Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor wouter » wo 06 jan 2016, 15:37

Ik heb nog wel 10 kandidaten voor de workshop liggen :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 12 jan 2016, 22:28

Kom op Wouter!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 jan 2016, 22:30

thanks voor de aanmoediging :hide:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 12 jan 2016, 23:20

Meer kan ik helaas niet doen ben ik bang...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 jan 2016, 0:08

Een muismat van de hema even mishandeld, en dat geeft al een beter resultaat dat baffletex. Voorlopige conclusie: baffletex is voor op een baffle, voor verdere optimalisatie. Niet als alternatief voor verzinken.

Dan de muismat, die geeft bij 5khz wel weer wat invloeden, maar dat lijkt me door het opstaande randje te komen dat nu ontstaan is.

Een oude aansluitterminal heb ik hergebruikt om een ringetje van plastic van te maken die over de TC9 kan vallen. Deze unit infrezen is op zich geen probleem echter:
- hij vervormt snel als er ook maar een kleine pakking tussen baffle en korf zit.
- het oog wil ook wat en hij valt qua vorm en (foam)afwerking uit de toon.

Ik vond het probeersel eigenlijk best een leuk idee om nog eens netjes over te doen, dit was dremelen uit de hand =;
20160113_161944.jpg

20160113_160835.jpg

20160113_220554.jpg

Het lijken wel oude jamo's zo, JAMO CBR enzo... :hide: :lagge:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 14 jan 2016, 6:44

Wouter voor de oldschool looks :rock:
Ik zou, nu de deadline nadert, echter voor gekende goede oplossingen gaan en niet te veel meer experimenteren?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 14 jan 2016, 7:04

Dus jij bouwt een bestaand ontwerp na? :lol: :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 14 jan 2016, 7:06

Die "jeg" voetjes van Dré staan hier niet onder [-X
Die kan je nou wel weer teruggeven....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 jan 2016, 8:22

snijplank dre.JPG

Misschien dacht iemand dat je nieuwe snijplanken had gekocht? Kijk eens ergens in de keuken :hide: :mrgreen:

Ja Leo, ik doe eigenlijk een jamo-tje uit hun volume producenten: filter less. Of dat 'fits' weet ik nog zo net niet, maar ik heb een aantal open gehad (niet de concert serie) die wel een erg minimalistisch filter hadden. Toen ik bezig was met die muismat moest ik echt even aan die jamo's denken, heb ze ook in huis gehad met zo'n rubber matje. De 504 meen ik.

Het baffletex verhaal is gesneuveld. Dit is jammer want baffletex of grijs wolvilt is waar ik op had ingezet met deze kasten. Wolvilt is dermate duur dat het niet een onderdeel van dit ontwerp kan worden, hoe mooi ik het ook vind. Het filter moet wel functioneren zonder zoiets, en wolvilt voor deze speakers zou zeker over de 50,- euro heen gaan.
Ik wilde deze luidsprekers niet gaan fineren en een zwarte inleg vind ik niet mooi op een witte kast. Dus skai leer of zwart rubber, beide vind ik mooier bij eiken of noten fineer, en dat ga ik zeker niet doen met deze kasten.
Ik ga mijn baffle 'experimenten' inderdaad afronden, want ik kan met het definitieve filter verder wanneer ik de juiste metingen heb kunnen invoeren in Boxsim. Die tweetercurve met die krater is niet realistisch, want met een plakje rubber gebeurt er al zo veel:
geel zonder groen met foam.png

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 14 jan 2016, 22:30

Fijn om theorie en praktijk zo enthousiast handjes te zien schudden :proost: . M.a.w., wat een simpel muismatje al kan doen. Zo 'op je beeldscherm' is het een dag-nacht verschil, en zo zal het ook wel klinken ook...

Wat wordt nu het definitieve plan qua baffle ? Doorgaan met muismatje, of toch infrezen, of...?
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 jan 2016, 22:46

Na wat wikken en wegen een kogel door de kerk: vilt, rubber en baffletex gaan hem niet worden in een makkelijk na te bouwen ontwerp. Het effect is merkbaar wanneer de baffle met zulke materialen bekleed is, dat wil dus zeggen dat dit mede van invloed is voor de klankafstemming. Het wordt allemaal wat onvoorspelbaar zo, en zeker ook niet heel eenvoudig na te bouwen.

Ik heb een aantal keren met zwart kunstleer een baffle bekleed, dat ziet er netjes uit en je bent snel klaar met toch een fraaie afwerking. Daarnaast is het nog eens heel goedkoop ook.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=19291
&
viewtopic.php?f=3&t=19599&start=25

Om in het budget verhaal te blijven wil ik het combineren met multiplex. En omdat ik zonder houtwurm ambitie gewoon een kast in elkaar wil knallen wordt de multiplex afwerking gelijmd op een eenvoudig geschroefde MDF kast met koude verbindingen.

