Voeding met trekken en duwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ah!buis

Voeding met trekken en duwen

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2015, 14:49

De meeste stabilisators zoals de 78xx serie, de LM317 en soortgenoten werken maar één kant uit.Als de (uitgangs) spanning dreigt te zakken trekken ze die weer goed, maar bij steigen is 't passief wachten tot het weer zakt.
Shunt regelaars doen andersom, staan steigen niet toe maar om het zakken op te vangen moet er een stroombron voor met voldoende reserve, moet de max. stroom leveren + nog stroom voor de shunt.
Als nou de stroombron meeloopt met de vraag hoeft die niet altijd zoveel te leveren.Zo'n schakeling wordt wel een tandem-regelaar genoemd.
Wat zitten puzzelen voor een schakeling die bijv. voor de Pearl2 zou kunnen dienen.Met zoiets geen koelplaten of zo en een trafo van 5VA is al genoeg.
De shunt trekt ong.10mA, houdt de spanning op peil en draait de stroomkraan minder of meer open via een transistor die op de shuntstroom reageert.
Het Ctje over de LM431 staat in sommige voorbeelden in het datablad, misschien niet nodig.
Anne
Bijlagen
T&D.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Voeding met trekken en duwen

Berichtdoor ds23man » vr 31 jul 2015, 15:46

Waarom zou de voedingspanning steigen Anne?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2015, 18:07

Nou ja, steigen/stijgen, zo lang hoeft 't voor mij niet.Zo al erg genoeg.
En waarom een spanning zou stijgen ? Uitslingeren van een belastingsstroom of zo.
Bij de Pearl zie ik dat niet gebeuren, maar er zijn er die een verschil horen bij toepassen van een shuntvoeding :-s .
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jul 2015, 18:28

Ah, een schakeling die meer dan zijn eigen verbruik aan stroom opwekt. Een perpetuum mobile 2.0 zullen we maar zeggen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2015, 18:48

ds23man schreef:Ah, een schakeling die meer dan zijn eigen verbruik aan stroom opwekt. Een perpetuum mobile 2.0 zullen we maar zeggen.

Klinkt mooi, waar haal je dat "meer" vandaan ?
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jul 2015, 19:44

Zonder dat "meer" is jouw schakeling toch niet nodig? Wet van behoud van energie.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jul 2015, 19:46

Of je moet er een zonnepaneel aan knopen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2015, 20:04

Zonnepanelen is een heel ander verhaal.
Een schakeling met bijv. een zelfinduktie kan stroom trekken en terugleveren.Een dikke C vangt dat wel op maar er blijft altijd een rimpel over.Niet dat ik daarvoor met deze schakeling aankom, meer om een alternatief te bieden voor de hardstokende shuntaanhangers O:)
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 jul 2015, 20:52

ds23man schreef:Zonder dat "meer" is jouw schakeling toch niet nodig? Wet van behoud van energie.

Meer de wet van behoud van ellende: "De hoeveelheid ellende in een gesloten systeem is constant".

Maar het maakt toch niet uit? Dit is een toch een virtuele voeding en dan kan er best een beetje virtueel "meer" zijn :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jul 2015, 21:04

Maar een gedeelte van de ellende wordt in warmte omgezet. En een grote inductie zie ik nou niet bepaald gebruikt worden in een audioschakeling....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 01 aug 2015, 22:37

Eigenlijk meer over een voeding met trek en druk gedrag.
Dat sommigen het begrip voeding wat erg breed zien, likeur, tieten enz. ,och vergeef het hun, ... :lol:
Vind het minder erg dan voorversterkers waarbij de voeding een nutteloos veeeelvoud van het nodige vermogen verstookt :x .
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 aug 2015, 22:50

Ah!buis schreef:Vind het minder erg dan voorversterkers waarbij de voeding een nutteloos veeeelvoud van het nodige vermogen verstookt :x .
Anne

Jawel maar een VV met inductors achter de stabilisatie ben ik nog nooit tegen gekomen. Dat hele gedoe van parallel stabilisatie is meer hype. Waar het om gaat is of de Ri van de voeding een beetje constant blijft en niet vervormd met wisselende (AC) belasting over het audiobereik.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 01 aug 2015, 23:03

Ik schuif aan in de rij bij Peter, wat je nodig hebt is een voeding met een lage en constante Ri over tenminste het hele audiobereik, liefst zie ik dat tot pakweg zo'n 100 á 200kHz.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 01 aug 2015, 23:16

Voor mij hoeft 't ook niet hoor. Je heb nou eenmaal mensen die zweren bij een shunt (en/of kurk :lol: ).Ipv het onmogelijke te doen, het uit hun hoofd te praten, dan toch een poging om 't wat redelijker te houden.
Ik heb nog wat illusies over :D
Anne

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 01 aug 2015, 23:35

En dit is nu zo'n moment waarbij LTspice een uitkomst is Anne, je simuleert daarmee redelijk eenvoudig het gedrag van een voeding, niet alleen Ri, maar ook zaken als ruis, efficientie, gedrag bij pulsbelasting, etc. etc.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 02 aug 2015, 19:49

