LM323-N of vergelijkbaar voor voeding 5V 3A

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele

LM323-N of vergelijkbaar voor voeding 5V 3A

Berichtdoor Maikele » ma 10 jul 2017, 12:04

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan t googelen maar kan niets vinden. Ik heb een kleine UPS (uninterrupted power supply), een LiFePO4wered aan m'n Raspberry pi2 hangen en die moet gevoed worden met minimaal 5V 2A maar ik wil graag iets meer stroom kunnen aanleveren, dus zat te kijken naar een LM323-N of iets dergelijks, welke 5V 3A zou moeten kunnen leveren.
Afbeelding
Wat vooral belangrijk is, is dat de schakeling niet regelbaar moet zijn en juist daardoor zuinig kan zijn.
Ik wil geen geschakelde voeding gebruiken, dus vandaar deze lineaire regulator.
Voor de duidelijkheid, meestal zal de voeding maar enkele 100-en milliamperes moeten leveren, maar ik wil dus dat als t nodig is deze 3A kan leveren.

Een ander punt is dat is niet een supernette voeding hoef aan te leveren aan de UPS, kan ik dan 4 diodes pakken, vervolgens deze lm323-n en daarna een afvlak-elco, is dat voldoende om de UPS te voeden?

Heeft iemand hier een schema voor?

Alvast bedankt!
Maikel
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

ray5150

Re: LM323-N of vergelijkbaar voor voeding 5V 3A

Berichtdoor ray5150 » ma 10 jul 2017, 22:15

Van de meeste spanningsregelaar IC' s staat er in de datasheets een of meerdere voorbeeld schema's waar je wel iets mee zou moeten kunnen.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 11 jul 2017, 9:41

ray5150 schreef:Van de meeste spanningsregelaar IC' s staat er in de datasheets een of meerdere voorbeeld schema's waar je wel iets mee zou moeten kunnen.

Aah, dat wist ik niet, ga ik even checken, dank je
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

hardy

Berichtdoor hardy » di 11 jul 2017, 23:31

Ik heb deze voor mijn raspberry Pi3 gebouwd, werkt perfect.
Power-supply.rar

Hardy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 13 jul 2017, 11:11

Jij hebt de LM350 gebruikt. lijkt me ook een uitstekende oplossing hier voor.
Ik heb even een printscreen van het schema gemaakt, handig voor de mensen die niet over eagle beschikken.

2017-07-13.png

Kwam ook nog de LM1085 tegen. lijkt me ook een goede kandidaat : https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... 085-5.html

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 13 jul 2017, 11:47

Heb hier nog printen voor liggen, pb maar als je interesse hebt (heb een LM1084 gebruikt, maar een andere regelaar kan ook).

Gloeivoeding schema.jpg

Gloei.jpg

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 13 jul 2017, 20:23

Top!! Iedereen hartstikke bedankt voor de berichten.

Barry2001 schreef:Heb hier nog printen voor liggen, pb maar als je interesse hebt (heb een LM1084 gebruikt, maar een andere regelaar kan ook).

Gloeivoeding schema.jpg

Gloei.jpg

Ik stuur je wel even een privebericht, ben wel geïnteresseerd

hardy

Berichtdoor hardy » vr 14 jul 2017, 10:22

ray5150 schreef:Jij hebt de LM350 gebruikt. lijkt me ook een uitstekende oplossing hier voor.
Ik heb even een printscreen van het schema gemaakt, handig voor de mensen die niet over eagle beschikken.

2017-07-13.png

Kwam ook nog de LM1085 tegen. lijkt me ook een goede kandidaat : https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... 085-5.html

Bedankt voor de correctie Ray, had dit zelf zo even ergens opgeslagen staan, waarden kloppen ook niet nog allemaal en zijn ook nog eens slecht leesbaar zo :hide: , sorry.
Heb uiteraard wel zelf alles goed op de print zitten.
Zo'n kant en klaar printje van Barry is wel zo makkelijk natuurlijk.

Hardy

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 18 jul 2017, 17:13

hardy schreef:
ray5150 schreef:Jij hebt de LM350 gebruikt. lijkt me ook een uitstekende oplossing hier voor.

2017-07-13.png

Bedankt voor de correctie Ray, had dit zelf zo even ergens opgeslagen staan, waarden kloppen ook niet nog allemaal en zijn ook nog eens slecht leesbaar zo :hide: , sorry.
Heb uiteraard wel zelf alles goed op de print zitten.
Zo'n kant en klaar printje van Barry is wel zo makkelijk natuurlijk.

