(vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

(vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Berichtdoor meiborg » za 09 jul 2016, 12:32

Beste mede-bouwers,

Hierbij dan de aftrap van mijn inzending! Zoals ook in het discussie topic staat ben ik van plan te bouwen met mijn National Panasonic / Matsushita breedbanders ondersteund door mijn Goodmans 12" woofers. Initiële idee was om de Goodmans in een lekke kast te stoppen, de breedbander dipool in te zetten. Echter door het recente topic over de Leo vd Klerk luidsprekers kreeg ik een ander idee. Het is ook wel leuk om niet de gebaande paden te betreden maar om omnipool te gaan!

Tevens bied dit mij de kans om een constructie techniek waar ik "in het geheim :-$ " al een tijdje mee bezig ben eens wat groter in te zetten. De behuizing wordt namelijk van tandarts-gips, een gips variant versterkt met enkele toevoegingen wat de hardheid behoorlijk vergroot. Ik heb hier al wat mee geëxperimenteerd voor kleine luidsprekertjes, ik loop namelijk al dik een jaar met het plan om in kleine opgave een product aan te gaan bieden wat WAF combineert met degelijke geluidskwaliteit. WAF zou dan uit de originele vormgeving voort moeten vloeien, gips is hier uitermate geschikt voor!

Echter, voor dit project zijn wel heel andere afmetingen vereist en het wordt dan ook een test/gok of dit wel toepasbaar zal zijn. Ik wil daarom om mijn mal (ik maak de binnenmallen tot nu toe van isolatieschuim, met de verfafbrander smelt ik die later weg met als bijkomend voordeel dat de binnenkant meteen geplastificeerd is) eerst omwikkelen met glasvezelmatten en epoxy. Dan de daadwerkelijke behuizing opbouwen met gips en glasvezelmatten, buitenlaagje glasvezel en epoxy, afwerken denk ik nog over na. Bij mijn kleinere projectjes is een behuizing uit alleen tandarts gips stevig genoeg, dus dit wordt een andere aanpak voor mij.

De vormgeving op zich is ook nog een ding, ik zou de Goodmans graag downfacing monteren, de breedbander omhoog. Voor de breedbander geen punt, voor de Goodmans weet ik niet of dat nadelig is. De conus is wel extreem licht, de rolrand is echter ook extreem flexibel dus al het gewicht hangt aan de spider.

Kortom, nog genoeg werk aan de winkel!

Mvg Reinder

P.S. bij toevoegen plaatjes kreeg ik de melding: 500 Internal Server Error! Even geen plaatjes dus.
Laatst gewijzigd door meiborg op vr 21 okt 2016, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: (vintage projext #4) De omnipool

Berichtdoor Henkjan » ma 01 aug 2016, 16:57

en, al wat verder hiermee?

btw: zie bijlage voor wat gedachten van Dan Wiggins over of downfiring een goed idee is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » vr 30 sep 2016, 23:50

Wanneer komt het duveltje uit het doosje? :foto:

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 06 okt 2016, 16:43

Hee mannen,

Nou er is feitelijk nog niets gebeurd, af en toe wordt er over na gedacht maar dat is het wel zo'n beetje :mrgreen:.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 06 okt 2016, 18:17

Ik hoop niet dat je het gips al aangemaakt had. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » do 06 okt 2016, 21:32

Gips kent hier wel een revival :P

Linkje naar "tandarts"gips? Zoiets?
ik zou eigenlijk eens uit het ziekenhuis een zak mee moeten jatten :mrgreen:

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 21 okt 2016, 14:08

Beste medeforummers,

Vol goede moed heb ik de drivers aangeschaft, leuk plan bedacht (ik wilde graag een omnipool maken toen het topic rond de Leo vd Klerk voor zoveel discussie zorgde). Echter wil het gewoon niet lukken om er de ruimte en tijd voor te maken. Ik schuif de aftrap steeds voor mij uit omdat ik het in de spaarzame momenten die ik heb niet kan opbrengen een enorme teringzooi te maken waarvan ik weet dat, voor ik klaar ben, ik het al weer op moet ruimen. Het is qua constructie te ambitieus voor de constructiemogelijkheden die ik momenteel heb in mijn appartement en ik heb daarom besloten de plannen te wijzigen.

