LM323-N of vergelijkbaar voor voeding 5V 3A

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele

Re: LM323-N of vergelijkbaar voor voeding 5V 3A

Berichtdoor Maikele » vr 21 jul 2017, 4:10

Het lijkt erop dat niet alleen de LT, maar ook de LM van Texas Instruments (TI) en National semiconductor (NS) voor zowel de fixed (5.0) als de ajdustable (ADJ) dezelfde pin layout hebben.
In de datasheet van TI staat het volgende:
"Available in 3.3-V, 5.0-V, 12-V and Adjustable Versions"
Vervolgens staat
Pin 1 INPUT
Pin 2 OUTPUT
Pin 3 ADJ/GND
1zqfvhu.jpg

Zie link
Voor NS staat een soortgelijke vermelding: link

De link naar de pagina vanwaar ik deze info opgezocht heb: link datasheetcatalog.com

Kunnen jullie dat bevestigen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 21 jul 2017, 12:03

Klopt hoor, 't is de min of meer standaard stabilisator 7805 die de massa in het midden heeft.
Bij de 108x serie hebben ze blijkbaar de uitwisselbaarheid (pin compatible) in de gaten gehouden.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 21 jul 2017, 13:14

Je redt je er aardig mee Maikel :goedzo: Hopen dat het printje snel afgeleverd wordt.

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 21 jul 2017, 15:20

Ah!buis schreef:Klopt hoor, 't is de min of meer standaard stabilisator 7805 die de massa in het midden heeft.

Aah mooi, dat scheelt weer. Dank je mister buis :)
Bij de 108x serie hebben ze blijkbaar de uitwisselbaarheid (pin compatible) in de gaten gehouden.
Anne

Hetzelfde heb ik ook gedacht. Misschien meer mensen die tegen dit issue aanliepen haha
Barry2001 schreef:Je redt je er aardig mee Maikel

Haha ik doe m'n best
:goedzo: Hopen dat het printje snel afgeleverd wordt.

Hoop ik ook, we gaan t meemaken. Ik zal t hier wel even laten weten, wel leuk wellicht..
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 29 jul 2017, 1:02

Barry2001 schreef:Je redt je er aardig mee Maikel :goedzo: Hopen dat het printje snel afgeleverd wordt.

Joepie, printje gister binnengekregen Barry.
Erg net printje hoor, complimenten!
Best snel gegaan vind ik. Heb nog niet eens componenten besteld (ben nog aan t beslissen welke trafos ik moet hebben) :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 29 jul 2017, 10:55

Maikele schreef:Heb nog niet eens componenten besteld (ben nog aan t beslissen welke trafos ik moet hebben) :D
Deze bijv.?
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 29 jul 2017, 13:13

Lijkt me een goede keus, nette prijs ook.
http://www.tme.eu/nl/details/tst50w_8v/ ... /tst50001/

Maar kun je daar ook gewoon kopen als particulier voor een klein totaal bedrag ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 30 jul 2017, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 29 jul 2017, 21:27

Maikele schreef:Joepie, printje gister binnengekregen Barry.

Dat is dan nog aardig snel gegaan, veel plezier ermee! :bakkie:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 30 jul 2017, 14:48

Nog even gekeken wat er aan elco en diodes nodig is.Moet niet te klein, het gaat over een flinke stroom.
De elco moet minstens 10mF zijn en de diodes goed voor piekstromen tot 7...8A.
Met schottky diodes kom je misschien net weg zonder de diodes te koelen.
Voorbeeld van wat je bij E.O.O. kunt vinden.
Anne

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 03 aug 2017, 4:13

Ah!buis schreef:
Maikele schreef:Heb nog niet eens componenten besteld (ben nog aan t beslissen welke trafos ik moet hebben) :D
Deze bijv.?
Anne

Dank je Anne, sorry duurde even voordat ik echt fatsoenlijk tijd had om te antwoorden. Ik heb een vraag maar eerst een stukje achtergrond. Sorry voor t lange verhaal :bakkie:

Ik wil naast deze voeding ook nog een voeding bouwen voor een hele mooie DAC. Die voeding moet dan ook erg mooi worden met bijbehorende mooie trafo. Alles om een zo schoon mogelijke voeding aan de DAC te geven.
Deze DAC voeding bestaat uit een geïsoleerde Hammond trafo (229C24) welke de sjöström superregulator (SSR-03) gaat voeden. De sjöström voed vervolgens de DAC (Soekris dam 1021 1%) met schone stroom.
Ik heb een traditionele EI trafo gekozen zodat ik hoogfrequent rommel van t net filter, wat met een ringkern trafo niet het geval is. Ik heb maar weinig vermogen nodig, de Soekris DAC heeft max 1A nodig welke de sjöström kan leveren en de Hammond trafo kan 2A leveren wat volgens mij binnen specificatie is voor aanleveren van vermogen.

