Woord klok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Woord klok

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 14:41

Weer een projectje in 'Overige Elektronica', helaas geen audio, sorry 'bout that :D

Het idee begon een paar maand geleden, m'n vriendin kwam thuis na hotelbezoek, ze had daar een klok gezien. Beetje omschreven, we zijn aan het zoeken gegaan, Google geraadpleegd, moet deze zijn geweest.

QCLOCK.JPG

Zou wel wat zijn dit in de woonkamer te hebben hangen, zo is eigenlijk het idee geboren te gaan proberen dit zelf te maken. Op een rijtje zetten wat er in dat geval zou moeten gebeuren:
- Elektronica tekenen, valt denk ik hard mee, moet lukken. Een Atmega328P micrcontroller (Arduino), een real time clock (met DCF als toevoeging), en op het origineel zit iets om de helderheid te laten aanpassen aan het omgevingslicht, zou met een LDR kunnen.
De microcontroller stuurt 1 of meerdere led drivers aan, achter elke letter komt een eigen led. De klok krijgt 11 letters horizontaal en 10 vertikaal, een matrix van 110 letters / leds. Wat voeding, misschien een bedien orgaan, en een programmeer mogelijkheid in de vorm van UART.

- Het programmeren, dit gaat een dingetje worden. Heb een Arduino Uno aangeschaft:

Arduino.jpg

Waarschijnlijk is de software voor de doorgewinterde programmeur een eitje, voor mij is dit het niet. Toch ben ik nog net van de generatie dat ik dit vroeger op de opleiding als vak heb gehad, misschien is er wat blijven hangen :hide: Nee, ik kom ook op een punt in de hobby dat het ontzettend handig zou zijn hier wat meer mee te doen, ik zie dit project ook als een leercurve wat dat betreft, schiet me niet direct af als het programmeren nergens op lijkt :mrgreen:

- De behuizing, kan ik zelf. Elke letter krijgt dus z'n eigen led, die in een 'kamer' zal moet komen om niet ook de letter ernaast te doen oplichten.

- PCB's tekenen, heb ik wel eens eerder gedaan, moet lukken. De klok heeft een afmeting van 450 x 450mm, het gedeelte waar de letters zitten 320 x 320mm. Het eenvoudigst zou zijn 1 grote print tekenen van 320 x 320mm. Nagekeken, wordt vrij kostbaar dit te laten maken. Tenzij ik nog een adresje vind waar dit goedkoop kan worden het meerdere printen waar de led's op komen. Deze printen zouden dan helemaal gelijk moeten zijn, zodat ik het lettergedeelte in bv 8 sectoren kan verdelen. Printen koop je toch vaak per 10 stuks, dus qua prijs is dit dan het handigst, en dan iets slims bedenken dat je de boel kan doorlussen met connectoren oid.

- Het belangrijkste, het voorblad waar de letters in zitten, frezen? Dit kan ik niet zelf, maar we kennen hier op het forum iemand die dit wel kan natuurlijk :idea: Contact gezocht met FreesKees, die zag wel mogelijkheden. Kees kwam met het voorstel iets van een spiegel te gaan gebruiken, hier de achterkant wegfrezen / weglaseren levert een strak resultaat op. Een spiegel spiegelt, zag dat toch niet echt zitten. Op zoek geweest naar een alternatief, uiteindelijk het product Lustrolite gevonden. Dit is acryl met aan 1 kant een coating, wat z'n toepassing heeft in badkamers, keukens, e.d. Hier heb ik 3 platen van besteld, ik kreeg er uiteindelijk 6 voor hetzelfde geld, mooi om wat te experimenteren.

In eerste instantie heeft Kees geprobeerd de letters eruit te laseren, werd niet echt mooi. Of de laser kwam niet door de coating laag, of hij kwam er wel door maar de coating versmelt met het acryl waardoor de randen niet strak worden. Hierna frezen op zijn zelfgebouwde CNC machine, dit leverde mooie strakke letters in de coating op.

