Project 05: Filter Less Fits

Moderator: Beheerdersteam

grimoire

Re: Project 05: Filter Less Fits

Berichtdoor grimoire » ma 13 apr 2015, 8:38

Hoe staat het hier mee?

Heb volgens mij thuis een nagenoeg filterloze speaker staan. Scan-dyna a25-x. Enkel een condensatortje voor de tweeter! (En 5 standen schakelaar met weerstandjes als soort l-pad)

Leuk dat sommige componenten zo goed gematched kunnen worden. Ben benieuwd!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 13 apr 2015, 22:19

Hoe staat het er mee... tja

Ik kreeg het in eerste instantie niet bepaald goed klinkend. En met deze opzet, filterloze midbas, heb je maar weinig mogelijkheden. De unit zelf vond ik tegenvallen, er zit gewoon een flink probleem rond 4,5kHz en dat vraagt om filtering.

Om te kijken wat er uit de TB W704D te halen valt ga ik ze nog wel filteren in een 2(,5) weg. Met de Vifa DX20 tweeter kan ik volgens mij op elk willekeurig punt filteren (tussen 2 en 5 kHz) en met die combi is er ca. 25,- euro per kant voor filtering beschikbaar. Daar kan ik me dus prima op uitleven. Het zou leuk zijn als het project nog levensvatbaar is, want ik zou graag de 'aparte' TL maken met de drivers op 1/5e en 1/2e in de lijn, zoals eerder gesimuleerd.

Eind april heb ik eigenlijk pas tijd voor luidsprekerbouw in de praktijk. Tot die tijd is het voornamelijk wat prutsen achter de laptop. :(

En mocht het niet lukken dan ga ik over naar een 3-weg, met een 8" en een breedbander en relatief weinig filtering voor een 3-weg. Dus nog steeds filter less, is more... or not :rofl:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 17 mei 2015, 0:52

Afgelopen week bij Chris T geweest. Gezellig, leuke projecten gezien en een stukje uitleg over werken met Speakerworkshop vanuit Arta. Gister kwam ik er achter dat ik de helft vergeten ben en daarvoor echt een stappenplan moet gaan maken zodat ik er mee kan werken, want het is goede software. Het zal toch wel even duren, dus vandaag maar een andere opzet gekozen.

Op 30 maart 2015 is Hans Baan (van Translator) overleden. Ik heb een aantal Translators gereviseerd en was gefascineerd door de eenvoud van de Stylus One en het prachtige kastmodel van de Reference. Ik werk nu tijdelijk met een set Heliodoor als testkasten.

Voor mijn iets kansrijkere 3-weg concept in het Filter Less Fits thema lijkt het me leuk om een 'hommage' aan HB te doen en een variatie op de Reference kast te combineren met een 3-weg zoals de Stylus One. De kast wordt wat compacter, de facetten iets kleiner en het 'zwarte' gedeelte wordt iets met zwart kunstleer of grijs baffletex (of ander akoestisch schuim).

Ik heb nog steeds geen idee of de Gradient budget woofer + Scan-Speak 10F beter klinkt dan een Scan-Speak 22W Discovery woofer + Vifa/Peerless TC9 breedbander. Ik verwacht dat het toevoegen van een tweeter klankmatig nog een voordeel heeft, een 3,5" bundelt redelijk maar staat ook probleemloos de geplande hoge overgang toe naar de Peerless DX20 tweeter.

Voor mezelf ga ik de woofers en breedbanders maar vergelijken door ze ongeveer gelijk te filteren met de DSP en waarschijnlijk wordt dan wel duidelijk welke combi het beste klinkt. De meesten die ik vraag roepen dat een hoogwaardige Mid het belangrijkste is... Tot dat ik zeg dat ik verwacht rond 800 Hz ga filteren... :roll: Dan kan een 8" Scan-Speak ook een flinke duit in het zakje doen... Kwestie van gehoormatig vergelijken dus.

