project 08 - desktop 3weg

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: project 08 - desktop 3weg

Berichtdoor Henkjan » vr 15 jan 2016, 12:40

ben nog bezig met de afstemming van de TL; beetje aangestoken door de andere deelnemers stop ik daar nu wat meer effort in. als dat rond is, ga ik pas beginnen aan t filter.

PS: dat vakje is opgeoffert aan wat meer ruimte voor de TL

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 jan 2016, 22:16

zo, maar eens tijd voor een flinke rapportage over hoe het hoer mee staat.

Ik ben begonnen met een bak simulaties. eenvoudig model (rechte tapse lijn) om te zien wat het effect van de positie van de driver is, en hoe demping gaat werken.

Te beginnen met de driver positie:
Afbeelding
hier zie je hoe de woofer en poort response verandert als de driver verderop in de lijn komt te zitten. eerste frame is op 50mm (t minste dat haalbaar is) de laatste frame 350mm (een stuk voorbij 1/3). in de sim een al wel wat demping aangenomen. we zien dat het allemaal netjes klopt met de verwachting, dat de 3/4 resonantie weg is met de driver op 1/3 en die van 5/4 met de driver op 1/5 etc.

Dan t effect van demping in het gesloten eind, met de driver op 1/3 (wil nog een set doen op 1/5 maar dat volgt later wel):
Afbeelding
we zien niet alleen dat de demping de hogere harmonischen dempt, maar ook dat de uitdoving van de 3/4 niet meer volledig is met demping. mogelijke verklaring is dat door de demping dat deel van de lijn virtueel wat langer wordt waardoor de driver niet meer precies op 1/3 zit.

op basis hiervan heb ik het eerder getoonde kastje verbouwd:
layout kastje.jpg
lege kast.jpg

en toen kon de meetset worden opgewarmd! :rock:

meetopstelling.jpg

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 jan 2016, 22:17

zoals de oplettende lezer al had opgemerkt, komt de 1e woofer op 170mm van de achterwand; dit is de sim die daar bij hoort:
170mm.png
om de tweede woofer die piek bij ~280Hz goed te laten uidoven, zou die op ~285mm moeten komen:
285mm.png
. nu laat de duimstok al zien dat de 2e minder dan 115mm van de eerste zit, dus duimen in hoeverre het goed gaat (daarvoor had ik dat kleine schotje gedacht tussen de 2 woofers in, zou de weglengte wat moeten vergroten.

Laten we de lege kast eens opmeten om te zien hoe goed dat gelukt is:
eerste meting poort met nw indeling lijn.png
auw, dat valt tegen :think: het lijkt er op dat door de gevouwen lijn er de 2e woofer niet eens in de buurt van die 285mm zit, de meting klopt angstig veel met de sim van 170mm... balen, maar met het concept en design zit ik redelijk klem met de positie van de woofers.... dus kies ik er voor om wel die 1e woofer op 170mm te houden omdat ik denk dat die reso storender zal klinken dan die wat lager. Eens zien wat een pak demping in t gesloten eind kan toevoegen

Ik had 3 soorten demping besteld bij Merford: Akotherm D20, Akotherm D40, en Flamex. Ik had nog een paar stukje Soundstone liggen, dus die heb ik ook meegenomen in de test. Datasheets bijgevoegd.
Als eerste dus alleen demping in het gesloten eind:
soundstone in gesloten eind.jpg

meting verschillende soorten demping in gesloten end.png
het is een beetje een drukke grafiek, maar als we goed kijken dan vallen de volgende zaken op:
  • het soort demping heeft geen effect op de gewenste poort output, schuift ietwat omlaag t.o.v. lege kast, maar voor allemaal even veel
  • de 3/4 reso wordt wat verlaagd: hoge dichtheid Akotherm doet idd meer dan lage dichtheid; Flamex doet t zelfde als Akotherm D40. Soundstone doet t t beste van de onderzochte materialen.
  • bij de hogere reso's zien we 2 opvallende zaken: #1: Flamex doet t veel beter dan de rest (had Chris ook al opgemerkt) en #2 bij Soundstone verschuift de 5/4 reso omhoog (en de 7/4 en 9/4 ook), net alsof de lijn korter wordt (en daardoor de amplitude van de 5/4 piek omhoog gaat omdat de woofer niet meer netjes op 1/3 zit) :shock: het is alsof de hogere frequenties niet alleen gedempt maar ook weerkaatst worden

