Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor John P » vr 05 feb 2016, 11:52

Als je toch krap zit qua kosten, dan zou ik ook die weerstand van 0,5 ohm wegdoen. Helemaal als die toch kortgesloten wordt, al zal dat wel gedaan zijn om eventjes te kijken wat er gebeurt. Iets anders is dat bij zo'n kleine waarde van de spoel een kleine afwijking van 0,1 mh al direct een grote sprong geeft in de onderdrukte frequentie. het filter moet dan eigenlijk wel meetechnisch gecontroleerd worden, bij een serieproductie heb je een heel hoge precisie nodig.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 05 feb 2016, 14:42

Dat spoeltje moet een custom-made worden. Gewoon een goedkoop 0mH1 spoeltje afwikkelen en het resultaat meten:

Afbeelding

Heb ik ook gedaan

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 7:33

Gister een fout ontdekt, bij het meten van de units stonden wel alle filters en EQ's uit van de DSP, maar een delay op de mid niet ](*,)

Hierdoor klopte het filter niet, de fases en overgang van de mid was heel anders dan voorspeld met de simulatie.
Dan kun je natuurlijk luisteren en fijnafstemmen wat je wilt... wordt niet wat natuurlijk. Tot 01:00 bezig geweest met nieuwe metingen en invoer, maar na alle korte nachten begon het me op te breken.
Ik ga filter versie 1 als target nemen en de fout herstellen. Daarna hoop ik nog de 2e met skai bekleedde baffle erop te kunnen lijmen en terwijl de lijm droogt even een A4t-je te maken met:

- wat het project is (uitgangspunten)
- hoe het filter er uit ziet
- en hoe het geheel dan meet/simuleert
- een tekening/schets/sketch up model
- een verantwoording van de kosten/budgetverdeling

Een spelend setje mee is uiteraard prio 1, dat ik verder ga na vandaag met de speakers is een feit maar geen reden om niet met iets spelends aan te komen. :-"

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 11:06

Nou,

Filter er aan, kasten in de auto en die kant op [-o< :oops:

FLF 12612 filter spl 1.png

FLF 12612 filter 1.png

Heb de fase fout niet kunnen herstellen. Daarom een 6dB filtering in het mid-hoog moeten kiezen. Dat ook maar onderin gedaan, al kost dat zo veel correctie (netwerk) dat het nog herzien moet worden. Maar voor nu was prio 1 om met een spelend set te komen. Lijkt de praktijk niet op de simulatie dan gaat het foutieve filter mee en klinkt het.. omfloerst :boos:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 06 feb 2016, 23:07

Nadat ik gisteravond ontdekte waarom ik het geluid wat omfloerst bleef vinden en het niet optimaal te krijgen/meten was heb ik alles weer in de gymzaal gezet voor een controle meting. Kwam ik er achter dat ik een filter heb ontwikkeld op basis van een fout in de meting voor de offset bepaling van de middentoner: er stond een delay op het mid signaal. Hierdoor telde het ontwikkelde filter in de praktijk helemaal niet zo mooi op als in de simulatie, sterker nog: het was vrijwel onmogelijk om de tweeter en middentoner eenvoudig aan elkaar te koppelen binnen de ingeslagen weg van filter benadering.

Ik heb daarom vanmorgen vroeg een nieuw filter gepoogd te ontwerpen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ik ben best vlot normaal maar nu ben ik 3 uur bezig geweest voor een eerste opzet. Vanwege de vermoeidheid was mijn concentratie zo slecht dat het een poos duurde voor ik het filter ook daadwerkelijk getest en gemeten had. Toen bleek dat het overeen kwam met de simulatie heb ik beide filters gesoldeerd, op een plankje geplakt en de boel in de auto geduwd en naar Hengelo gegaan.

Ik had nog gehoopt dat het laag beter zou zijn dan in de gymzaal, maar het was in tegenstelling tot wat ik vooraf verwachtte, misschien wel het zwakte van het totaalbeeld. Het kicklaag leeg vast te zitten, een ongecontroleerde puls alsof een niet goed geintegreerde subwoofer meespeelde. En het hogere laag was niet vrij van dreunen. Wellicht dat spikes iets zouden kunnen doen, maar ik weet nog niet waar ik zoeken moet. Ik had juist gekozen voor een gesloten laag om dit soort gezeur te voorkomen en ik hoopte op het beste laag van de reeks. NOT. En dan te bedenken dat ik de Gradient woofer + Scan Speak 10F voor de jaarwisseling al spelend had, maar ik het laag te zwak vond en dus maar voor Scan Speak in het laag koos, en de budget 3,3" fullrange TC9.

