Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Berichtdoor Chris_T » ma 09 jun 2014, 18:20

Bij deze alvast een aanmelding voor de luidspreker ontwerpwedstrijd!
De gedachten voor het ontwerp gaan op dit moment uit naar een 2-weg transmissielijn met de Wavecor WF146(WA01 of WA05) en Vifa BC25TG-15/04 (was vroeger de HT250 F/4).
Beide heel mooi metende units, die zo op het oog ook makkelijk te filteren zijn.
Een extra streven is om met het budget van €225.- niet alleen de drivers+filter te bekostigen, maar om daarmee ook een complete luidspreker neer te zetten.
Dus inclusief demping/hout/schroefjes en andere meuk wat nodig is (exclusief afwerking, dat wel).
Om die reden kies ik bewust voor een wat duurdere woofer, maar daarbij hoop ik de investering weer terug te winnen door met een simpele 1e orde elektrisch filter uit de voeten te komen.
Hoogst waarschijnlijk kies ik zelf voor een luxere variant/afwerking (bijv. met beuken zijpanelen) voor een hogere WAF, maar laat ik een alternatief open om binnen het budget te blijven.
Een beetje zoals HobbyHifi eigenlijk doet met hun filter uitvoeringen.

Tja, misschien ben ik wel wat overhaast met het kiezen van de units/topologie, maar eigenlijk is de keuze voor mij vrij makkelijk.
Ik heb namelijk nog nooit met een transmissielijn gewerkt en deze ontwerpwedstrijd is dan een mooie uitdaging om met de nieuwe materie aan de slag te gaan (plus een stok achter de deur) :rock:
Dan de drivers:
WF146WA-photo.jpg
WF146WA-photo.jpg (11.32 KiB) 2342 keer bekeken

of de aankomende WF146 met glasfiber conus!
WF146WA05_06-photo300px.jpg
WF146WA05_06-photo300px.jpg (11.29 KiB) 2342 keer bekeken

met
Vifa_BC25TG15-04.jpg
Vifa_BC25TG15-04.jpg (4.49 KiB) 2342 keer bekeken

-- Update --
Topictitel aangepast naar gelang de vorderingen van dit project ;)
Laatst gewijzigd door Chris_T op zo 07 jun 2015, 0:33, 5 keer totaal gewijzigd.

Walt

Re: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 18:58

Misschien moet ik mijn tweeter keuze ook nog maar eens heroverwegen. Deze goede oude en vertrouwde Vifa domes is niks mis mee eigenlijk, en een stukje goedkoper dan die ring radiators...

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 09 jun 2014, 22:02

Hoi Chris,

Mooie driverselectie, die Wavecor was me in de Hobby Hifi opgevallen in een 13 cm midbas test. Wat een mooi vlak verloop! Misschien wel voorkomen dat je door de kastvorm een fikse bult creeert als gevolg van de bafflestep. Die andere unit ziet er ook mooi uit, maar het zou me benieuwen of het de papieren midbas kan evenaren.

Die tweeter is een bekende in de serieuze instapmodellen. Kun je vele kanten mee op verwacht ik.

Succes en gaaf dat je iets nieuws (TL) wil uitproberen.

Je mag "project 03:"voor je topic titel zetten.

Aanvullende deelname info volgt, voor nu kun je lekker vooruit. Bij vragen, stel ze gerust. Door de vragen komen we juist tot goede (aanvullende) afspraken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 10 jun 2014, 3:47

Walt schreef:Misschien moet ik mijn tweeter keuze ook nog maar eens heroverwegen. Deze goede oude en vertrouwde Vifa domes is niks mis mee eigenlijk, en een stukje goedkoper dan die ring radiators...

Groetjes Walter

Hoi Walter,

Ook het kleinere broertje al bekeken? http://www.rumoh.eu/nl/vifa/1367-vifa-xt25sc-9004.html.
Het zal wel niet op hetzelfde niveau liggen als de grotere XT25, maar voor iets meer dan de helft van de prijs heb je misschien wel 80% van de prestaties en een vergelijkbare klank.
J.Krutke heeft in zijn tweeter mishmash een variant daarvan zitten.
Meet best goed ook, alleen niet laag inzetbaar (>2.5kHz?).
Maar ik kan mij goed voorstellen wanneer je deze iets te budget vindt voor een Scanspeak discovery midbas.

