Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor wouter » za 14 jun 2014, 12:39

Dit ontwerp wordt een poging tot een luidspreker met een akoestisch gunstig ontwerp zodat de 2,5 weg alleen een filter heeft voor de '5 weg woofer en voor de tweeter. De middentoner wordt dus ongefilterd ingezet.

De 2-weg constructie zal waarschijnlijk een TL constructie worden waarbij ingezet wordt op een 'droog' concept, aangezien de middrivers van zichzelf waarschijnlijk geen 'harde contouren' neerzetten in het laag. Ze zijn gekozen op een rimpelloos middengebied.
De woofer die de langste weg door de TL heeft wordt de 'fullrange', zodat de poortoutput enigszins/zoveel mogelijk door dempmateriaal van middentonen ontdaan wordt.

2,5 way 1.png

Bovenstaande geeft een idee van een 2,5-weg concept. Alleen is de 2-weg laagmid hier duidelijk gefilterd.

De nog niet nader genoemde laagmiddentoner, ra ra \:D/
ontwerpwedstrijd 1.jpg

Tweeter ben ik nog niet uit, ik heb 38,50 over voor de tweeter en het filter.
Bij de voor nu gekozen tweeter heb ik nog 6,- over voor het filter. En dat is een beetje apart, aangezien ik altijd voor een mooi n(afgestemd) filter ben #-o

Beetje puur, spoel hopelijk ca. 3 euro en dan heb ik nog 3 euro over voor de hoogsectie ](*,)

De hamvraag is of ik niet beter bijvoorbeeld een gpedkopere tweeter kan nemen en een beter filter. Maar daar gaat het natuurlijk ook allemaal om in deze wedstrijd \:D/

Zou deze tweeter nog een beetje kunnen meekomen tegenwoordig?
Seas H561 / K21FD / 19TAF/D a 32,55
seas h561 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bas focal m180

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor bas focal m180 » za 14 jun 2014, 14:16

Dayton PRT-8 meet erg mooi met heel weinig vervorming en heeeeel laag in prijs €23,-

Weet zo even niet in welke H&H die stond.
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 14 jun 2014, 21:36

Ik ken hem maar past niet in mijn project. Ik wil geen vintage kloon maar wel een 'vintage' tweeter als ik Seas mag geloven. Daar wordt ie al onder gerekend. Hij zit in mijn Audio Physics Steps kloon dus ik heb hem al in huis. Belangrijker is dat ik hem heel lekker vindt klinken 1e orde gefilterd en dat is nu precies weer de bedoeling. Hij klinkt niet metalig, of wel maar dan in de goede zin. Hij klinkt namelijk niet als een goedkope softdome, eerder als een licht bandje ofzo. En voor een band/ribbon tweeter heb ik geen budget meer, dus zo kwam ik er op.

Ander idee was een tweeter met een waveguide of klein hoorntje voor akoestische uitlijning en bundeling. De tweeter wordt rond 5kHz ingezet dus wel fijn als de tweeter zelf ook al bundelt, sluit mooier aan op de midbas die ook bundelt.

Als waveguide tweeter zijn er een aantal opties.
Tweeters met een hoorntje ook:
VIFA BC25SC06-04-CN/DK
http://www.rumoh.eu/nl/vifa/1358-vifa-b ... k-oem.html

Maar ik ben bang dat het niet zo mooi klinkt als de K21FD dus ik ga dat misschien eerst maar gewoon proberen. Wel apart, aangezien er mooie Vifa drivers zijn. Vandaar ook mijn vraag, komt zo'n oude Seas nog wel mee?

Walt

Berichtdoor Walt » za 14 jun 2014, 21:55

Als je de tweeter al in huis hebt, dan weet je toch hoe deze klinkt en kun je zelf beoordelen of deze mee kan komen, tenminste je hebt naar eigen zeggen nog 48 andere setjes speakers staan ter vergelijk... :lol:

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 14 jun 2014, 22:19

ware het niet dat ik niet weet hoe goed de alternatieven zijn tegenwoordig. Heb wel de H1212 en de DXT maar die passen niet meer in het budget. Om nu de Visaton KE er naast te zetten is helemaal kansloos.

