[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

[Vintage project #2] Isobarix

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 1:12

Vintage.

Ik denk hierbij niet direct aan Philips, en dat terwijl mijn eerste zelfbouw luidspreker in 1974 Philips units had. Ik denk eerder aan KEF.

Toen REMO nog de enige zelfbouw luidsprekerzaak in Nederland was, in Rotterdam Crooswijk nog, bood hij diverse kitjes met KEF luidsprekers aan.
Ik heb ooit nog de originele Rogers Monitor gebouwd, met KEF B139, B110, T27 en Coles 4001G.

Afbeelding

Die B139 sp1044 heeft diverse transmissielijnen van binnen gezien. Naast de Rogers Monitor was er de complexe State-of-the-Art transmissielijn van Paul Atkinson en ook nog Bailey's 'non-resonant' transmissielijn.
Vintage_010.jpg

Volgens mij deden die ontwerpers maar wat. Simulaties werden in die tijd nog niet gemaakt. Omdat we dat nu wel kunnen dacht ik een lekker megalomane gestrekte transmissielijn te maken met een B139. Misschien wel met twee om een Pied Piper achtige constructie te maken. De goedkeuring voor een 2 meter hoge kast is door vrouwlief afgegeven want die doet niet aan WAF. :yeah: :yeah:
Vintage_011.jpg

Nou, dat simuleren viel tegen. Zo'n B139 heeft ruimte nodig anders wordt er geen laag geproduceerd, aldus AJhorn. [-( Als we de lijn verlengen tot 3 meter, dan begint het er op te lijken. Maar dat past niet in mijn kamer en ook niet in de auto, dus dan moeten we gaan vouwen. Het uiteinde van de lijn moet ongeveer gelijk zijn aan Sd (354cm2) en met twee stuks wordt dat al zo'n 700cm2. Als je de lijn een beetje taps laat toelopen (de 700cm2 is dan het smalle eind), dan krijg je een inhoud van om en nabij de 500 liter. :shock: :shock:
Toch maar niet, ik kom dan in de knoop met mijn eigen Acceptance Factor. :rofl: :rofl:

Wat dan? Op de gok een kast bouwen, zoals Rogers, Atkinson en Bailey vroeger deden en dan een beetje klooien met demping en hopen dat het wat wordt?
Ik heb hier 4 van die dingen liggen en wil er toch wat mee gaan doen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vintage_008.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Re: [Vintage project #2] Anonymix

Berichtdoor Chris_T » di 29 mar 2016, 1:54

Nice, een speaker voor mannen! Ik ga deze keer lekker achterover zitten en meekijken :beer:.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 29 mar 2016, 3:50

Ik moest eigenlijk gelijk aan deze speaker denken toen ik de units zag.
Nog steeds een van de betere speakers die ik heb beluisterd.
http://www.hifiengine.com/manual_library/tdl-electronics/reference-standard.shtml
Moet met de KEF units toch wel te bouwen zijn.

pappaleo

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 10:12

Kappa7 schreef:Ik moest eigenlijk gelijk aan deze speaker denken toen ik de units zag.
Nog steeds een van de betere speakers die ik heb beluisterd.
http://www.hifiengine.com/manual_library/tdl-electronics/reference-standard.shtml
Moet met de KEF units toch wel te bouwen zijn.

Ha, vet ! :rofl: :rofl:
tdl_reference_standard.jpg

Ik herinner me deze wel, maar heb hem nooit gehoord.

Wel een paar IMF's (in een slaapkamertje van 2m50 bij 4m). :shock: :shock: :shock:
Klonk logischerwijs van geen kanten dus. Heel veel laag en het leek ook niets te maken te hebben met de muziek die weergegeven werd.

