Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor wouter » do 21 jan 2016, 21:01

Hij kost 3,99 en is een zaag door dit product heen jassen: http://www.rumoh.eu/terminals/speaker-terminal-t105
4397-500x500.jpg

Resultaat:
20160113_160835.jpg

Ik wil best ff een how to maken als dit concept nagebouwd zou gaan worden. Ik heb nu ook maar gewoon een oud dingetje gepakt van een Translator, het serienummer staat er ingekrast :mrgreen: Niet echt een eind product, want uit de hand dremelen en een serienummer is niet echt in lijn met de rest van de afwerking. Maar verder is het dus gewoon een te fabriceren ringetje, ik heb geen unit aangepast want dat zou in strijd zijn met de regels \:D/

Edit:
Bij de vrij complexe kast die ik had gebouwd had ik een V-bracing toegepast en de bovenplaat van de laagkast was volledig 45 graden. Alles was met Flamex 25mm gedempt (okee, onderin dempt dat niet) maar de impedantieplot liet toch nog wat narigheid zien. Ik denk dat ik me voor de nieuwe kast de moeite kan besparen want dit was ook niet bepaald optimaal. Kan iemand me vertellen of ik spijkers op laag water zoek of dat het inderdaad niet bijzonder netjes is voor zoveel gedane moeite:
ss22w imp1.png

Ik ben me voor het nieuwe kastontwerp aan het orienteren op een IHA in de bodem. Dat is opzich niet heel lastig allemaal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 21 jan 2016, 21:45

Bij de vrij complexe kast die ik had gebouwd had ik een V-bracing toegepast en de bovenplaat van de laagkast was volledig 45 graden. Alles was met Flamex 25mm gedempt (okee, onderin dempt dat niet) maar de impedantieplot liet toch nog wat narigheid zien. Ik denk dat ik me voor de nieuwe kast de moeite kan besparen want dit was ook niet bepaald optimaal. Kan iemand me vertellen of ik spijkers op laag water zoek of dat het inderdaad niet bijzonder netjes is voor zoveel gedane moeite
Ik heb nog niet terug gescrolled naar die complexe kast.
Maar...je hebt vast in de gaten dat je hier naar een absurd fijne schaal zit te kijken. M.a.w., die variaties zijn heel heel klein (half ohm of mnder) en zien er niet slecht uit.
Het is nou eenmaal vrijwel niet te doen, om een golf volledig te dempen...
En die schuine wanden, tsja...zeker in het lage laag maakt dat met die lange golflengtes volgens mij niet echt verschil meer...(een paar cm verloop, op de 3 meter golflengte waar we het hier over hebben... :think: )

Maak een CSD/waterval/burst decay om meer inzicht te krijgen wat daar gebeurt. Volgens mij ga je er niet veel geks op zien.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 jan 2016, 21:59

Okee, dank je. Ik heb in ieder geval even een stapel hobby hifi's erbij gepakt en daarin zie ik bij gesloten boxen, basreflexboxen en boxen met een passieve radiator IHA's. Deze interne helmholz resonators zijn een basreflexkamertje in de box die de hoogte resonantie in de kiem smoort. Bij Asterducs corner(sub)woofers was het positieve effect ook heel goed meetbaar.
DSCN9294.JPG

DSCN9297.JPG

DSCN9296.JPG

Wat me opviel, en dat verbaasde me eigenlijk: bij de Cumulus heeft de kast een IHA terwijl de deksel volledig onder 45 graden verloopt. Waarschijnlijk precies wat je zegt Marco, die paar cm verloop gaan een toon met de golflengte van 2 meter niet foppen.
DSCN9298.JPG

DSCN9300.JPG

Hier wat leuke plaatjes, die van de Vision B en Cc 123: Tripplet: Daar is het asymmetrisch geplaatste middentoonkastje een afgestemde IHA doorgang naar de bovenliggende open ruimte. Door dus je mid kastje goed te dimentioneren kun je een IHA vrijwel moeiteloos combineren. Maar ja, dat kost weer een paar testkasten voor je dat optimaal hebt vrees ik :mrgreen: In de bodem is dan makkelijker....
DSCN9301.JPG

