Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Berichtdoor pappaleo » vr 25 mar 2016, 23:52

De facetten op de tekening lijken vrij groot. Houd je in werkelijkheid genoeg "vlees" over na het verwijderen van het materiaal?

Hoe ga je dat doen trouwens? Zagen, frezen?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 26 mar 2016, 0:10

hannesie schreef:Dat facetje aan de bovenkant mag best een streepje meer zijn hoor, dit is wat half werk, doe het dan ook echt. :)
Je kunt zo een centimeter of 2 naar beneden. :mrgreen:

Trouwens een rood front en dan een donker antraciet grijs aan de flanken kan het ook doen. :goeie:

Heh toe nou, ik had eindelijk een goed gevoel over de keuze :lol:
Maar met frontje, bedoel je dan alleen het ingekleurde vlak of de hele baffle met de facetten?
pappaleo schreef:De facetten op de tekening lijken vrij groot. Houd je in werkelijkheid genoeg "vlees" over na het verwijderen van het materiaal?

Hoe ga je dat doen trouwens? Zagen, frezen?

Het valt op zich mee, de facetten zijn pakweg 20mm diep van bovenaf gezien (en 15 graden naar achteren gericht).
De baffle is verder 22mm en de bovenwand is in feite 54mm dik.
Ik denk dus dat er wel genoeg vlees overblijft. Uiteindelijk moet er nog een laagje MDF fineer op komen.
De randen zal ik met een fasefrees doen. Daarna de facetten zo goed mogelijk afzagen en de rest met een schaaf doen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 26 mar 2016, 1:05

Ik weet niet helemaal wat de invloed is, maar aan de zijkanten van de tweeter ga je op nauwelijks 1 centimeter van de rand er langs met de facetten.

Dan verbaast het mij dat je dat blijkbaar niet doet aan de bovenzijde, en ik denk dan, is dat dan een esthetische keuze of een wetenschappelijke?

Nou, red/klets je daar maar eens uit. :lol:
Hans

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 26 mar 2016, 2:19

Form follows function :rock: Echt waar! Voor 95% dan ^^.
Door de afstanden (van rand tot center tweeter) zoveel mogelijk te laten verschillen wordt de defractie ook zoveel mogelijk uitgesmeerd.
Als het goed is, het liefst volgens de gulden snede verhouding van 1.618.
Zoals het nu getekend is zit de tweeter van de bovenrand tot zijrand op een verhouding van 1.65 (puur vanuit het frontvlak/gekleurde vlak gerekend).
Een paar mm van het bovenste facet is opgeofferd ten koste van symmetrie met de witte zijranden, omdat symmetrie ook aantrekkelijk is.
Dat is dan weer die 5% (esthetisch).

Bij de hoekmetingen op de vorige pagina is het effect van defractie goed te zien.
Het maakt zich in dit geval zichtbaar als een dip van ca. 4dB rond 2.7kHz onder 0 & 15 graden.
Dat is met de huidige baffle waarbij de tweeter vrijwel op gelijk afstand van de boven- en zijrand zit (10.5cm).
De hoop is dat met de facetten en de gekozen afstandsverhouding deze storing sterk verminderd zal worden.

Btw, met kleurstelling rood/antraciet bedoelde je dit? :
SB1726TL_kleurstelling_Hannesie.png

Ik ga er in ieder geval een nachtje over slapen. Wie weet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 26 mar 2016, 8:04

Goedemorgen!

Lekker geslapen? De dag begonnen met een goede kop koffie?

Dan wordt het vast de koffiekleur :mrgreen:

Het is inderdaad verstandiger om de afstand van de tweeter naar het bovenfacet anders te houden dan naar de zijfacetten om de diffractie effecten wat uit te smeren.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 26 mar 2016, 10:45

Omdat het bij de vorige opzet duidelijk een andere was, maar die heeft dan de DXT lens.
dxt.JPG

Maar ik ben overtuigd. :D
Hans

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 26 mar 2016, 11:21

Hmmm lekker :bakkie:, dat smaakt naar meer!