Hardy

Alle hulp is erg gewaardeerd Hardy, dus no problem.
Printje van Barry komt hier naar toe, super.
Kreeg via een ander forum ook nog een suggestie voor een LT1085 (van lineair technology),zal elkaar niet veel doen maar vind LT wel een mooi bedrijf. Heeft onder normale omstandigheden maar een spanningsval van 1V dus is ook lekker efficiënt

R1=220
RV1=2k5
Op jouw printje Barry, in de datasheet van TI staan R1=120 en RV1=5k, dat is bijna de dubbele waarde, regel je dat dan op een multimeter precies op 5V, ja toch
In de datasheet van LT staat R1=120 en RV1=365, als ik de LT1085 (3A uitvoering) wil gebruiken moet ik dus deze waarden of het dubbele zoals bij jou aanhouden, is dat een correcte aanname?
Verder kan ik dan exact dezelfde waarden componenten gebruiken, aangezien ik geen 5A maar iets minder, 3A regulator ga gebruiken, klopt toch? :)

Groeten Maikel
Edit: vraag erbij in gezet over de chip

democles

Berichtdoor democles » di 18 jul 2017, 17:36

Ben wel geen Barry,

Alle waardes van Barry overnemen,dan komt het goed en afregelen op de multimeter op 5v. (dus MMeter op de uitgang van het printje zetten)

Zorg wel dat de diodes je stroom aankunnen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 jul 2017, 19:49

De waardes van LT zijn voor twee vaste weerstanden om er 5volt uit te krijgen (ongeveer)
Barry heeft een instelbare weerstand RV1 voorzien om een spanning naar keus precies in te stellen.
Als je niks anders wil dan 5volt kun je best voor RV1 niet 5k maar 500ohm nemen.Moet afgeregeld op 5volt uit en dan wordt die RV1 ongeveer 356 ohm. Met een 5k zou die waarde bijna helemaal tegen de eind aanslag bereikt worden en lastig in te stellen.
De weerstanden bepalen enkel de uitgangsspanning, onafhankelijk van het stroomgebruik.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 18 jul 2017, 20:33

Ik vind persoonlijk de LT1085 behoorlijk overpriced, (bijna 10 euro) er zijn genoeg alternatieven verkrijgbaar die een kwart of minder daarvan kosten.

Er zijn ook veel handige rekentooltjes op internet om de juiste weerstanden en spanningen uit te rekenen :
http://www.muzique.com/schem/lm317.htm bijvoorbeeld, of google even met LM317 calculator.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 19 jul 2017, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 18 jul 2017, 21:00

@Ray: 5A, Low Drop (1V max), TO220 en regelbaar en EUR 2,50 of goedkoper? ben benieuwd naar al die alternatieven, laat maar eens horen, zelf ook wel nieuwschierig.

@Maikel: Er is een draadje geweest met wat weetjes over dit schakelingetje, maar omdat dit een verkoopdraadje was is deze verdwenen.
Als je de componenten gebruikt uit het schema (Schottky diodes) moet je rekening houden dat je de AC die je aanbiedt 1V hoger ligt dan wat je eruit wilt hebben. 6V AC dus minimaal voor 5V DC uitgangsspanning blijkt uit de praktijk. Meer dan 6V AC mag, maar zal in warmte worden opgestookt in de regulator.
LT1085 is de 3A uitvoering zoals je al zegt, LT1084 de 5A uitvoering (LT1083 is er ook nog, 7,5A). Kost ietsjes meer, maar ik zou die 5A nemen. Let wel op dat je de CT uitvoering neemt, adjustable. Die stroom maakt voor de verdere componenten niet uit.
Koelblok, SK42 reeks past hierop, bv dit: https://www.eoo-bv.nl/koelelement/2399- ... &results=3 Die soldeerstiften passen dan in de gaten. Let op dat als je de LT direkt op het koelblok monteert de koeltab van de LT de uitgang is. Maw uitgangsspanning staat op het koelblok, dat je die niet aan een behuizing (met mogelijk gnd) hangt.
Inderdaad regel je met een multimeter de uitgangsspanning op de gewenste waarde, uiteraard voor je 'm gaat toepassen.

verder.... schiet me nog even niks te binnen :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 jul 2017, 23:07

Als de ingangsspanning (vanuit de gelijkrichter) niet boven de 12volt komt en max 3A is genoeg dan kan de TS1085CZ Adj
Bij E.O.O. voor 65 cent.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jul 2017, 0:04

Mooi gevonden, wel een vaag ding. Met 1.4V minder low drop dan de LT's, en ik zie 'm niet bij andere aanbieders... TSC als fabrikant zegt me ook niets. Plus met max 12V achter de gelijkrichter zit je vast aan een vaste ingangsspanning van wat is het, 8V oid. Lijkt me of een ding uit de oudheid, of dedicated voor een toepassing ontworpen. Kweetniet of dit zo betrouwbaar is..