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 jan 2016, 8:02

Ik denk dat jij het beter doet met de schuine schotten intern dan...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2016, 12:53

van die schuine schotten tegen staande golven ben ik niet van overtuigd. is op basis van een enkele ervaring waar ze zonder extra demping helemaal niets deden maar toch.

wouter schreef:Edit: leesvoer voor later, voor baspijpen zonder piek:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-473.html#15
&
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-28117.html

fijne vent, zo krijg ik mijn inzending natuurlijk nooit op tijd af :rofl:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 jan 2016, 15:21

Henkjan schreef:van die schuine schotten tegen staande golven ben ik niet van overtuigd. is op basis van een enkele ervaring waar ze zonder extra demping helemaal niets deden maar toch.

Nou doelde ik ook niet op schuine schotten - zonder demping HJ, eerder met en veel ook.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2016, 14:41

Vanmiddag hopelijk de kasten zagen en dan zsm nieuwe metingen doen.

dre

Berichtdoor dre » za 23 jan 2016, 14:43

dat ziet er prima uit! 8)
потому что он может!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 jan 2016, 14:49

Dat is nou eens een verassende wending. Een OB! :lol: :lol:
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 23 jan 2016, 15:00

Precies ;-)

Ik begrijp die groeiende voorliefde voor OB nu wel, sneller klaar :-)

Net gister een leuke driver voor binnengekregen...

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 23 jan 2016, 15:21

De filter less SUB?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 jan 2016, 15:22

Shadow schreef:De filter less SUB?

Nee, fruitschaal :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 25 jan 2016, 23:03

Nee, die is voor een 18" bascabinet van inwendig 19"x19" en qua diepte iets van 35cm.

Vanavond een nieuw zaagblad gemonteerd, het multiplex bleef niet splintervrij. Ik denk nog na over een kleurtje, Tray Lyx (?) Lijnolie of bijenwas. Osmo hard wax kan ook nog. Ik ben er nog niet over uit. Wel verwacht ik dat ik het mpx opschuur tot ca korrel 1000 zodat de afwerking er uitziet als vakkhundig spuitwerk. Net met korrel 400 + lijnolie al even een proefstukje gedaan, best fraai op de kleur na.
20160124_210942.jpg

Dit is de zijkant en achterkant (of voorkant minus baffle) onder, onbehandeld.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 jan 2016, 23:12

Geen Tray Lix gebruiken, raar spul :-s
Waar zit je mee te spelen qua kleur? Blanke zijkanten en baffle in kleur?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 27 jan 2016, 23:25

Shadow schreef:Geen Tray Lix gebruiken, raar spul :-s
Waar zit je mee te spelen qua kleur? Blanke zijkanten en baffle in kleur?

Daar zijn de meningen dan over verdeeld :wink: Ik ga wat proefstukjes maken en ik zie het wel.

:rofl: Ik kreeg de achterkant er niet meer in... Weer een goede reden voor 'bracing', als je 2 lagen plaatmateriaal gebogen verlijmt blijft het daarna ook gebogen staan... De kast was 26,4 cm i.p.v. 27,1 cm in het midden...

20160127_122911.jpg

20160127_231411.jpg

Het alu stripje zet ik niet helemaal tegen de binnenkant aan, maar bijna geheel aan de buitenzijde van de kast, iets minder dan een millimeter ingesprongen vanaf de zijwand.

Helaas even met de mobiel wat foto's gemaakt, dus niet bepaald scherp. Maar goe
d... het is even een update.