Voor de Wavecor keek ik trouwens eerst naar de Visaton SC10N, maar die viel al snel af vanwege de bult rondt de resonantiefrequentie.
Dat is lastig te corrigeren met een 1e orde filter.

wouter schreef:Hoi Chris,

Mooie driverselectie, die Wavecor was me in de Hobby Hifi opgevallen in een 13 cm midbas test. Wat een mooi vlak verloop! Misschien wel voorkomen dat je door de kastvorm een fikse bult creeert als gevolg van de bafflestep. Die andere unit ziet er ook mooi uit, maar het zou me benieuwen of het de papieren midbas kan evenaren.

Die tweeter is een bekende in de serieuze instapmodellen. Kun je vele kanten mee op verwacht ik.

Succes en gaaf dat je iets nieuws (TL) wil uitproberen.

Je mag "project 03:"voor je topic titel zetten.

Aanvullende deelname info volgt, voor nu kun je lekker vooruit. Bij vragen, stel ze gerust. Door de vragen komen we juist tot goede (aanvullende) afspraken.

Heej Wouter,

Titel is aangepast en bedankt voor de complimenten.
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe glassfiber woofertjes van Wavecor.
Dat gaat later nog een lastige keuze worden.
Zelfs een 17cm midbas is nu niet meer uitgesloten :-$ (de papieren WF168 mat niet zo goed i.t.t. zijn 13cm broertje).
Op de impedantieplot zijn iets meer storingen zichtbaar, maar of deze ook schadelijk zijn is nog maar de vraag.
Door de lage mechanische verliezen is alles ook veel sneller zichtbaar dan gebruikelijk.
En Wavecor kennende zullen de resonanties wel goed onder controle zijn.

Verder op dit moment nog geen vragen alleen een borrelende enthousiasme ^^.

Chris_T

Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Berichtdoor Chris_T » zo 15 jun 2014, 23:15

Afgelopen week ben ik dan van start gegaan en heb ik mij eindelijk eens verdiept in de transmissielijn.
En ik moet zeggen, het valt mij allemaal reuze mee!
Ik had de indruk dat bij het ontwerpen van een TL een portie zwarte magie kwam kijken, maar eigenlijk zie ik veel overeenkomsten met een bassreflex.
Met laatst genoemde heb ik al aardig wat ervaring opgedaan, dus dat maakt het al een stuk makkelijker o.a. bij de dimensionering.
Ook ben ik verbaast hoe goed een TL zich eigenlijk laat simuleren.
Vooral als je kijkt naar de CC91 (transMissionline met Mission CP168 woofer) uit hobbyhifi 01/2009, dan is goed te zien dat de meting heel mooi de voorspelling uit AJhorn volgt.

Aangezien ik veel informatie van http://www.quarter-wave.com/ heb gehaald en altijd lovende woorden over de mathcad worksheets van M.J.King hoorde, wilde ik daar ook eerst mee aan de slag gaan.
Helaas heeft de beste man zijn deuren voor nieuwe leden gesloten en blijkt dit ook in het verleden al eens te zijn gebeurd.
Voor mij een teken dus om daar niet mee in zee te gaan =; en om een alternatief te zoeken.

Een paar dagen geleden stuitte ik dan op een mooi programma genaamd Hornresp.
Eigenlijk bedoeld voor hoorns, maar waar ook een TL goed mee te simuleren valt.

Ik heb de proef op de som genomen en de CC91 transMissionLine erin gestopt:
CC91_MissionCP168_HH_hornresp_sim.png

Nagenoeg gelijk aan de voorspelling van AJhorn uit HobbyHifi 01/2009 :!: :
CC91_MissionCP168_HH_AJhorn_sim.~png.jpg
CC91_MissionCP168_HH_AJhorn_sim.~png.jpg (20.58 KiB) 2198 keer bekeken

Groen licht voor stap 2, het simuleren met de Wavecor's.
Ik ben ook van plan om AJhorn aan te schaffen (daarmee kan je ook met 2 drivers in de lijn simuleren), maar in eerste instantie zal Hornresp het uitgangspunt zijn.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 15 jun 2014, 23:34

Goed om deze resultaten te zien, ben er vanmiddag ook mee bezig geweest.