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 19 jul 2017, 4:34

Wow top alle reacties;
democles schreef:Ben wel geen Barry,

Alle waardes van Barry overnemen,dan komt het goed en afregelen op de multimeter op 5v. (dus MMeter op de uitgang van het printje zetten)

Zorg wel dat de diodes je stroom aankunnen.

Weerstandwaarden kom ik hieronder op terug
Wat diodes betreft, komt goed want de print en t design van Barry is gemaakt voor 5A
Ah!buis schreef:De waardes van LT zijn voor twee vaste weerstanden om er 5volt uit te krijgen (ongeveer)
Barry heeft een instelbare weerstand RV1 voorzien om een spanning naar keus precies in te stellen.
Als je niks anders wil dan 5volt kun je best voor RV1 niet 5k maar 500ohm nemen.Moet afgeregeld op 5volt uit en dan wordt die RV1 ongeveer 356 ohm. Met een 5k zou die waarde bijna helemaal tegen de eind aanslag bereikt worden en lastig in te stellen.
De weerstanden bepalen enkel de uitgangsspanning, onafhankelijk van het stroomgebruik.
Anne

Ok, dat is helemaal duidelijk. Dank je voor de uitleg. Kwartje begint te vallen :)
ray5150 schreef:Ik vind persoonlijk de LT1085 behoorlijk overpriced, (bijna 10 euro) er zijn genoeg alternatieven verkrijgbaar die een kwart of minder daarvan kosten.

Er zijn ook veel handige rekentooltjes op internet om de juiste weerstanden en spanningen uit te rekenen :
http://www.muzique.com/schem/lm317.htm bijvoorbeeld, of google even met LM137 calculator.

Bedankt Ray, ik zie nu dat ie bij Farnell ook een dikke 8,5€ kost, das wel een erg groot verschil met 1,5€ inderdaad. Ik kom hieronder er nog verder op terug
Barry2001 schreef:@Ray: 5A, Low Drop (1V max), TO220 en regelbaar en EUR 2,50 of goedkoper? ben benieuwd naar al die alternatieven, laat maar eens horen, zelf ook wel nieuwschierig.

@Maikel: Er is een draadje geweest met wat weetjes over dit schakelingetje, maar omdat dit een verkoopdraadje was is deze verdwenen.
Als je de componenten gebruikt uit het schema (Schottky diodes) moet je rekening houden dat je de AC die je aanbiedt 1V hoger ligt dan wat je eruit wilt hebben. 6V AC dus minimaal voor 5V DC uitgangsspanning blijkt uit de praktijk. Meer dan 6V AC mag, maar zal in warmte worden opgestookt in de regulator.
LT1085 is de 3A uitvoering zoals je al zegt, LT1084 de 5A uitvoering (LT1083 is er ook nog, 7,5A). Kost ietsjes meer, maar ik zou die 5A nemen. Let wel op dat je de CT uitvoering neemt, adjustable. Die stroom maakt voor de verdere componenten niet uit.
Koelblok, SK42 reeks past hierop, bv dit: https://www.eoo-bv.nl/koelelement/2399- ... &results=3 Die soldeerstiften passen dan in de gaten. Let op dat als je de LT direkt op het koelblok monteert de koeltab van de LT de uitgang is. Maw uitgangsspanning staat op het koelblok, dat je die niet aan een behuizing (met mogelijk gnd) hangt.
Inderdaad regel je met een multimeter de uitgangsspanning op de gewenste waarde, uiteraard voor je 'm gaat toepassen.

