Project 10: Inimini

Moderator: Beheerdersteam

matjans

Re: Project 10: Inimini

Berichtdoor matjans » di 06 okt 2015, 20:47

Grappig, die piekdip bij 4khz meet je ook keurig, net als in de datasheet.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D - in progress, WC2ND - planning,

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 okt 2015, 21:49

Misschien is het nu dan duidelijk waarom je voor een Mundorf AMT wat dieper in de buidel moet tasten! :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 06 okt 2015, 22:12

ds23man schreef:Chinese meuk.......

Jôh, je meent het ? :roll: :roll:

Walt schreef:Misschien is het nu dan duidelijk waarom je voor een Mundorf AMT wat dieper in de buidel moet tasten! :mrgreen:

Jôh, je meent het ? :roll: :roll:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 06 okt 2015, 22:13

Eerst maar een filtertje maken en even luisteren.
Helaas is de site van RumoH gewijzigd en is mijn account verdwenen :(

matjans

Berichtdoor matjans » di 06 okt 2015, 22:29

alle directe hits in goochel doen het ook niet meer ... :(
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D - in progress, WC2ND - planning,

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 okt 2015, 1:03

flush_vs_no-flush_B.jpg

Hierboven een voorbeeld van de voorbeeldig vlakke Vifa XT300, vlak en niet ingefreest:
http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 07 okt 2015, 9:32

pappaleo schreef:Ik vind ze niet erg netjes. Vooral van de tweeter had ik een wat netter uitsterfgedrag verwacht.

Ik heb een vermoeden dat de meting niet ok is, in KuT en HH is er alleen rond 2.5 en 4kHz een klein beetje rommel te zien in de (CSD) waterval meting.
De dippen daarvan komen wel goed overeen.
Erg? In mijn ogen niet.
Alleen de 2e orde vervorming neemt rond die gebieden toe, maar niets om druk over te maken.
Met een steil filter blijft ook weinig van de rommel over.

Kijk maar naar de Kormoran uit KuT 02/2015.
Daar wordt de AMT9M gecombineerd met een Wavecor WF146, x-over iets boven 3kHz.

Zoals Wouter heeft gepost maakt het ook ontzettend veel uit of een tweeter flush in de baffle zit of niet.
Een klein opstaand randje van 1mm kan al behoorlijk impact hebben.
Dat geldt ook voor een woofer rolrand, alhoewel in mindere mate.

Is de AMT open te halen btw? Misschien dat een eigen kamer of andere demping nog wat kan verbeteren.
pappaleo schreef:bij de woofer heb ik nog wat aan de demping te doen (650Hz)

Flamex 25mm dempt als een malle in dat gebied, voor een kleine bassreflex is dat echt mijn favoriete demping.
Mocht Akotherm ontoereikend zijn :sure:
pappaleo schreef:De impedantiemetingen. Die van de tweeter (geel) blijft apart:
inimini043.png

Onverwacht? Is toch normaal voor een AMT? Het is geen dynamische luidspreker (massa-veer systeem) ;).

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 07 okt 2015, 12:01

Chris_T schreef:
pappaleo schreef:Ik vind ze niet erg netjes. Vooral van de tweeter had ik een wat netter uitsterfgedrag verwacht.

Ik heb een vermoeden dat de meting niet ok is, in KuT en HH is er alleen rond 2.5 en 4kHz een klein beetje rommel te zien in de (CSD) waterval meting.
De dippen daarvan komen wel goed overeen.
Erg? In mijn ogen niet.
Alleen de 2e orde vervorming neemt rond die gebieden toe, maar niets om druk over te maken.
Met een steil filter blijft ook weinig van de rommel over.

Kijk maar naar de Kormoran uit KuT 02/2015.
Daar wordt de AMT9M gecombineerd met een Wavecor WF146, x-over iets boven 3kHz.

Zoals Wouter heeft gepost maakt het ook ontzettend veel uit of een tweeter flush in de baffle zit of niet.
Een klein opstaand randje van 1mm kan al behoorlijk impact hebben.
Dat geldt ook voor een woofer rolrand, alhoewel in mindere mate.

Is de AMT open te halen btw? Misschien dat een eigen kamer of andere demping nog wat kan verbeteren.

Nee, ik geloof niet dat die non-destructief is open te maken.

Overigens ken ik de gevolgen van het niet flush monteren van woofer en tweeter. De reden dat ik ze nog niet verzonken had was omdat de keuze voor tweetie nog niet definitief was. Ik wilde eerst wat metingen doen (met de bekende beperkingen) om te zien of ik ermee verder ga. Daarna wilde ik pas een extra laag op de baffle lijmen en vervolgens uitfrezen. DAt die AMT8 mini het niet ging worden had ik al min of meer ingecalculeerd.

