Project 10: Inimini

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Project 10: Inimini

Berichtdoor pappaleo » vr 04 sep 2015, 12:25

Onlangs heb ik filters gemaakt voor de MIMO van matjans.

Het geluid dat dat kastje produceerde was zo leuk voor de centen die het kostte dat ik voorstelde om het ding mee te laten doen met de ontwerpwedstrijd. Hij heeft de kasten gemaakt voor een familielid, dus ik maak een paar afgeleide exemplaren. Ik weet niet hoeveel tijd er nog is, maar ik vrees dat de elliptische vorm van deze kasten te veel tijd gaat kosten.

Luisterend naar de luidspreker bleek dat de Dayton tweeter het zwakke punt was. Budgettechnisch zaten we pas op de €150, dus er is ruimte voor een betere tweeter.
Ik vond de Dayton AMT mini-8, een miniatuur AMT tweetertje. Kan volgens de specs ingezet worden vanaf 3,5 kHz, maar daar twijfel ik nog een beetje aan gezien de frequentiekarakteristiek.
inimini003.jpg

Toch heb ik een paartje aangeschaft om te zien of deze toepasbaar zijn, gewoon uit nieuwsgierigheid. Het kan dus zomaar zijn dat er nog van tweeter gewisseld wordt.
inimini002.jpg

De woofer is de Tangband W4-655c
inimini001.jpg

Het kastje wordt een rechthoekige doos met de interne maten 26,6 * 10 * 18cm (HBD). Minus het volume van de basreflexpijp en wat filtermateriaal komt dat neer op ongeveer 4,5 liter. De basreflexpijp wordt een 16cm lang pvc pijpje met de buiten/binnen diameter van 40/34mm. Aan het uiteinde maken we een nette flare. Van het weekend start ik met de bouw.

Omdat dit ontwerp heel zwaar leunt op het ontwerp van Matthijs wordt dit een gezamenlijk project. Mocht dit tot betere resultaten leiden dan in zijn exemplaren het geval is, dan kan die aan de hand van bevindingen hier ge-upgrade worden.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 04 sep 2015, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Walt

Re: Project 10: Inimini

Berichtdoor Walt » vr 04 sep 2015, 12:36

Kijk, dat is nou eens een geinig klein kastje!

En geen gezeur dat de middentoner te klein zou zijn... :rofl:

Groetjes Walter

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 04 sep 2015, 12:47

Nee, dat krijgen we nu bij de tweeter :lol:

Walt

Berichtdoor Walt » vr 04 sep 2015, 12:52

Daar heb je jezelf al tegenin gedekt door de naam van het project, bovendien een AMT daar schijten ze hier van in hun broek, niemand durft daar negatief over te zijn!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wel een zeikpuntje, in de regels staat duidelijk maximaal 1 project per deelnemer behalve de organisatie (wouter)

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 04 sep 2015, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 04 sep 2015, 12:52

Andre van Speakerkits had vorig jaar een leuk speakertje met deze AMT.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 04 sep 2015, 12:59

Walt schreef:Wel een zeikpuntje, in de regels staat duidelijk maximaal 1 project per deelnemer behalve de organisatie (wouter)

Ik heb toestemming van de baas:

pappaleo schreef:
DKM schreef:
pappaleo schreef:Oh, dat is nou jammer. Ik heb al fineer :(

Ehm ja zoals ik zei ik pikte dit te laat op...

je kan een tweede ontwerp inzenden. Volgens mij valt niemand daar over

Weet ik niet. :mrgreen:

wouter schreef:nee hoor, ga je gang. Tijd zat. Wedstrijdje met jezelf... het is eenzaam aan de top :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » vr 04 sep 2015, 13:02

Haha, was een geintje man! Maar goed dat de baas er ook achter staat natuurlijk, wel weer wat cavia met wortel op de foto's erbij zetten a.u.b.

:lol:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 04 sep 2015, 13:27

FR_Aad schreef:Andre van Speakerkits had vorig jaar een leuk speakertje met deze AMT.

Welke AMT?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 04 sep 2015, 13:29

"met deze" dus dat zal de AMT mini-8 zijn, die in de openingspost staat O:)

Super leuk dit Leo!

En vwb de tijd. Ik heb eergister daarover met Rudy gesproken. Het vinden van een locatie viel wat tegen, maar uiteindelijk was er een optie in Nijkerk. Ook hier in Lelystad zijn misschien opties, ik ga http://www.congrespijler.nl eens raadplegen.
Voor nu hebben we afgesproken dat ik zou gaan vaststellen welke datum we allemaal kunnen.
Gister heb ik nog aan filterlessfits gewerkt en met de van Leo geleerde werkflow Arta --> Boxsim, en nu ook targetcurves in boxsim, moet het vlot vorm kunnen krijgen. Metabaron is inmiddels ook richting finetuning gekomen, fantastisch wat de deelname hem heeft opgeleverd.