Deze kast durf ik inmiddels wel in 1x in elkaar te zetten, omdat bij de nu afgekeurde 3-weg kast bleek dat de mid en tweeter prima elkaar kunnen overnemen op een vlakke baffle.

In Boxsim heb ik iets nieuws gedaan, ook heel geinig. Ik heb mijn ingevoerde 'ideale drivers' gezet op "IB gemeten". Dit betekent dat Boxsim op deze ideale vlakke lijnen de kastinvloed loslaat van de ingevoerde kast. Dit was normaal wel af te lezen in het overzicht met baffle en filter invloeden op de IEC gemeten drivers, maar nu kan ik er heel leuk mee spelen met de actieve filters, afschuiningen en het asymmetrisch plaatsen van de drivers.

Het bleek dat de (dubbel) gulden snede verhoudingen heel mooi werken axiaal. Dat het buiten de hoofdas minder fraai wordt neem ik op de koop toe, ik heb even geen zin meer in door kraters heen kijken.

Omdat de TC9 (en TG9) breedbanders een wat lastige korf hebben, en ik dit project 'upgradeable' wil ontwerpen heb ik een aansluitterminal misbruikt voor een flens. Hierdoor kan ik later bijvoorbeeld ook de Scan-Speak 10F in de kast plaatsen, welke in de eerdere variant van FLF zat i.c.m. de wat futloze gradient 8". De TC9 en 10F hebben de schroefgaten op dezelfde diameter zitten en de korfdiameter scheelt 1mm. De TC wordt 3mm dieper (99 mm rond) ingefreest en daarop komt de 105mm ronde plastic flens.

In rap tempo wil ik nu de kasten gereed maken. De achterzijde blijft toegankelijk met een (voorlopig) geschroefde achterplaat. Over een midkamertje heb ik nog niet nagedacht (de huidige midkamer bleek lek, dat was denk ik de druppel voor mij :mrgreen: )

Mocht ik tijd over hebben (tja, hoeveel filteropties heb ik met 12,50 euro \:D/ ) dan kan ik er nog een fancy voetje onder plaatsen. Maar eerst moet een stereopaartje maar eens lekker gaan spelen in de kamer. Dus, dat wordt even gas geven.

De opzet van het filter blijft verder ongeveer gelijk, afhankelijk van hoe het meet in deze nieuwe kasten.
20160113_220554.jpg

20160113_160835.jpg

20160113_160810.jpg

Zo, en dan nu naar het nieuwe ontwerp:
FLF eindkast 1.~png.jpg

Het aluminium randje heb ik o.a. in dit ontwerp toegepast, ik vind het een leuke(re) overgang van zwart naar hout: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... s&start=75

baffle symmetrisch of asymmetrisch 27 breed, 10 en 17 cm afschuining 1,5cm LenR.png

20160114_170440.jpg

20160114_171318.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 jan 2016, 7:29

Kijk je gaat weer vooruit :rock:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 jan 2016, 14:26

Prettige stap verder...

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2016, 16:29

Netjes Wouter!

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 20 jan 2016, 21:58

Inderdaar netjes. En lekker creatief (en makkelijk reproduceerbaar!) met die ouwe aansluitterminals-als-handig-verzinkhulpje :) ! Ziet er nog eens knapper uit dan het oorspronkelijke chassis, ook....
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2016, 22:02

+1 en een serieuze deelnemer, ik heb me voorgenomen om minstens 1 ontwerp al na te bouwen, misschien worden dat er wel 2, eerst maar eens horen de 6e :wink:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 jan 2016, 23:24

Morgen even met een zwarte Peerless TC9 een foto maken, met een echte camera of met beter licht O:)

Weer wat opgeschoten en ook wat (kunst)leerpuntjes :yeah:
Maar het komt wel goed. Nietjes houden de boel om de hoek op hun plek, het contactlijm deed te weinig. En dan was een iets grotere sponning fijn geweest om makkelijker te kunnen tackeren.

De uitspraking rondom de woofer is riant groot :hide: Die rondom de tweeter en mid (+ring) zijn meer van het type 'press-fit'. Zonder schroeven komt het omhoog, maar het past wel. Dit is kleiner dan ik had bedoeld (wellicht minder dan 1mm rondom te weinig ofzo). Het resultaat kan strak zijn, maar kan ook net gedonder geven met bijvoorbeeld het krom trekken van zo'n plastic ringetje.

