ECC -83 -Equivalent.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rene Hofsteden

ECC -83 -Equivalent.

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 14:28

Goedendag ,

Kan ik de 6P1 vervangen door de ECC-83 .

Mvg Rene.

Jan Geert

Re: ECC -83 -Equivalent.

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 18:09

Absoluut niet!! de 6P1 is een beam tetrode en een ecc83 is een dubbeltriode.

Het enige dat ze gemeen hebben is de 9-pins aansluiting
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 18:28

Ok, bedankt voor het antwoord ,ik heb al een tijd zitten zoeken en kon niet echt uitsluitsel vinden ,ik zoek een vervanger voor de 6P1 en 6N1.

Heb je daar een idee voor,ik kan wel ,russchische buizen vinden,maar heb liever westerse buizen ,het is erg lastig ,ook al omdat ik beperkte kennis heb !

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 04 feb 2017, 18:46

Misschien verstandig om ook even aan te geven om wat voor schakeling het gaat, eventueel vergezeld van zaken als schema's, foto's en dergelijke...

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 18:50

de 6N1 is een dubbeltriode net als de ecc83, maar de gloeiaansluitingen zitten anders. Daarnaast zijn ze qua electrische karakteristieken ook totaal verschillend.
ECC88 en afgeleide typen (E88CC, E188CC etc.) en 6922 komen in de buurt als wijd verkrijgbare typen. Het hangt een beetje van de schakeling af -en de versie van 6N1 die je hebt- of er een aanpassing nodig is. De pinout is in ieder geval gelijk aan de 6N1.
Waarom heb je liever 'westerse' buizen (wat dat dan ook betekent?). Die 6N1P is een voortreffelijke buis, goed verkrijgbaar, ook bij 'westerse' webwinkels, en relatief goedkoop.

Voor 6P1 weet ik geen vervanger. Ook een kleine zoektocht op Google doet me vermoeden dat daar geen drop-in vervanger voor is. In ieder geval niet de EL84 die je hier en daar als vervanger genoemd ziet!
Als je de schakeling aan kan passen kan alles natuurlijk.

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 19:17

Ik had al het vermoeden,dat ik me iets op de hals zou halen ,ik heb mijn oog laten vallen op een chinese low-budget versterker mede door de mogelijkheden , :blue tooth en van deze serie een tuner/cd.

Het gaat om de volgende versterker : https://www.elektronicatekoop.nl/madiso ... -bluetooth

De russische buizen zitten me niet meteen tegen ,er is veel commentaar op , andere zijn tevreden ,voor de 6p1 heb je de 6p1p.

Ik had gehoopt ze wat makkelijker te vervangen ,van deze versterker zijn ook modificaties, beschikbaar !!!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 04 feb 2017, 19:50

De 6N1P vervanden door een 6N1P , goed en niet duur.Wel even opletten dat het de juiste is, die van Svetlana zijn net een beetje anders.Maakt vaak niks uit maar je weet nooit.
De 6P1P is, voor zover ik weet, alleen door een andere te vervangen met verbouwingswerk.
De volgende zijn er redelijk dicht bij;
Er is de 6CM6 zelfde voet andere aansluitingen,
6V6 met octal voet,
EL90 een miniatuur 7-pin voet.
Anne

Nog even bij elektonikatekoop gekeken.Raar verhaal 2x25W ??? Met stereo is het dan één 6P1 per kant, maar die haalt nog geen 4W.Klinkt maar verdacht.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 20:00

Bedankt Anne, ik ga er over nadenken, ik denk aan de step-up van deze versterker ook met blue tooth, dan ben ik in 1 keer klaar ,met de zelfde kosten !

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 20:08

Al vaak gezien, geinig ding wel. Zou hem graag eens van dichtbij bekijken, want lijkt me 'te goedkoop' voor wat het zou bieden.

Enfin, als er een goede 6N1P (Voshod) in zit, dan is die buis wel het minste van je 'problemen'. Deze buis, en de -EV variant ervan wordt in menig gerespecteerd high-end ontwerp toegepast. Één van mij Aikido voorversterkers is, na luisterproeven, rond deze buis ontworpen.
De 6P1(P) tetrode ken ik niet, ik weet ook niet wat de functie van de buis in deze versterker is. 25watt komt er niet uit, dus hij zit ergens in de voortrap.

Ik begrijp alleen je insteek niet zo goed; Je hebt deze versterker besteld, en bent nu al aan het plannen om er van alles aan te 'modificeren' ? Op grond waarvan? En weet je precies wat je doet?

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 20:12

Ah!buis schreef:
Nog even bij elektonikatekoop gekeken.Raar verhaal 2x25W ??? Met stereo is het dan één 6P1 per kant, maar die haalt nog geen 4W.Klinkt maar verdacht.