Op dit moment zit ik te luisteren naar het resultaat van enkele uurtjes meten met ATB en daarna een controle met Arta. Vooral door de Burst Decay is te zien dat een rimpel/piekje soms niet tot vlak maar wat dieper gecorrigeerd mag worden.

Ik heb 2 dingen uitgeprobeerd:
Een vlakke respons krijgen met beide drivers zodat de overgangsfrequentie variabel is en een optimum op gehoor gevonden kan worden. Dit alles zonder grote ingrepen in de respons, dat is bij een passief filter namelijk ook niet de bedoeling.

Filteren met DSP op zo'n manier dat het met passieve componenten eenvoudig na te bouwen is. Minimaal filteren dus, geen gekke grappen.

Het resultaat klinkt op dit tijdstip bemoedigend, maar uiteraard staat alles zachtjes aan :hide: ](*,)
Morgen maar verder luisteren en dan snel de Scanspeak 8" en Peerless TC9 er in...

DSCN9060.JPG

DSCN9062.JPG

kastvorm.png

De ronde hoeken op het contrasterende vlak moeten blijven, het meest rechter model is de elegantie verloren met de rechte inleg
http://www.translator-info.nl/reference.html

Bovenste grafiek is op ca 30 cm midden tussen de akoestische centra in. De onderste grafiek heeft 5 cm metingen en een X-over meting op 5 cm voor de kast tussen de akoestische centra (vandaar het aflopend hoog)
gradient & 10F x over tafel 1.png

gradient & 10F x over tafel 2.png

Edit: JEG :mrgreen:
My fi... dacht ik. Blijkt de DCX zo te rommelen met het signaal dat de woofer links bijna volledig weg valt :boos: Dit apparaat moet eerst vervangen/gefixt worden. Gelukkig werken passieve filteronderdelen stabiel :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 18 mei 2015, 16:57

Heej Wouter, ik vond het leuk je dat er was.
Eigenlijk was de dag te kort om alles uit te leggen/duidelijk te maken, maar het zat ons ook niet echt mee.
Laptop die liep te zeuren, Speakerworkshop die constant bleef crashen en ik was op een gegeven moment ook de kluts kwijt (in de war met de setup voor de impedantiemeting & invloed filter).
Ik merkte toen ook wel dat het 'tankje' bij mij alweer leeg was.

Achteraf gezien was het ook wel beter geweest om de Translator als basis te nemen voor de 'Speakerworkshop howto' of in ieder geval zonder filter te meten.
Máár het is nu wel zeker dat de meetspullen in orde zijn :!:
Dat er wat rommel na de impuls te zien is kan aan meerdere dingen liggen: omgevingsgeluid, ruis van de mic/preamp of simpelweg te zacht gemeten.

Mocht je nog tijd en zin hebben dan ben je van harte welkom om weer langs te komen (dan ben ik alleen maar assistent ;)).
Het is ook wel lastig om alles in een keer onder de knie te krijgen.
Mij heeft het zeker ca. 5 projecten geduurd, voordat ik een workflow heb kunnen ontwikkelen.
Er waren toen ook wel veel onzekerheden en een hoop heb ik zelf uit moeten vogelen met alle frustratie van dien.
Als je eenmaal de structuur begrijpt dan is het best makkelijk om ermee te werken.

Jammer trouwens dat het niet wilt lukken met de filterless W5-704's, het leek mij zo'n mooie uitdagende project.
Ik merk wel vaker dat de metingen uit HH niet kloppen/te rooskleurig zijn.
Die neem ik dan ook wel met een beetje zout tegenwoordig.
De SDS134 is bijvoorbeeld verkeerd gemeten waardoor er een scherpe piek in het midbereik ontstaat, alsof daar een resonantie optreedt.
Dat bleek te liggen aan de baffle cutout die niet genoeg afgeschuind was.

