Woord klok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Woord klok

Berichtdoor Barry2001 » za 14 jan 2017, 16:46

Bedankt Hans!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 jan 2017, 14:13

Livin' in a fast lane, oftewel de klok rond in 19 sec :mrgreen: (Wat niet wegneemt dat dit me moeite/tijd genoeg gekost heeft ..) en de 'K' van 'KWART' er ook nog bij aan mag zie ik nu.

[ Bekijk op youtube ]

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 21 jan 2017, 17:20

Leuk man! :rock:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 21 jan 2017, 20:05

Leuk hè, zo'n knippergedoe :D .Weer wat anders dan vijgen na pasen, lichtjes na kerst :lol:
Behalve de "K" mist er ook nog de vijf- en tien- van -voor en -over :o .
Hoe vaak kun je die dingen van een nieuw programma voorzien tegenwoordig ? Meen dat 't vroeger nogal beperkt was.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 jan 2017, 20:16

Ja klopt, heb ik wel als integer aangemaakt, staan niet in het het weergeef lijstje. Komt goed.
Ik heb een frame gemaakt van het hele display, waar je vervolgens een array van kunt bouwen om deze integers weer te geven. Even voor de woord check deze achter elkaar weergegeven.

De RTC doet het, als ik 'm serieel uitlees ziet dit er zo uit. In principe zou ik nu ook de led's in tijd moeten kunnen aansturen, wordt de volgende stap. Dcf ontvanger is nog niet binnen helaas.

Het aantal keren herschrijven is bij mijn weten geen issue meer.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 jan 2017, 20:41

Heb je nu een fatsoenlijke besteld bij http://www.hkw-shop.de/ ? Kan i.d.d. wel een paar dagen aanlopen bij die lui. Volgende uitdaging: Decoderen van het DCF signaal met robuuste foutdetectie.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 jan 2017, 22:45

HKW ja. Zoals eerder vermeld ben ik met de Conrad ontvanger bezig geweest, maar dat ding is zo doof als wat. Denk ook dat selectiviteit een dingetje is, misschien nog wel belangrijker. Heb met de Conrad ontvanger wel ontvangst gehad, maar een eind bij processor en multiplexende MAX drivers vandaan, hoog in de gordijnrail :mrgreen: en dan ook nog richten. Nee, is onbruikbaar. Ik hoop dat het met de HKW beter gaat, met een betere antenne.

Op zich, we hebben in onze kampeerauto zo'n eenvoudige klokje met weerinfo hangen van Conrad, dit werkt wel. Bit 1 t/m 14 ( https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77 ) is vergeven aan weerinfo. We zijn met dat ding meestal ergens in Europa, dat in zones is verdeeld. Je geeft op waar je zit ("Region", zit een kaartje bij), ding moet syncen, en na een uur oid zie je een eenvoudige weersvoorspelling. Wolkje/zonnetje/temperatuurverwachting, simpel, dat werk.
Het DCF radiosignaal zelf is AM gemoduleerd en detectie vindt plaats op basis van lengte van de pulsen, 100 en 200ms, het is zaak uit de bagger dit
goed te detecteren, en ook het eind/begin vd minuut

Wel geinig, kwam dit tegen, als liveblog: http://www.dcf77logs.de/webconsole.aspx

DCF.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 jan 2017, 23:09

Moet er straks ook nog een zonnige en een bewolkte led bij :lol:
Tis op zich vrij makkelijk, je decodeert alleen wat je nodig hebt. Komt al op zich in BCD binnen. 3x achter elkaar (3min) met 1 min oplopend = foutloos.

Storingsgevoeligheid is i.d.d. vrijwel 100% selectiviteit wat dat bepaalt. Heb hier nog een ontvangertje liggen met 6 echte LC bandfilters met 500Hz bandbreedte en een multiplicatieve detector. Achter de detector nog eens een 64 taps LP FIR met een bandbreedte van 10Hz. Is echt niet van de wijs te brengen. Zelfs vrijwel op de 0 van de ferriet antenne. Maar dat is ook helemaal niet nodig, die HKW ontvangertjes zijn prima voor gewoon een klok.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 jan 2017, 11:08

Kan me voorstellen met een dergelijke ontvanger dat de ontvangst wel constant/goed is. Het zal inderdaad selectiviteit zijn, bv een ingangsversterkertje op de ingang zal niet zoveel doen, ongewenste prut wordt dan ook versterkt.
Nee die weer info doe ik hier niks mee, datum/dag ook niet, alleen tijd. En dan ook alleen nog maar uren / minuten, dus de gewenste info is beperkt.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 22 jan 2017, 11:26

Wel grappig dan die clock, en dan de dcf.
Juist vorige week dan een nieuw buitentemperatuur meter gekocht, oude was kapot gevallen.
En ik kreeg toen het idee om dan maar niet de tijd in te stellen, het was tenslotte ook zo een klok-je.