Ik kan het nog niet helemaal bevatten maar, de resultaten zijn toch enigszins vergelijkbaar.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 16 jun 2014, 18:12

Bij vragen, stel ze gerust hoor.
Ik begin Hornresp steeds meer te waarderen, maar het gebruik daarvan is verre van intuïtief.
Voor het overgrote deel zit ik in het 'Loudspeaker Wizard' gedeelte.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 16 jun 2014, 20:28

Chris_T schreef:Bij vragen, stel ze gerust hoor.
Ik begin Hornresp steeds meer te waarderen, maar het gebruik daarvan is verre van intuïtief.
Voor het overgrote deel zit ik in het 'Loudspeaker Wizard' gedeelte.

Juist het feit dat je niet het gevoel krijgt iets werkelijk iets direct ziet veranderen geeft een onzeker gevoel.
Dat is compleet anders bij WinIsd. :mrgreen:
Ik ga maar wat verder lezen, toevallig staat er net wat in de laatste HH.
En dan ook goed toe te passen op een andere, "Ubung macht dem Meister".

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 20 jun 2014, 16:58

Voor mij is het gelukkig alleen maar meer omslachtig :sure:
De ervaring die ik met bassreflex heb opgedaan komt verbazingwekkend veel te pas.
Dat maakt het dimensioneren echt een stuk sneller.

Ik kan inmiddels 1 driver uit het rijtje afstrepen, namelijk de WF146WA01 (4ohm)
Heel jammer want dat was wel mijn favoriet.
Helaas doet deze het gewoon niet lekker in een TL behuizing.
De relatief kleine Vas is de boosdoener, hierdoor kan de kast niet groot worden zonder de group delay omhoog te laten schieten.
Om dat toch in bedwang te houden zou het poortoppervlak een stuk kleiner moeten zijn dan de Sd van de driver.
En tja, dan ga je in mijn ogen meer richting een bassreflex.. okee ML-TL, maar toch.
Voor mij in ieder geval een nono omdat een van mijn ontwerpeisen juist is dat het poortoppervlak minimaal gelijk moet zijn aan Sd van de driver.
Ik wil echt een 'compressieloos' laag hebben.

De WF146WA02 8 ohm versie, doet het gelukkig beter. De hogere Qts helpt hierbij.
Met een eerste opzet kom ik daarmee op het volgende:
Wavecor_WF146WA02_TL1.png
3Sd -> 1Sd

Het begin van de lijn heb ik liever iets kleiner en dan zijn 2 van deze drivers parallel geschakeld ideaal om een mooi formaat zuil te krijgen.
Maar daar is het budget er gewoon niet voor.

Dan zou ik eerder mijn keus moeten laten vallen op een 17cm midbass.

WF168WA05:
Wavecor_WF168WA05_TL1.png
3Sd -> 1Sd

WF168WA06:
Wavecor_WF168WA06_TL1.png
3.5Sd -> 1Sd

De WF168WA01/02 zijn nog niet uitgesloten trouwens, ik zal daar eerst eentje van op moeten meten op te kijken of de respons meevalt.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 13 jul 2014, 18:44

Heb de Hobby Hifi T/S eens vergeleken met de Wavecor datasheet T/S en dan kom je op heel anderen afstemming uit:

wavecor2.png

wavecor3.png

wavecor4.png

John P

Berichtdoor John P » zo 13 jul 2014, 19:27

Ik heb toch de indruk dat HH altijd erg laag afstemt met redelijk grote kasten, ik heb altijd zo mijn twijfels over 30 Hz in een gemiddeld grote huiskamer.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 13 jul 2014, 20:49

Wat de bedoeling was van mijn post was de afwijkende T/S tonen voor die driver. Die van HH zou ik liever gebruiken, al is 17,5 liter voor een 13 cm wel bedenkelijk. Net wat je wil qua belastbaarheid inderdaad. En 30 Hz van een membraan ten grote van een bierviltje, dat moet je wel echt goed opstellen als je dat wilt benutten weet ik uit ervaring met de VIB130TL.