Om nog even duidelijk te maken hoe het functioneert: het laag heeft een systeemresonantie van 47 Hz en een totale Q van 0,634 Dit is een softere roll off dan doorgaans met een open systeem wordt bereikt. Ik hoopte op of onder de 0,7 te blijven. En het filter grijpt in vanaf 200 Hz, dus het is niet zo dat er door opslingering een onvoordelige curve wordt gecreëerd. De bafflestep is ca. 6 dB, dat is vrij veel maar dit komt omdat de woofer ook sterk oploopt. Uit ervaring meende ik te kunnen stellen dat het niveau van 200 Hz als referentie nemen en dus daarop afvlakken een mooie klankbalans oplevert. Ik begrijp dus niets van het gedreun... de kast is losjes maar volledig gevuld met wol.

Dan nog even wat plaatjes, eerst van welke ellende ik gisteravond aantrof, en nog een keertje wel filter ik heb laten horen
filterprobleem.png

FLF 12612 filter gemeten.png
De gefilterde woofer, woofer & mid, en woofer, mid & tweeter

WinISD gesloten met de simulatie overeenkomstig het gemeten fb (impedantieplot)
flf winisd.png

52 liter basreflex is het alternatief, de kast meet ca 53 liter.
flf bd woofer.png

Ook niets bijzonders... Ja, fraai wellicht :-k :think:
flf ajhorn 1.png
Laatst gewijzigd door wouter op za 06 feb 2016, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 06 feb 2016, 23:24

Jammer dat het niet gelukt is om tijdig de fout te kunnen verhelpen.
Wel goed dat je uiteindelijk toch gevonden hebt waarom het niet klonk.
Heb de speakers niet kunnen beluisteren vandaag maar hoop voor je dat ze nog aardig uit de verf gekomen zijn.
Altijd jammer dat als je ergens een tijd mee bezig bent en dan er toch ergens een fout in is geslopen.
Heeft je nu net te veel tijd gekost.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 feb 2016, 23:24

In Hengelo meende ik dat het mid hoog wat aan de pittige kant was, los van het eigenwijze laag (hadden spikes hier veel geholpen?!) maar dit was op basis van dat ik in de gymzaal met 1 speaker het midhoog wat voorluid vond. Ik heb er toen een spanningsdeler bij het hoog bij geplaatst, van 2,2 Ohm en 22 Ohm. Dit zie je direct in de meting terug.
FLF 12612 filter gemeten.~png.jpg

Morgen trek ik hem er maar eens uit, want het is zoals gezegd werd juist wat te veel op de achtergrond. Een nieuwe ruimte, met speakers die ik niet vanuit een andere ruimte kende met andere muziek/opnames... allemaal extra lastig om in te schatten hoe deze dingen nou eigenlijk presteren.

Wat opvallend is, het is de eerste speaker die het TV geluid normaal kan versterken. Vrijwel altijd klinkt de TV van zichzelf vele malen verstaanbaarder dan de boel via de frontspeakers te sturen. Het directe is dan weg en het klinkt dof en suf. Nu klinkt het behoorlijk vergelijkbaar met het directe TV geluid. Apart... wellicht omdat de fullrang zo veel doet met z'n 1e orde filtering (akoestisch).

Qua laag is het hier beter te pruimen, maar niet wat ik er van gehoopt had. Wellicht dat de lekkende gaten voor de bekabeling veel roet in het eten gooien.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 14 feb 2016, 22:39

Ben na een weekje luisteren er nog niet achter wat er met het laag aan de hand is.
Wel heb ik iets uitgezocht waar ik al langer over nadacht, de laag-mid filtering terug brengen naar 2e orde/12dB. Dit vanwege de belastbaarheid (mid kon minder hebben dan 10 Watt en was de zwaktste schakel) en vanwege het grote aantal filtercomponenten dat nodig was om de middentoner onderin 6 dB te kunnen filteren.

