleen gedaan om bij de ontwikkeling van hoog-midden (destijds nog met de coax) niet met een zware kast te hoeven sjouwen. De uiteindelijke kast is 2mm breder geworden, de mid unit zit horizontaal in het midden en op dezelfde afstand van de bovenzijde als bij de testkastjes. De tweeter is wel 3mm naar boven opgeschoven tov de testkastjes, maar dat kan het volgens mij niet zijn. De grote testkasten hadden ook al dat klankbeeld en daar was de unitafstand hetzelfde als bij de kleine testkastjes.
Het enige verschil is dus dat de grote kasten 1 meter hoge vloerstaanders zijn en de kleine kastjes 30cm hoog waren en op 70cm hoge stands stonden.

Dat heeft natuurlijk wel wat gevolg voor de bafflestep, maar dat speelt zich niet af in het betreffende frequentiegebied.
Files zijn niet verwisseld. Ik zal in het begin best wel wat verkeerd hebben gedaan, maar de meetresultaten waren destijds wel redelijk conform de simulatie. Ik kon destijds ook metingen van linker en rechterkast op elkaar leggen en die waren exact gelijk. Nu niet meer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 18 apr 2015, 19:02

Wellicht heeft ferrofluid zich beter verdeeld in de unit.

Ik heb o.a. impedantiemetingen gedaan aan tweeters met verouderd en/of opgehoopt ff en dat zag er heel anders uit dan volgens de specs

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 18 apr 2015, 22:21

De basis van je probleem lijkt me te zitten, in die amplitude-piek rond 1900Hz van je ongefilterde tweet.
Die 'hoort' daar niet, maar lager, gezien Fs=1350Hz. En de baffle kan die ook niet verklaren lijkt me.
Terugbladerend zat die ook een stuk lager in freq.

Maar waarom ? De enige relevante variabele, lijkt me temperatuur te zijn. Volgens mij waren de eerste metingen hoog-zomer ?
Dat zou kunnen, maar dit ziet er een paar tandjes te overdreven uit...

Je zou Fs van je tweet eens kunnen meten onder je 'huidige' temperatuur, en vergelijken met 'destijds'...anders weet ik het ook niet meer... :oops:
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 18 apr 2015, 22:41

Nieuw in dit theater, wintertweeters, i.p.v. winterbanden :shock: :shock:

Een tijdje in de buurt vaan de radiator, kijken wat het doet?
Viscositeit van de thermofluid?
Laatst gewijzigd door hannesie op za 18 apr 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 22:42

hannesie schreef:Nieuw in dit theater, wintertweeters, i.p.v. winterbanden :shock: :shock:

Een tijdje in de buurt vaan de radiator, kijken wat het doet?

Het vriest niet in mijn woonkamer, Hans :rofl: :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 22:54

MarcoSQ schreef:De basis van je probleem lijkt me te zitten, in die amplitude-piek rond 1900Hz van je ongefilterde tweet.
Die 'hoort' daar niet, maar lager, gezien Fs=1350Hz. En de baffle kan die ook niet verklaren lijkt me.
Terugbladerend zat die ook een stuk lager in freq.

Maar waarom ? De enige relevante variabele, lijkt me temperatuur te zijn. Volgens mij waren de eerste metingen hoog-zomer ?
Dat zou kunnen, maar dit ziet er een paar tandjes te overdreven uit...

Je zou Fs van je tweet eens kunnen meten onder je 'huidige' temperatuur, en vergelijken met 'destijds'...anders weet ik het ook niet meer... :oops:

De FS van de tweet is af te lezen aan de geïmporteerde grafieken:
September 2014:
Afbeelding

April 2015:
Afbeelding

Aan het bobbeltje in de impedantie onderin kun je zien dat die zowel toen als nu op ongeveer 1350Hz ligt.

Ik vergeet op een of andere manier altijd om de .lim op te slaan. Ik exporteer dat ding als .zma. Maar daar was niks spannends aan te zien, behalve aan degene met 'Radio Istanbul' op :mrgreen:
MI_243.png

Deze is overigens niet gebruikt om te exporteren :wink:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 18 apr 2015, 23:05

Maf zeg :lol: . Dat ziet er idd (zoals Wouter aangeeft) uit als een wijziging in demping. Waarom is nu nog een raadsel.
Los jij het ff op :rofl: ?
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 18 apr 2015, 23:16

MarcoSQ schreef:Los jij het ff op :rofl: ?