Ik was destijds erg tevreden met de K21FD maar eigenlijk is het maar een vreemde keuze als je uit zo veel moderne units kunt kiezen die minder kosten, zoals de Scan-Speak D2606 en zeker 6 stuks Vifa tweeters.

Walt

Berichtdoor Walt » za 14 jun 2014, 22:24

Ik neem de gok en heb bij Rumoh 2 stuks Vifa DX 25TG 09/04 besteld, als deze qua klank enigzins vergelijkbaar zijn met de oude Vifa HT-275D2 dan moet hier een aardig klinkend speakertje mee te maken zijn.

Groetjes Walter

dre

Berichtdoor dre » za 14 jun 2014, 22:30

De ht-275d2 is echt een erg matig ding,korrelig en niet open.......
Je huidige keuze is echt een stuk fraaier!
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » za 14 jun 2014, 22:36

Hallo Dre,

Toch was ik er toendertijd nog aardig tevreden mee... maar dat is wel even geleden natuurlijk toen had ik nog niks beters in huis gehad, daarna had ik die Scanspeak 9900 Revelator met 104mm frontplaat van jou overgenomen dat was wel een flinke verbetering inderdaad.

Groetjes Walter

dre

Berichtdoor dre » za 14 jun 2014, 22:54

Het is een matig ding! :mrgreen:
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » za 14 jun 2014, 22:56

Hallo Dre,

In welke speakers heb jij die Vifa DX 25TG 09/04's dan gehoord?

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 15 jun 2014, 21:44

Niemand iets te melden over deze mercedes onder de tweeters.. Optisch dan, haha

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 15 jun 2014, 22:04

De nog niet nader genoemde laagmiddentoner, ra ra \:D/

Ik ga er niet na zoeken maar ik denk 17cm SB accoustics.
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 16 jun 2014, 21:29

Dat gaat met 58,- vanaf niet lukken in een 2,5-weg natuurlijk :think: :lol:

Het zijn goedkope units en ik heb er 4 nodig. En ze hebben de ideale curves voor mijn concept, behalve een misschien wat hoge roll off naar de tweeter. We gaan het uitzoeken :rock:

Het is de TANGBAND W5-704D \:D/ : http://www.rumoh.eu/nl/tangband/4244-ta ... 5-704.html
ontwerpwedstrijd 1.jpg

Hobby Hifi 5/2010 metingen en tekst (vrij vertaald):

Tang Band maakt met de W5-704 een op het eerste gezichts onspectaculaire midbas luidspreker. Spectaculair is wel de prijs: 28 € voor een fraai ontworpen chassis met gegoten korf en magneet van respectabele grootte, dit is wel wat! (helaas inmiddels 37,-)
Bij nader inzien groeit het enthousiasme verder: Zulke royale korfopeningen onder de spider zijn nieuw voor Tang Band. De daarom ongewoon grote afstand tussen de magnetische luchtspleet en spider wordt overbrugd door een bijzonder lange spreekspoel. Die weegt een paar tienden van een gram meer dan normaal, maar dit kan geen kwaad: Dit chassis heeft nog steeds de laagste bewegende massa van alle testdeelnemers. Daarom en vanwege de extreem grote membraanoppervlak van de W5-704 leverde een uitstekende efficiëntie.
De polypropyleen membraan is gemonteerd in een twee-assige rubberen rand. Dit maakt een bijzonder grote lineaire verplaatsing mogelijk. En inderdaad, meten we in sommige gebieden een lagere vervorming waarden dan ook als tien keer zo dure Scan Speak Illuminator.
De frequentierespons verrast met volledige storingsvrijheid. De weergave curve is vloeiend tot 5000 Hz en dan valt zonder noemenswaardige resonantiestoringen af. De waterval spectrum bevestigt deze algemene positieve indruk.
Het membraanophanging werd bijzonder meeverend ontworpen om een lage resonantiefrequentie verkrijgen ondanks zeer geringe membraangewicht. Dit resulteert in een groot equivalent volume. De Q-factor (resonantie-kwaliteit) is niet heel laag is met 0,37, hetgeen resulteert in een een volume van de behuizing van 17 tot 20 liter voor de W5-704 voor optimale lagetonenopbrengst. In ruil hiervoor krijgt de gebruiker een afsnijfrequentie ver onder 40 Hertz.
Conclusie: De W5-704 is niet alleen een goede prijs-blockbuster, maar een echt goed gemaakte mid-bass.