Heb nog meer dingen geleerd vandaag... Als je een mooi stuk MPX met 'dosse' nerf opschuurt zie je daarna de dwarsverbinding door de nerf heen. Vond ik een beetje jammer, maar met de voorplaat erop had het ook wel weer wat leuks. Ach, wat maakt het uit... De baffle blijkt 1 mm breder dan de kast dus komt er tzt wellicht toch nog Zebrano o.i.d. overheen :relax:

Voor het weekend (meten) moet er nog:
- Baffle afgewerkt worden (achterzijde) en verlijmd worden op de kast
- een midkastje geplaatst worden (vorm en inhoud staan nog niet vast, lees: moeten nog bedacht worden :mrgreen: )
- er moet een vorm van bracing in
- de achterplaat mag net als de rest wel opgedikt worden met een extra plak 12mm MPX
- dempingsplan (Twaron in de midkamer) voor de laag kast (gesloten is de opzet voorlopig)... Wat zullen we daarmee eens doen :-k
- units + kabels aansluiten en naar buiten leiden

dre

Berichtdoor dre » do 28 jan 2016, 19:16

Ik zie dat je het niveau al aardig heb topgekrikt! 8)
потому что он может!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 jan 2016, 8:21

Ja, topgekrikt he :rofl:

Maar ben wel blij met dit foutje. Die manier met de krik is erg handig, je kunt achteraf een strak passende bracing plaatsen zonder dat de lijm weg 'rult'.

Bovenkant is gelijmd. Midkastje is geplaatst, bracing ook. Mocht ik later de achterwand vastlijmen dan kan ik nog steeds bij de bodem, door het voorste 125mm gat. Handig voor demping of een filterplankje.

Zaterdagochtend dit voor box 2 even bijwerken, en in de tekening zetten. Maar vanavond moet de baffle er op, zodat er morgen gemeten kan worden. Aangezien ik dit met PU lijm ga doen was het nog wel even doorpezen. We zijn er bijna, we zijn er bijna \:D/

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 30 jan 2016, 21:47

Vandaag leuk dagje gehad met iemand die fruitschalen ziet in 18" subwoofers.

We hebben op ca 2 meter hoogte metingen gedaan, op 1 meter afstand. De nieuwe kasten geven een hoopvol startpunt, vooral de tweeter is nu erg bruikbaar geworden:

Axiaal alle 3 de drivers, gemeten op de hoogte tussen mid en tweeter:
flf gym axiaal ongefilterd1.png

En onder een hoek van ca 15 graden, langs de 'korte' zijde = richting de kant waar de mid en tweeter dichter bij de kant zitten:
flf gym 15 graden ongefilterd1.png

FLF eindkast imp 1.png

De impedantiemeting geeft aan dat de woofer zich lekker thuis voelt in de kast. Hij gedraagt zich volgens boxsim conform een 52 liter gesloten simulatie voorspelt. De Fb is 48 Hz, waar ik zeer content mee ben, de mid zit op 160Hz. Alleen Leo weet gelukkig hoe zorgvuldig ik de kast gedempt heb \:D/ Okee: ik had een zak vol schapenwol, visaton matten en dr. Baileys door elkaar, hup erin gegooid en dichtschroeven die boel. In de midkamer zit een aantal plukken Twaron, optimalisatie is leuk maar voor vandaag niet op de agenda

Edit: WinISD houdt het zelfs op 60 liter bij een fb van 48 Hz, geeft een Q van 0,634 \:D/ (169 liter voor Q=0,5)
Ik weet dat het filter de Q nog wel weer veranderd, maar nu is dit de roll off:
-3dB @ 60 Hz
-6dB @ 39 Hz
-10dB @ 26 Hz

Met de offset bepaling lijkt iets niet helemaal in orde (36mm) dus ik heb hem even op nul laten staan. Scheelt hooguit een paar mm met de werkelijkheid, ik zoek het later uit. Het filter kan eenvoudiger worden met de nieuwe metingen. Een eerste gooi:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 31 jan 2016, 11:49

Huidig aanzicht:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 31 jan 2016, 23:05

Morgen filteronderdelen bestellen denk ik, dus heb wat zitten pielen met een mogelijk filter.

