Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor pappaleo » ma 01 feb 2016, 8:28

wouter schreef:Daarbij heb ik ook nog een klein trucje uitgehaald, ik heb de spanningsdeler voor hoog en mid gelijk gehouden en voor het filter gezet (daar moet je rekening mee houden want het beïnvloedt de filterwerking aanzienlijk). Hierdoor kan ik bij de ingang het hoog en mid gezamenlijk temperen. Ik heb nog een paartje aansluitterminals liggen dat hier op lijkt: http://www.hobbyhifiladen.de/zubehoer/a ... l-at-114-d

2 voordelen: ik kan het laag ten opzichte van het midhoog nog wat bijregelen (ook handig op de luisterdag) en technisch gezien valt een aansluitterminal buiten het wedstrijdbudget :rofl: Scheelt zo weer 2x 39ct per kant :bakkie:

Dus jij gebruikt dan één spanningsdeler voor hoog en mid samen? Als je er vervolgens 2 inzet met die schakelende terminal om het level aan te kunnen passen heb je er toch weer 2 nodig.
Ik weet het, rekenen is moeilijk om 04:30 AM :mrgreen: :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 feb 2016, 20:29

Eh, wellicht is mijn hermeneutiek in de vroege ochtend niet wat het zijn moet. :hide: Nog een keer:

Ik moet het mid en hoog aanpassen. Ik had hiervoor individuele spanningsdelers, maatwerk dus.
Door de spanningsdeler gelijk te krijgen door wat te schuiven in de filtertopologie kreeg ik een prima uitgangspunt, met beide een gelijke spanningsdeler: gelijk voor de mid- als ook voor de hoogsectie. Dit scheelt feitelijk 1 spanningsdeler = 2x 39ct.

Maar omdat ik ook een terminal heb waar een spanningsdeler in zit kan ik die ene spanningsdeler die ik nodig heb weglaten als die van de terminal ook een verzwakking heeft met 3,3 om 10 Ohm (lijkt mij wel maar moet ik nog uitzoeken). De terminal wordt los gerekend dus als ik de grenzen van de regels zou opzoeken zou ik deze terminal L-pad misschien niet mee hoeven rekenen :mrgreen:
Besparing van 4x 39 ct. Maar dat is natuurlijk geinen, daarvoor kies je geen klankafstemming. Als het hoog zachter moet, moet het gewoon.

Maar duidelijk is, het zal een voordeel zijn als ik de verhouding van het laag kan aanpassen voor wat wenselijk is op de plek waar de luidsprekers spelen.

dre

Berichtdoor dre » ma 01 feb 2016, 20:47

39 cent? :lagge:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 feb 2016, 20:50

correctie: 35 ct (shit, minder besparing dan ik wilde :boos: )
:yeah:
http://www.rumoh.eu/resistors/ceramic-resistor-5w

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 01 feb 2016, 21:13

ik gebruik alleen 20W draadgewonden weerstanden, volgens de prijslijst in het algemene wedstrijd topic zijn die gratis :bakkie:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 feb 2016, 21:17

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ik ga er denk ik maar potloden inzetten, eh in gieten \:D/

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 01 feb 2016, 23:53

Ik ben toch wel benieuwd hoe dat in het budget te persen is allemaal, ja :lol: . Behalve zelfgewonden spoeltjes, nu ook tijd voor zelfgewikkelde C'tjes :rofl: ?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 02 feb 2016, 0:11

Tja, heel krap. Maar het ging mij er om dat ik een filter zou kunnen ontwerpen. Als iemand ooit deze speaker na zou bouwen zou diegene net als ik waarschijnlijk er iets duurdere componenten in zetten. Maar voor de wedstrijd moeten de filtertakken gewoon compleet zijn en het geheel een beetje mooi functioneren. Mijn Infinity Overture 1 luidsprekers hebben ook alleen maar bip.elco's voor het mid en hoog, geen filmcondensator in te vinden. Alleen maar micro kleine spoeltjes, 4/5Watt keramische weerstandjes en kleine priegel elco's. Het klinkt behoorlijk goed, los van dat je het dus flink kunt upgraden.