Ik wilde gewoon even de meetresultaten posten. Ik ben in de tussentijd met wat andere dingen beziggeweest en moet nog een bestelling doen voor ontbrekende onderdelen. Nadat er gefilterd is zal ik opnieuw meten en zorgen dat er geen opstaande renden meer zijn. Dan kijken we wel weer verder.

Chris_T schreef:
pappaleo schreef:bij de woofer heb ik nog wat aan de demping te doen (650Hz)

Flamex 25mm dempt als een malle in dat gebied, voor een kleine bassreflex is dat echt mijn favoriete demping.
Mocht Akotherm ontoereikend zijn :sure:

Mijn akotherm is op :(
Waar heb jij die flamex vandaan? Ook Akoestiekwinkel?

Chris_T schreef:
pappaleo schreef:De impedantiemetingen. Die van de tweeter (geel) blijft apart:
Afbeelding

Onverwacht? Is toch normaal voor een AMT? Het is geen dynamische luidspreker (massa-veer systeem) ;).

Nee, niet onverwacht. Ik had het al eerder gezien. Maar het blijft een leuk gezicht, zo'n gespannen snaar. :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 07 okt 2015, 12:22

Dat Audiopur spul wordt door Strassacker bij verschillende afhaalchinesen ingekocht.

Een tijdje terug heb ik deze voor Dan eens nagemeten:

http://www.lautsprechershop.de/pdf/audiopur/audiopur_mag20m_datenblatt.pdf

sambal2.PNG

Mijn meting:

sambal.png

Heb het idee dat er enorme productiespreidingen zijn. Ik zou voor de zekerheid beide tweets eens meten.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 07 okt 2015, 13:03

Heb je dat ook met een condensator van 68 uF gedaan?
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 07 okt 2015, 13:06

hannesie schreef:Heb je dat ook met een condensator van 68 uF gedaan?

Nee, met een lowpass in de DLCP op 100Hz. Wat vooral opvalt is dat de beloofde laagextensie niet aanwezig is. In het zelfde bafltje loopt de originele BG Neo8s veel verder door.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 07 okt 2015, 13:34

ds23man schreef:

Nee, met een lowpass in de DLCP op 100Hz. Wat vooral opvalt is dat de beloofde laagextensie niet aanwezig is. In het zelfde bafltje loopt de originele BG Neo8s veel verder door.

Welke microfoonafstand heb je aangehouden?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 07 okt 2015, 13:40

pappaleo schreef:Nee, ik geloof niet dat die non-destructief is open te maken.

Overigens ken ik de gevolgen van het niet flush monteren van woofer en tweeter. De reden dat ik ze nog niet verzonken had was omdat de keuze voor tweetie nog niet definitief was. Ik wilde eerst wat metingen doen (met de bekende beperkingen) om te zien of ik ermee verder ga. Daarna wilde ik pas een extra laag op de baffle lijmen en vervolgens uitfrezen. DAt die AMT8 mini het niet ging worden had ik al min of meer ingecalculeerd.

Ik wilde gewoon even de meetresultaten posten. Ik ben in de tussentijd met wat andere dingen beziggeweest en moet nog een bestelling doen voor ontbrekende onderdelen. Nadat er gefilterd is zal ik opnieuw meten en zorgen dat er geen opstaande renden meer zijn. Dan kijken we wel weer verder.

Ah jammer, het zou leuk zijn geweest als daar nog wat DIY ruimte in zat.
Verder goed om te weten dat je het weet :lol:
Uit twijfel had ik het toch maar gepost.

pappaleo schreef:Mijn akotherm is op :(
Waar heb jij die flamex vandaan? Ook Akoestiekwinkel?

Ja (eigenlijk is dat Merford).

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 07 okt 2015, 13:45

ds23man schreef:

Heeft de MAG20M niet een eigen behuizing nodig?

Verder onderstreept dit maar eens het belang om de meetsituatie bij de metingen te melden (ik bedoel met name Lautsprechershop).
Je kan zo blijven gissen tot je een ons weegt.

Edit:
Een meetresultaat van een mede diy-er gevonden: http://www.diy-hifi-forum.eu/forum/showthread.php?t=8210.
Dat komt aardig overeen met de 'datasheet', ondanks de reflecties die daarin zitten.