Ik wil eigenlijk niet te hard ingrijpen met het filter, dus die spoel van 5,6mH lijkt me geen heel goed plan.
Nu met 3,9 mH in de simulatie wel wat oploop in spl curve, maar vlak is ook maar vlak :rofl:

Qua fasegedrag is de overgang voor zowel laag-mid als mid-hoog heel erg mooi, ze liggen heel lang bijna over elkaar heen. Dus, goed gevoel over deze eerste opzet. Morgen een controle doen met een 15 graden meting-import.
flf gym huppeldepup.png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 jan 2016, 23:17

da's dus €1 per filteronderdeel als ik zo vlot tel? :rofl:

maar die mid heeft wel een erg luizenleventje zo, maar 1 octaaf. zou je die niet wat lager laten beginnen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 31 jan 2016, 23:43

Op pagina 4 staat de variant met budget 8" woofer en de Scan-Speak 10F fullrange. Het geheel klonk mooier als de woofer hoger door liep. En dit was met een budget woofer en mooie 3,3" fullrange. Ik verwacht dat het met de huidige opzet en dus 8" Scan-Speak woofer icm met budget 3,3" fullrange ook daar op uit gaat komen.

Ter inspiratie heb ik gekeken naar de Tranlator Stylus One, de hobby hifi Vision B en Tripplet. Omdat ik een groot midkastje heb zou laag filteren best kunnen. Maar ik denk dat de 8" gewoon heel fraai zal spelen in z'n gesloten kast. Het mid-hoog moet alleen maar volgen, liefst met een mooi fasegedrag en een nette powerrespons... maar uiteraard heb ik nog niets gehoord. Hopelijk donderdag...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 feb 2016, 4:39

En toen kon ik niet meer slapen, dus na wat draaien er maar eens uitgesprongen voor wat afleiding.

Ik had nog wel wat foutjes zitten in de invoer van de vorige simulaties, de woofer op 30mm SEO bleek overdreven... Moest 11mm zijn als je rekent met 5 mm voor de mid en de tweeter. Slechts 6 mm verschil, en daardoor telt het laag-mid nu realisterischer op in de meting:
laagmid fases 2.png

Daarnaast had ik met mijn slaperige hoofd zaterdagavond de 15 graden midcurve ingevoerd terwijl ik dacht dat ik van alle drie de drivers de axiale meting had ingevoerd.
Nu voor zowel een axiale als 15 graden meting een vrij optimaal filter gemaakt. 15 graden heb ik even als target genomen. Ik heb doelcurves gezet op 12dB slopes. Daarbij heb ik ook nog een klein trucje uitgehaald, ik heb de spanningsdeler voor hoog en mid gelijk gehouden en voor het filter gezet (daar moet je rekening mee houden want het beïnvloedt de filterwerking aanzienlijk). Hierdoor kan ik bij de ingang het hoog en mid gezamenlijk temperen. Ik heb nog een paartje aansluitterminals liggen dat hier op lijkt: http://www.hobbyhifiladen.de/zubehoer/a ... l-at-114-d

2 voordelen: ik kan het laag ten opzichte van het midhoog nog wat bijregelen (ook handig op de luisterdag) en technisch gezien valt een aansluitterminal buiten het wedstrijdbudget :rofl: Scheelt zo weer 2x 39ct per kant :bakkie:

Dan nog ff de plaatjes:
15 graden gym hup 2.png

Ja, ik zie het, toch weer 'vlak' he :hide:

0 graden gym hup 2.png

Van deze laatste weet ik trouwens niet meer of de gevoeligheid van de drivers klopt, heb daarmee gerommeld bij de invoer. Zo leek het me kloppend met de 15 graden meting/sim

Filtertopologie:
flf gym huppeldepup 2.png

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 feb 2016, 7:44

Gaat het allemaal goed mannen? Henkjan's kinderen hebben honger, Wouter staat nog diep in de nacht op :rock: :yeah:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 01 feb 2016, 8:19

Barry2001 schreef:Gaat het allemaal goed mannen? Henkjan's kinderen hebben honger, Wouter staat nog diep in de nacht op :rock: :yeah:

:rofl: :rofl: :rofl:

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”