Maar top dat je je daar niet bij laat neerleggen en lekker verder gaat met een nieuw project.
Een 3-weg met dit budget, leuk!
En gelijk een breekpunt voor het ontwerp te pakken, lastige keuze hoor :-k

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 mei 2015, 16:34

Gisteravond heb ik helaas de luidspreker even naar zolder gebracht, voor zaterdag krijg ik het niet voor elkaar hier een fijne passieve opzet van te maken. Zelfs met het actieve filter krijg ik de 10F niet eenvoudig lekker klinkend. Ik denk dat de middentonerbehuizing/pot niet lekker werkt. Ik ga dus met nieuwe 3-weg kasten of concaeve rapide kastjes die ik hier heb eens kijken of ik het beter kan laten klinken.

Ik had graag andere kasten gebouwd. Ik ben een aantal keren uren bezig geweest maar de zaagtafel krijg ik niet haaks. Ik heb namelijk onlangs een Metabo TKU formaatzaag gekocht om lekker kasten te kunnen zagen/bouwen maar dit gaat nog niet zoals ik wil. De roltafel loopt van de zaag weg en de horizontale delen liggen niet waterpas en zijn dat ook niet eenvoudig te krijgen. Keertje geheel demonteren en opnieuw opbouwen dan maar...
tku.jpg

De spoedcurses Arta + Speakerworkshop moet ook nog even uitgewerkt worden, want het ik weet nog niet helemaal waar ik moet beginnen bij SW. Dit kan ik gelukkig hier mooi documenteren, zodat het voor anderen daarna wellicht ook te doen is. Intussen werk ik maar gewoon verder en worden vorderingen hier gemeld.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 jun 2015, 13:31

Gewoon even wat gedachten in m'n eigen topic gooien:

een open (bijv. basreflex) systeem heeft een hogere gevoeligheid dan een gesloten systeem

Bam, staat ie. Schiet maar :lol:

Ik kom er achter dat een gesloten systeem voor een beetje een vergelijkbare afstemming ca 2 dB zachter speelt (tot 200 Hz gelijke output). Het filter wordt dan uiteraard daarop aangepast. Waar ik met de 8" gesloten minimaal een 3,3 mH spoel moet gebruiken kom ik bij basreflex beter uit met ca. 2,7mH.

Dit betekent dat een budget(filter)keuze bijna voordeliger is in een basreflex variant. Alhoewel, de seriespoel mag bij een gesloten variant een wat hogere Rdc hebben, maar dan wordt het verschil ook weer groter in gevoeligheid.

Of komt dit doordat Ajhorn bij gesloten boxen rekening houdt met een baffle en bij open boxen je de oppervlakte invoer nodig hebt voor de poortafmetingen (en dus geen rekening houdt met de baffle)? Edit: bij een gesloten speaker kan de bafflestep mee gesimuleerd worden, bij BR niet. Daarom is de vergelijking kloppend wanneer bij gesloten de Sd opgegeven wordt :wink: Uiteraard moet je er dan zelf de bafflestepinvloeden bij bedenken.

Hier een 70 liter gesloten en basreflex variant: 2dB verschil:
geslotenvsbasreflex 1.png

Hier een Vifa P13WH in 6,3 liter BR of gesloten:
geslotenvsbasreflex 2.png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 10 jun 2015, 14:17

ik zie 3 grafiekjes :think:
wat is t verschil tussen die rode en groene?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 jun 2015, 14:31

De 2 die over elkaar liggen zijn basreflex en gesloten waarbij de gesloten versie een hoger voltage (bijv. 4V) heeft om te kunnen vergelijken. De identieke 2,83V curve van de gesloten versie ligt er dus duidelijk een paar dB onder.

