Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Berichtdoor MarcelvdG » za 11 feb 2017, 22:31

Het lijkt erop dat hij uiteindelijk toch nog net in de geluidsinstallatiekast past, strak naast de platenspeler! Aangezien het een afgesloten kast is, staat hij daarmee niet meer in het zicht en is het uiterlijk niet meer zo belangrijk als wanneer hij op de kast zou moeten.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 12 feb 2017, 13:11

Ik heb nog even naar de foto op pagina 1 zitten kijken, je had een hoop ruimte in de hoogte kunnen winnen / besparen door een bracket te maken waarmee de buizen horizontaal komen te zitten.
Klopt het trouwens dat ik 10 (!) buizen tel op de foto ?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 12 feb 2017, 22:37

Dat klopt, maar op het moment dat ik de hoofdprint ontwierp hield ik me nog helemaal niet bezig met de hoogte van de kast, of überhaupt in wat voor kast het zou moeten komen. Ik heb alleen over overspraak, afscherming, isolatie, stroomdichtheden en spoorweerstanden nagedacht.

De DAC past overigens inderdaad nog net in de kast waar de geluidsinstallatie in staat, strak naast de platenspeler. Hij past er zo strak in dat je zou denken dat erover nagedacht is, maar het is echt stom geluk.

Het zijn inderdaad 10 buizen (afgezien van de zeven neonlampjes op het voorpaneel):

85A2 spanningsreferentie
ECC81 kristaloscillator
2 stuks EF80 met een dubbele functie: klokbuffer en serieregelaar voor de ECC81
3 stuks E88CC als DAC voor het linker kanaal
3 stuks E88CC als DAC voor het rechter kanaal

Het is namelijk een echte buizen-DAC: alle kritische analoge functies worden vervuld door buizen, halfgeleiders worden alleen in het digitaal, in de voeding en voor het aansturen van de uitgangsrelais en de neonlampjes gebruikt.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 25 mar 2017, 16:03

ray5150 schreef:En laat nou eens wat foto's zien van hoe de boel ingebouwd is ?
We weten nu niet of het er een beetje strak inzit, of dat er een zee aan loze ruimte is...

Ik heb er vorig weekeinde mee bij het 40-jarig jubileum van de NVHR gestaan. Piet Blaas heeft daar heel veel foto's gemaakt, zie

http://pblaas.nl/radio/egmond-2017-03-1 ... tml#anchor

voor een foto van mijn DAC en

http://pblaas.nl/radio/egmond-2017-03-1 ... index.html

voor wat er allemaal nog meer te zien was (zoals oude radio's, oude meetinstrumenten, moderne HiFi-versterkers met buizen, elektromechanische televisies, oude platenspelers en een platensnijder uit 1937).

Terug naar “Overige Elektronica”