Project 06: Klankplank

Moderator: Beheerdersteam

John P

Project 06: Klankplank

Berichtdoor John P » di 10 jun 2014, 17:29

Eerst wilde ik eens kijken of een 3weg er in zit met ofwel Mission 168 +coax, dayton papier serie, of Visaton W serie. Toen bedacht ik dat een visaton frs8 een stuk goedkoper is als middeltoner. En toen gebeurde er iets :think: . Ik dacht als ik nou een frs-8 aan de voorzijde zet en twee aan de zijkant in serie (halve energie), krijg je dan geen mooi afstraalpatroon? Snel even in Boxsim en dan zie je dit:
cardio1.PNG

cardio2.PNG

cardio3.PNG

cardio4.PNG

Dit ziet er interessant genoeg uit om eens te testen. Het kan best zijn dat het geluid versmeert wordt of dat het anders niet werkt, maar ik wil dit eerst eens proberen. de vraag is dan hoe je in de bas verder gaat, extra woofers of iets hoornachtigs? Maar dat is voor later, ik moet eerst maar eens een proefje maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door John P op di 12 aug 2014, 0:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar een weg is is ook een omweg.

wouter
Ook commercieel actief

Re: ontwerwedstrijd: Ik ben nog zoekende (cardoide breedband

Berichtdoor wouter » di 10 jun 2014, 21:25

Leuk en interessant!

Als je zoekende bent maar wel weet dat je mee wilt doen zet dan gerust "Project 06:" voor je topic titel.

De audio physic caldera had ook zo'n soort constructie (in ieder geval zo lijkt het), google maar eens.

Succes en leuk dat je mee doet. Helemaal leuk omdat je een meer alternatieve route niet uitsluit. :rock:

Rien Kleinjan

Re: Project 06: Ik ben nog zoekende (cardoide breedbander?)

Berichtdoor Rien Kleinjan » wo 11 jun 2014, 7:38

Ik zou nog een stapje verder gaan en ook een FRS8 aan de bovenkant plaatsen. Zo benader je een bol met het afstralen wanneer je er voor zorgt dat alle luidsprekers op eenzelfde afstand van eenzelfde virtueel punt zitten (midden van de bol). Verder zou ik er een hoorn van maken, daar doet deze luidspreker het uitstekend mee (ervaring ...)

Rien

John P

Berichtdoor John P » za 05 jul 2014, 15:22

Nu dacht ik: als ik nu eens een soort dipool maak met een v-vormige obstakel aan de achterkant krijg je dan het zelfde effect? En wat als deze V een halve cirkel is, of een parabool? En wat gebeurt er als de baffle breder wordt? kortom, het wordt tijd om wat houtrestjes op te snorren en te mishandelen. Zo zie je maar weer, als je even niets doet gebeurt er ook wat.
Cardiobreedbander.PNG

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 05 jul 2014, 16:04

Deze Lyngdorf heeft ook een dergelijke opzet voor het hoog. ( dipool tweeter)
steinwaymain.jpg

Hier zie je het beter.
s_-_series_-_s-15_-_matte_black_-_isometric_view.jpeg
Hans

John P

Berichtdoor John P » za 05 jul 2014, 19:06

De kans dat je als eerste iets ontdekt wordt met de steeds groeiende wereldbevolking steeds kleiner. Maar het feit dat er al iets mee gedaan is geeft ook hoop.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » za 05 jul 2014, 19:51

Knap ontwerpje de Lyngdorf.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 05 jul 2014, 20:00

Denk vooral een duur ontwerpje gezien Steinway&Sons op de voorkant......
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 10 jul 2014, 22:26

Meister Joachim Gerhard had een heel leuk ontwerpje met een breedbander gemaakt, in dit blad stond het:

klangton-04-2008-1-728.jpg

Met Seas units en een AMT is ook wel eens gemaakt wat jij geschets hebt met die driehoek:
http://audikron.com/2011/11/products-ess/?lang=de
http://www.positive-feedback.com/Issue20/ess450.htm