Ik kan ook wel laten zien wat er gebeurt met een speaker als je hem gewoon gesloten maakt zonder het filter aan te passen.

geslotenvsbasreflex 3.png

Hierbij liggen de curves weer ongeveer op elkaar als de spoel vergroot wordt naar 1.8mH (bij gelijke Rdc) en het voltage van 2,83V naar 3,3V gaat (niet afgebeeld)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 08 aug 2015, 0:46

Wouter is planken aan het zagen voor zijn wedstrijdluidspreker.
Ik heb besloten om hem zaterdag lekker van het werk te houden en ga er even langs.
Wie weet kan ik met de hand de plankjes waterpas houden zodat hij haaks kan zagen :mrgreen: :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 08 aug 2015, 8:38

\:D/

Gezellig Leo!!

Tot straks

Tja, ik heb mezelf een doel gesteld en weiger het idee los te laten door falende techniek. Het moet gewoon gaan lukken...
Het wordt een soort ode aan Translator, met vormen zoals de reference. Als eerste probeer ik het donkere gedeelte te maken met schuim/baffletex. Evt. kan het ook zwart skai leer worden... Maar liever foam want ik wil een grijs/wit kleuren combi maken...

upgrade_29.jpg

reference 1.JPG

Van mijn eigen restauratieprojecten vond ik de wit/grijs combi erg geslaagd
DSCN6598 p.jpg

DSCN8393.JPG

Deze Stylus One mist de facetten die wel op de Heliodoor en Reference zitten, en welke ik bijzonder gaaf vindt:
Translator Heliodoor 043 paint.JPG

De baffle zal dus minimaal de dikte van baffletex (7mm) naar achteren moeten vallen, anders moet ik het helemaal uitfrezen. De zijwand en bovenkant lopen dus helemaal tot aan de voorzijde. Dan komt daar een soort raamwerk in van 6+1mm dik MFD en daaruit wordt het 'donkere' gedeelte weg gefreesd en dit wordt gevuld met schuim/baffletex. De drivers worden ter grote van hun korf 'opgehoogd' met een MDF ring zodat ze gelijk vallen aan de voorzijde.

Zoals op de schets te zien is, moet alles dan ook perfect aansluiten :hide: Ik moet namelijk een 7 mm dikke 'voorzetbaffle' laten aansluiten op het facet van de zijkanten en de bovenkant. Moet allemaal strak en haaks dus...
ref1.png

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 19 aug 2015, 23:53

Afgelopen week heb ik verder gewerkt aan de 3-weg kasten, voor zo ver dat ging.
20150816_193333.jpg

20150816_193311.jpg

20150816_193232.jpg

De laatste is de kast op zijwand liggend, met de achterzijde zichtbaar. Ook zichtbaar is het even niet opletten bij het maken van de groef, die zit aan de buitenkant ook :-$ De middentoonbehuizing is nu een 3-hoek maar ik denk dat ik het wel leuk vindt om daar nog wat schuine puzzelstukjes in te steken voor de deksel er op gaat... dan wordt het van bovenaf gezien ook nog een V-vorm die in een puntje naar achteren loopt vanaf de maximale breedte bij de baffle. Deze stukjes maken is een beetje uitproberen, lukt het niet dan is het middengedeelte lekker ruim.
Onder de woofer worden zogenaamde V-transmissie plankjes geplaatst, onder 45 graden met de zijwand. De ruimte tussen 2 plankjes is even groot als de conusoppervlakte (Sd) en deze methode werkt een staande golf goed tegen. Ik moet nog zeker e.e.a. zagen voor alles een vaste vorm en plek krijgt.

Helaas, het schuiven van de roltafel gebeurt nog niet exact genoeg, waardoor de vooruitstekende zijwand, of ingesprongen baffle, op sommige planken bijna 1 mm verloopt van boven naar beneden. Ik kon niet langer treuzelen, dus jammer dan (niet mijn motto :boos: ).