Ze doen het allemaal. Ze kopen een programma om te ontwerpen.
Want die "rotzooi" die we vroeger gebruikten, daar kunnen ze geen chocola van maken.
Vroeger had je een potlood en papier en hersens. Maar tegenwoordig moet het allemaal vanzelf gaan.
Het gaat mij te hoog. Maar het mijn tijd wel duren.
Ze krijgen de resultaten vanzelf voorgeschoteld.Ja, je hoeft het alleen maar af te kijken.
Ik weet niet eens wat eruit komt. En als ze het uitleggen, dan weet ik al helemaal niet meer.
Opa Anne :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 aug 2015, 19:56

Nog even en de rekenliniaal komt weer tevoorschijn.......... :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 02 aug 2015, 20:03

ds23man schreef:Nog even en de rekenliniaal komt weer tevoorschijn.......... :lol:

Ja, leuke dingen :? Hoeveel is de wortel uit 9 ? Schuif-schuif, 2,999 ... laten we zeggen 3 :rock: :lol:
Anne

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 aug 2015, 20:12

@Anne,

Je veralgemeniseert nu, zelfs het beste gereedschap gaat geen goed resultaat garanderen zonder dat een vakman het hanteert. Daarom mijn suggestie om eens met LTspice te gaan stoeien, vakmanschap heb je, en met nieuw gereedschap kan je je horizon verbreden en je kennis nog verder verdiepen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 aug 2015, 20:38

Ah!buis schreef:Ze doen het allemaal. Ze kopen een programma om te ontwerpen.
Want die "rotzooi" die we vroeger gebruikten, daar kunnen ze geen chocola van maken.
Vroeger had je een potlood en papier en hersens. Maar tegenwoordig moet het allemaal vanzelf gaan.
Het gaat mij te hoog. Maar het mijn tijd wel duren.
Ze krijgen de resultaten vanzelf voorgeschoteld.Ja, je hoeft het alleen maar af te kijken.
Ik weet niet eens wat eruit komt. En als ze het uitleggen, dan weet ik al helemaal niet meer.
Opa Anne :lol:

Je gaat ons nu toch niet vertellen dat je te oud bent om te leren hè? :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 02 aug 2015, 20:51

SSassen schreef:@Anne,

Je veralgemeniseert nu, zelfs het beste gereedschap gaat geen goed resultaat garanderen zonder dat een vakman het hanteert. Daarom mijn suggestie om eens met LTspice te gaan stoeien, vakmanschap heb je, en met nieuw gereedschap kan je je horizon verbreden en je kennis nog verder verdiepen.

Was maar een omgewerkte tekst (Sonneveld/Carmiggelt), zo erg is 't niet met mij hoor :sure:
Hoewel, als ik iets uitzoek, is 't eerst op papier en soms een rekenhulp.Op scherm heeft wel z'n makkelijke kanten, hou er toch niet van :( .
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 aug 2015, 21:17

Heeft toch wel iets van wat de boer niet weet, de boer niet vreet. Nog even en je gaat forummen per postduif..... :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 02 aug 2015, 21:37

Pjotr schreef:Heeft toch wel iets van wat de boer niet weet, de boer niet vreet. Nog even en je gaat forummen per postduif..... :mrgreen:

Heeft wel wat, als die niet meer voldoet kun je 'm altijd nog opeten :lol:
Het vervelende is, ik onthou niet zo goed meer.Als ik iets gelezen heb ben ik het zo weer kwijt.
Bijv. even typenr. opzoeken om het ergens bij te zetten, tegen de tijd dat het betreffende spul weer op het scherm staat moet ik terugkijken wat het nr. ook al weer was.Er liggen dan ook kladblaadjes naast 't toetsenbord.
Met progs gebruiken net zo, zoeken hoe gaat dat ook alweer.En morgen opnieuw zoeken, blijft niet hangen.Alleen vaak herhalen helpt, niet veel zin in.
Anne

AatV

Berichtdoor AatV » zo 02 aug 2015, 21:46

Anne,gewoon doen wat bevalt.
Alleen jammer dat simuleren met een soldeerbout niet meer gaat.. :mrgreen:

groet,
Aat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 aug 2015, 23:12

Ok Anne, erg jammer is dat. Want hoewel simulatie natuurlijk een virtueel iets is en blijft, kan het wel behoorlijk goed laten zien wat een schakeling doet met al zijn ins en outs. En heel vaak komt dat ook behoorlijk dichtbij wat de werkelijke schakeling doet. Mits je natuurlijk niet zomaar wat doet, je vakkennis blijft onontbeerlijk. En of dat nou goed werken is of rook ontwikkelen, voordeel van een simulatie is dan wel dat ie niet zo gaat stinken als het helemaal niet klopt en je niet steeds nieuwe onderdelen hoeft te bestellen :lol:

Terug naar “Overige Elektronica”