Kees1.jpg

Kees2.jpg

Kees3.jpg

Met het volgende resultaat:

IMG_0920.JPG

Zien er een beetje beduimeld uit, beschermfolie zit er nog op, maar het is weer superstrak. Bij deze zou ik dan ook echt een stukje reclame voor Kees willen maken, hebbie een stukje frees/snij/laser werk weet ik het: http://www.techgraphix.nl/ .

Als ik de 3 kleuren simpel probeer door er een burolamp achter te houden zijn ze denk ik alle 3 wel geschikt voor dit doel, het lijkt erop dat de coating voldoende licht tegenhoudt.

IMG_0924.JPG

IMG_0925.JPG

IMG_0926.JPG

Heb naar led's zitten kijken en er ook al wat gekocht, kosten tegenwoordig ook niks meer. 1000 stuks,eBay Hong Kong, nog geen tientje.

led_1000.jpg

Kleur is (warm) wit, hier ga ik het eerst mee proberen, wellicht dat een andere kleur beter uitkomt. Ik weet ook niet of ze diffuus genoeg zijn, moet ik proberen, anders moet er nog iets tussen led en voorblad wat het licht meer verstrooid.

Aan de slag dan maar, genoeg te doen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: Woord klok

Berichtdoor Pjotr » di 20 dec 2016, 14:51

Leuk Barry! :bakkie:

Nieuw is het niet, wel erg leuk! Toen Verhage medio jaren '80 met emiraat ging in Delft, kreeg hij ook zo'n soort tekstklok als afscheid. Die had wel extra teksttoevoegingen "ongeveer", "bijna" en "ruim". Zat toen meen ik een 6809 microprocessor in.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 14:57

Ha Peter, nee nieuw is het zeker niet, google er maar eens op, er zijn ook wel meer mensen die een eigen variant hebben gemaakt. Zoals gezegd hoop ik zelf met name van het programmeren wat op te steken. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, dit is net als het genoemde voorbeeld de variant met 5 minuten resolutie.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 20 dec 2016, 15:07

Ik heb ooit eens een windows scriptje geschreven dat hetzelfde deed. 45 regeltjes, geloof ik.

De variant van de foto hangt bij ons bij de opticien.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 20 dec 2016, 15:10

Leuk idee, weer 's wat anders !
Het is me niet helemaal duidelijk waar die grote hoeveelheid tekst vandaan komt ?
Ik kom maar op 16 te veranderen en 1 vaste.
Hebben die vulletters nog een doel ?
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 15:23

ha Anne, de vulletters hebben in eerste instantie geen doel, maar krijgen wel een led. Je kunt dan iets doen als het bord als matrix gebruiken om een letter of cijfer weer te geven, temperatuur, zoiets. In eerste instantie gebruik ik ze niet, maar als ik er later wat mee wil is alles wel 'bestukt'.

De pcb's zijn toch gelijk, en om de prijs van de led's hoef je het niet te laten.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 20 dec 2016, 16:09

Keigaaf gefreesd!!!!

Ik kende dit soort klokken niet. Zou het wel grappig vinden als er een " brabantse" versie van was (dialect). Misschien leuk nabouw projectje

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 20 dec 2016, 16:35

brabantse versie? hoe ga je dat doen? kwartiertje laten achterlopen? :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 dec 2016, 16:36

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 20 dec 2016, 17:58

Mooi Barry, ik heb hier nog een woord klok als bouwpakket liggen moet ik ook nog in elkaar zetten, echt veel te veel projecten of te weinig tijd.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 18:01

Ha RJ, als bouwpakket? Nog niet eerder gezien, heb je een linkje oid? Even benieuwd hoe dat eruit ziet :relax:
Laatst gewijzigd door Barry2001 op di 20 dec 2016, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 18:02

hsmeets schreef:brabantse versie? hoe ga je dat doen? kwartiertje laten achterlopen? :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 20 dec 2016, 18:15