Een 3,3 mH core with discs van Jantzen kostte volgens de lijst 2,88 euro, en heeft een Rdc van 1,07 (wat ik ongeveer nodig had).
Okee, inmiddels staat er een 4,7 mH in het schema, en hoorde ik vandaag van Rudy dat hij deze spoelen niet tijdig kan leveren - dat wordt even een andere oplossing zoeken -
Een 27uF elco kost 1,34. Hiermee is de laagsectie zoals voorheen bedacht dus 4,22 euro.

Het mid had 2 spoelen van ca 2 euro elk (seriespoel zonder kern) en de condensatoren waren ca 80 en 55 cent. Kortom, ca 6,50 euro

Het hoog kan met ca 3,9uF en een 0,56mH spoel wel met een MKT worden uitgevoerd, al doet die tweeter zo weinig dat een bypass MKT bij de midsectie toevoegen wellicht een betere investering is. Anyhow, van de 15,66 is ongeveer 5,- euro over voor het hoog en voor de weerstanden om de boel te temperen. Er stonden 5 weerstanden vermeld, maakt 1,75 euro. Als de tweeter een elco krijgt komt dat onder de 50 ct. dan kan de laagsectie nog een correctiespoeltje krijgen van 0,03mH ofzoiets. Trekt de resonantie rond 3kHz verder naar beneden.

Nou je ziet het, krap krap krap. Maar wel leuk. En daarom moest ik die andere kast dus overboord gooien. Ik moest een baffle maken waarop de driver weinig correctie behoeven. En dat is wel gelukt vind ik \:D/

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » di 02 feb 2016, 7:10

wouter schreef:Maar omdat ik ook een terminal heb waar een spanningsdeler in zit kan ik die ene spanningsdeler die ik nodig heb weglaten als die van de terminal ook een verzwakking heeft met 3,3 om 10 Ohm (lijkt mij wel maar moet ik nog uitzoeken). De terminal wordt los gerekend dus als ik de grenzen van de regels zou opzoeken zou ik deze terminal L-pad misschien niet mee hoeven rekenen :mrgreen:

In de terminal -lees ik tenminste- zit alleen maar een schakelaar. Jij wil daar dus zelf een weerstandsdeler inzetten en met behulp van het soepel interpreteren van de regels deze weerstandsdeler aanmerken als "deel van de terminal" zodat ie niet op het budget drukt?

Nou, dan heb ik nieuws voor je. Dan kan ik topklasse C's in het filter van inimini stoppen. Het filter drukt toch niet op het budget.

Zoals je kunt zien is het hele filter in de terminal ingebouwd dus zou bij deze interpretatie niet meetellen. :mrgreen:

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » di 02 feb 2016, 17:48

Krijgen we dat hier nu ook tijdens een wedstrijd.
Doping voor speakers. :lagge:

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » di 02 feb 2016, 18:18

Nee hoor, ik steek alleen maar de draak met deze interpretatie :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2016, 0:12

Deze bedoelde ik...
Bijlagen
t122_96peg.jpg
t122_96peg.jpg (10.3 KiB) 369 keer bekeken

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 03 feb 2016, 6:49

Tja :roll: :-& :relax:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2016, 13:29

Heb even gekeken naar het filter, er zit een dure LCR in om de laagdoorlaat van de mid te laten functioneren. Zonder die LCR is de belastbaarheid, omdat de unit bij fs als een malle gaat meespelen, minder dan 10 Watt. Ik heb de LCR vervangen door een 2,2mH spoel, waarmee het filter weer gewoon een 2e orde laagdoorlaat heeft. Dit is budgettechnisch in ieder geval noodzakelijk.

Verder heb ik altijd de optie van basreflex in mijn achterhoofd gehouden. Troels Gravesen gebruikt de woofer in een compacte basreflex, getuned op 30 Hz. Ik vind de 'bump' in de SPL curve rond 80 Hz niet fraai maar met een heel grote seriecondensator functioneert het wel, een HP BR dus, met extended shelf afstemming (zeer diepe en softe afstemming qua Q-waarde). Het is met de BR mogelijk om zonder level aanpassing de mid aan te sluiten op de woofer, omdat de woofer seriespoel naar 2,7mH gaat en hiermee ca 3 dB meer gevoeligheid overblijft. Dit is wat ik eerder al beschreef op pagina 4.