Ik had dit 6 dB filter gekozen omdat de fases van mid en de beide andere drivers niet lekker liepen en een 1e orde gefilterde box niet gaat - 90 graden fase draaiing van de mid. Maar het was uit haast geboren: ik kwam er 1 dag voor de wedstrijd achter waarom ik de middentoner in tegenstelling tot de simulatie IN fase moest aansluiten. Dit kon alleen als ik een offset had van 4 cm. En inderdaad, dat had ik blijkbaar ook gecreëerd, want ik had een delay op de DSP over het hoofd gezien en zo dus geen correcte onderlinge fase metingen gedaan. Mijn passieve filter werkte dus alleen wanneer er een delay van 4 ms (meen ik uit mijn hoofd) voor de mid toegepast wordt. Ik kon de tweeter en mid qua fase niet goed krijgen, er zat ca 100 graden verschil tussen. Het ompolen van de tweeter gaf bijna geen verslechtering [-X ](*,)

Inmiddels heb ik een nieuwe opzet, 12 dB in het laag en midden, 6 dB in het midden en hoog. Het filter is nu voor alle takken eenvoudig geworden, de fases lopen heel netjes. En ja, dit is met de nieuwe en correcte metingen v.w.b. onderlinge looptijden en faseverhoudingen.

Boxsim maakt een gekke inschatting van de powerrespons, daarvoor zal ik toch Speakerworkshop onder de knie moeten gaan krijgen in de toekomst.

Hier de nieuwe opzet, het is in ieder geval weer een overzichtelijker filter.

filter 12 12 6 6 a schema.png

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 15 feb 2016, 19:40

Dit is nog simulatie neem ik aan?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 15 feb 2016, 21:21

Correct, het concept moet gewoon minimalistischer en dat blijkt prima te kunnen. Een eerste orde bovenin is voor de componenten geen kostenpost, maar onderin vraagt het te veel correcties en concessies. Ik ga ook nog een volledig 2e orde filter proberen goed te krijgen, maar dat kreeg ik eerder nog niet voor elkaar (met de juiste fase data). Wellicht was mijn focus het probleem, daar kom ik binnenkort wel achter. Woensdag hoop ik even tijd te hebben en het gesimuleerde filter te solderen en uit te proberen...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 17 feb 2016, 23:08

Omdat ik nog iets anders wilde uitproberen ben ik eens verder gaan puzzelen.
Als ik steilere filtering neem krijg ik de fases totaal niet over elkaar heen. De voorspelde powerrespons lijkt goed, maar dat kan ook onzin zijn. Ik weet niet of boxsim op basis van alleen de axiale meting en driveroppervlakte daarover een goede voorspelling kan doen.

Kan iemand iets uitleggen over welke Q van de filtering zou kunnen leiden tot de beste integratie en stereobeeld/diepte/transienten e.d.?

filter 12 12 6 6 a schema.png

Hier een andere opzet, waarbij de filtering steil is en gelet is op powerrespons. Maar qua fases wordt het een puinhoop...
filter 300-3000 hz dubbel 0.7.png

Is het mogelijk een steil filter te maken en de fases over elkaar heen te krijgen? Of komt dit door de volledige fasedraaiing niet meer goed?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 18 feb 2016, 8:47

dan zal je met t overnamepunt moeten gaan variëren, en/of de filterkarakteristiek (LR, Bessel, etc).

ik had t vergelijkbaar bij de 3weg desktop, als ik de fase echt goed had (curves over elkaar heen minstens +/-1 octaaf rond het overname punt) dan was de response niet vlak, dus ik heb maar geaccepteerd dat de fase redelijk is (wel gelijk op t overnamepunt, maar curves niet parallel) omdat een vlakke response de mijn voorkeur heeft (ymmv)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 18 feb 2016, 21:07

Hoi Henkjan,

Dat heb ik gemerkt ja, dat schuiven met filtertypes leek enigszins te werken. Nu heb ik in het laag een steil filter toegepast, en in het hoog de 6dB/1e orde filtering. Ik heb het aangepast op absoluut net fase gedrag tot bizar ver buiten de overnamefrequenties. De SPL curve is dus ondergeschikt, maar uiteindelijk is zoiets ook nog wel goed te krijgen. Leuke puzzel, maar wellicht is onderstaande wel erg optimaal bij mijn situatie. Het grote nadeel van de 1e orde filtering is dat als je opstaat het geluid compleet veranderd zou kunnen zijn. En onderin zal de overgangsfrequentie nog iets omhoog moeten, de middentoner is de zwakste schakel geworden. Maar dat mag de virtuele pret niet drukken :mrgreen:

combin 242466.png

Het geeft ook by far de beste bundelingsverhouding/directivity die ik in boxsim in mijn projecten gezien heb sinds tijden...