Deze DAC voeding ga ik buiten de DAC bouwen in een apart kastje en in ditzelfde kastje komt dan ook de pi voeding, waarvoor ik het boardje van Barry gekocht heb en van jullie advies heb gekregen. De pi voeding gaat stroom leveren aan de ups board (LiFePO4wered batterijvoeding, zie mij OP).

Komt eindelijk die vraag... #-o
Omdat ik alleen maar de laadelectronica van de lifepo voed, vraag ik mij af in hoeverre hoogfrequent rejection door een EI trafo van toepassing is en of ik dus net zo goed een (ingeisoleerde) ringkern trafo kan gebruiken?
Kan het gebeuren dat in de zorgvuldig gekozen voeding voor de DAC storing geïntroduceerd wordt vanuit de pi voeding ?? (beide trafos komen naast elkaar, wel onderling optimaal gedraaid, in t kastje)

Als het antwoord is, maakt niet uit, dan kan ik net zo goed deze (of soortgelijke) ringkern bestellen (ik bestel waarschijnlijk via Farnell omdat ik ook alle onderdelen voor de sjöström moet bestellen en ik woon natuurlijk in thailand)
Als het antwoord is, ja maakt wel uit, zou ik niet doen, dan zou ik bijv de Hammond 183J12 kunnen kiezen?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 03 aug 2017, 4:46

Als je optimale ontkoppeling in het hf gedeelte wil kan je ook over een R core trafo denken.
Een print trafo schijnt het ook erg slecht te doen op hf gebied.

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 03 aug 2017, 4:52

ray5150 schreef:Lijkt me een goede keus, nette prijs ook.
http://www.tme.eu/nl/details/tst50w_8v/ ... /tst50001/

Maar kun je daar ook gewoon kopen als particulier voor een klein totaal bedrag ?

Afhankelijk van het antwoord op de vorige vraag wil ik graag zowel de pi voeding trafo als de DAC voeding trafo bij dezelfde partij kopen. Loopt zowiezo flink in de papieren om naar thailand tr versturen. Hebben jullie nig goeie ideeen voor een partij die beide trafos kan versturen?
Barry2001 schreef:
Maikele schreef:Joepie, printje gister binnengekregen Barry.

Dat is dan nog aardig snel gegaan, veel plezier ermee! :bakkie:

Ja he, vond ik ook. Echt mooi printje hoor. Weet je of de voorstelde condensatoren en diodes door Anne in de volgende post er zo op passen?
Ah!buis schreef:Nog even gekeken wat er aan elco en diodes nodig is.Moet niet te klein, het gaat over een flinke stroom.
De elco moet minstens 10mF zijn en de diodes goed voor piekstromen tot 7...8A.
Met schottky diodes kom je misschien net weg zonder de diodes te koelen.
Voorbeeld van wat je bij E.O.O. kunt vinden.
Anne

Moet de trafo die stroom dan niet ook kunnen leveren? Sorry hoor, het is echt wel een materie waar ik erg weinig van weet. Ik weet inmiddels dat die hoge stromen door het laden en ontladen van de condensator komen voor het afvlakken. Klopt toch. Zijn die pieken dan zo kort dat je in de buurt moet komen qua stroomlevering van de trafo?
Ben je uit gegaan van een leverde stroom van 3A
Als ik t goed heb moet je de volgende formule gebruiken:

Ik kom op deze waarden (formule van Hammond), heb ik dat goed berekend?