Hier nog even de filteropzet die ik hoop vanavond aan te gaan sluiten:
flf gym huppeldepup 3.png
Stippellijn = axiaal, ononderbroken lijn is 15 graden meting

Het impedantieverloop is mooi gelijkmatig, het is nominaal een 4 Ohm systeem geworden nu.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 03 feb 2016, 15:33

pappaleo schreef:Tja :roll: :-& :relax:

De teminal zit niet in de kosten van de speaker.
Toevallig zitten er weerstandjes erop.

Speaker en filteronderdelen behoren in het kostenplaatje, terminal niet.

bas focal m180 schreef:Krijgen we dat hier nu ook tijdens een wedstrijd.
Doping voor speakers. :lagge:

Omdat een middel niet geregistreerd staat als zijnde doping zijn er altijd eikels die donders goed weten dat het niet klopt wat ze doen maar zich goed praten omdat het niet op de lijst stond.

In dit geval staat het niet in de regels dat dit soort terminals niet gebruikt mag worden, maar Wouter weet best wel dat het niet de bedoeling is.

Na mijn mening: bij gebruik van dit teminal hebben wij op het forum ook een soort van doping schandaal :mrgreen:

@Wouter.

Ik zie een nete frequentie verloop.
Ik denk dat het nu op het luisteren en evt fijntunen aankomt.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 03 feb 2016, 16:02

bas focal m180 schreef:@Wouter.

Ik zie een net frequentie verloop.
Ik denk dat het nu op het luisteren en evt fijntunen aankomt.

@Bas

Ik zie een leuke simulatie.
Ik denk dat het nu op afbouwen van de kasten aankomt :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 03 feb 2016, 16:10

Er wordt hopelijk toch wel gecontroleerd of tijdens de wedstrijd ergens een dsp in de signaalweg is geknoopt? :mrgreen:

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 03 feb 2016, 16:16

ds23man schreef:Er wordt hopelijk toch wel gecontroleerd of tijdens de wedstrijd ergens een dsp in de signaalweg is geknoopt? :mrgreen:

Sssst :-$ :-$ :-$ :-$ :-$

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2016, 17:13

Ik ga deze terminal denk ik wel gebruiken, maar ik kan gewoon budget rekenen voor de weerstanden hoor :wink:

En dat ik nu ook onder de forum eikels gerekend wordt, dat is dan de harde realiteit :mrgreen:

Helaas heb ik wel een ander probleempje. De 4,7mH core+disc die ik nodig heb zijn niet op voorraad, een nadeel van deze laatste moment acties uiteraard. Ik ga een andere manier bedenken hoe ik tot 4,7mH kom met de juiste weerstand. We zullen niet zo luid spelen dat er bij een kernspoel sprake van verzadiging zou zijn, dus evt. moet ik tijdelijk werken met 2 spoelen aan elkaar geknoopt of een afgewikkelde 5,6mH torrobar met extra weerstand om qua Rdc vergelijkbaar te zijn... Ik zie wel even.

Inmiddels zit kast 2 in elkaar, alleen de baffle moet ik nog afwerken. Ik zet de units daarin dus op de kast zelf, de binnen baffle. De met skai bekleedde baffle is namelijk een extra (op dik) baffle.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2016, 17:13

Ik ga deze terminal denk ik wel gebruiken, maar ik kan gewoon budget rekenen voor de weerstanden hoor :wink:

En dat ik nu ook onder de forum eikels gerekend wordt, dat is dan de harde realiteit :mrgreen:

Helaas heb ik wel een ander probleempje. De 4,7mH core+disc die ik nodig heb zijn niet op voorraad, een nadeel van deze laatste moment acties uiteraard. Ik ga een andere manier bedenken hoe ik tot 4,7mH kom met de juiste weerstand. We zullen niet zo luid spelen dat er bij een kernspoel sprake van verzadiging zou zijn, dus evt. moet ik tijdelijk werken met 2 spoelen aan elkaar geknoopt of een afgewikkelde 5,6mH torrobar met extra weerstand om qua Rdc vergelijkbaar te zijn... Ik zie wel even.