We gaan het meemaken \:D/

Edit:
Als ik zie hoeveel werk de dempingsplannen van de TL's in de wedstrijd kosten ben ik blij met het plan voor een gesloten laag, zeker om dat ik helemaal niet de tijd meer heb voor uitgebreide optimalisaties. De kans dat ik een baspoort in de uitneembare achterwand zet is nog wel vrij groot, om te kijken wat dat doet.
Bij gesloten zou steenwol best een goed dempingsmateriaal kunnen zijn. Moet het dan verpakt worden, of de achterzijde van de woofer verpakt ivm kleine deeltjes?!

Ik heb nog niet bedacht hoe ik de midkamer ga maken en of ik ivm de hoogte een IHA in de bodem zal plaatsen. Als ik tijd heb vind ik dat dan nog wel een leuke feature. Voordat de multiplex zij- en bovenplaten erop komen is de kast nog prima met schroeven open te maken dus een extra bodemplankje met daarin een afgestemd resonator'gat' is snel uit te proberen. Bij mijn vorige kasten had ik veel werk gemaakt van de demping (o.a. V-bracing)maar zag ik in de impedantieplot van de woofer nog steeds rommel. Nu maar voor simpel gaan denk ik... Wellicht alleen maar een bracing en de boel vullen met BAF.

Nog leuke ideeen voor een mid-kamertje? :bakkie:

MarcoSQ schreef:Inderdaar netjes. En lekker creatief (en makkelijk reproduceerbaar!) met die ouwe aansluitterminals-als-handig-verzinkhulpje :) ! Ziet er nog eens knapper uit dan het oorspronkelijke chassis, ook....

Thanks, was inderdaad een handig trucje. Anders had ik het ook niet zo gedaan, want het moet wel na te bouwen zijn natuurlijk. Toen ik met deze drivers ging werken wilde ik dat de box modulair te upgraden zou zijn. Het zou natuurlijk heel geinig zijn als je de Scan-speak 10F later nog eens in deze kast schroeft om een upgrade door te voeren. Het hoog kan vervangen worden door een Vifa XT25SC. Maar de grootste upgrade zal eerst het filter wel zijn :mrgreen: Dat is met 12,50 euro per kant niet bepaald luxe uitgevoerd. Mocht het lukken een basic filter te maken die voor alle varianten bruikbaar is dan zou dat lachen zijn (op wellicht wat weerstandjes na dan) maar dat laat ik eerst even los. Het moet natuurlijk wel een beetje klinken tijdens de finale \:D/
Laatst gewijzigd door wouter op wo 20 jan 2016, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2016, 23:51

Wat is je boodschappenlijstje nu?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 jan 2016, 0:01

Leuk dat je het vraagt, de woofer kost tegenwoordig een paar euro minder dus ik heb 20% meer budget voor het filter dan ik dacht :lagge:

68,77 Scan-Speak 22W/4534G00
15,68 Peerless TC9-FD18/08
12,39 Peerless DX20BF00-08

Rest: 15,66 voor een 3-weg filter

Laagsectie is ca 3,3mH (ca. 3,-) en ca 27 uF bip.elco (1,34)

Midsectie heeft een luchtspoel a ca. 2,- en nog een kernspoel parallel, ook ca. 2,-
Midsectie heeft een seriecondensator van ca 12 uF (zal bipolaire elco worden vrees ik) en een bip.elco parallel

Hoogsectie is nu nog een 3e orde, dus 2 seriecondensatoren van 6,8 uF en 15 uF, dit kan alleen maar bip.elco als de 3e blijft, maar dat wordt hopelijk een 2,7 uF MKT :rofl:
De parallel spoel komt nu nog uit op 0,33mH en kost 1 tot 1,5 euro
Laatst gewijzigd door wouter op do 21 jan 2016, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 jan 2016, 0:06

wouter schreef:Als ik zie hoeveel werk de dempingsplannen van de TL's in de wedstrijd kosten....

Daarom ben ik een weekje of wat eerder begonnen..... :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 21 jan 2016, 0:06

Maar het begint er leuk uit te zien, zo.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 21 jan 2016, 1:42

Condensator liefhebbers krommen hun tenen.
FOCAL

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 21 jan 2016, 6:54

Walter heeft z'n account toch beëindigd begreep ik, dus...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 jan 2016, 19:43

Voor zo ver ik weet niet hoor, althans. Afgelopen week nog niet. Hij is via PB met leden nog in contact.
Zo kreeg ik laatst een tip over een Avalon Eidolon clone bash op het HT forum. Was ik wel blij mee, al was de fun daar van korte duur :yeah:

Edit: leesvoer voor later, voor baspijpen zonder piek:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-473.html#15
&
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-28117.html

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 21 jan 2016, 20:53

Hoe reproduceerbaar is je oplossing voor de mid, met de afdekring?
Maw; ook te koop bij Rumoh en wat kost ie? (Nee ik zal niet beginnen over of ie in het budget moet zitten)

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”