Het lijkt dat Flamex de beste keus is voor het dempen van het gesloten eind, Soundstone bereikt meer qua demping van de 3/4 maar maakt er een zooitje van hogerin.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

De volgende stap is zien wat we met het dempen in de lijn kunnen bereiken. Op deze foto zie je zo de 4 plekken waar ik demping getest heb:
positie van demping in de lijn.jpg

Eerst eens zien wat een stukje Akotherm dwars in de lijn doet:
akotherm dwars in de lijn 123 .gif

meting effect ako D20 dwars in open eind.png

op de eerste 2 plekken gaan gewenste output en 3/4 ongeveer evenveel omlaag (dus effect nul) op de 3e plek maak je t alleen maar erger. exit van t op deze wijze dempen....

Dan maar eens zien wat het effect is van een stuk demping op plaats TW (tussen de woofers in):
meting vergelijk demping tussen woofers in.png
we zien dat alles behalve het D20 Akotherm ook de gewenste poortoutput aanpakt. Dat stukkie laten we dus ff zitten, en gaan verder met de rest van de lijn:

meting verschillende soorten demping in lijn A.png
meting verschillende soorten demping in lijn B.png
meting verschillende soorten demping in lijn C.png
meting verschillende soorten demping in lijn D.png
meting verschillende soorten demping in lijn ABCD.png
Sum-up: op positie A gebeurt er niet zo veel, B doet wel wat, Flamex weer beter bovenin, C gebeurt niet veel, en bij D zakt de hele poort output (behalve de 3/4 reso) in; op alle plekken demping laat nog minder van de poort output over uiteraard. Makkelijke keuze: dun stukje Flamex op plek B is wat t worden zal

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Ter afsluiting nog een leuke puzzel: ter controle had ik aan het einde van de meetserie nogmaals de lege kast gemeten (hier zat 2 dagen en ~50 keer kast open en dicht tussen):
meting lege kast, begin en eind vd sessie.png
toch wel een verschil, ik denk dat het tochtstrip aan t einde toch wat minder afdichtte dan aan t begin. Gelukkig zijn alle pieken en dalen vrijwel gelijk, in elk geval de 2 waar ik de keuzes op gemaakt heb....

En dan nog een leuke: ik heb de hoeken in de lijn opgevuld met stukjes soundstone (was sneller dan hout):
hoeken opgevuld.jpg

en dat had dit effect:
meting hoeken opgevuld met soundstone.png
meer poort output! alle pieken op de zelfde plek, dus ik vermoed dat het verminderen van de stromingsverliezen t m doet. Maar dan met demping:
hoeken opgevuld en lijn gedempt.jpg
en dat gaf t volgende resultaat:
meting effect hoeken opvullen met gedempte lijn.png
weg effect, op sommige plekken lijkt de demping zelfs mider te werken met de stroomlijn hoeken....

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 jan 2016, 22:18

:beer: en dan nog wat gefilosofeer over hoe verder.... :beer:

ik heb toch wel t een en ander bijgeleerd door dit hele weekeinde meten, t belangrijkste is nog wel dat met demping alles samenhangt, dat een effect met demping op de ene plek anders wordt als er ergens anders ook demping zit. had ik een mooie combi bedacht op basis van de individuele metingen (dun flamex op B, dun akotherm op C, en dun akotherm op TW) bleek in die config de gewenste output in te storten als ik het akotherm op C toevoegde waar dat niet gebeurde zonder het stukje op TW. en zo waren er veel verrassingen. En dat is maar een voorbeeld, zelfs het type demping op een plek aanpassen kan zorgen dat demping op een andere plek zich anders gedraagt.