verder.... schiet me nog even niks te binnen :D

Dank je Barry voor je uitgebreide reactie
Ik heb eigenlijk gewoon precies 5V nodig en zie dat Farnell ook deze TI heeft (mede door de opmerking van Ray over de prijs):
TEXAS INSTRUMENTS LM1085IT-5.0/NOPB Fixed LDO Voltage Regulator, 2.6V to 27V, 1.3V Dropout, 5Vout, 3Aout, TO-220-3
Heb de datasheet gelezen, begrijp ik goed dat de R1 en RV1 dan kunnen komen vervallen?; (middelste) pin naar aarde/- dan zonder weerstand en rechter (output) pin zonder weerstand naar middelste pin ??
Verder handig dat ik weet welke koelblokken ik nodig heb, super, dank je.
6V AC, check. Das mooi want t ding hoeft geen stroom lopen te verstoken als t niet nodig is :rock:
Ah!buis schreef:Als de ingangsspanning (vanuit de gelijkrichter) niet boven de 12volt komt en max 3A is genoeg dan kan de TS1085CZ Adj
Bij E.O.O. voor 65 cent.
Anne

Ik ga ook liever voor TI aangezien die goede naam hebben en ook goedkoop (zo'n 1,5€)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jul 2017, 8:05

Klopt Maikel. Het printje was initieel bedoelt als buizen gloeivoeding, voor 6.3V, vandaar de adjustable versie. Punt is als je een vaste gebruikt de footprint anders is, past niet zo op de print zoals je al gezien hebt. Weerstanden komen dan te vervallen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 jul 2017, 12:28

Barry2001 schreef:@Ray: 5A, Low Drop (1V max), TO220 en regelbaar en EUR 2,50 of goedkoper? ben benieuwd naar al die alternatieven, laat maar eens horen, zelf ook wel nieuwschierig.

Goed punt. ik heb even wat rond gekeken voor een paar dingen. ik ben uitgegaan van een Imax van 3A, mede doordat de genoemde LT1085 ook 3A is. (disclaimer : ik heb mij gebaseerd op de gegevens op de verkoop-pagina's, verder geen datasheet erbij gezocht om te controleren.)

De LM1085-5.0
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... 085-5.html
Vaste regelaar, 5.0 Volt, 3A, TO220, Low drop, 2.10 euro.

De LM350T
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m350t.html
Regelbaar, 3A, TO220, NB of deze Low drop is. 65 euro cent. :D

De TS1085CZ Adj
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... z-adj.html
Regelbaar,3A, Low drop, TO220, 65 Euro cent.

De TS1085P Adj
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... p-adj.html
Regelbaar, 3A, Low drop, T0252, is dus zonder tab.
maar met een beetje handigheid is deze wel tegen een koelblok te schroeven. (we zijn ZBA'ers per slot van rekening. :mrgreen:)
De prijs is welgeteld 40 eurocenten.

De LM338T
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m338t.html
Regelbaar, 5A :!:, TO220, NB of deze Low drop is. 2 Euro en 5 cent.

De LT1085CT
https://www.conrad.nl/nl/spanningsregel ... 48199.html
Regelbaar, Low drop, TO220, 3A. 6 euro en 18 cent.

De LT 1085-5 CT
https://www.conrad.nl/nl/spanningsregel ... %20Details
5 Volt Vast, TO220, 3A, waarschijnlijk low drop, 6 Euro en 23 cent.

Er zal ongetwijfeld nog meer te krijgen zijn bij zaken als Farnell en Mouser, maar daar heb ik niet gekeken.
De low drop waarde kan wat verschillen tussen de verschillende exemplaren, mensen die er mee aan de slag willen moeten dit wel controleren aan de hand van de datasheet. tevens heb ik niet gekeken of ze pincompatible met elkaar zijn. ook dat moet gecontroleerd worden.

Ook is er nog het een en ander te krijgen in TO3 formaat, maar dat icm jouw printje niet zo praktisch uitvoerbaar.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jul 2017, 12:50

Mooi overzichtje :goedzo: En low drop hoeft ook altijd niet eens, ik weet niet precies meer hoe het toendertijd zat. Was 6.3V nodig in elk geval, dacht dat er een 8V wikkeling op de trafo zat.

Kan er gekozen worden welke regelaar er gebruikt gaat worden, even opletten dus dat de aansluitingen regelbaar en vast anders zijn.

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 19 jul 2017, 16:39

Barry2001 schreef:Klopt Maikel. Het printje was initieel bedoelt als buizen gloeivoeding, voor 6.3V, vandaar de adjustable versie. Punt is als je een vaste gebruikt de footprint anders is, past niet zo op de print zoals je al gezien hebt. Weerstanden komen dan te vervallen.