@Hannesie, dat je het nog weet, wauw :).
Het ontwerpen stond bij mij toen nog echt in de kinderschoenen! Tjonge wat ik heb ik daar veel van geleerd.
Goed leren meten, filteren, bafflestep, defracties, staande golven in de kast, verliezen die optreden, het is echt een ontdekkingsreis geworden.
Met 1% ervaring gewoon ergens aan beginnen en zien waar het schip strand. Afkijken en nadoen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul had wat facetten precies deden, alleen dat het hielp om de tweeter respons beter te maken :lol:
Later er dan ook achter gekomen dat gelijke afstanden op een baffle niet zo goed idee is..

Bij het teruglezen is ook goed te merken dat ik geen goede voorstelling van bepaalde zaken had.
Er zitten af en toe rare gedachtekronkels tussen.
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 26 mar 2016, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 26 mar 2016, 11:28

Bij de Idunn was het ook naar de bovenkant net een tikkie meer als bij jouw creaties van toen.
dxt 2.JPG

Maar de ervaring, en dus het onthouden van wat je gedaan hebt, brengt je telkens stappen of stapjes verder.

Jouw onderzoek naar de TL heeft mij dan weer aan het denken gezet.
Maar dat komt nog wel. :mrgreen:
Hans

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 26 mar 2016, 11:51

Maar al te waar. Eigenlijk leer ik iedere keer maar een ding, dat er nog meer te leren valt.
Het maakt de hobby ook zo leuk en interessant.

Ben heel benieuwd wat je in gedachten hebt Hans, vast iets rood met antraciet :mrgreen: ?

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 26 mar 2016, 14:39

ant.JPG
:lol: :lol:
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 26 mar 2016, 16:53

Chris_T schreef:Form follows function :rock: Echt waar! Voor 95% dan ^^.
Door de afstanden (van rand tot center tweeter) zoveel mogelijk te laten verschillen wordt de defractie ook zoveel mogelijk uitgesmeerd.
Als het goed is, het liefst volgens de gulden snede verhouding van 1.618

Bij mij is de tweeter ook vanaf de bovenrand 77mm tot het centrum, 77mm x 1,618 vanaf de zijkant en 2,618 vanaf de andere zijkant. De mid zit op de guldensnede in ieder geval horizontaal op de guldensnede verhouding geplaatst.

Levert dit (theoretisch) voordeel op (stippellijn is ideale drivers in het midden, doorlopende lijn is met deze guldensnede verhoudingen):
download/file.php?id=107714&mode=view
download/file.php?id=108121&mode=view

In de praktijk was de tweetercurve ineens erg bruikbaar geworden, t.o.v. de vorige kast en metingen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 26 mar 2016, 18:21

hannesie schreef:
ant.JPG
:lol: :lol:

[-(, mijn besluit staat vast, verzegeld, achter slot & grendel & onwrikbaar.

wouter schreef:Bij mij is de tweeter ook vanaf de bovenrand 77mm tot het centrum, 77mm x 1,618 vanaf de zijkant en 2,618 vanaf de andere zijkant. De mid zit op de guldensnede in ieder geval horizontaal op de guldensnede verhouding geplaatst.

In de praktijk was de tweetercurve ineens erg bruikbaar geworden, t.o.v. de vorige kast en metingen.

Dat is een aardige verbetering met +/- ca. 0.5dB op de som curve. Bedankt voor het laten zien.
Ik moet jouw topic ook eens goed lezen, daar staat veel interessants in.
Het is mij bijvoorbeeld ontgaan dat je nieuwe kasten hebt gemaakt.
Was de baffle & plaatsing van de drivers bij de 1e kast heel anders dat het een onbruikbare of niet gewenste respons gaf?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 04 apr 2016, 15:38

Sinds vorige week weer wat opgeschoten met de kasten.
Naar aanleiding van de tip van Wouter zijn er nu een paar stukjes rondhout via de bovenplaat in de zandgevulde ruimten geperst.
Echt een mooie tip, dat ga ik zeker vaker doen :dank:
Bij een kloptest bleek namelijk dat er toch een holle ruimte was ontstaan. Waarschijnlijk is het MDF gaan krimpen en/of is het zand nog verder gaan zakken.
Het valt mij trouwens wel tegen hoeveel het zand eigenlijk dempt.
De grote ruimte achter de woofer is redelijk dood, maar het zand in de bovenruimte/spouw doet weinig.
Een klop aan de bovenkant geeft nog steeds een luide tok.
Volgens mij werken meerdere platen aan elkaar gelijmd of een composiet van hout/bitumen/hout in dat geval veel effectiever.

