Amp switcher

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Amp switcher

Berichtdoor Barry2001 » za 08 dec 2012, 12:46

In onze strijd tegen de verspilde kWh-tjes ( http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 22&t=16929 ) heb ik aanpassingen gedaan die onnodig stroomverbruik verminderen hier in huis, zonder daarvoor in wooncomfort in te leveren. Punt hierin is nog, als er iemand thuis is staat er ook muziek aan, versterkt door gloeiende glaskolfjes. Mooi en leuk natuurlijk, maar de KT88 die in de woonkamer staat vraagt ook op luisterbehang niveau 150W continue uit het stopcontact. Het idee is om default een klasse D versterker hiervoor te gebruiken, met een rendement van ver in de 90%, en als er echt ff een plaatje wordt opgezet of er wat aandachtiger wordt geluisterd er kan worden omgeschakeld naar buisjes. Met een druk op de knop, zonder eerst alles te moeten ompluggen.

Ik heb een standaard 555 schakelingetje gebruikt, met ingebouwde flip-flop als schakelaar. Op uitgang pin 3 komt resp. 0.3 en 10V te staan, om hiermee een tor aan te sturen die een relais vanuit voedingsspanning naar GND trekt en 'm zo aktiveert.

Het is nog niet zo eenvoudig, er moeten immers 3 zaken worden meegeschakeld:
- De uitgang van de voorversterker moet naar de einversterkers worden gestuurd, alhoewel in veel gevallen dit niet eens nodig is. Om het universeel te houden heb ik dit wel gedaan.
- De uitgangen van de versterkers moeten naar de luidsprekers worden geschakeld.
- De spanning op de einversterkers moet ook worden omgeschakeld.

Op mijn eindversterkers heb ik eigenlijk nooit een aan-uit schakelaar gemonteerd, ik laat deze altijd aansturen door de voorversterker, wat nu goed van pas komt. Ook hebben ze allemaal een inschakelvertraging, ploppen bij omschakelen verwacht ik ook niet echt.

De volgende relais heb ik gekozen:
- Audio in/uit lijn niveau Takamisawa RA12W-K: http://www.datasheetarchive.com/RA12W-K-datasheet.html 12V, had ik nog liggen.
Edit 22-05-2015: RA12W-K is niet meer leverbaar, vervanger is RY12W-K. Bijvoorbeeld te koop bij Conrad https://www.conrad.nl/nl/dil-miniatuurr ... 02866.html
- Uitgangen versterkers, Amplimo luidspreker relais: https://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=401 24V, enkel om.
Edit 22-05-2015: De luidspreker relais zijn inmiddels leverbaar in meerdere spanningen, de 'nieuwe' 24V is gelijk aan het model in dit draadje, kan dus gebruikt worden. Juiste link: http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... V8vb8Yw9ZQ
- Spanning eindversterkers Tyco RT314012: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 14012.html 12V.

De Amplimo relais voor de versterker uitgangen hebben 2 nadelen, ze zijn 24V en ze schakelen enkel om. Als dus AMP1 geactiveerd is moet de ander juist afvallen. De 24V moet apart gemaakt worden, vanaf een 2 x 12V trafo.

Ik heb in m'n audio meubel niet meer zo heel veel ruimte, en een enorme kast vind ik ook niet mooi dus wil ik proberen in een kast te bouwen die maar 230mm breed is. Moet net kunnen denk ik.

Het schema moet nog opgesplitst worden, zodat er een voedings en stuur gedeelte ontstaat, en een gedeelte waar de connectoren met de relais op komen. Ik ga hier printen van tekenen, die direkt achter op de connectoren komen. Ik heb connectoren gekozen die (geisoleerd) in de achterkant van de kast worden geschroefd voor mechanische sterkte, met daar achterop de print met de relais.

Heb het schakelingetje op een stukje experimenteerprint gebouwd en het schakelgedeelte werkt, zie picje. Ziet er niet uit, heb wat moeten pielen om het aan het werk te krijgen, maar goed :mrgreen:

Ik ga nu verder met het schema, splitsen dus, waarna de footprintjes eronder gehangen kunnen worden en de pcb kan worden getekend.

Misschien dat een luisterdag ook een toepassing kan zijn, bij een versterker vergelijk!

Edit: meest aktuele schema gepost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 22 mei 2015, 15:32, 3 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Re: Amp switcher

Berichtdoor hannesie » za 08 dec 2012, 14:19

Heel interessant, ben benieuwd, en ga je volgen. :mrgreen:
Hans

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 08 dec 2012, 16:25

Mooi werk,ook makkelijk als je nog wat liggen heb :D
Een klein punt,de trafo houdt niet zo van die gelijkstroom in de secundaire.
Zo 't maar zo doen,
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 dec 2012, 16:38

En een middagje footprints getekend/toegekend, even uitvlooien hoe dit zit in KiCad. Eerste printje in dit pakket, tot nu toe vind ik het echt een aanrader voor een opensource.