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 dec 2016, 18:17

Barry is het wiel opnieuw aan het uitvinden. :lol:
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 20 dec 2016, 18:20

Ik laat het aan mijn vrouw zien, dat wil ik ook!!!!!, Zegt ze direct. :rock:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 dec 2016, 18:23

Je moet niet alles aan je vrouw laten zien, dan willen ze het direct en het liefst gisteren.......
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 20 dec 2016, 18:26

:lagge: Voor de kerst leek haar wel leuk. :rofl:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 dec 2016, 18:34

hannesie schreef::lagge: Voor de kerst leek haar wel leuk. :rofl:

Zie je wel! Ik ken dat.......... :lol:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 20 dec 2016, 18:35

Die kitjes doen 't met pakjes van woorden ineens, niet letter per letter.Meer bedraden, minder aansturing.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 20 dec 2016, 18:35

Hoe grappig, mooi stukje werk. ik heb zo'n ding wel eens eerder gezien maar weet niet meer waar. mogelijk een zaak in woninginrichting.
doet me denken aan een "sprekende klok" die zo'n 30 jaar geleden bij Radio Twenthe op de toonbank stond.
denk aan een PCB formaat full size ATX moederbord, stampvol IC's, geen SMD. (bestond toen nog amper), gemonteerd in een plexiglazen kast.
Op die kast zat een luidspreker in een ronde, zwarte plastic bol, en een drukknopje. als je op dat knopje drukte hoorde je een zeer metalige stem in het Engels de huidige tijd opzeggen. :shock: (denk aan een soort van Darth Vader) ik vond dat toen niet minder dan revolutionair. bedenk wel dat dit ruim 30 jaar geleden was. nu zou je met een menu op een touchscreen de stem kunnen instellen van Achterhoek tot Limburgs of plat Amsterdams. :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 18:37

ds23man schreef:Barry is het wiel opnieuw aan het uitvinden. :lol:

Zegt iemand die anno 2016 een programma-kan-opnemen-ZONDER-dat-de-tv aanstaat :rofl:

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 20 dec 2016, 18:40

Barry2001 schreef:Ha RJ, als bouwpakket? Nog niet eerder gezien, heb je een linkje oid? Even benieuwd hoe dat eruit ziet :relax:

Was via samenkopen en die site is er niet meer er is nog een forum voor de personen die mee hebben gedaan met die actie.

Het is wel een uitgebreid geval met touch sensoren, spraak, BT en door iemand anders is er een optie om het met wifi te bedienen, licht/donker sensor volgens mij ook animaties. Frame bestaat uit MDF wat gefeest is het front is van plexiglas wat is gezeefd drukt is en eigenlijk met magneetjes aan elkaar vast klikt en een boel losse ledjes en een controller print. De gebruikte processor is er 1 van NXP.

Bij deze klok is elke letter een aparte led i.v.m. het Engelse paneel wat er ook voor is gemaakt.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 20 dec 2016, 18:40

hannesie schreef::lagge: Voor de kerst leek haar wel leuk. :rofl:

Tip Hans: laat je vrouw eens bij de distributeurs kijken wat een kant-en-klare klok kost. Dat red je wel voor de kerst, maar de vraag is of ze 'm dan nog zo graag wil :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 dec 2016, 19:05

Ja Barry, wie doet nou zoiets vlak voor de kerst? :goeie: Nou wil iedereen er eentje :lagge: Maarreh erg leuk project weer.

Trouwens die klok van Verhage was een cilindervormig ding met mechanische wielen waar de tekst rondom op stond. Ieder wiel was voorzien van een klein stappenmotortje wat door de MCU aangestuurd werd. Idee hetzelfde maar de uitvoering toch beduidend anders.
Peter de Jong

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 20 dec 2016, 19:21

ds23man schreef:Je moet niet alles aan je vrouw laten zien, dan willen ze het direct en het liefst gisteren.......

Daarom heb ik ook een eigen bankrekening/audio schatkist :rofl:
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Terug naar “Overige Elektronica”