Project 06: Klankplank

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: Project 06: Klankplank

Berichtdoor John P » di 27 jan 2015, 11:01

Waarschijnlijk ergens rond 500 Hz, maar ik moet eerst even de metingen afwachten.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 27 jan 2015, 21:50

Ik vind het ook een erg leuk concept. Ik heb ooit een fast met de w3-1285SG gemaakt, ergens rond de 300hz gecrossed toentertijd wat aan de bovengrens was qua balans maar omwille van de belastbaarheid gekozen. 500hz is wel hoog imo voor een FAST, is dat vanwege de dipool/carioide opzet van de Ohmnes?

Mvg Reinder

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 27 jan 2015, 21:57

John P schreef:Na een welverdiende winterslaap heb ik a: mijn meetopstelling weer opgelapt en b: van houtresten een werkmodel gemaakt.

DSC_0158.JPG

DSC_0160.JPG

Nu ik het zo zie denk ik meteen aan verbeteringen zoals: moet deze niet zonder muur kunnen staan, en moet die plank echt zo groot?
Het eerste wat ik ga doen is om metingen te doen tegen de muur aan en losstaand. Na een voorlopig filter ga ik experimenteren met het dipool effect en eventuele demping en reflectie.

Wellicht in de definitieve versie de plank nog van wat wulpse rondingen voorzien? Kan mogelijk ook behulpzaam zijn bij het dipool gedeelte om de afstraling te beïnvloeden.

John P

Berichtdoor John P » ma 02 feb 2015, 0:37

Na een halve dag zoeken bleek er een kortsluitinkje te zitten in de microfoonversterker. Enfin, ik heb een eerste rij metingen erop en kan morgen eens gaan simuleren.

John P

Berichtdoor John P » ma 02 feb 2015, 21:37

De eerste versie speelt!! Een simpele eerste orde filter lijkt al afdoende. De afstraling aan de achterzijde is wel een geval apart. Het is wel duidelijk dat dit heel gecontroleerd moet gebeuren, voor zowel vrijstaand als dicht bij de muur. Ik denk dat het uiteindelijk een compartiment wordt met gaten aan de zijkant. Het is wel duidelijk dat direct achter de breedbander er flink gedempt moet worden omdat anders de backwave linea recta maar vertraagd door de breedbander naar voren straalt. De toegenomen indirecte mid en hoge tonen leiden ertoe dat je de breedbander iets meer moet dempen t.o.v. een gesloten compartiment. Er zit nog wel een agressief randje in het geluid, en ik wil nog wat betere metingen doen. De hoek van de voorkant moet ook iets groter. Ik heb nu de overgang rond 400 Hz, maar ik denk dat de breedbander iets minder moet werken in het laag, iets hogere overgangsfrequentie of steiler filter? Kortom :Werk in Uitvoering.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 10 mar 2015, 20:32

Kan het zijn dat je de dipool bult ervaart als 'meer' mid, waarover je schrijft dat je het meer wilt dempen dan bij een gesloten kastje.

Op The Watershow (zaterdag 28 feb. jl.) speelde een dipool met een 3,5" Vifa TC9 en een 12" dipool woofer. Ik moet zeggen, het had potentie op de muziek waarmee het gedemonstreerd werd. Dus die klankplank... dat kan nog best iets zijn wat 'meer' uit een driver haalt :goedzo:

John P

Berichtdoor John P » di 10 mar 2015, 21:11

Het is een chaotisch zoeken op het moment. Het moeilijke is dat het je niet precies weet waar je naar toe wil. Als ik het puur als dipool gebruik is het geluid goed als de box een eindje van de muur afstaat. Als ik een V-vorm gebruik, is de V te klein om het geluid naar de achterkant voldoende te reflecteren. Gebruik ik een achterwand met demping dan komen er heel rare resonanties in het spel.
Omnes audio met V freq rondom.png
Rondom meting bb3.01 met V reflector met 30 graden stappen.

Een vraag die mij nu bezig houdt is: ik heb de afmetingen van de plank gekozen zodat zij een zo vlak mogelijke respons geeft recht van voren. Moet ik niet een maat kiezen zodat ik ook aan de voorkant een bult krijg , en dan voor en achterzijde gelijkwaardig kan filteren met een sperfilter. verder nog veel aan het frobelen zonder direct de doelstelling te weten. Bricoler i.p.v. construir, zoals Claude Lévi-Strauss schreef in La Pensée Sauvage. Maar vooral niet zenuwachtig worden, alles komt goed (ooit).

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 10 mar 2015, 22:35

Het onregelmatige afstralen hangt voor een groot deel samen met de breedte van de plank, denk aan de baffleless dipool, het project van K.P. etc. Ik heb zelf ook de Omnes gebruikt in een dipool, gewoon kaal zonder baffle en die mat voor en achter zéér constant.

Het lijkt mij moeilijk om het probleem van de brede baffle op te lossen in het design wat je voor ogen hebt. In die zin zou ik de V toepassen met demping, of resistive behuizing door middel van gaten in de zijwanden zoals je zelf ook al aangaf. Het afstralen wordt dan cardioide.

Voor een dergelijke opzet is een totaal lekkend oppervlak van 2/3x sD tot 1xsD met flink demping zoals steenwol een goed uitgangspunt. Een lekke kast kan natuurlijk ook (of aperiodic), daarvoor moet het lekkend oppervlak dus kleiner zijn om voldoende weerstand te bieden om het gewenste cardioide afstralen te krijgen en de Omnes af te stemmen.

Met zo'n klein membraan oppervlak is het een koud kunstje om genoeg gaatjes te boren om dit te proberen, even met de accuboor je testkastje perforeren aan beide zijden en gaan met die banaan! Natuurlijk wel gaatje voor gaatje, dat spreekt voor zich, meten is weten!