Ik snap je opmerking niet Anne. Of ik snap 'm wel, de eerste doorgang loopt via wikkeling van de trafo naar gnd, maar waarom gaat dit niet goed?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 10 dec 2012, 21:28

Als je maar één fase gelijkricht gaat de stroom door de trafo maar een kant uit.Geeft een gelijkstroom met daarover een wisselstroom.Die gelijkstroom magnetiseert de kern,kan de trafo minder leveren.En gaat vaak brommen wegens de 50Hz pulsen,bij dubbelfasige gelijkrichting zijn de pulsen 100Hz en minder groot.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 10 dec 2012, 21:40

Waarom zet je die 7812 niet achter de 7824 ?
Is toch veel simpeler ? of kijk ik ergens overheen ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 10 dec 2012, 22:25

ray5150 schreef:Waarom zet je die 7812 niet achter de 7824 ?
Is toch veel simpeler ? of kijk ik ergens overheen ?

Kan, maar is niet zo netjes. 24V in een 12V regulator zal 'm aardig laten dissiperen waar je niets voor terug krijgt, vond dit een mooiere oplossing.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 16 dec 2012, 15:49

Heb nog een paar kleine zaken aan het schema toegevoegd, pin 4 (reset) vd 555 hangt met een R aan +12V en een C aan gnd om een gedefinieerde begintoestand te hebben.

Opzetje gemaakt voor de layout, wil nog wat stitch via's toevoegen en er moeten nog bevestigingsgaten in, maar voor het idee. 2 picjes toegevoegd, voor- en achterkant, waarbij de achterkant gezien is vanaf voren dus 'door de print heen' gezien.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 31 dec 2012, 14:48

Gaten toegevoegd in de pcb en wat stitch via's toegevoegd. Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar op deze manier zitten de schakel contacten van de relais het meest voordeligst tov de terminals die ze moeten schakelen, mooi kort en direkt zo. Dit is trouwens ook de reden dat ik toch maar voor 1 print gekozen heb: als ik een aparte print maak waar de terminals uit het achterplaatje direkt op komen is er geen ruimte meer om de relais tussen de terminals te plaatsen. En zoals eerder gezegd zit ik aan max afmetingen van de kast waar het in moet.

Layout nog wat aangepast, het 220V gedeelte is nu vrij van de gnd koper van de rest van het bord.

Wil voor de zekerheid nog even de aansluitingen van de relais langslopen, daar gaat eenvoudig een foutje in zitten, en dan kan de print besteld worden.

Het kastje is (eindelijk) binnen gekomen, fotootje erbij geplaatst voor het idee.

Edit: meest aktuele versie van de layout gepost.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 17 mar 2013, 15:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 02 feb 2013, 16:10

Printjes besteld, en dan wachten, wachten, en na een week of 4 zijn dan toch de printjes gearriveerd uit China. Prima kwaliteit voor een prima prijs, je moet alleen even geduld hebben :)

Printje kan nu worden opgebouwd, en het hakken en zagen in het kastje kan ook van start gaan nu de temperatuur in de schuur wat vriendelijker trekjes heeft gekregen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 mar 2013, 16:09

Beetje druk geweest, maar eindelijk tijd gehad om het printje op te bouwen.

Sap erop, ziet er allemaal goed uit: komt altijd in dezelfde stand op, dwz AMP1 met de luidspreker relais, AUDIO1 uit met het Takamisawa relais, en AMP1 AC met het Schrack relais.
Deze default stand wordt de klasse D versterker, na het drukken op de knop kan AMP 2 worden gekozen en kunnen de buisjes hun werk gaan doen.

Volgende fase, inbouwen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 mar 2013, 18:02

Dat ziet er goed gelukt uit.
Doet een beetje aan de Beilmer (of is dat met ij :? ) denken.
Nu dan nog het wegennet :lol: .
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 17 mar 2013, 18:13

Ah!buis schreef:Dat ziet er goed gelukt uit.
Doet een beetje aan de Beilmer (of is dat met ij :? ) denken.
Nu dan nog het wegennet :lol: .
Anne

Ziet er inderdaad goed uit Barry! En inderdaad doen bestukte printen ook mij vaak denken aan de maquette van een stad. In dit geval een woonwijk met sporthal.. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 18 mar 2013, 20:53

Dank! De Bijlmer met de Bijlmer bierhal ernaast ja, zou maar zo kunnen.

Op de AC terminals komen VDR's om het relais een beetje te beschermen tegen al dat geschakel met bijbehorende vonken, voor de rest zit alles op het bordje.