Maar van deze passen er ook geen 2 in de auto vrees ik. :roll:
Ik heb dus plannen in een andere richting, maar die ben ik nog aan het uitwerken. Als ik de definitieve naam in de titel had gezet, dan geef ik al teveel prijs, vandaar Anonymix. Kan ik de plannen nog wijzigen als het niks wordt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mar 2016, 11:17

Toch maar een aanhangertje? :lol:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 13:26

Als ik 2 woofers tegenover elkaar plaats, met de magneten naar elkaar toe (bijvoorbeeld in de zijwanden), is er dan nog een minimumruimte die tussen de woofers aangehouden moet worden? Ik veronderstel dat tegen elkaar aan niet verstandig is omdat de magneetvelden elkaar dan beïnvloeden.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 29 mar 2016, 14:32

Ik heb er geen logica in kunnen ontdekken, maar de invloed van de magneten zou wel van belang kunnen zijn?
para.jpg
Hans

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 mar 2016, 14:44

pappaleo schreef:Als ik 2 woofers tegenover elkaar plaats, met de magneten naar elkaar toe (bijvoorbeeld in de zijwanden), is er dan nog een minimumruimte die tussen de woofers aangehouden moet worden? Ik veronderstel dat tegen elkaar aan niet verstandig is omdat de magneetvelden elkaar dan beïnvloeden.

De magneet wordt toch zo gemaakt dat het veld in de luchtspleet bij de spreekspoel geconcentreerd is.Alles vanachter is verlies en zal niet veel zijn.Vermoedelijk is de kans op gerammel tegen elkaar bij resonanties veel groter, schuim ertussen of aan elkaar plakken (als dat blijft houden) misschien.
Je verhaal over een pijp van meer als 3 meter deed me aan vroeger denken.We woonden in een oud huis met op (bijna) elke kamer een voorziening voor een kachel met schoorsteen naar 't dak.Een houten bord met erop een flinke LS uit een sloopradio erop en dat tegen het schoorsteengat.We vonden dat toen geweldig klinken :D
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 15:19

Een pijp van twee meter kan ik nog in twee stukken maken, ongeveer zoals de twee delen van een stofzuigerstang in elkaar steken. De units zitten toch in de onderste 1m20. Een langere pijp past niet onder mijn plafond en valt dus af. Het gestrekte was juist het speciale; gevouwen TL's zijn er al genoeg gefabriekt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 29 mar 2016, 16:46

pappaleo schreef:Als ik 2 woofers tegenover elkaar plaats, met de magneten naar elkaar toe (bijvoorbeeld in de zijwanden), is er dan nog een minimumruimte die tussen de woofers aangehouden moet worden? Ik veronderstel dat tegen elkaar aan niet verstandig is omdat de magneetvelden elkaar dan beïnvloeden.

Het zal van de magneetsterkte en evt. afscherming afhangen.
De Qms en daarmee de Qts stijgen wanneer de magneten dicht bij elkaar komen.
Uit nieuwsgierigheid kon ik het niet laten om het Q&D te testen met een paartje Monacor SPW205/8:
SPW205_magneetinvloed_0-1-2.5-5-7.5-10cm.gif

Vanaf ca. 15cm was nauwelijks meer verschil te meten, ongeveer 2x de afstand dat ze voelbaar van elkaar afstoten.
Ik heb verder geen idee over wat de gevolgen zijn voor de permanent magneten, in zo'n opstelling.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mar 2016, 17:47

Zoiets met vintage drivers?

g1-giya-new.jpg
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 17:52

Wie weet. Dat 'oor' bovenin, is dat een taps toelopende lijn? Zoals bij de B&W Nautilus?

Edit: Ja dus. Wel een beetje lastige behuizing. Dat wordt kleien of papier maché.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 mar 2016, 18:13

Ed Collier (Asterduc) is daar een aantal jaren geleden ook al eens mee bezig geweest. (een Nautilus kloon, dus)
viewtopic.php?t=2432
En : viewtopic.php?f=3&t=6467
Misschien heb je er wat aan.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mar 2016, 18:17

Ben me momenteel druk aan het inlezen in Ed's creatie qua middentonerbehuizing. Heb iets nodig om mijn Ticc drivers in te stoppen.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mar 2016, 18:18

pappaleo schreef:Wie weet. Dat 'oor' bovenin, is dat een taps toelopende lijn? Zoals bij de B&W Nautilus?