In een TL spelen ze prima. En 2 stuks in een 2x zo grote TL ook, en dit 6 dB luider (bij parallel aansluiting) Met Ajhorn 6.0 de 2 woofers ten opzichte van elkaar verschoven voor een optimaal resultaat. Eens kijken of er in de praktijk nog veel 'dip' is rond 400 Hz, in ieder geval geen TL dip tussen 100 en 300 Hz. Dit moet ook, want Polypropyleen staat niet bekend om gortdroog laag, dus de afstemming moet hier echt 'droog' en evt. diep en met 'slam'. Met een relatief groot luchtvolume voor moeiteloos laag, anders slaat het door naar ongecontroleerd gedreun.

w5 tl1.png

De laatste TL (blauw) van hierboven (dubbele woofers, 15 en 70 cm) met meer dempmateriaal en de poort voor en achter
w5 tl2.png

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 17 jun 2014, 15:48

Maar waarom wil je graag een vintage tweeter?
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 17 jun 2014, 16:12

Geen idee welke tweeter ik zou willen. Eigenlijk staat dat nog helemaal open.

De Seas K21FD heb ik met plezier toegepast in een kleine 2-weg met 1e orde filtering met de Monacor SPH100C.
Eigenlijk is deze tweeter erg geschikt vanaf 4kHz en ik denk dat het prima werkt met deze midwoofertjes rond 5 kHz.

Maar... het kan net zo goed een Aurasound NT1-301-8T a 13,90 worden, of een Peerless DX20 van dat geld. Ik heb werkelijk geen idee. Eigenlijk moet de tweeter een beetje passen bij het karakter en wellicht is het handig als de boel lekker bundelt onder hoeken. De powerrespons heeft al veel te lijden van de opzet dus dat is misschien wel erg belangrijk, bundelen rond 4 kHz. Een grote tweeter-middentoner afstand (o.a. door waveguide) maakt het misschien wel weer problematischer. Dus, een Vifa/Peerless XT van de kleine versie is misschien ook wel heel goed. Ben er alleen nooit kapot van geweest, ik ga misschien liever voor een metalen tweeter :hide: En dan heb je ineens heel weinig keuze onder de 30 euro. Vandaar dat ik teruggrijp op de nog leverbare K21FD die ook heel goed speelde in de Audio Physic Virgo bijvoorbeeld.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 17 jun 2014, 20:18

Ik ben benieuwd, het concept spreekt mij wel aan :).
Kan een waveguide uitkomst bieden om de powerrespons wat beter te krijgen (meer bundeling bij de overgang)?
Een paar dagen geleden kwam ik deze tegen:
6ue5mz5.jpg

Lijkt wel een DT-300+WG-300 kloon en spotgoedkoop met 20-25 euro!
Roemeens draadje met wat meer info/metingen:https://translate.google.nl/translate?sl=ro&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.forum.poweraudio.ro%2Fviewtopic.php%3Ff%3D65%26t%3D1975%26sid%3D63277d5041470488c26ce8cbbec6f54b%26start%3D15&edit-text=&act=url

Het mooie is dat de zaak dan ook in een keer redelijk uitgelijnd is.
Ik zit zelfs te overwegen om deze toe te passen voor mijn eigen project, maar dan moet ik eigenlijk ook afstappen van Wavecor en echt voor el cheapo gaan.
Een volkswagen werkpaard moet je geen Ferrari motor geven :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 18 jun 2014, 8:48

Deze tweeter van P-Audio staat ook in de lijst van Rumoh:
1411330 P-Audio PCT-300 ### 21,00

Dit zit er aan onderdelen in:
pct-300 1.jpg

pct-300 2.jpg

pct-300 3.jpg

http://www.forum.poweraudio.ro/viewtopi ... 5&start=30

Interessant!!!