Mvg Reinder

John P

Berichtdoor John P » do 02 apr 2015, 23:14

Het begint ergens op te lijken:
Omnes audio met V freq rondom cardoid.png

Uiteindelijk kom je uit op een totaal onspectaculaire dichte kast met een kleine opening. Alle varianten met reflectors e.d. lijken veel te veel op een dipool. Het voordeel is wel dat de rimpeling tgv de kastbreedte veel minder is dan bij de dipool. Kortom, bijna tijd om een definitief ontwerp te maken en te bouwen.

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 02 apr 2015, 23:21

Onder welke hoeken zijn deze metingen genomen? Ik vind het allemaal erg interessant!

Mvg Reinder

John P

Berichtdoor John P » do 02 apr 2015, 23:49

Van boven naar beneden: recht vooruit=0, schuin voor=45, zijwaarts=90, schuin achter=135, recht achter=180.

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 03 apr 2015, 0:34

Ziet er niet slecht uit, waar een lekke kast niet goed voor is!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 03 apr 2015, 23:40

Ziet er zeker fraai uit!! :goeie:

John P

Berichtdoor John P » di 12 mei 2015, 16:44

Ik heb een mooie plank gevonden bij de kringloop voor zeven en een halve euro. Het nadeel is wel dat je moet zweten voor de goede zaak. Nu is dat ook wel goed voor mij dus twee vliegen in een klap.
DSC_0173.JPG

Ooit wordt het nog wel eens wat.

John P

Berichtdoor John P » zo 24 mei 2015, 13:35

De achterbouw is getimmerd: het wordt toch nog een eindspurt.
DSC_0174.JPG

John P

Berichtdoor John P » wo 27 mei 2015, 14:45

Vandaag nog de planken aan het achterdeel vastplakken, morgen het voorlopige filter bakken. Het ziet er naar uit dat ik zaterdag de voorlopige versie mee kan nemen. Voor de feestelijke gelegenheid heb ik maar eens uitgepakt met een filter PCB met afstandhouders.
DSC_0175.JPG

Na dit weekend nog goede metingen doen, kijken of een serieel filter eenvoudiger is (alla Stella), de plank schuren en donkerder beitsen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 27 mei 2015, 15:17

Ik ben er heel benieuwd naar, leuke ontwerpen worden dat allemaal!
Op de foto's zien ze er heel indrukwekkend uit.
Elke keer wanneer ik de driver gaten zie, denk ik dat daar zo meteen een 13 & 20cm in gaat. :lol:

John P

Berichtdoor John P » do 28 mei 2015, 21:57

Het setje speelt: eerste indruk is erg goed, vooral de ruimtelijkheid is prima. Het filter nog een beetje aanpassen maar zaterdag is het zelf te beoordelen.

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 29 mei 2015, 1:04

Ik ben heel benieuwd! Mooi concept.

Mvg Reinder

John P

Berichtdoor John P » zo 04 okt 2015, 22:51

Vandaag nog eens vers aan de gang gegaan. Er was in Breda een probleempje met een puffende bas, het bleek dat dit enkel kwam doordat niet alle schroeven gemonteerd waren. De kleine gaatjes maakten dat rare geluid. De basreflexbuis was er een die ik nog had liggen en bleek dus verkeerd, afstemming op 70Hz ipv 50 Hz, een nieuwe buis is in bestelling. Ik heb het filter iets aangepast, iets minder laagmidden en iets meer hoogmidden maakt het geluid iets homogener, het is slechts marginaal.
Ik heb wel met andere filters gespeeld, met een tweede orde filter krijg je goedkopere componenten, maar krijg je geen mooie optelling. Een seriefilter kreeg ik niet voor elkaar, ik kreeg zeer vreemde waardes.

Raammeting.JPG

Ik heb ook metingen gemaakt uit het raam, dit was een groot succes. Ik kon zonder problemen meten tot 50 Hz omdat vanaf drie hoog er een redelijk lange eerste reflectie. Het enige nadeel is dat de buren opgesweept worden, het moet dus geen dagelijkse bezigheid worden als je nog aardige buren over wilt houden.
Het wordt heel krap om het filter binnen budget te houden. Ik wacht nog op een prijsopgave van de spoel, het wordt in ieder geval geen foliespoel, of ik een mkp condensator kan gebruiken is nog de vraag.
Als laatste heb ik nog het boxsim bestand met geimporteerde metingen hier gepost voor de geinteresseerden en de betweters :D

klankplank1a.zip
Boxsimfile Klankplank
(38.92 KiB) 22 keer gedownload

Edit plaatje Boxsim

klankplankSPL.PNG

John P

Berichtdoor John P » ma 05 okt 2015, 13:38

De boekhouder is langs gekomen en kwam tot de volgende slotsom:

Gradient AXT- 06 85,04
Omnes Audio BB3.01 79,00

22 Ω 5W Ceramic 00,85
3,9 Ω 10w Mox 03,27

10 uF Mcap classic 21,76
22 uF Elco glad 07,24
220 uF Elco ruw 05,78

4,0 mH iron cored 1mm 17,90

Totaal 2 stuks incl BTW 220,84

Conclusie ik heb nog geld over voor een kopje koffie echter zonder koekje.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 05 okt 2015, 13:57

Wat dachten je buren op deze eerste maandag van de maand, de luchtalarm-test is in ere hersteld? :lol:

gervenja

Berichtdoor gervenja » za 06 feb 2016, 21:01

is voor het geluid, voor mij, de derde plaats.
De afwerking was er nog niet heel erg.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”