Ik heb de overlays van Arta toegevoegd voor de geïnteresseerden die willen zien wat ik allemaal gemeten heb (een stuk meer dan wat hierboven staat), dan kan je door overlays aan en uit te zetten t makkelijkste de effecten zien.

volgende stap is alle drivers aansluiten en gaan meten voor t filter. dan na 1e opzet van filter eens goed luisteren, en dan evt nog wat demping erbij als de bas wat te veel of te zompig is, de metingen lieten wel zien dat extra demping t.o.v. waar ik nu mee verder ga vooral zorgt voor een algemene vermindering van de poort output.

Afbeelding
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 18 jan 2016, 22:41

En je spelling ff checken :shock:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 jan 2016, 23:16

Shadow schreef:En je spelling ff checken :shock:

Is geen spelfout, het is een hoerenkast :wink:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 18 jan 2016, 23:23

Wie zonder zonde is ......

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 jan 2016, 23:35

....maakt ook geen grapjes meer.

Maar ik weet hoeveel werk HJ er weer ingestoken heeft, dus petje af :goeie:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 19 jan 2016, 20:55

Gaaf gedaan die gifjes. Ziet uit als een hele klus, maar denk dat het 2 heel verhelderende plaatjes zijn :) !
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 19 jan 2016, 21:08

Blijven de poortjes in de zijkant?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 19 jan 2016, 21:28

FR_Aad schreef:Blijven de poortjes in de zijkant?
ja :mrgreen: function follows form :rock:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 20 jan 2016, 0:02

zo, de posts bovenaan pagina 4 zijn nu allemaal gevuld met de metingen. enjoy :bakkie:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 20 jan 2016, 0:23

Henkjan schreef:zo, de posts bovenaan pagina 4 zijn nu allemaal gevuld met de metingen. enjoy :bakkie:

SODEJU, WAT EEN WERK ZIT HIER IN. :goeie: :goeie: :goeie: :-# :-k :-k

Petje af, ....................en ik ben nu wel benieuwd hoe het gaat klinken.
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 jan 2016, 8:26

Wat gaaf dit, maar o wat een puzzel.
Het verslag van Chris vond ik erg veel vergelijkingen opleveren met wat Hobby Hifi toonde bij het fotoverslag van de ontwikkeling van het dempingsplan van de Wavecor TL90. De zijwanden doen veel (oppervlak telt zwaar mee) aan demping, zonder de output te veel te verlagen. En hoe verder in de lijn hoe minder demping, en aan het begin niet overdreven veel.

Jouw verslag is natuurlijk maatwerk voor deze situatie en deze kleine TL. Doet me dan weer denken aan de Desktop TL, waarbij ze 2 dempingsvarianten hebben. De eerste met Baf/Bondum 800, en de "high end" versie met damping 10. Terwijl Chris dat niet vond werken. Heel interessant dus allemaal, die maatwerk dempingsplannen.

Nu hopen dat je tijd vind om er 2 af te hebben 6 februari, anders wordt het heel erg solo-mono.
Ik ben nu al benieuwd naar je filterplaatjes, hoeft niet GIF hoor \:D/

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 30 jan 2016, 23:35

zo, weer verder aan t meten geweest. Als eerste een paar close range metingen gemaakt van de mid, 1 in een lege kast, een gedempt met Flamex (zie foto):
meting FR mid close range - vergelijk leeg en met Flamex.png
prachtig alpenlandschap zo zonder demping, en ja dat is dus in een kast "zonder parallelle wanden" :mrgreen: dus laat niemand ooit nog eens zeggend at je dan geen staande golven krijgt....

Burst Decays:
BD mid close range - kastje leeg (30dB range).png
BD mid close range - kastje gevuld met Flamex (30dB range).png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 jan 2016, 12:26

zo, gisteren de metingen gedaan.
meting woof-mid-tweet op 75cm.png

wat opvalt aan de mid is dat er een piek zit bij 8kHz; die was er niet in de HH metingen (spiralino), je ziet m wel op het TB datasheet. ik zal daar in t filter wat mee moeten doen (als t budget t toelaat), hij zit maar maar 1 octaaf boven het overnamepunt.
woof-mid close range.png

ik heb ze aan elkaar geplakt met de FRD Response Blender: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
dus nu eens gaan filtersimuleren