Dat Leo nog iets nieuws maakt is erg leuk, prima als hij met 2 inzendingen komt. Alleen kwalitatief uitermate teleurstellend van/voor de anderen als hij podiumplek 1 en 2 pakt :lol:

In het hoofdtopic ga ik het voorstel wel doen om een datum te prikken, zodat we er allemaal rekening mee kunnen houden.

Leo, heb je aan 5-7 weken genoeg? :wink: (ja, Wouter, in die tijd kan ik nog wel een 3e inzending bouwen :yeah: )

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 04 sep 2015, 13:32

wouter schreef:Leo, heb je aan 5-7 weken genoeg? :wink: (ja, Wouter, in die tijd kan ik nog wel een 3e inzending bouwen :yeah: )

Mag het? Ja :rock: Ja :?: Mag het? Echt? :yeah: :yeah:

:rofl: :rofl: :rofl:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 04 sep 2015, 14:27

wouter schreef:"met deze" dus dat zal de AMT mini-8 zijn, die in de openingspost staat O:)

Ach natuurlijk, even beter lezen :hide:

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » zo 06 sep 2015, 16:27

Ha Leo,

leuk dat je nog een keer meedoet inderdaad :)
Die AMT mini 8's zijn inderdaad heel cute en klein, het kastje ook, dus de naam is alvast goed gekozen.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben over hoe lekker de MIMO's klinken, misschien later als we groot zijn en alle accutons, dingessen en iniminies zijn afgebouwd nog eens kijken of we het hoog mid van de MIMO's een beetje kunnen dimmen, maar vooralsnog errug lekker!

Succes met beide inzendingen en ik volg de draadjes :)

Misschien tzt toch maar eens langskomen op de wedstrijddag :)

mikekiwi
Contacteer:

Berichtdoor mikekiwi » zo 06 sep 2015, 20:03

Oei, jammer dat ik die naam niet heb gedeponeerd bij het ZBA Naampatentvastleggingsbureaugebeureninstantie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5400

Overigens: leuke speakers nu al qua idee, ik ga het in de gaten houden!

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 06 sep 2015, 20:45

Oei! :shock:

Je hebt gelijk. Je kan ook niks meer verzinnen of het is al eens gedaan/gebruikt. Ik deed het niet met opzet. (maar ik heb wel de e's weggelaten)

:mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 sep 2015, 20:49

Voer voor advocaten......... :lol:

mikekiwi
Contacteer:

Berichtdoor mikekiwi » zo 06 sep 2015, 22:13

pappaleo schreef:Oei! :shock:

Je hebt gelijk. Je kan ook niks meer verzinnen of het is al eens gedaan/gebruikt. Ik deed het niet met opzet. (maar ik heb wel de e's weggelaten)

:mrgreen:

Ga lekker je gang, ben erg benieuwd naar het resultaat....

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » zo 06 sep 2015, 22:30

Feivel, Remy (Ratatouille), Micky (mouse), Basil (the great mouse detective), Gordon (witte muis in Shrek), Rizzo de rat uit de muppets (maar geen muis), Stuart Little, Despereaux, Tom & Jerry (ik weet nooit welke nou tom of jerry is, dat dan weer niet), Valiant, Socrates (Willard)

en ehhhh.... Ik ken nog een muizenkoppeltje dat Castor en Pollux heet, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Maar Inimini blijft toch leuker :)

Ja ik kijk teveel films, maar je hebt die surround set ergens voor ... :)

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 06 sep 2015, 23:35

Nadat alle huishoudelijke beslommeringen achter de rug waren :hide: en het huiswerk van de kinderen af was (ik deed dat vroeger altijd uit mezelf) mocht pappa weer de schuur in.

Daar lagen een paar plankjes te wachten die wat bewerking behoefden. "Berken multiplex ? Nee meneer, dat gaat er uit. Het wordt allemaal populier". Wat kunnen die jongens die bij zo'n zaak werken toch een onzin uitkramen. Maar ja, ik wil toch beginnen, dus dan maar populier. Het is véél lichter (factor 3 denk ik) en een stuk zachter. Dat werkt met de kopieerfrees dan wel weer lekker.
inimini005.jpg

Ik heb nog steeds geen cursus sketchup gehad (ik heb gewoon geen zin om tijd te verknoeien met het uitzoeken hoe dat nou lekker werkt), dus ik werk met dit soort schetsjes:
inimini004.jpg