Los daarvan ben ik er wel mee eens dat de consistentie van budget drivers, a.k.a chinese meuk, vaak te wensen over laat.
Maar daartussen zitten ook uitzonderingen.
Wat ik van de metingen her en der zie is dat prima bij de AMT9.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 07 okt 2015, 16:55

Heb de Mag20m gemeten in hetzelfde bafltje wat ik heb gebruikt voor het BWDOB projectje. Meetafstand 30 cm geloof ik.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2015, 22:50

Inmiddels heb ik filter gebouwd volgens dit schema:
inimini049.png

Dat is het nog niet helemaal, het laag blijft achter, te weinig BSC. De niet aangesloten zuigkringen waren theoretisch en bedoeld om de FR van de tweeter strak te trekken. Zolang de units niet flush gemonteerd zitten kan ik nog niet zoveel zeggen over de impact van die onregelmatigheden.

Ik wilde gewoon die AMT even horen. Het geluid is zeer gedetailleerd. Een uitstervende crash ride klinkt echt als metaal. Ze steken mijn Dynaudio D260E naar de kroon, als ze zelfs al niet beter zijn. Dat wordt dus een blijvertje in dit ontwerpje.

Het rendement is veel hoger dan dat van de Tangband. Ik moet met de Tangband al rendement verlagende maatregelen nemen in verband met de BSC, dus de AMT moet nog verder gecorrigeerd worden. Misschien dat ik nog één filterwijziging doorvoer voordat ik ze weer uit elkaar haal om de baffle te voltooien en af te werken. Daarna moet ik opnieuw gaan simuleren met nieuwe metingen.
Het is hier gewoon niet zo eenvoudig om even een snaarstrakke frequentie karakteristiek uit de simulator te goochelen als met het Dayton tweetertje. Dus moet het filter veel meer proefondervindelijk worden samengesteld.

Ik wijzig straks het filter als volgt:
inimini050.png

Dat geeft on-axis de volgende simulatie (de stippellijn is met het huidige filter):
inimini051.png

Voor de volledigheid ook nog even het effect van dit filter met de metingen die onder een hoek van 15° gedaan zijn:
inimini052.png

Let wel, dit is geen simulatie onder een hoek van 15°, maar exports van metingen die onder een hoek van 15° gedaan zijn en zijn geïmporteerd in boxsim en behandeld als ware het on-axis metingen. De karakteristiek van met name de tweeter is dan behoorlijk anders, hetgeen een aanwijzing is voor het feit dat diffractie hier een rol speelt. De bult bij 15k bijvoorbeeld is dan compleet verdwenen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 14 okt 2015, 9:46

Ik heb het filter gemodificeerd volgens het gewijzigde schema. Ik heb er nog geen metingen op los kunnen laten, maar heb er wel even naar geluisterd. Die paar dB die het middengebied omlaag gaat is precies genoeg voor de BSC. Het laag klinkt nu in verhouding. Het hoog had ik ook wat gereduceerd omdat dat wel in verhouding leek met het middengebied, maar nu klinkt het geheel wat te donker. Ik heb na een paar nummers de 12Ω weerstand er weer uitgesloopt en er 10Ω in teruggezet.

Nu is de klankbalans goed. Het is toch wel een delicaat spelletje: Iets meer laag door een verbeterde BSC heeft ook een kleine aanpassing in het hoog nodig om in balans te blijven klinken. Het klinkt nu in ieder geval erg lekker. Ik ben gisteren weer tot na tweeën blijven luisteren en heb de ene na de andere CD uit de kast getrokken. Meestal een teken dat het wel goed zit. Ik zit deze post nu alleen zo in te kloppen:
Koffie.jpg

Het tweetertje is toch echt wel een leuk dingetje. Het hoog is echt heel mooi en doortekend.
Ik ben nu benieuwd naar de meetresultaten; tenzij ik er weer een vrije dag tegenaan gooi wordt dat helaas zondag pas.
Dan moet ik ook even gaan spelen met de proefstukjes flamex die ik van Wouter heb gehad.

Vanavond zal ik eens berekenen voor welke prijs dit filter in elkaar gezet kan worden. Het lukt wel binnen het wedstrijdbudget. Alleen een leuk MKP'tje van 6μ8 in de signaal weg van de tweeter, bipol's voor de zuigkringen kosten maar een paar cent. Daar hoeven nou niet meteen Mundorf MCap supreme in. trouwens, dan zou ik mijn basreflexafstemming weer moeten herzien. :mrgreen:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 14 okt 2015, 13:04

Ben benieuwd! Dit gaat wel goed komen zo te horen/zien :).

Heb je het kastje nu vol gestopt met demping? De impedantiemeting laat namelijk aardig wat verliezen zien.
Uit ervaring weet ik dat Flamex ook een aanzienlijke vergroting van het effectieve volume geeft, maar met minimale verliezen bij de afstemming.
Volledig bedekken met 25mm geeft naar schatting zo'n 15% extra.
Als het laag nu 'afgestemd' is, zul je daarmee weer aan de gang moeten gaan of het filter aanpassen ben ik bang 8-[.