Bouwfoto's:
DSCF7699.JPG

Waar een workmate allemaal niet goed voor is ^^. Met een beetje creativiteit ook stabiel te maken voor het vlakschuren.
DSCF7702.JPG

Aan de randen moet een 15 graden hoek gefreesd worden.
Er is alleen één probleem. Door het grote gat van de terminus en woofer verzinking is er niet genoeg materiaal over voor het aanloop lagertje.
Om dat op te lossen heb ik een 1mm aluminium hoekprofiel tegen de rand geplakt.
Het dubbelzijdig tape aan het begin + eind zorgt wel voor een kleine afwijking, dus om alles strak te krijgen moet het in 2 stappen gedaan worden.
DSCF7707.JPG

Eerder bij dit project ben ik er weer aan herinnert hoe makkelijk MDF uitbreekt bij het dwars frezen over de kopse kant :-$ .
Gelukkig bleek het wel te repareren, maar om het niet weer te laten gebeuren is deze keer een extra stuk MDF op de hoek geklemd.
DSCF7711.JPG

Voorbereiding van de facetten.
DSCF7715.JPG

Eerst de zaag erin.
DSCF7719.JPG

Daarna zo goed mogelijk vlak gemaakt met een rasp en uiteindelijk de rest geschaafd met een low angle blokschaafje van Peaktools.
Ik kreeg zowaar dikke krullen uit het MDF 8). Het was wel weer even inkomen met de schaaf!
Met het 1e facet ben ik ruim een uur bezig geweest. Het maken van de 2e daarentegen duurde maar iets van 20min.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 05 apr 2016, 15:13

De facetten zijn klaar!
Tussendoor is er ook een meting gemaakt om te zien hoeveel effect dat heeft met alleen 15 graden facetten aan weerszijden van de tweeter.
SB1726TL_hoekmetingen_0-90graden_testfilter1+facetten_links+rechts_spk1.png

Het is minder dan waarop ik gehoopt had, maar duidelijk is dat on-axis de defractie toch verminderd is.
Daarbij komt wel dat de 30 graden respons er juist iets meer last van heeft.
Globaal gezien is de winst marginaal.
De dip rond 2.7kHz is ook niet veel opgeschoven wat verder betekent dat de tweeter toch de hele baffle 'ziet'.
Misschien dat de 15 graden hoek wat te flauw is.
SB1726TL_hoekmetingen_0-90graden_testfilter1+facetten_links+rechts+boven_spk1.png

Hoekmetingen met facetten aan weerszijden & boven de tweeter.

Met het programma Edge is de bafflestep/defractie gesimuleerd en dat komt voor het rechthoekige front toch akelig goed overeen (curve 1).
De hoop was dat met de facetten de vorm van het frontvlak bepalend zou zijn, maar helaas.
Curve 2 = facetten links & rechts, 'current system' = facetten links, rechts & boven.
SB1726TL_Edge_bafflestep_simulatie.png

SB1726TL_hoekmeting_gemiddelde_overzicht.png

Netto gezien verwaarloosbaar. Voor de klankbalans op de luisterplek gaat dit niets tot weinig uitmaken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 05 apr 2016, 15:34

Chris_T schreef:Netto gezien verwaarloosbaar. Voor de klankbalans op de luisterplek gaat dit niets tot weinig uitmaken.

Maar er is wel weer heel wat duidelijk geworden en geleerd, mogelijk als je er een wat steilere of grotere afschuining hebt, dan zou dat misschien meer kunnen schelen.

Maar wel goed dat je het hebt vastgelegd.
Hans

Jag

Berichtdoor Jag » di 05 apr 2016, 15:51

Mooi onderzoekswerk idd!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 apr 2016, 17:07

:goedzo:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 05 apr 2016, 23:41

Mooi gedocumenteerd!
Gevoelsmatig is 15 graden ook wel erg weinig, bij 30 graden zou ik wel meer effect verwachten...

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 06 apr 2016, 2:33

"Bij twijfel..doen" zegt men wel eens tegen mij, dus vandaar 15 graden :lol: .
Ik vind het ook helemaal niet erg. Ook al pakt het wat minder uit dan gewenst is elke beetje ervaring weer winst voor een volgend project.
SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma 8-[ :hide: .