John P

Berichtdoor John P » za 19 jul 2014, 0:26

Ik heb een tijdje gesimuleerd met boxsim, maar ik krijg hele rare uitkomsten. Met name de middentonen die gaan uitdoven of versterken afhankelijk van kleine verschillen in maat en plaats. Nu heeft Ahbuis altijd zo'n motto dat je maar eens moet gaan nadenken, dus met frisse tegenzin gaan we dat maar eens doen. Mijn ervaring met een boxje dat een schakelbare tweeter op de rug had, leerde mij dat het mooiste geluid was als er een "half" dipool effect was. als de tweeter voor en achter even hard waren was het effect onnatuurlijk. Ik moet dus iets maken dat voornamelijk hoge tonen reflecteert, omdat het effect daar goed werkt, en bij middentonen er uitdovingsverschijnselen plaatsvinden bij een smalle baffle. Kortom het wordt toch lekker fröbelen met kurk en papier-maché.
Ik kies toch voor één betere breedbander met v constructie ipv drie budget breedbanders waarvan twee aan de zijkant. Ik heb zelf de visaton frs8 als computerspeakers en ze zijn niet slecht, maar niet goed genoeg voor een echte hifi box.Ik ben zelf gecharmeerd van de Omnes Audio BB3.01, ook door de open structuur aan de achterkant.
Voor de bas heb ik nu nog een wild plan , een 13cm bas in een tapped horn: automatisch bandpasseffect en voldoende SPL bij een kleine kastdoorsnede. Ik ben nu eens wat aan het simuleren maar ik heb de goede driver nog niet gevonden. Heeft iemand een tip voor een 5" bas(mid) met een hoge xmax en lage eurokostbaarheid ?

John P

Berichtdoor John P » wo 06 aug 2014, 23:59

Enige gedachten verder: een belangrijke keuze is de keuze van de overgangsfrequentie tussen bas en midhoog. Als ik een leuk front kies met een redelijk mooi bafflegedrag dan heb je twee keuzes:
keuze 1: enkel een sperkring rond de eerste bult:
pr6-edge01.PNG

De overgang ligt rond 500Hz, de SPL bij +6. De bas lijkt mij een 17-20cm bas met een hoorn ervoor.

keuze2:zelfde sperkring en een bafflestep
pr6-edge02.PNG

De overgang ligt rond de 200 Hz, de SPL bij 0. Het kan een kleine bas in TL of tapped horn zijn.

Ik heb nu een aantal simulaties gedaan met een Tang Band W5-1138 gedaan, maar ik denk dat deze het net niet redt. Het datablad van Omnes Audio BB3.01 vermeld 86dB. Volgens mij is dit gemeten op een ISO-plaat. Welke richtwaarde moet ik nu aanhouden om een goede bas te krijgen?
Ik denk dat ik het liefst voor de hoge gevoeligheid ga, de belastbaarheid van de breedbander wordt dan ook een stuk hoger.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 07 aug 2014, 9:48

Die 86 dB is niet in een box maar in een IEC baffle. Als je kijkt naar projecten waar de BB3.01 in zit kom je heel anders uit:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 222_en.htm

82dB en dat ontwerp heeft 2 sperkringen. Ik verwacht dat als je hoog crosst je toch wel moet rekenen op 85dB maar daarvoor kun je beter even zoeken op ontwerpen met de BB3.01. Blue Planet Acoustics zal vrij veel hebben denk ik.

Check: toch 86dB: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ern_en.htm

John P

Re: Project 06: Klankplank

Berichtdoor John P » di 12 aug 2014, 0:19

Het wordt nu toch iets serieuzer. Terwijl andere kandidaten al aan de grondverf toe zijn heb ik mijn drivers uitgekozen en een eerste concept ontwikkeld. Het is een Fast en het heet klankplank. Het midhoog wordt verzorgd door een Omnes Audio BB3.01 en de bas door een Gradient AXT-06. Deze laatste is uitgekozen op looks, gevoeligheid en klein kastvolume.
Ik wil een luidspreker maken die lijkt als een plank die tegen de muur is gezet. Achter de de breedbander zit een reflector die midhoog verdeelt naar de zijkant. De bas zit in een `verborgen`kast van 10 liter. Op dit moment is de hoek t.ov. de wand 15 graden, het kan zijn dat dit nog aangepast moet worden als de breedbander te hoog `richt`. Ook de afstraling aan de achterzijde is nog een avontuur. De plaats van de drivers is bepaald met ´the edge´ software voor een probleemloze bafflestep in combinatie met esthestische inzichten.
Concept3.~PNG.jpg

De drivers zijn besteld en ik heb nog twee planken dus binnenkort kan ik hands on aan de slag.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 12 aug 2014, 6:14