Ik las trouwens nog ergens dat het hoog van deze budget AMT veel weg heeft van een magnetostaat of een van de beste bandjes tweeters.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 14 okt 2015, 13:13

Waar zie jij die verliezen? Ik heb nog maar één keer een impedantiemeting gemaakt.
Die onderste twee grafieken zijn Boxsim simulaties en geen metingen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 14 okt 2015, 14:01

Is voor de simulatie dan niet de gemeten impedantie als bron gebruikt?
Het verlies zie ik aan de 'buik' bij de afstemming, die flink hoger ligt t.o.v. 300Hz.
Met vrijwel geen verliezen zit dat op een lijn.

Of simuleert Boxim de kast-/poortverliezen :think:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 14 okt 2015, 14:56

Impedantie rond 300Hz en hoger wordt omlaaggetrokken door het bafflestep-RCL-kringtje (18uF + 2,7mH).
Ik denk dat dat je op het verkeerde been zet, Chris_T. Van veel verlies is vlgs mij geen sprake, behalve dan IN de poort.
En dat verlies is misschien zelfs best prettig om te hebben met zo'n klein drivertje.

Ik gok erop dat het deel onder ~300Hz inderdaad simulatie is, en niet op basis van meting. Bovenin deze pagina staat een meting.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 14 okt 2015, 15:06

Hoi Marco,

Ik zit momenteel niet thuis, dus heb niet de beschikking over boxsim.
Daarin kan ik heel eenvoudig laten zien hoe de geimporteerde impedantiekarakteristiek er uit ziet door de filtercomponenten weg te laten.

Ik weet zeker dat het het filter is; inderdaad de bafflestep correctie.
Dit is de meting:
Afbeelding

In de meting is de impedantie op de afstemfrequentie (53Hz) 9Ω. In de simulatie met filter ligt de impedantie op ongeveer 10Ω. Bij 300Hz is de impedantie door de zuigkring een eind naar beneden getrokken en ligt iets boven de 4Ω terwijl die in de meting daar ook nog op 7Ω ligt.

In de MIMO van matjans, waar dit model op gebaseerd is, zit een soortgelijke constructie en vertoont de impedantiekarakteristiek hetzelfde verloop.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 14 okt 2015, 20:26

Oeps :oops: :oops:

Er zit toch nog een onverwacht gedrag in Boxsim. Ondanks dat de optie 5. (measurement took place in box which is simulated) kloppen de geïmporteerde waarden niet exact met de gemeten waarden. Het was voor mij altijd "het lijkt er heel erg op".
Nu blijkt dat dat komt dat boxsim er van uitgaat dat er demping in de box zit en verwerkt het effect daarvan al op je geïmporteerde grafiek:
inimini058.png

De schuifjes staan default in het midden (loosely filled) en vervormen dus je geïmporteerde frequentiekarakteristiek. Als de schuifjes geheel in de bovenste stand staan is de grafiek exact gelijk aan de gemeten grafiek. Door de vraag van Chris ben ik daar achter gekomen. Ik wilde het effect van de diverse delen van het filter laten zien.

Bij deze dan alsnog, maar wel zonder beïnvloeding door gesimuleerde demping.
inimini053.png

inimini054.png

inimini055.png

inimini056.png

inimini057.png

Dit was de simulatie met beïnvloeding door demping:
Afbeelding

Ik kan me voorstellen dat Chris dacht dat ik de kast vol met demping had gestopt. De verschillen in het gebied dat er toe doet voor het filter zijn de verschillen gelukkig niet schokkend.
Ik ga alle simulaties nog maar eens nakijken. Zo leer je nog eens wat :sure:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 14 okt 2015, 20:51

Toch denk ik dat ook nu nog steeds alles onder 300Hz, pure simulatie is, niet gebaseerd op welke meting dan ook. Why ?
- Laagste impedantiepiek gemeten=22ohm, maar in boxsim=37 ohm. (=De reden dat ik verlies IN de poort noemde)
- Er zit een overduidelijke 'stitch' rond 300Hz in bijna alle sims.

Belangrijk hier ? Neuh, daaronder heb je toch geen betrouwbare akoestische info...en dit filter doet daar elektrisch gezien ook niet bijster veel.

Edit. ik type sneller dan ik denk. Herinner me nu dat boxsim dat idd doet. Maar, enkel als je je woefje in boxsim in een 'eigen behuizing' plaatst, pakt hij je volledige meting. Dan bedoel ik zo'n huisje wat sommige middentoners aangebouwd hebben. Een bloempot if you like :lol: .
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 14 okt 2015, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 14 okt 2015, 20:53

Ik heb idee dat je daar een vorm van gating ziet. Dan krijg je een slappe staart in het laag.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”