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 jan 2016, 23:22

zo, de hele dag met LspCAD in de weer geweest (op een hinderlijke onderbreking waar de kinderen begonnen te klagen dat ze honger hadden na dan) en ik denk dat ik wat heb dat t zou moeten doen. vrij complex (20 componenten), zowel mid als bas kwamen niet onder een lcr correctie uit omdat anders de impedantie tot onder de 2ohm zou zakken...

morgen maar eens zien of ik tijd heb voor een testfilter. en dan t echte bestellen, ik hoop dat Rudy flink korting geeft, want met €1.17 per filteronderdeel aan beschikbaar budget zal dat wel nodig zijn denk ik :rofl:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 02 feb 2016, 0:15

Wij hebben ook honger : give us the pics :lol: ! Enne....korting vragen is een beetje valsspelen hé [-X !
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 feb 2016, 0:21

pics later, eerst spelend krijgen....

...... en dat doet-ie: met filteronderdelen uit "de bak" (met een filter groter dan de speaker dus) staat er nu dus 1 te spelen (op mn oude Marantz 2230, want die heeft een mono knop). En dat klinkt echt wel lekker :yeah: dus nu nog zien of we deze week nog een kastje kunnen maken, en of Rudy de filteronderdelen zo vlot kan krijgen....

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 02 feb 2016, 1:01

Ik heb hem al gehoord :rofl: :rofl: :rofl:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 feb 2016, 20:07

zo, dan maar eens verslag doen van het filteren.... het was een lange zit achter LspCAD om veel varianten te simuleren en vervolgens de bak in de doen (bv omdat de impedantie tot 1 ohm zakte) ....

omdat de tijd begon te dringen, heb ik uiteindelijk maar de veilige weg gekozen, die wel tot meer componenten zou leiden, maar in elk geval een wel werkend filter.

eerst de tweeter: die loopt niet helemaal vlak, de bult bij 3kHz (door het mini hoorntje) maakt t niet makkelijk. nu is laag filteren niet zo hard nodig bij een echte coax als deze, dus maar ietwat boven de 4kHz als doel geprobeerd. met 1e orde of 2e orde bleef er nog te veel van die bult over, dus uitleindelijk uitgekomen op een 3e orde electrisch, die een LR4 karakteristiek oplevert:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 feb 2016, 20:20

dan de mid. daar zien we de al eerder genoemde piek bij 8kHz, en ook de baffle step bult bij 1½kHz; die laatste valt bij een wat lager gefilterde tweet wel vlak te krijgen met een wat grotere seriespoel voor de mid, maar dat lukte niet bij de 4kHz filtering. dus een sperkring er in om dat gebied vlak te krijgen. Dankzij de al redelijk aflopende karakteristiek van de coax was er maar een electrisch 2e orde filter nodig om de bij de tweeter passende LR4 helling te krijgen. de piek bij 8kHz is nog wel zichtbaar, mss niet echt storend maar voor zo weinig op te lossen (kleine condensator over de spoel zetten) dat ik het er wel in zet (en mocht deze euro net het budget te buiten gaan, kan die voor de wedstrijd er uit gelaten worden).

voor de filtering aan de onderkant moest eerst de impedantiepiek van de mid worden platgemaakt met een zuigkring. dit is waarschijnlijk het duurste onderdeel van het hele filter met de enorm hoge waarden die er voor nodig zijn. dit was namelijk de reden van de in elkaar gezakte impedantie, die piek gaat allemaal vervelende spelletjes doen met de andere filtercomponenten, corrigeer je die dan gedraagt alles zich ineens braaf. als eerste opzet heb ik gekozen voor 2e orde filter bij een dikke 400Hz, wat met een enkele condensator te bereiken is, met dank aan de baffle step:
mid filter.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 feb 2016, 20:24

dan de laagsectie. ook hier de impedantie corrigeren (weer zo'n dure zuigkring :( ), maar als dat gedaan is, is het filteren een eitje, voorbeeldige drivers met vele octaven boven de filterfrequentie net verloop en de impedantie loopt amper op bij hoge frequenties. een 2e orde filtering lukt dus makkelijk met een spoel en condensator:
bas filter.jpg

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”