Rpi voeding:
I D.C. = 0.62 X Sec. I A.C.
3 = 0.62 X ?
? = 3 / 0.62
Sec I AC = 4.8 A

Sorry ik probeer er chocola van te maken :rock:

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 03 aug 2017, 4:56

Kappa7 schreef:Als je optimale ontkoppeling in het hf gedeelte wil kan je ook over een R core trafo denken.
Een print trafo schijnt het ook erg slecht te doen op hf gebied.

Aah ok, ga ik me ook in verdiepen dan.
Waar ik specifiek op zoek naar ben is een trafo die ontkoppeling van HF doet, geïsoleerd opgebouwd is, liefst met een scherm daartussen wat ik nog aan aarde kan leggen maar die kon ik niet vinden
Heb je ervaring wel merk ik naar kan kijken of beter nog, welke internationale leverancier?
:think:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 03 aug 2017, 10:57

Maikele schreef:Ben je uit gegaan van een leverde stroom van 3A

Rpi voeding:
3 = 0.62 X ?
? = 3 / 0.62
Sec I AC = 4.8 A
Dat is een redelijke benadering.Krijg je wat de trafo minimaal moet kunnen.Mag best meer, ik had er een met 6A voorgesteld, heb je wat reserve.
Wat die HF storingen betreft, zodra het netsnoer de kast binnenkomt brengt die al vanalles mee.Als je je daar zorgen om maakt,zet dan zoiets bij de ingang,
filt.jpg
kun je daarna om 't even welke trafo nemen.
De diodes passen zonder meer op 't printje (wel oppassen voor de juiste richting).De elco weet ik niet, desnoods een gaatje bijmaken als de afstand tussen de aansluitingen anders is.
Als het verzenden zo duur uitvalt, waarom niet 's het plaatselijke aanbod onderzoeken ?
Anne

democles

Berichtdoor democles » do 03 aug 2017, 13:58

Ik weet niet waar je zit in Thailand,maar ik vond genoeg in Bangkok of Chiang Mai.

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 03 aug 2017, 14:58

Ah!buis schreef:
Maikele schreef:Ben je uit gegaan van een leverde stroom van 3A

Rpi voeding:
3 = 0.62 X ?
? = 3 / 0.62
Sec I AC = 4.8 A
Dat is een redelijke benadering.Krijg je wat de trafo minimaal moet kunnen.Mag best meer, ik had er een met 6A voorgesteld, heb je wat reserve.
Wat die HF storingen betreft, zodra het netsnoer de kast binnenkomt brengt die al vanalles mee.Als je je daar zorgen om maakt,zet dan zoiets bij de ingang, filt.jpg kun je daarna om 't even welke trafo nemen.
De diodes passen zonder meer op 't printje (wel oppassen voor de juiste richting).De elco weet ik niet, desnoods een gaatje bijmaken als de afstand tussen de aansluitingen anders is.
Als het verzenden zo duur uitvalt, waarom niet 's het plaatselijke aanbod onderzoeken ?
Anne

Ok duidelijk. Dank je wel Anne
democles schreef:Ik weet niet waar je zit in Thailand,maar ik vond genoeg in Bangkok of Chiang Mai.

Dank je democles, ik zit in Bangkok. Ben heel benieuwd waar je dat kan krijgen. Zeer rangsit heeft alleen onderdelen voor speakers (condensatoren etc), ik ben nog niet in Kongthon geweest. Ben heel benieuwd.
PS: kan ook niet wat op internet in thailand/Azië vinden

democles

Berichtdoor democles » do 03 aug 2017, 19:54

http://www.es.co.th/index.asp#

http://www.es.co.th/new-contactus.asp

https://www.thaivisa.com/forum/topic/20 ... rts-store/

https://www.thaivisa.com/forum/topic/32 ... omponents/

Misschien zit hier wat tussen.

Meeste mensen verwijzen hier naar: ,,Go to Bang Mor near china town. Plenty of small shops and one supermarket size electronics store.,,

Dicht bij het koninklijk paleis met de Emerald Boeddha,mag je niet fotograferen :roll: (ga je de bak in!)

Mijn fototoestel ging toen perrongelijk af :hide:

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 04 aug 2017, 16:03

democles schreef:http://www.es.co.th/index.asp#

http://www.es.co.th/new-contactus.asp

https://www.thaivisa.com/forum/topic/20 ... rts-store/

https://www.thaivisa.com/forum/topic/32 ... omponents/

Misschien zit hier wat tussen.