Edit: Ja dus. Wel een beetje lastige behuizing. Dat wordt kleien of papier maché.

Dat is de Gya van Vivid audio, het huidige bedrijf van de ontwerper van de Nautilus (Laurence Dickie).
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 18:29

ds23man schreef:
pappaleo schreef:Wie weet. Dat 'oor' bovenin, is dat een taps toelopende lijn? Zoals bij de B&W Nautilus?

Dat is de Gya van Vivid audio, het huidige bedrijf van de ontwerper van de Nautilus (Laurence Dickie).

Ja, dat had ik gelezen. Het principe is mooi, de vorm moet je van houden. Ik vind het in ieder geval niet oerlelijk, maar....
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 29 mar 2016, 18:32

ray5150 schreef:Ed Collier (Asterduc) is daar een aantal jaren geleden ook al eens mee bezig geweest. (een Nautilus kloon, dus)
viewtopic.php?t=2432
En : viewtopic.php?f=3&t=6467
Misschien heb je er wat aan.

.....het is me iets te bewerkelijk. Het moet aan het einde van het jaar klaar zijn en dat haal ik niet. Nog afgezien van allerlei experimenten die je moet doen om dit tot een goed klinkend resultaat te brengen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 mar 2016, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 mar 2016, 13:39

Ik heb even wat simulaties gedaan met de B139 SP1044. Wat doet zo'n ding in een gesloten kast?
WinISD komt met het volgende voorstel:
Vintage_013.png

Een 65 liter kast is toch al een behoorlijke kast (er komt nog een middencompartiment bij) en de simulatie is niet iets om wild-enthousiast van te worden. Er is vast wat meer uit te halen, dus we simuleren een bassreflex. De gele lijn is de basreflex, de vorige simulatie staat er als vergelijk bij:
Vintage_014.png

Kijk, dat willen we hebben. Het -3dB punt onder de 30Hz. Alleen daar hebben we ruimte voor nodig. Maar liefst 120 liter. Met het volume van de poort erbij het dubbele van wat we met een gesloten kast nodig hebben. Kan dat niet kleiner?
Een basreflex met een 65 liter kast is als volgt af te stemmen (hier ook de gele lijn):
Vintage_015.png

Mwah :think:

De Schotse fabrikant Linn heeft deze units eens gebruikt in een kast met de naam Isobaric. Die kast had de naam een behoorlijk basfundament te hebben. Deze optie is aanwezig in WinISD, dus die hebben we ook even geprobeerd:
Vintage_016.png

En hoppa. :yeah: Dat is wat we willen zien.

Het feit dat deze constructie niet algemeen toegepast wordt ligt in het feit dat er een dubbele hoeveelheid drivers nodig is en dat er mogelijk impedantieproblemen kunnen ontstaan. Verder is de kastconstructie natuurlijk een stuk ingewikkelder.
Een andere trade-off is het rendement. Dat wordt een stuk lager; het scheelt 6dB:
Vintage_017.png

Is dit een verstandige oplossing? Ik denk het niet. Daarom ga ik het toch proberen. :mrgreen:
In de komende weken zal ik eerst één testkast in elkaar zetten om er mee te spelen.

De kast wordt bruto groter dan 65 liter. Ik heb sowieso 20 liter nodig voor de tussenruimte tussen de woofers. Om de asymmetrische konusbeweging af te vangen wordt de binnenste woofer andersom gemonteerd. met de magneten naar elkaar toe dus. Dat vermindert de vervorming.

