Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Berichtdoor Henkjan » wo 29 okt 2014, 23:19

if it is worth doing, it is worth overdoing
:rock:

AatV

Berichtdoor AatV » wo 29 okt 2014, 23:22

Ik mis nog een Aan/Uit schakelaar?

groet,
Aat
“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.” - Christopher Hitchens

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 29 okt 2014, 23:25

Beroepsdeformatie :-)

Komt goed, gekker dan met een display wordt het (voorlopig) niet...

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 30 okt 2014, 7:46

Heb de manual van dat display er ff bij gezet, simpel in te stellen apparaatje, nu eens achter de juiste CT aan :o

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 30 okt 2014, 19:26

Zo vandaag een vreemd plat pakje binnen gekregen, daar zat, uiterst netjes verpakt, een behuizing in delen in!
Veel slimmer als opgebouwd verzenden, plus er zat een partij schroeven bij, daar kan ik er nog 3 mee bouwen... :rock:

behuizing 2.JPG

Zo es ff de schroevendraaierset erbij pakken;

behuizing 3.JPG

FF een close-up;

behuizing 4.JPG

Dan ga je voor 43 euri niet meer zelf sukkelen...
(en ja de voetjes worden nog veranderd zodat ze niet meer uitsteken aan de zijkant)

Zit nog over de aan/uit knop te denken Aat, veel meer dan de werkstroom van de beveiligingen ga ik er niet mee schakelen, dus een mooie latching pushbutton oid zal het worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AatV

Berichtdoor AatV » do 30 okt 2014, 20:27

Ziet er goed uit! (en IKEA is dus niet de enige die een flatpack gebruikt.)

groet,
Aat
“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.” - Christopher Hitchens

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 30 okt 2014, 22:48

Vanavond bij Conrad nog wat spullen besteld;

drukknop.jpg

Drukknop rood verlicht

stroomtrafo.jpg

Stroomtrafo 50:5A met een opgenomen vermogen van 1.25va.

Nu eens bedenken of ik de panelen zelf aan ga boren of FreesKees' hulp in roep...

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 30 okt 2014, 23:15

Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.
Robert Jan

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 30 okt 2014, 23:23

rjmulder schreef:Is inderdaad een mooi kastje, alleen zo jammer dat er een gat achterin zit.

Daarom krijg je netjes een IEC connector meegeleverd die daar precies in past... :yeah:
In mijn geval mocht ie er nog 2 van die gaten bij meppen maar dat regel ik zelf wel 8)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 31 okt 2014, 8:26

OK maar een powercon gaat niet en een losse achterplaat bestellen zonder gat dan wordt het ook niet goedkoper van.
Robert Jan

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 okt 2014, 8:35

Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 31 okt 2014, 9:02

Shadow schreef:Da's leuk zo'n powercon, maar wat is er mis met een IEC connector? Zijn er in 10 en 16A uitvoering en lekker goedkoop. Powercon is wat meer fancy en vergrendeld natuurlijk ook, maar voor thuisgebruik lijkt IEC me voldoende.

Nu is voldoende ineens goed genoeg? :mrgreen: Powercon connectors zijn makkelijker en beter aan te sluiten, en er past een dikkere kabel in (afscherming). Als je afgeschermde kabels gebruikt dan is het stukje zonder afscherming ook minder dan bij IEC. Ik gebruik als netkabel Belden 19364
belden-19364-shielded-mains-cable.jpg

Mooie soepele kabel.
De prijs van de Powercon valt trouwens erg mee: http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=powercon+true&bn=&gk= en je kunt de kabels nog doorlussen ook.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 31 okt 2014, 9:06

afgezien van de kleur zie ik geen reden om geen powercon te gebruiken, veel fijner dan IEC, vergrendelt netjes

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 okt 2014, 9:16

Goed punt, maar t zit er nu eenmaal in en ik zal voor de uitvoer powercon overwegen.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 31 okt 2014, 10:21

Gerrit schreef:Nu is voldoende ineens goed genoeg? :mrgreen:

Ja ik snap het ook niet :mrgreen: bouwt die een filter,beveiliging en dan geen mooie veel degelijke PowerCon erin :lol:

Op de voeding van mijn Rpi zit zelfs een PowerCon :oops:
Robert Jan

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 okt 2014, 10:29

Ok ok zal es powercon true bestellen bij bax...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 okt 2014, 12:57

Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een direkte voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 okt 2014, 13:09

Die Dehn kan binnen 100ns reageren en 25kA scheiden. (Net zo veel als een industriële automaat)
Correctie 6kA :hide:
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 31 okt 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 okt 2014, 17:32

Ik heb een van ABB/Haf in mijn groepenkast zitten, tot nu toe nog niet nodig gehad. :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 okt 2014, 17:48

Om de zaak even in perspectief te plaatsen.

Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.

Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 okt 2014, 20:44

Barry2001 schreef:Hoe goed is zo'n bliksembeveiliging eigenlijk? Een directe voltreffer op je net, kan hij je apparatuur daartegen beschermen? Bij ons aan het eind vd straat heb ik eens de gevolgen van een inslag gezien, indrukwekkend .. ben je niet blij mee als je dat overkomt.
Verder, mooi project!