Wordt weer vervolgd.

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 19 mar 2013, 10:26

Vind het een leuk verhaal! Kosten technisch is het natuurlijk een beetje een wassen neus.
Die amps switcher is dermate prijzig dat het tot wel 3 jaar kan duren voordat je gaat besparen :)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 19 mar 2013, 14:25

Ik kan je nog een sterker verhaal vertellen: de zonnepanelen die op dak liggen, dat duurt wel 5,5 jaar voor ik ga besparen! Gaat goedkomen :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 19 mar 2013, 19:40

Barry2001 schreef:Ik kan je nog een sterker verhaal vertellen: de zonnepanelen die op dak liggen, dat duurt wel 5,5 jaar voor ik ga besparen! Gaat goedkomen :D

Als ze zolang goed blijven werken 8-[
Anne

sjons

Berichtdoor sjons » di 19 mar 2013, 20:15

Waar is hier nou die "vind-ik-leuk" knop ...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 03 apr 2013, 19:01

De achterkant wordt een Schaeffer paneltje. Kan gelijk de benaming van de terminals erbij gefreesd worden, dan is er ook nog een beetje uit te komen..

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 03 apr 2013, 19:18

Ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 apr 2013, 20:59

Het Schaeffer paneltje is binnen, en alles past netjes in de uitsparing. Eerste keer dat ik het probeer, maar het ziet er superstrak uit. Met de terminals erop geschroefd is het idee te zien wat het gaat worden, voorkant moet nog van gaten worden voorzien voor de drukknop en de indicatie led's en dan kan de bedrading erin.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 17 apr 2013, 21:16

Indrukwekkend,haast een antieke telefooncentrale met zoveel pluggen.
Als je dan naar het binnenwerk kijk wel vanzelf de term vol-ledig bij me op :o .
Een kastje met zoveel draden en zo weinig gewicht,zal niet erg stabiel staan,"waar gaan die raden met dat kastje naartoe" :shock:
Een zak zand erin :? :lol:
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 apr 2013, 21:51

Net zoals B&O vroeger deed, stuk lood in de afstandbediening :mrgreen:

Het heeft gewicht zat, het kastje is alu met 3 mm achter en 10mm dik voor. Relais + trafo + terminals, telt wel op.

Vwb de binnenkant, het aansluiten neemt ook de nodige ruimte in beslag, komt wel vol te zitten.

Dank voor uw bezorgdheid, gaat goedkomen.

SuperR

Berichtdoor SuperR » do 18 apr 2013, 8:30

Als ik het goed zie heb je niet je bestaande backpanel verstuurd, maar een nieuwe laten maken. Ik vind het in ieder geval een top project.

Uit nieuwsgierigheid heb ik even een schatting gemaakt van de "terugverdientijd". Maakt voor de hobby natuurlijk niet zo veel uit, maar het was wel de insteek om energie te besparen toch?

Kastje, 40
Connectors, 40
PCB, 25
Componenten, 25
Schaeffer, 50.

Totaal 180 euro.

Hoeveel energie koop je voor 180 euro?
180/0.22 = 818 kWh, 818182 Wh
Vermogen buizenbak, 150 W

De buizenbak mag daar 5454 uur voor aanstaan!

Als je hem een paar uur (8) per dag aan hebt staan voor radiobehang en een uur voor echt luisteren, heb je hem in 2 jaar terug verdiend. Verantwoord hobbyen noem ik dat :)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 apr 2013, 22:33

Heb inderdaad niet het bestaande backpanel opgestuurd, niet bij stil gestaan eigenlijk :D

De rekensom met het terugverdienen zou wel eens kunnen kloppen, heb niet precies bij gehouden wat alles kost, maar dat zal het ongeveer zijn ja. Wat erbij komt is dat de buisjes het ook een stuk langer volhouden, silicium is wat beter bestand tegen veel bedrijfsuren dan de glaskolfjes helaas.

Heb vanavond de overige gaten geboord, die in het front en in de bodemplaat om de print te bevestigen. De 16mm voor de schakelaar is een forse, met de stappenboor lukte het wel in het 10mm dikke alu. Heb in het verleden ook wel eens een 10mm gat geboord en dat verder uitgevijld, maar het flensje van de schakelaar is maar er klein, je komt er zo met het gat onderuit.

Met de moer de schakelaar vastzetten gaat ook wat lastig in een 10mm dik front, heb 'm erin gelijmd. Nu maar hopen dat de schakelaar het een tijdje volhoudt, anders heb ik een probleem en wordt een nieuw front, die krijg ik er nevernooit meer uit...

Heb hetzelfde overigens ook met m'n huidige voorversterker gedaan, en die houdt het al 15 jaar vol, er is hoop :mrgreen:

Terug naar “Overige Elektronica”