Meeste mensen verwijzen hier naar: ,,Go to Bang Mor near china town. Plenty of small shops and one supermarket size electronics store.,,

Dicht bij het koninklijk paleis met de Emerald Boeddha,mag je niet fotograferen :roll: (ga je de bak in!)

Mijn fototoestel ging toen perrongelijk af :hide:

Hahaha ja pas maar op :-&
Maarre te gek man, hartstikke bedankt!! Volgens mij moet ik serieus een cursus googelen gaan volgen, ik ben al sinds ik hier woon en das 2 jaar en 3 mnd aan t zoeken voor electronica-zaken.
Ik ga hier absoluut zeker nog gebruik van maken. Ze hebben alleen niet de trafos die ik zoek, maar dat hindert niet want ik ben er net achter gekomen dat farnell een lokaal distributiecentrum in Thailand heeft zitten, het lijkt erop dat er geen extra verzendkosten van toepassing zijn (m'n vrouw heeft zojuist even vertaald en ze ziet niet de vermelding die ik zie op bijv farnell uk. Maar eens een bestelling gaan proberen in elkaar te flansen in half Engels, half Thais.

Mag ik vragen hoe je zoveel weet van Thailands electronica shops? Woon je hier of ga je gewoon heel graag op vakantie hierzo?

Oh een vraagje nog, trafo is 50VA 220:2x6V en 4,17 Rated amps per Sec, dan is t toch U*I=6*4,17=25,02 per secudary, en ik heb er twee, dus zo kom ik op 50VA.
Mag ik die twee secundairies zo parallel zetten waardoor ik dan 8,34A beschikbaar en mag ik dan dus ook een trafo kiezen met maar 2,5A per sec kiezen waardoor ik totaal 5A beschikbaar heb, of mag dat niet?
Zie: http://www.farnell.com/datasheets/22000 ... 1501815578
Betreft dan MCTA030/06

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 04 aug 2017, 16:50

Maikele schreef:Mag ik vragen hoe je zoveel weet van Thailands electronica shops?
Woon je hier of ga je gewoon heel graag op vakantie hierzo?

Volgens mij is Democles van alle markten thuis :lol:
Oh een vraagje nog, trafo is 50VA 220:2x6V en 4,17 Rated amps per Sec,
dan is t toch U*I=6*4,17=25,02 per secudary, en ik heb er twee, dus zo kom ik op 50VA.

Mag ik die twee secundairies zo parallel zetten waardoor ik dan 8,34A beschikbaar
en mag ik dan dus ook een trafo kiezen met maar 2,5A per sec kiezen
waardoor ik totaal 5A beschikbaar heb, of mag dat niet?
Zie:http://www.farnell.com/datasheets/2200017.pdf?_ga=2.239808961.357186013.1501815578-1112853127.1501815578

Betreft dan MCTA030/06

Je mag ze idd wel parallel zetten als je op de fase(richting) let, als je twijfelt eerst met een gloeilamp in serie met het net.
Voor 5volt is is een 6volt trafo te klein.Je verliest wegens de diodes en de rimpelspanning.
De 8volt die ik voorstelde is wel zo goed als 't minimum (7,5 zou nog kunnen). Van de soort bij Farnell is er geen 8 wel 2x9volt .Door de hogere spanning wordt het vermogen bij dezelfde stroom wel groter.
Bij Farnell wordt dat dan MCTA050/09.
Anne

democles

Berichtdoor democles » za 05 aug 2017, 1:29

Mag ik vragen hoe je zoveel weet van Thailands electronica shops? Woon je hier of ga je gewoon heel graag op vakantie hierzo?

Een paar jaar geleden op vakantie een 3 weekse rondreis door Thailand gemaakt van Bangkok tot Chiang Rai, waarvan 3 dagen in Bangkok en 3 dagen in Chiang Mai geweest.

In Bangkok heb ik een fietstocht :-& gemaakt dwars door China Town en daar heb ik ook veel electronica gezien,vandaar.
Kon me niet precies meer herinneren waar,maar Google is uw vriend.

Ondertussen heel wat van Azië gezien,Vietnam,Cambodja,Laos,Sri Lanka en in Maart dit jaar Myanmar (Birma) en Singapore.