SARK

Berichtdoor SARK » wo 06 apr 2016, 7:24

Chris_T schreef:Eerder bij dit project ben ik er weer aan herinnert hoe makkelijk MDF uitbreekt bij het dwars frezen over de kopse kant :-$ .
Gelukkig bleek het wel te repareren, maar om het niet weer te laten gebeuren is deze keer een extra stuk MDF op de hoek geklemd.

Been there, done it .... alles keurig uitgemeten, geleide rail goed geklemd en na een keurige gang met de frees langs de kast hoor je aan het einde zo'n flappergeluidje. Fukkerdefuck ... tot overmaat van ramp ook nog eens niet bij een box van mijzelf maar van mijn zwager, de schade aan de box was wel goed te repareren maar de schade aan je ego :oops:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 apr 2016, 7:42

Chris_T schreef:SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma 8-[ :hide: .

Held Joachim Gerhard (Audio Physic, Sonics etc.) heeft ze in zijn (opnieuw) nieuwe merk: Suesskindaudio
http://www.suesskindaudio.de/?portfolio=aurora

Heel fraaie alu drivers =D>

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 06 apr 2016, 9:15

wouter schreef:
Chris_T schreef:SB Acoustics heeft nu ook hele mooie alu drivers in het programma 8-[ :hide: .

Held Joachim Gerhard (Audio Physic, Sonics etc.) heeft ze in zijn (opnieuw) nieuwe merk: Suesskindaudio
http://www.suesskindaudio.de/?portfolio=aurora

Heel fraaie alu drivers =D>

Fraaie drivers? Mogelijk. Maar fraaie behuizingen?
Joachim Gerhard geeft hierbij een hele nieuwe dimensie aan het begrip lelijk. :shock: :hide:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 06 apr 2016, 20:09

Deze is pas fraai...
Mark Bakker

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 11 apr 2016, 22:56

Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal niet thuis ben in merk luidsprekers en hun ontwerpers 8-[ .
Troels Gravesen met de gesponsorde zelfbouwprojecten ken ik aan de andere kant weer wel en hij er is ook erg positief over.
Daarbij heeft hij ook een mooie vergelijking gemaakt van drie SB17's met verschillende conusmaterialen:http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-61-NAC.htm.

Wat betreft dit project ben ik al twee weken lang bezig met het maken van proefstukken met de Action verf op waterbasis.
Het wilt alleen voor geen ene moer lukken ](*,) .
Om een of andere reden wilt de verf gewoon niet uitvloeien met een sinusappelhuid of heuvellandschap als resultaat.
En om de ergernis nog groter te maken zitten er ook mini craters in van opgesloten luchtbelletjes.
Dit probleem had ik ook met de verf van de Hema, dus ik denk dat het eerder aan mijn werkwijze of gereedschap ligt.

Wat ik geprobeerd heb:

• diverse rolletjes, van schuim tot lakvilt tot 'flock' (oranje, speciaal voor aflak op waterbasis)
  • de verf verdunnen met kraanwater van 5 tot ca. 20%
  • met de kwast dik opstrijken en narollen
  • relatieve vochtigheid van de ruimte aanpassen, 40-60% het maakt niets uit
  • de laklaag met een plantenspuit benevelen
  • MDF grondig ontvetten met thinner + schuren + weer ontvetten

Ik weet dat het heel belangrijk is om snel te werken en niet 2x na te rollen.
De verflagen zijn ook netjes opgeschuurd en egaal gemaakt alsof het gespoten is.
Toch maakt het allemaal niet uit blijkbaar :(
Onderhand begint de moed dan ook in de schoenen te zinken.

De probeersels:
DSCF7740.JPG

Links gedaan met een lakvilt rollertje, rechts idem + benevelt met de plantenspuit.
DSCF7777.JPG

Opgezet met de kwast + na gerold met een 'flock' roller.
DSCF7780.JPG

Verf sterk verdunt (viscositeit vergelijkbaar met dun pannekoekbeslag), dik opgezet en 1x nagerolt met een flock roller. De verflaag was zo dik dat de roller zelfs ging slippen.
Als je goed kijkt zijn er ook merkwaardige streepjes in de verf te zien. Dit zijn geen schuurkrassen of haartjes van de roller.

Kortom ik zit bijna met mijn handen in het haar of wat daar nog van over is.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 12 apr 2016, 13:14

Hoeveel plamuur zit er op het MDF?
Mark Bakker

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”