Wat bedoel je met footprint Barry? Is dat t aantal mm tussen de pinnen? De behuizing van de lm1084 is toch hetzelfde als die van de lm1085? Verder maakt de behuizing toch ook niet tussen een vaste of regelbare uitvoering?

ray5150 schreef:

Goed punt. ik heb even wat rond gekeken voor een paar dingen. ik ben uitgegaan van een Imax van 3A, mede doordat de genoemde LT1085 ook 3A is. (disclaimer : ik heb mij gebaseerd op de gegevens op de verkoop-pagina's, verder geen datasheet erbij gezocht om te controleren.)

De LM1085-5.0
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... 085-5.html
Vaste regelaar, 5.0 Volt, 3A, TO220, Low drop, 2.10 euro.

De LM350T
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m350t.html
Regelbaar, 3A, TO220, NB of deze Low drop is. 65 euro cent. :D

De TS1085CZ Adj
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... z-adj.html
Regelbaar,3A, Low drop, TO220, 65 Euro cent.

De TS1085P Adj
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... p-adj.html
Regelbaar, 3A, Low drop, T0252, is dus zonder tab.
maar met een beetje handigheid is deze wel tegen een koelblok te schroeven. (we zijn ZBA'ers per slot van rekening. :mrgreen:)
De prijs is welgeteld 40 eurocenten.

De LM338T
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m338t.html
Regelbaar, 5A :!:, TO220, NB of deze Low drop is. 2 Euro en 5 cent.

De LT1085CT
https://www.conrad.nl/nl/spanningsregel ... 48199.html
Regelbaar, Low drop, TO220, 3A. 6 euro en 18 cent.

De LT 1085-5 CT
https://www.conrad.nl/nl/spanningsregel ... %20Details
5 Volt Vast, TO220, 3A, waarschijnlijk low drop, 6 Euro en 23 cent.

Er zal ongetwijfeld nog meer te krijgen zijn bij zaken als Farnell en Mouser, maar daar heb ik niet gekeken.
De low drop waarde kan wat verschillen tussen de verschillende exemplaren, mensen die er mee aan de slag willen moeten dit wel controleren aan de hand van de datasheet. tevens heb ik niet gekeken of ze pincompatible met elkaar zijn. ook dat moet gecontroleerd worden.

Ook is er nog het een en ander te krijgen in TO3 formaat, maar dat icm jouw printje niet zo praktisch uitvoerbaar.

Soow, mooi overzichtje. Weer wat geleerd, weet nu ook wat low drop is :lol:

Barry2001 schreef:Mooi overzichtje :goedzo: En low drop hoeft ook altijd niet eens, ik weet niet precies meer hoe het toendertijd zat. Was 6.3V nodig in elk geval, dacht dat er een 8V wikkeling op de trafo zat.

Kan er gekozen worden welke regelaar er gebruikt gaat worden, even opletten dus dat de aansluitingen regelbaar en vast anders zijn.

Aah ik snap volgens mij ineens wat je bedoeld met 'footprint'... zijn de pinnummrrs verwisseld als je een vaste of variabele regelaar gebruikt? :shock:
Wat is het voordeel van een vaste regelaar in tegenstelling tot een variabele regelaar (behalve het niet hoeven te gebruiken van twee weerstanden)?
Ik dacht dat die nooit kan verlopen dus 100% zekerheid over uitgangsspanning.
Maar het verwisselen van pinnen is dan als voorzorgsmaatregel zodat je de schakeling achter de regelaar niet kunt beschadigen?
Maar als ik de weerstanden niet hoef te gebruiken, kan ik pin 2 en 3 dan niet middels twee draadbruggetjes met elkaar verwisselen? Of toch beter gewoon de regelbare versie kopen met R1 en RV1 zoals jij ook gebruikt?

