Voeden uit USB

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Voeden uit USB

Berichtdoor Barry2001 » ma 08 mei 2017, 11:37

Voor een bepaalde toepassing wil ik de 5V van een USB aansluiting uit een PC gaan gebruiken. Ik doe niks met de datalijnen, het gaat me erom dat ik de USB poort van een pc / laptop als voeding gebruik. Voor USB 2.0 is dit 500mA max, voor USB 3.0 900mA max.

Nu kan ik me vaag herinneren dat je, als je >100mA wilt gaan gebruiken, je dit aan de USB poort moet vertellen (ik zit op een 200mA ongeveer). Kan dit echter niet mee terug vinden.

Weet iemand of dit zo is, of is het zo dat een USB 2.0 poort altijd die 500mA max levert? ik kan het proberen op de pc's die ik tot m'n beschikking heb natuurlijk, maar ik weet dan niet of dit altijd goed gaat, op elke pc / laptop.

hannesie

Re: Voeden uit USB

Berichtdoor hannesie » ma 08 mei 2017, 17:03

Het wil nog wel eens verschillen, er zijn motherboards die op het frontpanel een continue spanning hebben om op te laden, en de poorten aan de achterzijde zijn in slaap mode dan uitgeschakeld.
Soms staat er wat meer specifieke informatie in de meegeleverde brochure/handleiding.

Dit al doorzocht?

https://www.pctechguide.com/how-to-upgr ... -usb-ports

https://en.wikipedia.org/wiki/USB
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 mei 2017, 17:39

Op de site van USB.org is ook een hoop te vinden, bijvoorbeeld :
http://www.usb.org/developers/docs/whit ... boards.pdf

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 mei 2017, 18:13

Barry2001 schreef:Nu kan ik me vaag herinneren dat je, als je >100mA wilt gaan gebruiken, je dit aan de USB poort moet vertellen (ik zit op een 200mA ongeveer). Kan dit echter niet mee terug vinden.

Ja, dat klopt. Ieder USB slave device moet opstarten met < 100mA. Het device vertelt dan aan de master wat hij doet en in welke klasse hij valt enz. Maar ook hoeveel stroom hij nodig heeft. Waarop de master de stroombegrenzing instelt. Vooral bij laptops werkt dat zo en wordt de 5V van de USB bij uitzetten afgeschakeld. In de praktijk houdt niet iedereen zich daar aan. Heb Dell PC's gezien waar er niets tussen de PC voeding zat en de USB poort anders dan een koperbaantje. Niet eens een zekering. Dat leverde dus een kapot MOBO op door kortsluiting in het USB device.

Dus ja officieel moet je het aan de PC vertellen. En doe je het niet dan werkt het soms wel en soms niet.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 08 mei 2017, 19:33

@Hans en Ray, die sites had ik bekeken, dank voor de moeite.

@Peter, die info zocht ik. Misschien dat ik het stroomverbruik kan beperken tot <100mA, dan is er zowiezo niks aan de hand. Denk dat dan zowiezo wel handig is de boel te zekeren, of een ptc oid te gaan gebruiken. Als de usb poort dan gewoon doorlaat en er is een sluiting overleefd 'ie het in elk geval. Heb eens in een project gezeten waar dit aan de orde was, werd toen ook inderdaad in sw aangegeven.
Ben er wel uit zo, ook bedankt! :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 mei 2017, 20:49

Op de beschreven manier blijft de USB poort ook downward comptible door altijd op te starten in low current USB1.0 mode. Er is meen ik later wel een "charge" mode gedefinieerd voor de USB poort met iets van een weerstandje dacht ik. Heb ikzelf nooit gebruikt maar kijk hier eens even: https://www.maximintegrated.com/en/app- ... vp/id/5801 Wellicht dat het voor jou een oplossing kan zijn. Google anders eens op "usb battery charging specification" of "usb charge modes"
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 08 mei 2017, 22:06

Is interessant, USB poorten zijn helaas niet allemaal gelijk blijkbaar. Door een emulator te gebruiken zou je in elk geval de poort 'open' kunnen zetten voor USB 2.0, 500mA uit. Het is wel de bedoeling dat het voor een low cost dingetje is, zie bij Digikey dat ze daar iets onder de 2 euri kosten wat op zich nog wel zou kunnen.
Maar ik kijk het even aan, wellicht lukt het onder de 100mA te blijven, dat zou het eenvoudigst zijn en is er geen actie nodig. Ik weet nu in elk geval dat die 100mA grens er dus wel degelijk is.

Terug naar “Overige Elektronica”