Tevens achter de pc weer wat vorderingen gemaakt. Leo heeft me laten zien hoe hij z'n werkflow met boxsim deed. Ik ben verder gegaan met boxsim, maar wil op termijn ook speakerworkshop gaan gebruiken. Mede vanwege de doelcurves...

Maar dit kan natuurlijk ook in boxsim :rock:
Ik heb als test even mijn W130S + SC10N TL monitortje ingevoerd in Boxsim. Deze heb ik met Arta gemeten.
De woofer en tweeter heb ik incl imp file ingevoerd in boxsim maar ik heb nog 2 drivers aangemaakt in het project, en niet 1 maar 3 versterkers geselecteerd. Op versterker 2 komt een aangepaste woofer, op 3 een aangepaste tweeter:

20 Hz: 90 dB / fase 0 / impedantie 8 Ohm
20000Hz 90 dB / fase 0 / impedantie 8 Ohm
Kortom, de ideale driver en inderdaad een mooie rechte lijn in boxsim. De bundeling en afstraling onder hoeken verzint Boxsim als gevolg van de conus diameter.

Vervolgens moet je dan op versterker 2 klikken en daar een netwerk maken voor de ideale woofer, alleen maar een versterker en woofer verbinden, en bij versterker 3 de extra ideale tweeter.

Bij die versterkers koos ik dan de target overgangsfrequentie en je krijgt prachtige hellingen en 'knieën' waar je naar toe kunt werken. Ook kun je alleen de actieve filtering aan laten en de passieve speaker kortsluiten/uitschakelen. De ideale filtering heb ik als referentie ingesteld en daarmee wordt het een stippelijnlijn wanneer ik werk met de passieve filtering.

Zie hier:
w130 targetcurves.png

Wel grappig om te zien dat bij het gebruiken van een passief filter bij deze ideale drivers er toch andere curves ontstaan dan volgens het boekje/dan de actieve filters. Er treedt blijkbaar toch een wisselwerking op in Boxsim, ben daar een leek in :hide:
Ook handig is onder het kopje Extra de functie "Standard Crossover Networks" met daarin de theoretische (tekstboek)filters.

metabaron

Berichtdoor metabaron » do 20 aug 2015, 14:06

Hoi wouter ,

Ik hoop op een mooi reultaat van je luidsprekers. je frequentiecurve ziet er in ieder geval netjes uit.
Je stukje van naar de ideale curve toe werken lijkt me een mooie tool om te gebruiken!
Moet ik zeker nog even proberen.

Dennis
Dennis

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 23 aug 2015, 23:31

Dit is een quick 'n dirty meting van de W130S TL, een andere budget speaker O:)
Maar om te leren maakt dat natuurlijk niet uit.

Heb vanavond een tiltcurve bedacht, een 5e driver die een tilt heeft van ca 200 tot 3200 Hz.
Vervolgens heb ik de actieve filteringen hier op aangepast. Zo is een nieuwe targetcurve ontstaan...

passieve 2 weg met targetcurves incl tilt in boxsim.png

De targetcurve heb ik gewoon maar even gegokt:
20 Hz: 86 dB
200 Hz: 86 dB
400 Hz: 85,5 dB
800 Hz: 85 dB
1600 Hz: 84,5 dB
3200 Hz: 84 dB
20000 Hz: 84 dB
project 2-weg actief met target curves en tilt 2.rar

versterker (en schakeling) 2 en 3 zijn de lowpass en highpass, versterker 4 is de tiltcurve.
Ik heb eerst de tilt aangezet
Die lijn als referentieproject gemarkeerd
Toen de actieve curves er naar toe gemodelleerd
Daarna die als curve gemarkeerd referentie voor de passieve filtering