Ja vele markten gezien :lol:

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 05 aug 2017, 6:03

Ah!buis schreef:Volgens mij is Democles van alle markten thuis :lol:

Nou inderdaad zeg haha
Ah!buis schreef:Je mag ze idd wel parallel zetten als je op de fase(richting) let, als je twijfelt eerst met een gloeilamp in serie met het net.
Voor 5volt is is een 6volt trafo te klein.Je verliest wegens de diodes en de rimpelspanning.
De 8volt die ik voorstelde is wel zo goed als 't minimum (7,5 zou nog kunnen). Van de soort bij Farnell is er geen 8 wel 2x9volt .Door de hogere spanning wordt het vermogen bij dezelfde stroom wel groter.
Bij Farnell wordt dat dan MCTA050/09.
Anne

Met die gloeilamp kom ik later op terug. Ik heb alle trafos gezocht en t dichtst in de buurt in inderdaad 9V, das helaas niet zo efficiënt maar t is niet anders.
Trafos kan ik zonder extra kosten direct in thailand bestellen, geweldig!
Even wachten tot t maandelijkse schip met geld komt en dan bestel ik alles (incl onderdelen voor de Barry-print en de sjöström-print) in een keer \:D/
democles schreef:Een paar jaar geleden op vakantie een 3 weekse rondreis door Thailand gemaakt van Bangkok tot Chiang Rai, waarvan 3 dagen in Bangkok en 3 dagen in Chiang Mai geweest.

In Bangkok heb ik een fietstocht :-& gemaakt dwars door China Town en daar heb ik ook veel electronica gezien,vandaar.
Kon me niet precies meer herinneren waar,maar Google is uw vriend.

Ondertussen heel wat van Azië gezien,Vietnam,Cambodja,Laos,Sri Lanka en in Maart dit jaar Myanmar (Birma) en Singapore.

Ja vele markten gezien :lol:

:lol:
Wat gaaf zeg, heb je een stuk meer dan mij gezien. Wij zijn vorig jaar naar Japan geweest en gaan eind dit jaar weer maar Cambodja en Myanmar staan ook nog op ons lijstje. Singapore en Laos ook vorig jaar geweest

democles

Berichtdoor democles » za 05 aug 2017, 14:04

Wat gaaf zeg, heb je een stuk meer dan mij gezien. Wij zijn vorig jaar naar Japan geweest en gaan eind dit jaar weer maar Cambodja en Myanmar staan ook nog op ons lijstje. Singapore en Laos ook vorig jaar geweest

:rock:

Mooi dat je de spullen nu in de buurt hebt gevonden :goedzo:

Neem een stofkapje mee naar Myanmar. :-#

Japan lijkt me ook wel wat,wie weet kom ik daar nog eens.

Veel plezier met bouwen.

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 10 aug 2017, 19:14

democles schreef:

:rock:

Mooi dat je de spullen nu in de buurt hebt gevonden :goedzo:

Neem een stofkapje mee naar Myanmar. :-#

Japan lijkt me ook wel wat,wie weet kom ik daar nog eens.

Veel plezier met bouwen.

Haha dan is Myanmar dus te vergelijken met Laos, wat een stofbende daar haha. Japan is zeker een aanrader, ongelofelijk behulpzame mensen en erg bijzonder land.

Maar Soow zeg, heb net de laatste dingen opgezocht op de Farnell site, dan kan ik die zo morgen hoop ik met de bestelnunners zo invoeren op de Thaise Farnell site. Ben benieuwd. Er geen wel weer een wereld open voor met wat betreft lead-space en alle eigenschappen die je dan in de juiste volgorde moet opzoeken. En de benamingen van de condensatoren =D>
Barry ben jij nog geïnteresseerd in t lijstje voor Farnell?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 10 aug 2017, 19:54

Ja is goed Maikel :goedzo: kan het ook nog wel even controleren voor je, of klopt het?

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 11 aug 2017, 11:48

Barry2001 schreef:Ja is goed Maikel :goedzo: kan het ook nog wel even controleren voor je, of klopt het?

Aah top. Zou perfect zijn als je t nog wil controleren :proost:
Ik zal t zo even uploaden via m'n laptop.

Terug naar “Overige Elektronica”