John P schreef:Het wordt nu toch iets serieuzer. Terwijl andere kandidaten al aan de grondverf toe zijn heb ik mijn drivers uitgekozen en een eerste concept ontwikkeld. Het is een Fast en het heet klankplank. Het midhoog wordt verzorgd door een Omnes Audio BB3.01 en de bas door een Gradient AXT-06. Deze laatste is uitgekozen op looks, gevoeligheid en klein kastvolume.
Ik wil een luidspreker maken die lijkt als een plank die tegen de muur is gezet. Achter de de breedbander zit een reflector die midhoog verdeelt naar de zijkant. De bas zit in een `verborgen`kast van 10 liter. Op dit moment is de hoek t.ov. de wand 15 graden, het kan zijn dat dit nog aangepast moet worden als de breedbander te hoog `richt`. Ook de afstraling aan de achterzijde is nog een avontuur. De plaats van de drivers is bepaald met ´the edge´ software voor een probleemloze bafflestep in combinatie met esthestische inzichten.
Concept3.~PNG.jpg

De drivers zijn besteld en ik heb nog twee planken dus binnenkort kan ik hands on aan de slag.

Leuk idee!
Blijf ik volgen!!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 aug 2014, 10:13

Je gaat o.a. voor de creativiteitsprijs dunkt me :rock: Leuk bezig, je wílt gewoon out of the box werken, of niet?
Begrijp ik hoor, de gebaande wegen zijn maar suf :yeah:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 12 aug 2014, 10:53

Leuk idee :goedzo:

wouter schreef:de gebaande wegen zijn maar suf :yeah:

Dat is impliciet een kwalificatie van de rest van de ontwerpen? :shock:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 aug 2014, 10:56

Zeker :yeah:

Het is meer een kwalificatie voor de creativiteit van John P. Over de kwaliteit van de uiteindelijke speakers durf ik geen enkele uitspraak te doen :hide: Een frs8 tegenover een Scanspeak/Vifa 2-weg zetten.... Dan moet je van goede huize komen denk ik. Maakt dit topic natuurlijk wat spannender dan de gebaande wegen :wink:

John P

Berichtdoor John P » di 12 aug 2014, 11:23

Dat zul je net zien: is er een prijsvraag voor het ontwerpen van een "standaard" zelfbouwbox, komt er weer iemand met rare fratsen. :lol: Sorry jongens, zo zit ik nu eenmaal in elkaar en ben zo verder getraind. Ik weet ook nog niet of dit een goed concept is , maar omdat het geen werk is weiger ik om bij voorbaat de veilige weg te gaan. Ik ga liever zo af en toe vreselijk op mijn bek, dan weet je weer dat je ook maar een beperkt wezen bent. Ik heb de FRS8 trouwens laten vallen voor een betere, want ik ben het met Wouter eens dat die het niveau van een goede tweet-woof combinatie niet evenaart.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 aug 2014, 13:19

CHR 70?

En anders gewoon meteen een Scanspeak 10F of Visaton B80? :hide:

John P

Berichtdoor John P » di 12 aug 2014, 14:23

Het wordt een Omnes Audio BB3.01 .

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 aug 2014, 14:39

super, die staat goed bekend als het gaat om een mooie afstraling naar achteren...

(metingen waren aan een open baffle van Martijn met een AL170 er onder)

John P

Berichtdoor John P » wo 03 sep 2014, 19:32

Hoera, de chassis zijn binnen. Het zijn twee leuke broertjes, waarschijnlijk beiden familie van de Tang Band bende. Opvallend is dat de Gradient AXT-06 geen poolkernboring heeft en er gewoon een doorgaande sticker op de achterkant zit. Voel je echter met je vinger over het centrum dan voel je wel degelijk een gat zitten. Nu komt het mij wel goed uit dat de achterkant heel dicht tegen de achterwand kan, maar ik vraag mij wel af waarom de fabrikant cq handelaar gedacht heeft dat het beter was om de poolkernboring dicht te maken met een sticker.
klankplank-chassis.JPG

Dit weekend maar eens gaan zagen en lijmen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 04 sep 2014, 1:44

Dat er een gat voelbaar is hoeft niets te zeggen hoor.
Ik ben er vrij zeker van dat er een bout in verborgen zit die de faseplug vasthoud.

De drivers matchen mooi :goedzo:

John P

Berichtdoor John P » ma 26 jan 2015, 23:17

Na een welverdiende winterslaap heb ik a: mijn meetopstelling weer opgelapt en b: van houtresten een werkmodel gemaakt.

DSC_0158.JPG

DSC_0160.JPG

Nu ik het zo zie denk ik meteen aan verbeteringen zoals: moet deze niet zonder muur kunnen staan, en moet die plank echt zo groot?
Het eerste wat ik ga doen is om metingen te doen tegen de muur aan en losstaand. Na een voorlopig filter ga ik experimenteren met het dipool effect en eventuele demping en reflectie.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 26 jan 2015, 23:44

Leuk experiment.
Op welke frequentie ga je dit crossen?

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”