Ik ga voor een simpeler FAST opzet, een twee weg met de Goodmans in lekke kast, de Onkyo's in cardioide / lekke kast (wordt een beetje stoeien om het afstraal gedrag van de conus en whizzer zo mooi mogelijk te laten aansluiten. Dus voorlopig geen gestoei met gips, en overal een makkelijker ontwerp proces want sluit aan bij mijn laatste projecten.

Plan van aanpak:

Units doormeten voor de huidige TS parameters.

Eenvoudige behuizing laten zagen in de stijl van mijn Econowave project echter met de lekke kant aan de achterkant. In de achterwand boor ik volgens mijn eerder gebruikte bevindingen een aantal gaten met totaal oppervlak ongeveer 1/2 sD. Dan de juiste restrictie opzoeken door met houten duvels steeds het lekke oppervlak wat te verkleinen en tussendoor te meten.

Filter ontwerpen gebaseerd op Leonidas zijn XO, gewoon omdat ik er benieuwd naar ben.

Mvg Reinder

P.S.

@ ds23man: :rofl: nee gelukkig niet nee, wel tussendoor in het gips gezeten, telt dat ook?

@ SARK: Hoi Edwin, klopt een dergelijk soort gips maar dan met polymeer toevoeging en hardheidsgraad 4. Het blijft natuurlijk een ietwat kwetsbaar product maar is erg doods en zeer zeker bruikbaar genoeg voor in ieder geval kleinere projectjes. Ik heb een tijd geleden enkele mallen in siliconen gemaakt waarmee ik mijn hoorn reflex monitor ontwerpje met de FRS8 kan maken in een organische vormgeving, soort verfrommeld doosje om te zien. Voor de binnenkant gebruik ik isolatie schuim als mal wat ik naderhand met een klein beetje aceton oplos. Ik wilde met dergelijke luidsprekertjes een webpagina beginnen, staat nog in de ijskast. De mallen worden in de tussentijd gebruikt door een kennis die voor een soort makerbot bedrijfje werkt, ik meen dat ze tot nu toe drie setjes gemaakt hebben, erg grappig.

meiborg

Re: (vintage projext #4) was omnipool, wordt lekke kast FAST

Berichtdoor meiborg » ma 24 okt 2016, 13:34

Even een grove paint schets om mijn laatste idee toe te lichten, work in progress natuurlijk. De Onkyo's zitten in een taps toelopende kast, zijwanden geperforeerd om er een lekke cardioide kast van te maken. Daaronder de Goodmans een kwart slag gedraaid gemonteerd om de baffle wat smaller te kunnen houden. Goodmans toch maar in gesloten kast van 50 liter, cardioide heeft weinig zin en gaat ten koste van de output gezien het overname punt rond de 150hz. Geheel licht achterover hellend en de goodmans zoveel mogelijk richting de baffle om de Onkyo's en Goodmans accoustisch zoveel mogelijk boven elkaar te krijgen.

Mvg Reinder

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 24 okt 2016, 13:38

Leuk. :goedzo:
En je verwacht 8 dagen nodig te hebben ? :mrgreen:

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 24 okt 2016, 15:00

Neuh, maar om het geheel nog de schijn van doordacht mee te geven, 7-8 dagen ja :rofl:.

Mvg Reinder

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 24 okt 2016, 17:49

meiborg schreef:Neuh, maar om het geheel nog de schijn van doordacht mee te geven, 7-8 dagen ja :rofl:.

Mvg Reinder

:rofl: :rofl:

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 28 okt 2016, 15:04

Zojuist de T&S opgemeten van mijn Onkyo / National Panasonic breedbanders, de uitkomsten zijn zacht gezegd bijzonder. Gebruikte apparatuur is mijn Smith and Larson audio woofertester 2, methode voor bepalen vas is added mass methode.