Na de wedstrijd gaan er een paar wavecor tweeters in. Nu heb ik het filter wat aangepast

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 18 apr 2015, 23:27

hannesie schreef:thermofluid?

:rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 19 apr 2015, 23:38

pappaleo schreef:De eerste indruk: beetje teveel laidback, weinig spankelend.
Maar dat kan een combinatie zijn van gewenning, alcoholpercentage en tijdstip. :mrgreen: :beer:
De laatste tijd klonken ze inderdaad nogal 'in-your-face', wat ik persoonlijk niet zo heel erg vind. Ik heb er wel opmerkingen over gehad. Het is in ieder geval wel een verschijnsel dat te verklaren valt uit het 2-3kHz frequentiegebied. Misschien moet er een middenweg gevonden worden, misschien is het wennen.

Vandaag heb ik nog haast niet geluisterd, mede omdat Ray vandaag onze ondermaatse antennekabels kwam doormeten en modificeren :goeie: :dank:

Ik laat het de komende dagen even rusten en ga luisteren.

Wordt vervolgd.

Nadat ik er alweer wat platen doorheen gejaagd heb is de conclusie dat de natuurlijkheid van stemmen wel is toegenomen. Ik heb wel de 3R3 weerstand er weer uitgehaald en de 2R7 teruggezet. Dat verschil is heel subtiel, maar het klinkt nèt ietsje frisser en dat komt mijns inziens het klankbeeld wel ten goede.

Als de tweeter nu uitgemuteerd is kan het er zo mee door. Scheelt weer een hoop hak- en breekwerk om er een Peerless DX20 in te krijgen (of ik moet nòg een keer nieuwe kasten bouwen :shock: ). De wavecor past overigens wèl :mrgreen:

Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan. :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » ma 20 apr 2015, 0:38

pappaleo schreef:Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan. :mrgreen:
Houd nog wel even rekening de inflatie tot aan de zomer van ik schat een 0,08 procent.
Waar een weg is is ook een omweg.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 20 apr 2015, 6:37

John P schreef:
pappaleo schreef:Ik moet het nog even doorrekenen, maar ik geloof dat ik nu €0,15 per kast duurder uit ben. Volgens mij kon mijn budget deze modificatie nèt aan. :mrgreen:
Houd nog wel even rekening de inflatie tot aan de zomer van ik schat een 0,08 procent.

Ja, 't is wel pielen in de marge :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » ma 20 apr 2015, 18:26

Budget is budget. :mrgreen:
потому что он может!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 20 apr 2015, 18:31

dre schreef:Budget is budget. :mrgreen:

Hoe duur is die tritec spoel? :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » ma 20 apr 2015, 18:35

daar komt een keurige kernspoel voor in de plaats.
Nu nog de tijd...... :roll:
потому что он может!

DKM

Berichtdoor DKM » ma 20 apr 2015, 19:58

Om de hoofdtopic maar niet te vervuilen...

pappaleo schreef:Geen idee, gewoon esdoorn.
IMAG1104.jpg

Wil ik het netjes doen (nerf door laten lopen), dan heb ik 2 identieke (naast elkaar geschilde) vellen van 35*300 nodig en voor de voor- en achterkant 2 identieke vellen van 25*250. Dan wordt de keus al wat beperkter.

?? Wat zijn de maten dan. 35cm is niet zo'n probleem.
Als je perse de voorzijde over wilt laten lopen in de bovenzijde gevolgde door de achterzijde, dan beperk je je wel met de keuze bij 300cm

Je kan natuurlijk ook een vel laten van voorzijde over laten lopen in de bovenzijde en dan eenzelfde vel weer terug laten lopen op de achterzijde.
Of je kan twee stroken van ongeveer 15cm spiegelen. Dan heb je weer wat meer keuze.

Weet niet wat je mooi vind. Zoek je iets exotisch? Eenvoudig? Donker of licht?
Hier even wat voorbeelden

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”