Woord klok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Woord klok

Berichtdoor Pjotr » di 12 sep 2017, 10:21

Ken dat ding Hans: Doet het wel een beetje maar verder bagger! Die Barry nu heeft is aanzienlijk beter. Er zit best behoorlijk kwaliteitsverschil in die dingen qua storingsgevoeligheid.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 28 dec 2017, 15:56

Hoe is hier, het prototype staat naar tevredenheid alweer een poos te snorren, hoog tijd voor de finishing touch. Ik wil eigenlijk het prototype zoals eerder in dit draadje te zien is intact laten voor als ik nog eens wat wil uitbreiden of proberen. En waarom ook niet, de hardware kost eigenlijk 3x niks.

Heb 4 nieuwe led bordjes opgebouwd (led driver ontbreekt nog, besteld, niet meer liggen zag ik). Stuk 18mm dik MDF afgezaagd precies ter grootte van het plexiglas, 450 x 450mm, zodat je straks ook geen rand ziet.

IMG_1101.JPG

IMG_1099.JPG

Het idee is om een vlak uit te frezen waar de printen in komen te liggen. Gaten door het hout boren waar de led's door komen, met aan de voorkant een soort trechter/reflector (uitgeboord met een 25mm verzinkboor) om de letters te verlichten. Moet even kijken hoe dit uitpakt, wellicht moet het nog wat diffuser worden gemaakt, iets ervoor oid. Je wil dat de letter verlicht wordt en je niet de contour van het gat ziet.

IMG_1100.JPG

De opbouw. Ik wilde eerst een apart processor bordje tekenen met daarop de DS3231 Real Time Clok, maar waarom eigenlijk; een Arduino bordje is zo goedkoop tegenwoordig dat bijna als ik alleen de processor al koop ik duurder uit ben... Hiervoor ook gaten uitfrezen. Wil ik eigenlijk buiten doen ivm het stof, ff zien of het morgen net zulk fraai weer als vandaag is.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 dec 2017, 16:15

:goedzo: Mooi dat je dat zo met een Arduino gedaan hebt
Klasse Barry van harte gefeliciteerd

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 28 dec 2017, 16:25

Komt dus nog een leuk klusje aan :hide:
Maar waarom een nano en niet iets van een micro bv een heel stuk kleiner en niet van al die lastige connectoren :)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 28 dec 2017, 17:42

Bert61 schreef::goedzo: Mooi dat je dat zo met een Arduino gedaan hebt

Bedankt Bert! Was niet zo ervaren met programmeren, maar die Arduino's zijn echt te gek om in te materie te komen, staat gewoon veel info op www. Heb hierdoor een nixie klokje kunnen bouwen met een minimum aan componenten, zal binnenkort wel wat posten.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 28 dec 2017, 17:46

rjmulder schreef:Komt dus nog een leuk klusje aan :hide:
Maar waarom een nano en niet iets van een micro bv een heel stuk kleiner en niet van al die lastige connectoren :)

Dat wordt nog wel een leuk klusje ja, kan de bovenfrees weer eens uit het vet. Nee valt wel mee denk ik, heb wel een extra stuk mdf 450x450mm afgezaagd, maw kan me nog een keer verpieren :mrgreen: en dan bij voorkeur niet zo tegen het eind...

Nee Micro niet, je bedoelt denk ik een Nano, die komt er ook op, heb ik in bestelling. Op de foto staat nog de Uno, wat een ontwikkelbordje is, Nano en Uno zijn verder gelijk.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 28 dec 2017, 18:27

Er zijn ook zoveel van die Arduino bordjes je wordt er helemaal flauw van :)
Bedoel inderdaad de Nano en wil je nog kleiner is de Pro Mini ook wel mooi heeft wel als nadeel daar kan niet direct de usb stekker in.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 28 dec 2017, 18:35

Ja klopt, is wel handig als er direkt een USB stekker in kan, als er een keer nieuwe software in moet.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 dec 2017, 22:11

Barry2001 schreef:
Bert61 schreef::goedzo: Mooi dat je dat zo met een Arduino gedaan hebt

Bedankt Bert! Was niet zo ervaren met programmeren, maar die Arduino's zijn echt te gek om in te materie te komen, staat gewoon veel info op www. Heb hierdoor een nixie klokje kunnen bouwen met een minimum aan componenten, zal binnenkort wel wat posten.

Ik heb dat ding van Elektuur gebouwd
Maar ik krijg de software er niet in de Arduino
Ps
Moet ook de ds1307 op de Arduino prikken dat is een realtime klok of zoiets
Ik doe gewoon veel te veel verschillende dingen , niet gehinderd door enige kennis :lol:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 28 dec 2017, 22:22

Welk ding van Elektuur bedoel je? Die DS1307 moet je eigenlijk direkt vergeten, tegenwoordig heb je de DS3231, is veel nauwkeuriger en is ook low-cost.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 29 dec 2017, 21:54

Barry2001 schreef:Welk ding van Elektuur bedoel je? Die DS1307 moet je eigenlijk direkt vergeten, tegenwoordig heb je de DS3231, is veel nauwkeuriger en is ook low-cost.

Ik heb er 3 bij Alie gekocht afgelopen jaar
Komt wel goed als er 8 dagen in een week zitten O:)
Het is allemaal te abstract voor me , en dan nog wat Engels en vakjargon
Ik kan gewoon niet onthouden wat ik moet doen,
ik ben halfweg eerste regel vergeten waar het over gaat, het is gewoon niet mijn ding :D
Loopt niet weg , als ik morgen in de auto stap even naar Barendrecht ,
dan is waarschijnlijk eer het middag is werkend.
Dus moet gewoon even een goede dag hebben en dan tjakka O:)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 31 dec 2017, 12:37

Arduino Nano binnen gekregen. Die past een keer of 4 -5 in een Uno :mrgreen:

IMG_1103.JPG

Verder is íe zoals gezegd gelijk aan de Uno, het enige dat anders is zijn de I2C pinnen SDA / SCL, zitten bij de Nano op A4 en A5 (gebruik ik voor de RTC).

nano.JPG

Gelijk maar even aangesloten, software geladen, kan ik gelijk testen of het solderen van de borden goed is gegaan. Led's zijn vrij groot, LED driver is een stukje smaller, zou op zich geen probleem mogen geven.

IMG_1105.JPG

Lijkt allemaal te werken :D was al begonnen, en ga verder met het stuk mdf waar alles in moet komen, zal in het nieuwe jaar worden.

Ook van deze kant allemaal een goede jaarwisseling! :proost:

Terug naar “Overige Elektronica”