Wat HH trouwens adviseerde was de compacte GHP versie :wink:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 22 jul 2014, 13:37

Voor de sim's heb ik ook de HH TSP gebruikt, alhoewel ik altijd vraagtekens erbij heb of dat ook representatief is.
Het is tenslotte maar een 'steekproef'.
Een beetje fabrikant zal wel van een nominaal uitgaan (tenminste, dat mag ik hopen).

De TSP van de Wavecor WA-serie zijn trouwens van niet ingespeelde drivers!
Beetje vreemd, maar waar.
Bij die BD-serie hebben ze dat weer wel opgegeven.

Ik zit trouwens erg de dubben om het 1e orde electrisch filter idee los te laten en voor een SB acoustics midbass te gaan.
Is misschien niet zo lineair, maar heeft voor een vergelijkbare prijs een mooiere korf, zeer lage zelfinductie (= kleinere spoel voor filter!) en een grotere x-max: 5 vs 3 mm.
Alleen de Qts van 0.3 is eigenlijk wat laag voor een TL.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 22 jul 2014, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 22 jul 2014, 14:02

Welke SB acoutics driver? 0,3 is meer voor br en hoorn ja, kleine TL kan altijd natuurlijk

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 23 jul 2014, 0:08

De SB15NRXC30-8 in eerste instantie
Volgens de datasheet een Qts van 0.33, maar de meting uit HH valt iets gunstiger uit met Qts 0.4

Maar eigenlijk krijg ik geen van de 15cm midbasjes lekker in een vloerstaander TL model dat ik voor ogen heb.
2x15cm weer wel, maar dat laat het budget dan weer niet toe.

*Zucht* als de prijs van de nieuwe glassfiber Wavecor's nou eens niet zo hoog was, dan was de keus allang gemaakt :(

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 23 jul 2014, 8:14

Tja, dat je dan geen 2 stuks per box kunt nemen is gevolg van dat deze drivers richting het hoge segment gaan. Dit zit niet meer in de buurt van de bouw van een Peerless SDS 5,25" / 6,5" of Visaton W130S natuurlijk.
Omdat het budget al redelijk ruim is kom je in de verleiding om drivers van meer dan 50,- euro per stuk te gaan bekijken, maar hoe dan ook blijft het natuurlijk keuzes maken. Een 4", 5,25" en 6,5" Scanspeak met fiber glass conus is trouwens wel bereikbaar.

Die wavecor is een snoepje, valt die op basis van simulaties af? Waar ligt je target qua afstemming?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 24 jul 2014, 20:46

De Scanspeak discovery drivers zijn (i.i.g. meettechnisch) waanzinnig goed, daar valt bijna niet tegenop te boxen voor die prijs.
Maar ik heb thuis al wat ervaring met de 15W8434G00 en wilde deze keer iets anders proberen.
Bij voorkeur met drivers die een lage Rms hebben.
Dus Wavecor of SB Acoustics :lol:

Bij de Wavecor's maak ik mij alleen beetje zorgen om de resonanties in het hoog 3-5kHz, ik weet niet of dat voldoende onderdrukt kan worden met een 1e orde filter.
En als ik dan toch voor meer filter compenenten moet gaan kan ik net zo goed een SB_Acoustics nemen die op andere fronten beter scored.

Keuzelijstje tot nu toe:

• Wavecor WF146WA02
  • Wavecor WF168WA02
  • SB_Acoustics SB15NRXC30-8 (heel scherp geprijsd bij EA! €42.-)
  • SB_Acoustics SB17NRXC35-8
  • Scanspeak 18W8434G00 (héél misschien).