In de buurt van het raam gezet, en na een minuut of 15/20 maar eens gekeken, en hij bleek het signaal te hebben opgepakt en geeft zelfs de seconden aan.
En dat dat (bij toeval net in de aanbieding bij Lidll) dingetje van € 8,99 dan en de buiten en binnen temperatuur geeft en de exacte tijd voor die prijs. :shock: :shock: :shock:

Maar lang niet zo mooi als dit zal worden. :kwijl:
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 jan 2017, 11:35

Ik denk ook op zich dat als íe een beetje vrij staat een simpele ontvanger voldoet.. dat ding in onze kampeerauto was ook een el cheapo, en als je even geduld hebt met synchroniseren werkt dat prima. Maar leuk ding toch, voor weinig van de Lidl? Kun je daar ook een 'Region' in stellen om aan te geven waar je in Europa bent? Even uit het hoofd, heb het kaartje in de auto liggen, dacht waar jij daar zit in Region 42 valt :D

Probleem hier met de Arduino is de microcontroller, maar denk vooral het multiplexen dat de ontvangst om zeep helpt. Heb deze ontvanger nu in bestelling:

HKW_DCF.jpg

Met deze antenne:

HKW_DCF_ANTENNA.jpg

Zie trouwens dat het een 3V module is, dus niet per ongeluk zoals de rest aan de 5V hangen..

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 22 jan 2017, 11:49

Een beetje reversed engineering zou leuk zijn, maar dat is bij dit spul moeilijker.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jan 2017, 12:50

Dat is de luxe versie. Daar zit al een PIC processortje op voor de complete DCF decodering. Luiwammes, dat is de sport niet hè [-X
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 jan 2017, 13:22

Het is wel goed met je sport :lol: ik heb hier al sport genoeg aan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jan 2017, 13:31

Je hebt ook helemaal geen DCF nodig. Maar als je het toch doet is het om de leut... Nee, daar kom je niet mee weg :bakkie:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 jan 2017, 13:47

Barry2001 schreef:Het is wel goed met je sport :lol: ik heb hier al sport genoeg aan.

Soort uitbesteedsport :o
Als ik 't zo 's op een rijtje zet,
Tekstplaat, FreesKees
Printen, iTead
µP, UNO
Multiplexen, Microchip
DCF, HKW
Lijk een beetje op de sportliefhebber voor z'n TV :lol:
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 22 jan 2017, 13:50

Nog even een wifi module eraan knopen, kun je synchroniseren met een tijdserver als de dcf het niet doet.....
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jan 2017, 13:59

hannesie schreef: Wel grappig dan die clock, en dan de dcf.
Juist vorige week dan een nieuw buitentemperatuur meter gekocht, oude was kapot gevallen.

Nog grappiger: Vorige maand lagen dergelijke wekkers bij de Aldi voor 6.95. Met een ontvangertje voor alle wereldstandaarden. Dus naast DCF ook de Britse, Amerikaanse en Japanse tijdzenders. Zat een klein los ontvanger printje + antenne in wat je zo zou kunnen gebruiken. Moet wel zeggen dat ie het het tegen een betonnen muur met wapening niet wil doen, althans hij wil dan niet met DCF syncen. Bij het raam wel.

B.t.w. die weerinformatie is versleuteld. Dat is een commercieel project. Zou je daarmee wat willen dan moet je daarvoor een licentie aanschaffen.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 jan 2017, 21:00

@Peter: Citroenlimonade weer in de aanbieding daar? Ik bepaal zelf graag wat ik in mijn projecten nodig heb. Als je het niet erg vindt.
@Anne: en dan nog heeft me dit tijd en moeite genoeg gekost :bakkie: en ben ik tevreden met het resultaat so far.
@snoekiepoekie: Wifi is zeker betrouwbaarder, maar moet worden aangemeld en daardoor plaatsafhankelijk. Als dcf werkt (en dan ook nog ingebouwd in een houten plaat tegen de muur) heeft die oplossing de voorkeur.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 jan 2017, 21:11

Barry2001 schreef:@Peter: Citroenlimonade weer in de aanbieding daar? Ik bepaal zelf graag wat ik in mijn projecten nodig heb. Als je het niet erg vindt.