Sorry voor alle vragen, maar wil t echt begrijpen. Verder was m'n denkwijze om een vaste regelaar te gebruiken gebaseerd op de gedachte dat ik de uitgangsspanning niet anders dan 5V wil hebben, waarom moeilijk doen als t makkelijk kan. Dat lijkt nu juist omgedraaid :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 jul 2017, 19:34

Maikele schreef:Aah ik snap volgens mij ineens wat je bedoeld met 'footprint'... zijn de pinnummrrs verwisseld als je een vaste of variabele regelaar gebruikt? :shock:
Wat is het voordeel van een vaste regelaar in tegenstelling tot een variabele regelaar (behalve het niet hoeven te gebruiken van twee weerstanden)?
Ik dacht dat die nooit kan verlopen dus 100% zekerheid over uitgangsspanning.
Maar het verwisselen van pinnen is dan als voorzorgsmaatregel zodat je de schakeling achter de regelaar niet kunt beschadigen?
Maar als ik de weerstanden niet hoef te gebruiken, kan ik pin 2 en 3 dan niet middels twee draadbruggetjes met elkaar verwisselen? Of toch beter gewoon de regelbare versie kopen met R1 en RV1 zoals jij ook gebruikt?

Sorry voor alle vragen, maar wil t echt begrijpen. Verder was m'n denkwijze om een vaste regelaar te gebruiken gebaseerd op de gedachte dat ik de uitgangsspanning niet anders dan 5V wil hebben, waarom moeilijk doen als t makkelijk kan. Dat lijkt nu juist omgedraaid :mrgreen:

Strikt genomen word met "footprint" de afmetingen van de aansluitingen bedoeld. voor de functies van de aansluitpennen word over het algeheel de term "pinout" gebruikt.
Pinouts van regelbare en vaste spanningsregelaars zijn vrijwel nooit gelijk. de exacte aansluitingen kun je terugvinden in de datasheets.
Die zijn heel simpel te Googelen door het type en het fabrikaat in te voeren, of je kunt deze gebruiken : http://www.datasheetcatalog.com/
Dat het printje van Barry regelbaar is uitgevoerd is om een hele simpele reden, deze is ontworpen als gloeivoeding voor buizenversterkers.
Die is 6.3 Volt. en dat is alleen te bereiken met een variabele regelaar.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jul 2017, 20:28

Over die pinnen Maikel, als je het printje wilt gebruiken past een vaste regulator niet. Inderdaad zou je dan de pinnen moeten omdraaien, wat denk ik prutswerk wordt. Maar goed, het kan wel dus.
Ps printje is vanmiddag gepost :relax:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 jul 2017, 20:45

De pinnen van de LT108x regelbaar en de LT108x-5 vast 5volt zitten wel op dezelfde plaats.
Enkel de pin die aan de weerstanden zat aan massa verbinden.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 19 jul 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jul 2017, 20:48

Je hebt gelijk Hr Buis, klopt helemaal :goedzo:

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 20 jul 2017, 4:45

ray5150 schreef:Strikt genomen word met "footprint" de afmetingen van de aansluitingen bedoeld. voor de functies van de aansluitpennen word over het algeheel de term "pinout" gebruikt.
Pinouts van regelbare en vaste spanningsregelaars zijn vrijwel nooit gelijk. de exacte aansluitingen kun je terugvinden in de datasheets.
Die zijn heel simpel te Googelen door het type en het fabrikaat in te voeren, of je kunt deze gebruiken : http://www.datasheetcatalog.com/
Dat het printje van Barry regelbaar is uitgevoerd is om een hele simpele reden, deze is ontworpen als gloeivoeding voor buizenversterkers.
Die is 6.3 Volt. en dat is alleen te bereiken met een variabele regelaar.

Ok, dank je Ray, weer wat geleerd. Helemaal duidelijk nu. Bedankt voor de website, een heel stuk handiger dan via farnell product-eigenschappen volgens mij.

Barry2001 schreef:Over die pinnen Maikel, als je het printje wilt gebruiken past een vaste regulator niet. Inderdaad zou je dan de pinnen moeten omdraaien, wat denk ik prutswerk wordt. Maar goed, het kan wel dus.
Ps printje is vanmiddag gepost :relax:

Ok dank je Barry, t wordt misschien dan toch LT, dan ziet t er ook netjes uit en kan ik toch een vaste regulator gebruiken.
Ik laat je/jullie weten als ie binnen is.

Ah!buis schreef:De pinnen van de LT108x regelbaar en de LT108x-5 vast 5volt zitten wel op dezelfde plaats.
Enkel de pin die aan de weerstanden zat aan massa verbinden.
Anne

Super, hartstikke bedankt voor je moeite Anne, ik moet zo bij bestellen wel alles 3x gaan controleren met alle verschillende uitvoeringen, maar t gaat dus goedkomen. Is toch de wat duurdere LT maar goed, dan ziet t er ook netjes uit op de print. :goedzo:

Terug naar “Overige Elektronica”