Met een middencompartiment met (hoe kan het ook anders) een KEF B110 er in, wat bracing en het volume van een flinke basreflexpijp kom ik bruto wel aan de 100 liter. Een stevige jongen dus.
Ik denk dat ik nog wel wat beren op de weg tegenkom, maar dat maakt de hobby leuk.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 30 mar 2016, 13:48

een isobarik TL kan ook toch? :bakkie:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 mar 2016, 13:52

Henkjan schreef:een isobarik TL kan ook toch? :bakkie:

Ja.
pappaleo schreef:In de komende weken zal ik eerst één testkast in elkaar zetten om er mee te spelen.

Ik heb dat nog niet kunnen simuleren.
Ik kan ook nog niet beredeneren of dat consequenties heeft voor de lengte of voor de diameter van de lijn.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 30 mar 2016, 14:03

nu zal bij isobarik, zeker bij magneet-magneet opstelling, er een kleine verlaging van de fs optreden (en vergroting van Qt) door de mee bewegende lucht (weegt iets van 1¼ gram per liter) maar veel is t niet. vul maar eens in bij "added mass". zie de meting aan mijn Pentawoofer:
315_meting_box.jpg
. helpt ook weer voor de diepgang. en als je die compound nou eens in 65 liter gesloten stopt?

pappaleo schreef:
Henkjan schreef:een isobarik TL kan ook toch? :bakkie:

Ik kan ook nog niet beredeneren of dat consequenties heeft voor de lengte of voor de diameter van de lijn.
ik wel :mrgreen: lengte ~gelijk, diameter de helft.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 mar 2016, 0:02

dat klopt, zo laat Ajhorn dat tenminste zien. Een TL met 2 drivers ipv 1 driver moet je ook 2x zo groot maken in oppervlakte/doorsnede, anders is je afstemming net zo veranderd als een 2e woofer in een gelijkblijvende BR behuizing stoppen.

Ik heb een subwoofer gemaakt met de woofers met de magneten naar elkaar toe, maar dan in een platte kamer, ze zaten dus naast elkaar. Op die manier nam de compoundkamer weinig ruimte in en het werkte (volgens mij) heel goed. Ik denk dat een lage Q afstemming (gesloten of extended shelf BR) en een constructie met impulsgecompenseerde woofer opstelling de hoogste baskwaliteit uit woofers haalt. Je zou een seriecondensator voor je BR constructie kunnen zetten, zijn alleen wel heel grote waarden. Maar dan kun je wellicht toch de kast relatief klein houden. Bij de compoundopstelling raak je echt dynamiek kwijt, en deze grote constructie zal dan beperkt belastbaar zijn denk ik :hide:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 31 mar 2016, 0:30

Dat laatste snap ik niet. Als ik 1 woofer toepas wordt een kast voorgesteld van 120 liter. De woofer is belastbaar tot 100 Watt.

Als ik de isobarik opstelling gebruik, dan kan de kast half zo groot worden, zeg 60 liter.

De woofers worden dan parallel geschakeld, dus als ik ze belast met 100 Watt, dan verstookt elke unit afzonderlijk 50 Watt.

Omdat de kast kleiner is, zal de konus meer luchtweerstand ondervinden en moeilijker Xdamage bereiken.

Dus die lagere belastbaarheid moet je me even uitleggen; ik zie waarschijnlijk iets essentiëels over het hoofd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 01 apr 2016, 7:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 31 mar 2016, 7:24

Klopt die simulatie wel Leo? Rendement zou 3 db lager moeten zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 31 mar 2016, 7:36

ds23man schreef:Klopt die simulatie wel Leo? Rendement zou 3 db lager moeten zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker

Dat heb ik gezien en dat was mijn redenatie ook. Maar dit is wat WinISD er van bakt. Ik denk dat het te maken heeft dat de simulatie op basis van 1 Watt verstookt vermogen is en dat de SPL daardoor nog eens 3dB lager wordt. Omdat de impedantie bij een parallelschakeling gehalveerd wordt moet er eigenlijk gesimuleerd worden met 2 Watt.

Ik zal daar straks even naar kijken.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”