Yup, baas in eigen klok. Zo is het maar net :lol:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 22 jan 2017, 23:32

Barry2001 schreef:@Anne: en dan nog heeft me dit tijd en moeite genoeg gekost :bakkie: en ben ik tevreden met het resultaat so far.
't Was ook maar om te lachen dat lijstje :sure:
Kan ook met wat er allemaal wel zelf is gedaan :rock:
Alles (bijna) door de µC laten doen kan wel, maar dan wordt het wel heel langdurig puzzelen :(
Dat is weer een heel andere vorm van vrijetijd besteding :D
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 apr 2017, 15:26

Hoe is het hier, erg druk met werk geweest en daardoor niet altijd tijd/zin om hiermee verder te gaan, maar nu dan toch een werkend exemplaar.

Eerst de DCF ontvanger eraan gehangen en geimplementeerd in de code. Het blijft huilen met de pet op, zodra íe in de buurt van de klok komt helpt de Led multiplexer en vast ook wel de Atmel processor de ontvangst om zeep. Alternatief is een los kastje dat een eindje bij de klok vandaan staat, maar ik wil perse 1 unit zonder losse fratsen eraan. Las ergens dat de afwijking van de DS3231 RTC 2ppm kan zijn. WC zou dit iets meer dan 10 sec p/maand zijn, en iedere 6 maand moet de klok toch worden versteld ivm zomer / wintertijd, op een klok met een resolutie van 5 minuten. Het zij zo :relax:

Heb een soort 'development kit' gemaakt, deze staat nu al een paar weken aan, code lijkt goed zo. Ik laat deze intact zoals íe is, voor als ik nog eens wat wil testen, soort van 'perpetual calendar' inbouwen oid :mrgreen: Heb nog printen en led's liggen, en ga hiermee een nieuw setje opbouwen voor de uiteindelijke versie.

WK 010.jpg

WK 011.jpg

Ik ga nu eerst een printje tekenen waar de processor en RTC op zit, schakelaars om de tijd in te kunnen stellen, en UART interface om te kunnen programmeren. Programmer / debugger gekocht:

WK 012.jpg

Wat daarna te doen staat is het mechanisch werk, behuizing maken. Om de (verzonken) gaten recht in de plaat te boren heb ik een boorstandaard aangeschaft, aangezien de plaat niet onder de kolomboormachine past.

Boorstandaard.jpg

Nog wat te doen dus, wordt vervolgd!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 apr 2017, 17:38

Barry2001 schreef:Eerst de DCF ontvanger eraan gehangen en geimplementeerd in de code. Het blijft huilen met de pet op, zodra íe in de buurt van de klok komt helpt de Led multiplexer en vast ook wel de Atmel processor de ontvangst om zeep. Alternatief is een los kastje dat een eindje bij de klok vandaan staat, maar ik wil perse 1 unit zonder losse fratsen eraan. Las ergens dat de afwijking van de DS3231 RTC 2ppm kan zijn. WC zou dit iets meer dan 10 sec p/maand zijn, en iedere 6 maand moet de klok toch worden versteld ivm zomer / wintertijd, op een klok met een resolutie van 5 minuten. Het zij zo :relax:

Ja dat was te verwachten. Lol van DCF is ook juist dat omschakelen van zomer- naar wintertijd en vv automagisch gaat (die info komt mee met het DCF signaal). Crux is dus om tijdens het syncen de ledjes niet te multiplexen en uit te laten. De meeste DCF klokken lezen niet continue het DCF signaal, maar 1x per dag (eigenlijk nacht) of 1x per week.Vooral die op batterij om de batterij te sparen, de DCF ontvangertjes lusten stroom). Mijn ervaring met een Atmelmega is dat die geen storingsroet in het eten gooit.

B.t.w. welke programmer/debugger is dat? Niet eerder gezien. Meer dan een ISP heb ik nog niet nodig gehad.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 apr 2017, 20:39

mijn DCF wekker doet alleen zo tegen 2 uur 's nachts syncen.
maar als het alleen de LEDs zijn, dan kan je t toch wel zo programmeren dat de klok ff uitgaat, dan de DCF sync, en dan weer aan?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 apr 2017, 20:44

Dat syncen duurt wel een minuut of 3 - 4. Maar dat kan prima 's-nachts i.d.d.
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”