Luidspreker 1:

T&S Onkyo breedbander.jpg

Luidspreker 2:

T&S Onkyo breedbander 2.jpg

Ik had voor mijn breedbanders toch echt een hoger rendement dan 88dB/1w/1m verwacht, met mijn 3 watt buizenbakje speelt hij half open al behoorlijk luid. Ik twijfel dan ook een beetje aan de uitkomsten alhoewel de rest er wel logisch uitziet in mijn ogen. Ook nog nooit problemen gehad met de woofertester 2. Kortom, apart. Duidelijk te zien is dat de twee breedbanders ook wat afwijken van elkaar qua TS, gezien de ouderdom van dit paartje en de Alnico magneten die er om bekend staan wat van hunm magnetisch veld te verliezen over de jaren, niet echt heel verwonderlijk. Ben benieuwd wat de ervaringen met de luidsprekers van de andere deelnemers zijn, zitten daar ook dergelijk verschillen tussen? Ik zal de beide beestjes iig eens flink laten wapperen, liggen al minstens twee jaar stil op de plank wat natuurlijk ook kan schelen.

Mvg Reinder

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 28 okt 2016, 15:42

En hierbij de TS van de Goodmans, beiden woofers praktisch 1 op 1 gelijk, zo kan het dus ook!

Goodmans 12inch TS.jpg

Stap 1 afgerond, nu maar eens even stoeien met de uitkomsten. Een 50 liter gesloten box zoals voorgesteld in het begeleidende papier van Goodmans lijkt een goede keus, -3dB zit op 30hz, -8dB op 22hz ongefilterd. Eindeloos simuleren lijkt mij verder niet erg nuttig met een gesloten kast, denk eraan meteen maar een testkastje te bouwen om eens wat filterpunten te proberen met de Minidsp (onschatbaar waardevol dingetje om de ontwikkeltijd drastisch in te korten).

Mvg Reinder

meiborg

Berichtdoor meiborg » za 29 okt 2016, 18:31

Volgende stap is om voor onderstaande kastje even een zaagplan te maken en daarmee langs mijn favo houthandel te gaan maandag.

schets kast.jpg

(miniscule updates iedere keer maar morgen nog een slaapdienst en dan ma. en di. vrij dus hopelijk kunnen we dan een sprintje trekken).

Mvg Reinder

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 10 nov 2016, 16:05

Sprintje?

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 10 nov 2016, 19:31

Ben er mee bezig, hopelijk nog op tijd

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 nov 2016, 21:45

de finale is verplaatst naar Breda, dus dat zal wel lukken denk ik :mrgreen:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 11 nov 2016, 19:58

Ohhh het ontwerpwedstrijd finalespook komt weer om de hoek :think:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 12 nov 2016, 16:29

Shadow schreef:Ohhh het ontwerpwedstrijd finalespook komt weer om de hoek :think:
tradities moet je in ere houden toch :bakkie:

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 16 nov 2016, 9:27

Gelukkig wel, afgelopen week veel gewerkt maar niet aan de luidsprekers :(.

Mvg Reinder

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 16 nov 2016, 9:33

meiborg schreef:Gelukkig wel, afgelopen week veel gewerkt maar niet aan de luidsprekers :(.

Mvg Reinder

Hoorde ik jou ooit iets zeggen over 7 of 8 dagen ? :-"

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 16 nov 2016, 12:47

Eh nee, dat heb je waarschijnlijk gelezen :mrgreen:. Ik bedoelde natuurlijk 7 dagen waarin ik ook daadwerkelijk aan de luidspreker kan werken ;).

Mvg Reinder

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 16 nov 2016, 15:22

Ah, zuivere speeltijd. Dat kan ik ook. :D

Ik heb vandaag 2 vellen fineer aangebracht. Insmeren met lijm en persen. In totaal 10 minuten. Het tweede vel zit nu in de pers.
Op die manier ben ik nog geen week aan mijn speakers bezig geweest. :D :D

Maarreh...... Die van jou verkeert dus nog in het Bic stadium?

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 16 nov 2016, 15:47

Nou ik heb inmiddels een houtpakket laten zagen, moet nu nog alle hoeken etc zelf zagen. Wil daar een dezer dagen een cirkelzaag voor lenen.

Ook heb ik de andere Onkyo's doorgemeten en een paartje gematcht wat marginaal dichter bij elkaar ligt qua TS.

Nog niet bijster veel verder kortom.

Mvg Reinder

arjank

Berichtdoor arjank » wo 18 jan 2017, 15:48

Geen plaatjes van de drivers? ben benieuwd :D
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”