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 20 sep 2015, 21:48

Vandaag even een uurtje wat kunnen doen. Eindelijk de MDF delen klaar, behalve de uitsparing in de baffle en de gaten voor de luidsprekers. Dat is de volgende stap. Ik zal een mal maken om de afgeronde rechthoek uit de plaat 6mm (+1mm) MDF te frezen. De gaten voor de luidsprekers zijn zo gepositioneerd dat er eventueel een 104 mm tweeter in past, en wat andere 3,5" breedbanders (zelfs 4"). De woofer zal waarschijnlijk geen opzet ring van MDF krijgen, de mid en tweeter wel. Aan de achterzijde van de baffle komt een flink facet om de drivers ruimte te geven.

flf 3-weg.png

De facetten op de zijkanten worden gemaakt nadat de kast verlijmd is. Als de midkamer nog noemenswaardige resonanties vertoont dan komt er nog een extra schuin deel in waardoor er geen enkele tegenoverliggende wand meer is (volledig driehoekig). De deksel is tijdelijk, ivm demping etc. en wordt tijdens de testfase er op geschroefd. De midkamer is nu 7,5 liter groot, dat is niet perse nodig.

Akotherm en Flamex is binnen, in verschillende diktes. Voor het front zoek ik eigenlijk nog een dik vilt van ca 5 mm. Ik zal beginnen met baffletex maar verwacht daar niet zo veel van.

De speakers die er in geschroefd worden:
Scan-Speak 22W8534G00
Peerless/Vifa TC9FD18-08
Peerless DX20BF0008

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 20 sep 2015, 23:41

Goed om je ook bezig te zien Wouter :goedzo:
Is het nog gelukt om de zaagtafel goed uit te lijnen?

Wat betreft het 5mm vilt, neem in ieder geval geen naadvilt (ondertapijt).
In het verleden heb ik daarmee gewerkt, maar voor luidsprekerkasten is het nutteloos spul (behalve dat het tegen transport beschermt).
ADMS levert ook groene 5mm katoenvilt, dat kan wel werken als het optisch geen bezwaar is.
Anders is Technocell zo gek nog niet. Lijkt op Baffletex.

Wat is eigenlijk het struikelblok om aan de slag te gaan met Speakerworkshop?
De methode die je omschrijft voor het maken van de doelcurves is precies zoals ik dat doe in Speakerworkshop.
Alleen laat ik daar op de ideale driver een passief filter op los.
Het invoeren van de meetdata is wezenlijk niet anders, vergt alleen meer werk omdat je drivers+filter+grafieken apart aan moet maken en instellen.

Succes met de bouw verder!

metabaron

Berichtdoor metabaron » za 24 okt 2015, 0:42

Wouter hoe gaat het ermee ?
Heb je al een werkende luidspreker?

Groeten Dennis
Dennis

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 24 okt 2015, 11:35

Hoi Dennis,

Technisch gezien "Ja" op 'een werkende luidspreker', want er zit 1 kast dicht. Mijn Flamex consumptie was hoger dan verwacht...
Deze week vakantie gehad, dus wel wat kunnen doen. Nu even wachten op flamex voor kast 2

De metingen moeten uitwijzen of de opstaande randen mogen blijven en het grijze baffletex voldoende werkt. Zo niet dan moet ik er 6 mm MDF in leggen met een bekleding van skai, of gewoon de randen er af zagen en gaan afronden. Wat ik even wil afwachten daarvoor is hoeveel de tweeter en middentoner fysiek voor elkaar gezet moeten worden. Ik gok op een paar mm wat in het huidige concept goed te doen is, baffletex vult hopelijk de afstand van de tweeter tot de voorzijde wel op. De mid komt dan met een ringetje van MDF tot aan de voorzijde naar voren geschoven.

Hier nog wat foto's van het bouwen/lijmen:
DSCN9246.JPG

DSCN9243.JPG

DSCN9245.JPG

2015-10-24 09.16.32.jpg

@Chris: ik weet dat het precies zo kan zoals jij beschrijft, zo wil ik het ook gaan doen. Echter, zonder iemand met kennis van het programma loop je de eerste minuten al vast dus ik moet het nog eens zelf doen met jou er naast. Voorlopig kan ik gelukkig even verder, maar ik wil SPW zeker nog in de vingers krijgen!