'T is een hybride.
Mooi zou zijn een mu-stage met de 6P1 als anodebelasting voor de 6N1P. Maar zo'n fancy voortrap zal er wel niet in zitten. Al weet je maar nooit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 04 feb 2017, 20:23

Dan zal er wel een chip ampje achter hangen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 04 feb 2017, 20:27

Jan Geert schreef:
Ah!buis schreef:

'T is een hybride.
Mooi zou zijn een mu-stage met de 6P1 als anodebelasting voor de 6N1P. Maar zo'n fancy voortrap zal er wel niet in zitten. Al weet je maar nooit.

Er staat wel hybride bij, ik dacht buizen versterker + halfgeleider bluedinges.
Zou dan geen echte buizenversterker zijn :( , IC-versterker met exuusbuis :shock:
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 20:41

Ah!buis schreef:Zou dan geen echte buizenversterker zijn :( , IC-versterker met exuusbuis :shock:
Anne

yep, 3.7 hele kilo's of it :mrgreen:

en een wapper, Ray!

Het zou voor het geld best wel eens een leuk ding kunnen zijn, hoor

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 20:47

Er is een modificatie voor deze versterker als hier beschreven:

Ze verlagen de roosterspanning ,alle elco,s worden vervangen, en de twee op-amps die erin worden ook vervangen,zij geven ruis als er geen input is.

http://projectrepair.blogspot.nl/2013/0 ... -tube.html

Er zijn ook mensen ,die er een toroidel trafo in zetten.

Hier is het resultaat als de versterker is gemodificeert : https://www.youtube.com/watch?v=54eNsvu7-mQ

Er zijn ook verschillende socket converters te vinden voor de beschreven buizen.

Het geheel wordt me te groot ,ik heb nog een project lopen dat al ver gevordert is en eerst wil afmaken.

Bedankt voor het terugkomen op mijn vraag -Mvg Rene.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 04 feb 2017, 21:13

Rene Hofsteden schreef:Er is een modificatie voor deze versterker als hier beschreven:

Ze verlagen de roosterspanning ,alle elco,s worden vervangen, en de twee op-amps die erin worden ook vervangen,zij geven ruis als er geen input is.

Niet de roosterspanning, maar de gloeispanning. Die is kennelijk iets van 2 volt(!) te hoog. 8-[ Dat maak je niet vaak mee.
Van opamps weet ik niet veel af, maar vervormen zoals hij beschrijft doen ze zeker niet indien goed afgeregeld. Wat hier dan niet het geval was, of meer waarschijnlijk was de afregeling verlopen.

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » za 04 feb 2017, 21:31

Jan-Geert

Ik laat het rusten ,wellicht later nog, die fabriek waar de versterker vandaan komt, heeft dit model nog onder 10 andere namen, de buizen van dit type
worden al niet meer gebruikt in hun ontwerp maar maken gebruik van een nieuwer type,in nieuwere modellen!!!

grt Rene

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » di 07 feb 2017, 20:35

Anne , Ray .Jan-Geert-Ah-Buis.

Ik heb de madison-versterker ,besteld en is vandaag bezorgd,was netjes verpakt !!

De stekker in het contact in de cd-speler en de boxen aangesloten,alles even een uur laten branden.

In tegenstelling tot de eerder genoemde versterker waren mijn buizen geen roodgloeiende vuurtorens en schijnt het probleem, met te hoge

roosterspanning ,in mijn model niet te zitten of te zijn opgelost.

Ik heb een video-filmpje van de versterker gemaakt, met twee nummers van Keane ,in het tweede filmpje zit een close up van de versterker.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4k66fG ... e=youtu.be

Het klinkt een beetje blikkerig, door de opname van de van de camera, na een paar cd,s werd het geluid voller ,warmer en harder !!!

Ik heb nog een betere op-amp gevonden ,dan genoemd in de modificatie,nog minder ruis, in de tussen pausen op de cd die eigenlijk alleen te horen

is als het volume een goed eind openstaat bij 25 % volume,vult het de kamer , eigenlijk al genoeg.

Dus er valt nog een stuk winst te halen , op de buizen de op- amp en de elco,s !!!!

Mvg Rene Hofsteden.

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » di 21 mar 2017, 18:21

Jan -Geert ,Ik heb de upgrade set van aliexpress voor deze versterker , erin gezet .
Het zijn een Russische 6N1P en 6P1P, het verschilt een hele boel met de Chinese buizen,vooral in het toonbereik en klank !!!!
De beschreven up-grade in mijn topic, heb ik niet kunnen uitvoeren,er zitten andere onderdelen in ,mijn versterker is eigenlijk al een verbeterde,
versie die de klachten niet heeft , die de beschreven versterker heeft ,er zitten veel betere onderdelen in !!!
Wat ik wel gedaan heb is , dat ik alle connectors heb losgehaald en weer aangesloten,dit scheelde opmerkelijk genoeg in het geluid!!

Mijn vraag is heeft het nog zin om de 6N1P te vervangen door een Voskhod 6N1P-EV.

Mvg Rene.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 21 mar 2017, 21:35

pas op, de 6n1p en 6n1p-ev zijn verschillende buizen, niet zonder meer uitwisselbaar!