Die gevolgen waren zo groot omdat er een voldoende laagohmige verbinding met de aarde was waardoor er een grote stroom kon gaan lopen, als er nu een inslag is en een grote dc stroom wil gaan lopen, dan klapt de Dehn module eruit, is de inslag via aarde weg te leiden, dan doet ie dat.

ds23man schreef:Om de zaak even in perspectief te plaatsen.

Beveiliging voor blikseminslag behelst een pakket aan doordachte maatregelen. Een Dehn module in een kastje plaatsen geeft alleen schijnveiligheid. Dit soort modules horen in schakelkasten met correct en deugelijk vast aardingsnetwerk.

Het begint zo wie zo al bij bliksemafleiders op een pand, daarna pas overspanningsbeveiligingen.

Ho FF Gerhard (zo heet je toch?) ik ga niet mijn hele huis tegen bliksem proberen te beschermen, ik doe slechts een poging mijn geliefde audio spulletjes, waar hopelijk straks ook zelfbouw tussen zit, te beschermen.

Jij rept over schijnveiligheid, maar dit is een systeem wat gewoon werkt, de voeding van de audio kent geen andere overgang dan in het stopcontact, de aarding wordt hier thuis binnenkort gemeten, in geval van een inslag in de huisinstallatie klapt deze module binnen 100ns een stroom van max 6kA af, mocht die er dan al lopen. (ik zei eerder 25kA, maar dat was fout) Spanningsniveau van minimum 6kV resistent, lijkt me voldoende. Zo'n Belkin blok als ik nu heb claimt 75kA te kunnen afleiden, maar ruim daarvoor is je netsnoer al in rook opgegaan hoor. De Dehn is trouwens na 1 keer beschermen stuk en moet je de beschermingsmodule uit de houder halen en vernieuwen.

Een aardingsnet en bliksemafleiding op je gebouw is om een kooi van Faraday te bouwen waarin je installatie volledig beschermd is tegen inslagen, deze systemen beheer ik op mijn werk ook en dat alles wordt 2-jaarlijks gecontroleerd door de firma van der Heijden, hoe lang geleden is de aarding bij jou thuis gecontroleerd? Met al dat gerommel in de bodem is het misschien geen gek idee om dat eens te doen?

Het Omron relais kijkt alleen naar het voltage; te hoog>uit & te laag>uit. De Dehn zorgt voor de blikseminslagbeveiliging en de Schaffner 2010B serie is er 1 van het 'medische' type, d.w.z. geen HF rommel op je aarde wat de geaarde wel doen. Hebben we nog de staafzekeringen voor de overbelastingsbeveiliging en de relais om de hoofdstroom te schakelen, plus het display voor de leut :yeah:

953205.pdf

Filmpje;

[ Bekijk op youtube ]

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 nov 2014, 8:55

Onze boerderij is voorzien van een uitgebreide afleiderinstallatie en de aardelectroden ( 15 stuks) worden elke 5 jaar op kosten van de verzekering nagemeten. Zo'n Dehn dingetje is leuk om bescherming te bieden tegen indirecte inslag ( bijv als de bliksem verderop in de straat inslaat) maar dan alleen als de complete huisinstallatie op de juiste manier beveiligd is:

http://www.totalebliksembeveiliging.nl/Interne_Bliksembeveiliging/index.php

Zonder bliksemafleiders is een interne beveiliging bij een directe inslag nergens meer.

Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 nov 2014, 9:21

ds23man schreef:
Overigens vertrouw jij er op dat de aarding via een kabel naar jouw kastje betrouwbaar genoeg is om de Dehn module goed te laten werken.

jup, die meet ik zelf na, evenals de aardpen :goedzo:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 nov 2014, 9:35

Dat jij het zelf zo wil uitvoeren, moet je zelf weten. Maar het is niet de correcte methode en de kans bestaat dat andere mensen op dit forum gaan denken dat dit afdoende is. En dat is het niet....

Op deze site staat veel informatie:

http://www.schaapbliksem.nl/risico_index.htm
Fusion Filterdesign

BertDB

Berichtdoor BertDB » za 01 nov 2014, 11:49

hé, iemand bouwt mijn idee na :P

Fijn om te lezen!
Overigens, dat van die automaten was ik me niet van bewust. Ik had ze eerder als 'beveiliging' voor de filters gezet maar staafzekeringen zijn inderdaad een pak sneller. Misschien moet ik ook even overwegen om deze te vervangen.. Good thinking! :)

Ivm de bliksembeveiliging / @ Gerhard.
Directe inslag op je huis zal zo goed als nefast voor alles zijn als het ook maar in de buurt van een stopcontact ligt.
Dat ga je uiteraard niet beveiligen op deze manier, maar met een doordacht plan van externe afleiding en interne beveiliging (klasse 1/2/3). Terecht dat je dit aangeeft zodat er geen misopvattingen ontstaan over een "hoera-ik-ben-veilig-gevoel" :)

Mijn betrachting was: indien de bliksem inslaat op een transfohuisje of een ander huis in de straat, dan krijg je een serieuze piek op het net waar jij ook mee de dupe van bent. Zulke pieken worden wel tegengehouden door een klasse 3 beveiliging.
Dehn is zowat het beste wat je kan vinden op de markt en zou beter moeten zijn dan bv. een Belkin..
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Terug naar “Overige Elektronica”