Inmiddels zit kast 2 in elkaar, alleen de baffle moet ik nog afwerken. Ik zet de units daarin dus op de kast zelf, de binnen baffle. De met skai bekleedde baffle is namelijk een extra (op dik) baffle.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 03 feb 2016, 17:46

wouter schreef:Ik ga deze terminal denk ik wel gebruiken, maar ik kan gewoon budget rekenen voor de weerstanden hoor :wink:

wouter schreef:Ik ga deze terminal denk ik wel gebruiken, maar ik kan gewoon budget rekenen voor de weerstanden hoor :wink:

Maak jij nou voor beide kasten een apart verslag? :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 03 feb 2016, 23:56

Zeker, deed ik toch bij alle kastjes O:)
De 4 basreflex kastjes met TB W5-704D, vooruitlopend op een TL ontwerp.
Daarna de ode aan Translator kast, 1 klaar.. De andere geen verslag dus van :mrgreen:
En nu 2 kasten die wel het eindstadium gaan halen.

Morgen verder, ben er klaar mee.
Bijlagen
20160203_234215.jpg
De baffle met skai is nog niet afgewerkt... Wel 2 kasten die kunnen spelen.
20160203_210429.jpg
Visaton schapenwol matten (meer dan hier te zien) en daartussen zit Dr. Bailey's longhair wol. Gewoon omdat ik niet meer matten heb liggen.
20160203_225125.jpg
Jantzen solid core bi-wire en gewone kabels. Twaron zit er hier nog niet in

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 05 feb 2016, 0:19

Op dit moment luister ik hier naar (15 graden simulatie):
flf gym huppeldepup 4.png

Gelukkig bestaan er meetsystemen, de mid moest uiteindelijk niet geinverteerd aangesloten worden bleek bij een controle meting. Blijkbaar ergens verkeerd ingevoerd ofzo...

De correctie op het laag moet ik nog aanpassen, de 0,03mH spoel moet ik nog even maken door een klein spoeltje af te wikkelen.

Wat is inspelen toch een raar proces... Eerst had ik het hoog veel gedempt, nu heb ik dat weer bijna helemaal weg gehaald.
Het laag, al is mijn kamer ook beroerd, is nog wat dikkig bovenin. Je hoort continu de bovenkant van de baslijnen. En het laag, tja... gesloten is niet altijd mijn ding. :hide: Rollende basnoten hoor ik liever uit een TL, dit lijken wel flarden verwaaid laag of vervorming.

Maar wel geinig, ik moest echt even inkomen maar zit nu met plezier weer door de cd's heen te gaan met tracks die ik graag op een bepaalde manier wil horen.

Nu speelt Dire Straits - on every street
Hiervoor nog John Mayer gedaaid, Ilse deLange, Laura Pausini, Tracy Chapman. Toch wel weer leuk, beetje muziek luisteren. Maar ik duik er nu toch maar in.

De imp file is veel hoger dan voorspeld, beetje vaag.
flf 2,2 ohm imp.png
Bijlagen
20160205_001219.jpg
20160205_001205.jpg

dre

Berichtdoor dre » vr 05 feb 2016, 7:53

Blijft het wel fris klinken,ondanks dat je de woofer zo ver door laat lopen?

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 05 feb 2016, 8:07

dre schreef:Blijft het wel fris klinken,ondanks dat je de woofer zo ver door laat lopen?

Grappig. Ik kreeg juist de vraag of mijn mid niet te ver naar beneden doorliep.

Ik had van wouter begrepen dat het 30uH spoeltje er nog niet in zat. Daarmee werk je de piek die onstaat door konusbreakup weg.

Ik denk dat dat eerst moet gebeuren voor je je een oordeel over de klank gaat vormen.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”