The Art of Making a Nixie Tube

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rjmulder

The Art of Making a Nixie Tube

Berichtdoor rjmulder » di 27 jun 2017, 19:28

Op YouTube kom je soms toch wel mooie dingen tegen.
Hopelijk staat die hier goed anders lees ik het ook wel weer :)

[ Bekijk op youtube ]

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: The Art of Making a Nixie Tube

Berichtdoor Barry2001 » di 27 jun 2017, 21:54

Fantastisch! Natuurlijk benieuwd wat die buisjes moeten kosten, zou er wel wat van in de collectie willen hebben, maar hij hep de sjop dicht gegooid wegens teveel belangstelling :mrgreen: :-k Gezien het hele proces en vele handwerk zal dit wel een aardig bedrag zijn.

Ze lijken wel wat op de inmiddels zeldzaam geworden IN-18's, die tegenwoordig voor zo'n US $ 50,- op eBay van de hand gaan.

Rody
Contacteer:

Berichtdoor Rody » wo 28 jun 2017, 9:14

Barry2001 schreef:Fantastisch! Natuurlijk benieuwd wat die buisjes moeten kosten, zou er wel wat van in de collectie willen hebben, maar hij hep de sjop dicht gegooid wegens teveel belangstelling :mrgreen: :-k Gezien het hele proces en vele handwerk zal dit wel een aardig bedrag zijn.

Ze lijken wel wat op de inmiddels zeldzaam geworden IN-18's, die tegenwoordig voor zo'n US $ 50,- op eBay van de hand gaan.

Vroeg ik me ook af en las ergens dat ze E150 per stuk kosten. Als ik naar zijn productieproces kijk en hoeveel effort het kost om zo'n ding te maken is dat niet teveel gevraagd (ook gezien de exclusiviteit), maar er is heeeeeel wat te verbeteren aan zijn productieproces qua efficientie (voor zover zichtbaar in het filmpje). Maar ik begrijp dat hij nog druk is de boel te stroomlijnen dus zal wel verbeteren. De vraag is dan of de prijs dan omlaag gaat of de marge omhoog (of allebei).

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 jun 2017, 10:57

Ze zijn erg fraai, maar E150,- is wel een hoop geld. IN-18's zijn schaars, maar nog wel te koop. Staat een doosje van 25 stuks op eBay voor E1300,- :mrgreen:

Verder wel slim om voor ontsteken en brandspanning gewoon standaard nixie waarden te nemen, 170V en 130V, kun je dus met een standaard K1551ID1 BCD-Decimal decoder nixie driver aansturen (Bij een IN-18 bv ligt dit hoger). Zit trouwens een opgegeven max current van 8mA, weet zo uit m'n hoofd niet of dat met een standaard driver kan, bij een IN-14 bv die veel in klokjes gebruikt wordt zit je op iets van 3mA . En er wordt 20 jaar lifetime opgegeven bij continue gebruik...

Maar nogmaals, mooi gedaan, fraai.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 jun 2017, 12:03

Leuk filmpje! Al verbaasde ik mij ook wel over een zekere primitiviteit van de werkwijze. Maak ok, het is hobby, veel handwerk en daarmee is hij ver gekomen :sure: Overigens waren nixies in hun gloriedagen van destijds behoorlijk aan de prijs, zeker dit formaat. Dat ze nu meer betaalbaar zijn is eigenlijk door de gigantisch grote beschikbare Russische NOS overstock.

Denk dat je met deze buizen (al dan niet NOS IN-18) in een grootte en prijs categorie zit waarbij 400V cascode transistoren geen punt zijn. Kun je veel meer kanten op, incl. direct aansturen vanuit een MCU, en stel je netjes de stroom per segment/cijfer in met een emitterweerstand.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 28 jun 2017, 12:22

Blijft leuk spul, blijkbaar ook om te maken :D

Die K1551 zal wel russisch zijn, hier is het SN74141
Kan minstens 7mA trekken.
Anne
Bijlagen
x74141.pdf
(88.82 KiB) 51 keer gedownload

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 28 jun 2017, 12:22

Prijzen en zo heb ik niet eens naar gekeken :) vind het gewoon erg mooi om te zien hoe ze worden gemaakt en had zoiets van laten we dat maar even delen hier. Ik wist eigenlijk al wel zeker dat er zeker 1 is die dit mooi vind en hij reageerde ook nog als eerste :P

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 jun 2017, 12:46

Ah!buis schreef:Blijft leuk spul, blijkbaar ook om te maken :D

Die K1551 zal wel russisch zijn, hier is het SN74141
Kan minstens 7mA trekken.
Anne

Die mag maar 60V hebben. Wordt toch tricky en heb je sowieso een gestabiliseerde HS nodig. Maar dat is allemaal secundair. Zo'n buis is altijd wel aan te sturen en zeker met modern spul.

Bedankt Robert Jan, zoiets ambachtelijks wat de hobby betreft is altijd leuk om te zien!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 28 jun 2017, 13:50

Pjotr schreef:Die mag maar 60V hebben. Wordt toch tricky en heb je sowieso een gestabiliseerde HS nodig. Maar dat is allemaal secundair. Zo'n buis is altijd wel aan te sturen en zeker met modern spul.
Valt wel mee hoor, moet enkel zover positief totdat de buis dooft (verschil brandspanning - ontsteekspanning) dan blijft de rest over de (gedoofde) buis.
Anne

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 jun 2017, 14:20

rjmulder schreef:Prijzen en zo heb ik niet eens naar gekeken :) vind het gewoon erg mooi om te zien hoe ze worden gemaakt en had zoiets van laten we dat maar even delen hier. Ik wist eigenlijk al wel zeker dat er zeker 1 is die dit mooi vind en hij reageerde ook nog als eerste :P

:mrgreen:

Terug naar “Overige Elektronica”