Inmiddels heb ik ontdekt waarom (waarschijnlijk) ik geen ruisvrije metingen kan doen. Bij Limp bleef de meting rommelen totdat ik een tik op de focusrite 2i2 gaf, de aansluitingen achterop geven ook storing. Dit moet dus even opgelost worden en dan zal waarschijnlijk alles er een stuk beter uit zien.

En deze constructie... eens maar nooit weer :-&

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 09 nov 2015, 23:12

Afgelopen weekend mijn meetsysteem weer compleet gekregen, de focusrite 2i2 leek het beter te doen maar ineens lag de curve weer lager... de jack uitgangen achterop maken toch niet optimaal contact. Wel al goede impedantie metingen kunnen doen dus bij het eerst volgende moment dat ik op afstanden kan meten kan ik SPL metingen maken waarmee ik dan een filter in Boxsim kan simuleren.

Het facet aan de voorzijde heb ik ook kunnen zagen. Ik dacht dat ik in een schroef zat bovenin, maar het bleek dat de (tijdelijke) vastgeschroefde bovenplaat keihard resoneert als de zaag er doorheen gaat. Goed om te weten, die zit amper vast blijkbaar - ondanks de MDM-5 tochtstrippen en redelijk wat schroeven.

plaatjes...
20151108_143050.jpg

20151108_195935.jpg

De huidige looks zijn niet wat ik uiteindelijk wil, maar voor ik een plaat in de baffle leg die met een uitsparing ca 1 cm langs de rand rondom en met een radius in de hoeken de ruimte overlaat voor een foam of skai inleg moet ik de effecten daarvan even nader onderzocht hebben.

Voor nu heb ik een gigantische krater rond 2,5 kHz. Wel lekker rustig :bakkie:
meting 1.png

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 05 jan 2016, 0:00

Op basis van de metingen binnen heb ik een eerste filter opzet gemaakt.
De 5kHz bump bij de tweeter komt denk ik doordat het foam akoestisch transparant is en de zijwanden dus als uitstekende delen hier de boel verstoren. Eventueel asymmetrisch plaatsen van de units zou de boel netter kunnen maken.
Binnenkort maar even wat aanpassingen doen en metingen in de gymzaal doen.

Verder lijkt het vrij goed te gaan met deze units, het filter is niet bijzonder complex voor een 3-weg.
FLF filter 1.png

FLF filter 1a.png

Edit: ik zie dat de tweeter condensator bij de tweeter weggevallen is, het is een 3e orde en er mist nu 10uF in het schema.
Ook heb ik de impedantieplot van de mid bij de tweeter ook gebruikt, klopt dus niet helemaal. Oeps

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 05 jan 2016, 21:45

Wouter schreef:De 5kHz bump bij de tweeter komt denk ik doordat het foam akoestisch transparant is en de zijwanden dus als uitstekende delen hier de boel verstoren. Eventueel asymmetrisch plaatsen van de units zou de boel netter kunnen maken.
Dat onderstreepte stukje : denk het niet. Die afmetingen zijn veel (veel, veel) te groot om een verstoring bij 5K (en de bijbehorende op 2,5k !) te verklaren.
De flens-afmetingen van je tweet komen wél heel mooi overeen. Toeval ? Lijkt me niet....Was ook het eerste wat ik dacht bij het zien van je curve.

Dit moet haast puur het effect zijn van het niet infrezen van dat ding (en dus idd, dat dat laagje demping te transparant is). Een geleidelijke overgang naar de baffle zal in dat geval helpen. Assymmetrisch plaatsen zeker niet.