Dat is heel scherp inderdaad met 21,00 (wat me verbaast want dat is veel minder dan bij Intertechnik). Wat mijn waveguide idee zou zijn is de Visaton SC10N + WG300 (5 mm ingekort) omdat dit prijstechnisch mogelijk (18,43+10,91=29,25) is en Kirchner er goede resultaten mee heeft behaald. Goedkoper kende ik geen waveguide oplossing, tot nu.

Eens kijken hoe die PCT-300 presteert, een waveguide is wel oplossing voor het zoeken van een bundelende tweeter die bij 6 kHz het overneemt.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 10 jul 2014, 23:28

Naast de grote waveguide optie nog even verder gezocht naar goedkope tweeters.

Deze is ook leuk, de Aurasound NT1
Aura NT1-204-8D ($12) - Small and inexpensive rear mount dome tweeter with pure titanium dome and a coated fabric surround. Smooth response and good harmonic distortion above 3Khz. Exact same rear mount flange as the Dayton ND20. Great value and a good mate to a small woofer or mid. Tested March 2007.
Bron: http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 25&clang=0
13,90 voor de titanium versie. Lijkt me niet een mindere tweeter dan de Seas K21FD die ik op het oog had voor bij de TB W5-704D.
nt1 ariweb.jpg

Inbouw idee...
Baffle Board.jpg

Andere optie is bijvoorbeeld een Vifa/Peerless 'silver line' tweeter, zoals de BC serie (bijv, Vifa BC20SC-15/04 a 13,22 per stuk). Hier kreeg ik alvast een idee van de combi met de W5-704
honza_lak0.jpg

vma2_2p_americky_orech3.jpg

Ik kan haast niet wachten tot ik de W5 ingebouwd gezien/gemeten heb... Pas dan zie ik of en hoe het verder moet.

dre

Berichtdoor dre » vr 11 jul 2014, 19:35

Schiet eens op dan! :mrgreen:
потому что он может!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 12 jul 2014, 13:42

Okee dan, we hebben gister de vakantie een week eerder beëindigd vanwege de dagenlange aanhoudende regen. Nu een week extra om wat aan de speakers te doen voor de hernia operatie. Ik hoop wat vorderingen te kunnen maken!

John P

Berichtdoor John P » za 12 jul 2014, 14:46

wouter schreef:Okee dan, we hebben gister de vakantie een week eerder beëindigd vanwege de dagenlange aanhoudende regen. Nu een week extra om wat aan de speakers te doen voor de hernia operatie. Ik hoop wat vorderingen te kunnen maken!

Dit is het mekker topic niet! Even zo goed jammer voor jouw en je naasten.
Waar een weg is is ook een omweg.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 12 jul 2014, 16:44

dre schreef:Schiet eens op dan! :mrgreen:

En de units zijn besteld, komen begin volgende week.

Eens vlot een aantal proefkasten bedenken...

dre

Berichtdoor dre » za 12 jul 2014, 18:48

Een aantal? :mrgreen:
потому что он может!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 12 jul 2014, 19:00

Tja, met een TL en 2 drivers heb je redelijk wat variabelen :lol:

Poort voor of achter, drivers op verschillende afstanden in de lijn. Tapsheid van de constructie kan klankmatig natuurlijk nog al wat uitmaken. Het zijn Polyprop woofertjes dus ik zal moeten zoeken naar en laagconstructie die niet te wollig wordt. Voor het midden moet ik naar een constructie zoeken die het juist wel zonder narigheid laat klinken, dus enigszins mild en goed gedempt.

Kortom, wat constructies uitdenken en maar eens een start maken met een prototype kast.

Had wel een opzetje maar daarbij komen de drivers in de praktijk niet heel lekker uit in de lijn. Dus, wordt bijgeschaafd...

Hier een overzicht van bafflestep invloed tussen 250 en 2250 Hz, daarboven was het verwaarloosbaar
cp168 ingebouwd.png

dre

Berichtdoor dre » za 12 jul 2014, 19:04

Ik ben benieuwd!
Mijn TB heeft een papieren conus.

Ik kan straks wel even een simpele meting doen zonder kast.
потому что он может!

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”