Alle panelen zijn 12mm multiplex. De voor-, boven- en onderzijde worden nog voorzien van een laagje 4mm MDF omdat dat gelakt of gespoten gaat worden. De zijwanden worden gefineerd, en het was de bedoeling dat daar ook een laagje van 4mm op gelijmd zou worden, maar ik heb me vergist in de grootte van de flens van de woofer (126mm). Om een beetje vlees over te houden, worden de zijwanden nu voorzien worden van nóg een laag multiplex van 12mm. De uitwendige breedte van de kast wordt dus 148mm. De stevigheid van de zijwanden lijdt daar in ieder geval niet onder. :wink:
De achterzijde bestaat ook uit een dubbele laag 12mm multiplex. In de binnenste laag komt een gat van 80*165. Daarbovenop komt een geschroefd luikje met de aansluitingen. Haaks op de binnenzijde van het luikje wordt verticaal een plaatje multiplex gelijmd, waarop dan de filteronderdelen gemonteerd kunnen worden.

Voor de basreflexpijp gebruik ik een stukje wit pvc afvoerbuis met een buitendiameter van 40mm. Binnen en buitenzijde worden voorzien van een gefreesde flare.
Gaatjes gemaaktmet een 40mm boortje; past zuigend:
inimini006.jpg

Van een paar reepjes afvalmultiplex heb ik een malletje gemaakt:
inimini007.jpg

Daarmee is de filteropening in het achterpaneel gefreesd:
inimini008.jpg

En dat komt er dan zo uit te zien:
inimini009.jpg

Het resultaat van wat zaag- en freeswerk van vandaag:
inimini010.jpg

Morgen kunnen we beginnen met de montage :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 06 sep 2015, 23:44

Het ziet weer walgelijk strak uit. (as usual. :mrgreen: )

SARK

Berichtdoor SARK » ma 07 sep 2015, 6:38

pappaleo schreef:Voor de basreflexpijp gebruik ik een stukje wit pvc afvoerbuis met een buitendiameter van 40mm. Binnen en buitenzijde worden voorzien van een gefreesde flare.

Weet je zeker dat het PVC is, de meeste witte sanitair onderdelen (die voor 't zicht") zijn van PP en kunnen niet worden verlijmd :!: Er staat vast wel ergens op de buis (in zo'n stippeltjes lettertype) vermeld van welk materiaal het is.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 07 sep 2015, 7:30

SARK schreef:
pappaleo schreef:Voor de basreflexpijp gebruik ik een stukje wit pvc afvoerbuis met een buitendiameter van 40mm. Binnen en buitenzijde worden voorzien van een gefreesde flare.

Weet je zeker dat het PVC is, de meeste witte sanitair onderdelen (die voor 't zicht") zijn van PP en kunnen niet worden verlijmd :!: Er staat vast wel ergens op de buis (in zo'n stippeltjes lettertype) vermeld van welk materiaal het is.

Goeie! Niet dat het er toe doet, want het pijpje wordt vastgeklemd. Het kan geen kant op zoals je aan mijn fantastische "sketchup" ontwerp kunt zien. :wink:

Ik heb even gekeken, maar er staat niks op. Ik heb ook maar een stukje van 1 meter. Stond gewoon bij de Gamma tussen de PVC buizen. Je kon kiezen tussen grijs en wit.

Als ik een knal geef met die buis (honkbalknuppel) dan klinkt het ook als PVC. PP is akoestisch doder en het materiaal zelf is ook zachter.

Vanavond gaat de zaag er in en dan weet ik het zeker; dat ruik en voel ik wel.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 07 sep 2015, 18:05

Tjonge Leo wat ga je weer hard, 2e tussendoor projectje en ik zit nog tegen de bouw van mijn Project 02: SBTL kasten aan te hikken (alles ligt wel klaar).
Wel leuk om je zo enthousiast bezig te zien ;).

Ik heb ook gekeken naar die goedkope AMT-tjes, de dayton AMT-mini8 doet het best aardig!
Zou hem alleen niet zo snel inzetten <5kHz, het oppervlak is ongeveer gelijk aan een 3/4" dome.

/Offtopic
De dayton AMT2-4 is identiek aan de Audiopur AMT9M, laatstgenoemde is wel een stuk goedkoper!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 sep 2015, 18:31

pappaleo schreef:

Ruiken ? :shock:
Het is toch geen gebruikte afvoerbuis ? :-&

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 07 sep 2015, 18:36

ray5150 schreef:
pappaleo schreef:

Ruiken ? :shock:
Het is toch geen gebruikte afvoerbuis ? :-&

Als je PVC zaagt komt er altijd een specifieke geur vanaf. Dat moet jij herkennen van epoxy en pertinax printen. Hebben elk hun specifieke geur bij het zagen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 21 sep 2015, 11:45, 3 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 sep 2015, 18:49

:shock: :shock:

D'r zit toch zeker geen luipaard in ? :mrgreen:

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”