Keep it going ! Leuk project en vooral fijne documentie. Kunnen we niet genoeg hebben hier ;-).
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 05 jan 2016, 22:32

Hoi Marco,

Mooi, had nog geen zin gehad om te rekenen maar merkte dat Flamex op de randen inderdaad niets uithaalde.
Nu was het ontwerp ook dat de drivers verzonken worden, maar OF in baffletex, of in skai. In m'n sketchup tekening is dit goed terug te zien. Helaas kan ik dan nu wel de conclusie trekken dat het baffletex niet werkt als infrezing. Of het wel werkt voor het opvullen van een bepaalde diepte - zoals (wol)vilt - is dus twijfelachtig :-s

vilt of baffletex.~png.jpg

Persoonlijk vind ik het jammer dat het aanvankelijke plan niet meer door kon gaan, er zijn wel drivers waarmee het mogelijk moet zijn een 2,5 weg te maken met een ongefilterde laagmidden luidspreker maar niet binnen dit budget.

Gister heb ik geprobeerd met een 3-weg seriefilter te werken (wat m.i. de Visaton Stella Light zo briljant maakt) maar dat krijg ik niet fatsoenlijk voor elkaar.

Ik ga maatregelen nemen voor de baffle, maar had er stiekem nog geen zin in. Wat een werk om een overzet baffle te maken en dan ook nog bestaande uit een buiten- en een binnen frame. Die buitenste dan ook nog met 1mm extra MDF bekleden, en de binnenste met skai... ik weet geloof ik al wat ik met deze kasten moet doen :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 jan 2016, 11:57

Geinig, heb in Boxsim in het project 3 extra 'drivers' en 'amp' toegevoegd. Deze drivers zijn ideaal, 20-20000 Hz: 90 dB, fase 0, Impedantie 8 Ohm. Aan de extra versterkers, 2, 3 en 4, knoop ik de ideale luidsprekers en geef elk een actief filter mee.

Omdat ik een gesloten box maak is het wel leuk om de Q van het laag in het filter ook consequent door te zetten. 12dB/octaaf geeft mooie doelcurves om naar toe te werken. Wat blijkt, daar zat ik al :mrgreen:

Met het gecorrigeerde filter en nog steeds de hobbelige tweeter curve ziet het er zo uit:
target en passief 1.png

Dat is hoopgevend. Even een rekensommetje maken wat dit filter ongeveer moet gaan kosten... Onee, dat weet ik al. Max 12,50 per kant :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 06 jan 2016, 15:18

Dat worden elco'tjes :mrgreen:

Ik zie trouwens in je kast een Peerless tweeter zitten:
Afbeelding
en in je simulatie staat de Visaton G20SC, en zelfs de K25SC van dik €150,-- :think:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 jan 2016, 15:30

Ja, niet grappig :rofl:

De lijst met cored spoelen er maar even bij gepakt. Als ik van de waardes de goedkoopste neem en er 1 weerstand uit gooi, kan ik met bipolaire (ruwe) elko's net het filter maken voor 12,45 euro :mrgreen: (exclusies de 5 kHz bump correctie in de HP sectie)

Dat leek me niet zo handig. Dus ik ben het crossover gaan aanpassen naar een Q= 0,5 filtering. Een 3e orde filter in de hoogsectie is vrij kostbaar, terwijl het bij 5kHz allemaal niet zo veel toevoegd. Dus een 2e orde gemaakt met een 1,8uF condensator. Kan dat wellicht gewoon een MKT worden, wauw :sure:

Maar volgens mij kan ik beter eerst een baffle hebben met de drivers er correct in verzonken voor ik allemaal filters ga verzinnen...
FLF filter 2.png

Edit: die namen heb ik vergeten te wijzigen, het is uiteraard de LIMP en ARTA file van de gemeten unit
Laatst gewijzigd door wouter op wo 06 jan 2016, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 06 jan 2016, 15:36

Je mag wel opschieten, tis bijna 6 februari! Of hebben we een tweede kandidaat voor de workshop? :rofl: :mrgreen: :lol:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”