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=7555&start=375

Aan de andere kant, ik had het toevallig met iemand over deze versterker afgelopen weekend, een technicus en hij had het ding open gehad. De buis loopt op 24v hoog?? :lol: spanning, dus veel kan er niet mis gaan. Maar hoe de biasing uitpakt met zo'n lage spanning is een wilde gok. Even nameten dus, vooral om zeker te weten dat de kathodespanning niet gevaarlijk dicht bij de 0v komt.

En inderdaad, ook in zijn exemplaar een gloeispanning van ruim 9v. :roll:

Goed te horen dat die sovjet buisjes zo goed bevallen. Ik vind de 6n1p een erg fijn klinkende buis, als je de bias goed krijgt, wat iets lastiger is dan met veel andere dubbeltriodes. Mijn Aikido voor dagelijks gebruik is gebouwd rond een paar -EV typen (6n6p in de WCF), ik moest toch wel even een beetje tunen met kathodeweerstanden voordat ik het helemaal goed had.

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » do 23 mar 2017, 10:34

Hier nog even de upgrade set van Russische Buizen ,daarin word duidelijk wat de n -en en p-en zijn ,overgezet in het Russisch !!!!

https://nl.aliexpress.com/item/2x-6n1n- ... 0.0.ykm8lD

Ik luister veel internet radio- en heb een blue- tooth zendertje op de audio-uitgang gezet van de computer en werkt perfect op,de ingang van de madison,en het klinkt ook nog aardig samen met mijn boxen-op de versterker staan twee boxensets parallel van 8 oom, een set JBl - TLX - 10 , samen met een set Infinety boxen met actieve subwoofer !!!

ik denk dat de Voskhod buizen erin passen , ik weet alleen niet hoe het zit met de geluids- karakterestieken van de van de ene op de andere buis .

Nog bedankt voor het terugkomen !!!!

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » do 23 mar 2017, 13:41

Rene Hofsteden schreef:Hier nog even de upgrade set van Russische Buizen ,daarin word duidelijk wat de n -en en p-en zijn ,overgezet in het Russisch !!!!

https://nl.aliexpress.com/item/2x-6n1n- ... 0.0.ykm8lD

Integendeel, ze maken er een potje van in deze advertentie. Ofwel je doet alles in cyrillisch schrift, waar de p een pi is zoals in het grieks, -en die lijkt een beetje op de -n in ons (romeinse) schrift-, en de n lijkt op onze hoofdletter -H. Of je doet alles in het romeinse schrift.

Dus gewoon 6n1p als je romeins schrijft, of gebruik de 'echte' cyrillische tekens . Hier mixen ze het helemaal op, en hebben de 6n1n buis uitgevonden, naast de meer gemaakte fout van 6h1n (bestaat ook niet, en als je dat doet, gebruik dan de hoofdletter -H, de kleine -h slaat nergens op) en zie ik daar nu ook 6ni? :roll:

In alle gevallen bedoelen ze dezelfde buis. Tenminste, dat hoop ik dan maar... :roll:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 23 mar 2017, 14:34

Hier heb je ze, kun je copy-paste doen ipv. omschrijven :-)

Аа a ... Бб be ... Вв we ... Гг g ... Дд d ... Ее jè ... Ёё jo ... Жж j(z) ... Зз z

Ии ie ... Йй j ... Кк k ... Лл l ... Мм m ... Нн n ... Оо o ... Пп p ... Рр r

Сс s ... Тт t ... Уу oe ... Фф f ... Хх ge ... Цц ts ... Чч tje ... Шш (s) ... Щщ sj

Ъъ - nadruk ... Ыы - uh - Ьь klankloos Ээ - è - Юю - joe - Яя jà

afgeschaft
Іі = и ... Ѳѳ = ф ... Ѣѣ = е ... Ѵѵ = и

in onbruik
Ѕѕ = з ... Ѯѯ = кс ... Ѱѱ = пс ... Ѡѡ = о ... Ѫѫ = у of ю ... Ѧѧ = я ... Ѭѭ = ю ... Ѩѩ = я

Anne

Rene Hofsteden

Berichtdoor Rene Hofsteden » do 23 mar 2017, 15:48

Ja, wat een situatie - deze buizen zijn in de plaats gekomen van de 6n1 en 6p1 chinese buizen,ze werken wel en niet eens slecht- Mmm UFO buizen :lol: :lol: ach , ik ga gewoon eerst plezier beleven aan deze versterker,en als de buizen vervangen moeten worden met de tijd ,zien we wel weer !!!
Ik ben ze ook tegen gekomen op e-bay , bij een tjechise handelaar , voor de vervanger van 6p1 betaal je nog geen 8 euro per paar en wat porto !
ik had gehoopt er met de ev versie van Voskhod , deze http://www.drtube.nl/nl/online-store/vo ... %92/29-396 Er nog wat winst uit te halen , nog bedankt voor het terug komen !

Terug naar “Overige Elektronica”