Het liefst heb ik een f3@40Hz, maar met een f3@50Hz kan ook nog wel leven als het in het sublaag wat doorloopt.
Het is nog even wachten tot Rumoh weer open is, dan kan ik de Wavecor's even opmeten om te kijken of het wat is.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 aug 2014, 18:39

Rumoh is weer open :D

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 06 aug 2014, 19:11

Leuk ! Ga deze zeker volgen. Heb hier de Wavecor WF146WA02-01 liggen. En moet er ook nog wat mee doen. :goedzo:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 06 aug 2014, 21:29

De bestelling is uit de deur, volgende week komen ze binnen :).
75% kans dat het de WF168WA02 wordt trouwens, Wavecor heeft nieuwe metingen op de website geplaatst en die van de WF168WA02 ziet er wel erg mooi uit!
Kuiltje valt mooi op te vullen met de bafflestep bult die je krijgt met een smalle baffle.
WF168WA02-SPL-IMP-response.png
WF168WA02_datasheet

Even duimen nog.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 04 sep 2014, 0:33

Het heeft wat langer geduurd dan ik gehoopt had, maar ze zijn binnen!
Afgelopen zaterdag kreeg ik even het gevoel jarig te zijn toen ik de deur open deed :D .
DSCF6679.JPG
Yes!

DSCF6684.JPG
WF168WA02

De woofers zijn mooi afgewerkt, ondanks het gestanste frame krijg je het gevoel kwaliteit in handen te hebben.
Opvallend is de flinke ventilatie achter de conus.
DSCF6687.JPG
BC25TG15

Bijna niet te geloven dat ze voor een prijs van 20 euro zoiets kunnen maken.
De afwerking doet eerder denken aan een tweeter >40 euro.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 04 sep 2014, 21:18

Leuk leuk leuk!!

En dan te bedenken dat ze het niet voor 20,- euro maken :mrgreen: Eerder voor 20% daarvan...

Wat is die witte deken? Cloth mat van Rumoh?

Enne, je drivers zijn niet even groot he :P
Testfase? Deze units uit je lijstje?
Wavecor WF146WA02
Wavecor WF168WA02

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 04 sep 2014, 23:33

De deken is inderdaad de clothmath van Rumoh.
Gehaald voor een experimentje later (ik ga het o.a. vergelijken met flamex basic akoestisch schuim).
Het is iets van 1cm dik en bestaat uit 2 lagen.
De bovenste laag is vrij zacht en bestaat uit polyester, de onderste laag is dichter en is een mix van polyester/katoen vermoed ik.
DSCF6701.JPG
Clothmat Rumoh

De units zijn de WF146 & WF168.
Van beide heb ik trouwens een paartje gehaald.
Na wat testmetingen zal ik hier een definitieve keuze uit maken, alhoewel ik al kan verklappen dat het vrijwel zeker de WF168 wordt.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 05 sep 2014, 9:37

Chris_T schreef:De units zijn de WF146 & WF168.
Van beide heb ik trouwens een paartje gehaald.
Na wat testmetingen zal ik hier een definitieve keuze uit maken, alhoewel ik al kan verklappen dat het vrijwel zeker de WF168 wordt.

Ik ben benieuwd Chris. Het wordt dan overigens wel een flinke kast, zo'n 45 liter intern.

Ik heb dat zelf ook. Omdat ik nog een midrange compartiment heb komt daar nog wat bij. Ik zit nu (theoretisch) op ca 55 liter extern (dus inclusief interne panelen en middencompartiment) maar er wijzigt nog wat doordat er een tweeter tussenkomt.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 05 sep 2014, 20:29

Ja, klopt. Hoewel het formaat wel mee valt op zich, naar mijn maatstaven dan :lol:
Voorlopige schatting is 21cm breed, 31cm diep, 105cm hoog.

De eerste metingen:
impedantie_WF146WA02_ingespeelt.png

Paartje WF146WA02 ingespeeld, uit ver uiteenlopende batches (labels verschillen in opdruk).
impedantie_WF168WA02_ingespeelt.png

Mooie match!
Impedantie_BC25TG15_nieuw.png

Hmm hier is iets aan de hand, 1 van de tweeters heeft duidelijk een probleem.
Zo meteen maar even openschroeven voor een inspectie.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”