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 18 feb 2016, 21:22

:proost:

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 20 feb 2016, 11:44

Mooi!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 13 mar 2016, 21:13

Hoe is het met Wouter en hoe is het met dit project? :beer:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 13 mar 2016, 21:58

Toevallig vandaag een half uurtje tijd gehad, toen werd de dreumes met waterpokken weer wakker en moest ik mijn dochter van 4 verder leren fietsen. Te mooi weer om asopappa (nickname rings a bell O:) ) te spelen :mrgreen:

Ik dacht er vandaag nog aan, die baffle en die units maken een 2e orde filter bijna onmogelijk. Aanvankelijk wilde ik zo filteren, terwijl ik 1e orde akoestisch eigenlijk ook wel gaaf vindt. Zo merk je dat hoe je units ook selecteert, het filter volgt op de (on)mogelijkheden. Vandaar had ik het filter willen solderen dat ik onlangs vastgesteld had (beste van 2 werelden zo leek het) maar ik stoor me dusdanig aan de te brede en scheef gepositioneerde baffle van de box die bijna klaar was, dat ik het skai leer eerst maar eens goed om de andere baffle wilde doen. Zonder nietjes, en zonder dat de plooien trekken en rimpelen, zoals bovenop te zien was (in Hengelo) en is... Nu begrijp ik nog beter waarom (kunst)leren baffles vrijwel altijd 'ingepakt' zitten in de kast.

Met de uitdaging om zonder nietjes en zonder bovenop duidelijk tekenende plooien zichtbaar waren heb ik het nu wel beter gedaan, totdat de ouderlijke taken weer riepen. Het leer heb ik deels weggesneden, de tix gel was nog niet droog.

Sorry voor de slechte foto's, deze had ik snel genomen (met mijn mobiel en weinig licht) toen ik Shadow's vraag voorbij zag komen :mrgreen:
Edit: en gister een embleem incl graveren besteld maar dat zeg ik maar niet hard op... niet voor Tommy of Pino :mrgreen:
Bijlagen
20160313_215351.jpg
20160313_215307.jpg
20160313_215330.jpg

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 23 mar 2016, 11:29

Nu even wat foto's bij daglicht, het verschil mag er zijn. De plooien zitten veel minder bovenop en meer langs de zijkant. Hierdoor is het minder zichtbaar en minder storend. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een andere/betere manier is om het leer rondom mooi te krijgen bij deze baffle vorm. Ik zie ook dat veel fabrikanten die met leer werken de boven- en zijkanten laten omsluiten door hout(fineer). Inmiddels weet ik waarom. Toch maar een Warnexje de volgende keer :mrgreen:

Nu heb ik dus een kast met een leer-baffle en een baffle waarbij ik geleerd had :roll: (kutkasten leerzaam project O:) )
Bijlagen
20160323_111645.jpg
20160323_111640.jpg
20160321_210259.jpg
20160321_210337.jpg
20160321_210626.jpg
20160321_211323.jpg
20160321_212113.jpg
20160321_205451.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 24 mar 2016, 21:16

Ik heb m'n vader ooit eens een weekje zien zweten op de leren baffles van een setje vintage akai's, dat was genoeg voor mij :beer:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 24 mar 2016, 21:19

Als het leer is van een skai-koe zou je kunnen kijken of het krimpt bij verhitting??

muziekfan

Berichtdoor muziekfan » ma 30 mei 2016, 15:54

op de foto MIJN linker witte TRANSLATOR Reference, ik heb u deze foto niet verstrekt, hoe komt u er aan?
Bijgaand met front, maar ze zitten er nooit op!
Bijlagen
20160530_151723TRANSLATOR_ReferenceFront.jpg

SARK

Berichtdoor SARK » ma 30 mei 2016, 16:09

Wat een rare manier om een topic in te komen muziekfan, kun je iets meer tekst en uitleg geven zodat het voor iedereen duidelijk is :?: Misschien was het handiger geweest om dit eerst even via PB te bespreken :idea:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 30 mei 2016, 18:59

muziekfan schreef:op de foto MIJN linker witte TRANSLATOR Reference, ik heb u deze foto niet verstrekt, hoe komt u er aan?
Bijgaand met front, maar ze zitten er nooit op!

Hoi,
Je doelt op die foto op pagina 4.
Geen idee, ik loop altijd gewoon ergens binnen als ik een sleutel onder de deur mat zie :mrgreen:

De foto moet ergens op internet gestaan hebben, meestal bewaar ik foto's van een verkoopadvertentie maar ik zou het echt niet weten.

Leuker is dat ik je nu kan vragen hoe je de Reference bevallen, en of je er een soort van omschrijving van kunt geven. Heb je ze bijvoorbeeld ook wel eens vergeleken met andere luidsprekers uit zijn klasse?

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”