Elektronische zekering

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

PimDriessen

Elektronische zekering

Berichtdoor PimDriessen » zo 27 aug 2017, 22:56

Hoi Anne,
Was me een beetje aan het verdiepen in allerlei beveiligen voor o.a voedingen, kwam de volgende elektronische zekering tegen, heb het even in elkaar gezet 2N3055 op koelplaat met de Thyristor, alleen jammer dat het niet werkt, als ik op de reset knop druk gaat de schakeling wel aan, heb de schakeling belast en toen een hele lage weerstand parallel geschakeld, dan zou de stroom beperkt moeten worden, maar er loopt veel stroom maar de schakeling gaat niet uit, begrijp niet waarom. Heb jij een idee?.
ScreenShot5572.bmp

En daarna de volgende schakeling even in Tina Software gezet dat werkt, alleen kan op het schema niet zien wat de zener diode zou moeten zijn links op het schema, kan toch geen diode zijn, want dat heeft geen nut, heb in de simulatie een 12 volt zener geplaatst, wat denk jij van deze schakeling die bij ingestelde waarde de stroom zou gaan begrenzen, wordt een automatisch zekering genoemd.
ScreenShot136.jpg

Heb de schakeling maar even in elkaar gezet, nu even kijken wat het nou precies doet.
ScreenShot139.jpg

Groet,
Pim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Re: Elektronische zekering

Berichtdoor MarcelvdG » ma 28 aug 2017, 21:07

Ik ben Anne niet, maar zo te zien kun je de eerste schakeling alleen uit krijgen door de stroom te onderbreken en loop je bij de tweede het risico dat er te veel stroom via T1 en de basis van T2 gaat lopen, zodat je mogelijk T1 opblaast.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 28 aug 2017, 21:36

Hoi MarcelvdG,
Die eerste schakeling is mij niet duidelijk, start wel op maar inderdaad zou de stroom onderbroken moeten worden maar dat gebeurt niet, wel vreemd staat wel in verschillende beschrijvingen op internet.
De tweede schakeling heb ik op een printje gezet, en het werkt voor zover ik kan zien goed, bij sluiting loopt de stroom rap terug, ben er nog niet uit hoe het precies werkt.
Groet,
Pim

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 28 aug 2017, 21:50

Het idee lijkt me dat als de spanning over R1 en T2 door de te grote stroom te ver oploopt, T3 aan gaat en T1 en T2 uitschakelt. Met T2 uit valt er nog veel meer spanning over en blijft T3 aan en T1 en T2 uit.

Ik ben alleen bang dat als je de loper van R5 helemaal naar R6 draait, T1 al overleden kan zijn voordat T3 ingrijpt.

De eerste schakeling is volgens mij geen elektronische zekering maar een thyristor met een extra versterker erachter. Je krijgt de eerste schakeling volgens mij alleen uit als je zelf de stroom onderbreekt.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 28 aug 2017, 22:00

Hoi Marcel,
Hier heb ik de schakeling gevonden, heb al een paar vragen gesteld over het ontwerpje, antwoord moet nog komen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8325.30

Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 aug 2017, 22:06

Zo, ook weer aan slag.Mooi weer, naar buiten (meestal), en dan eerst even bekomen O:)
Eerste schakeling,thyristor ontsteken gaat de stroom via R2 naar de uitgang.Stroom mag niet onder de houdstroom van de thyristor anders stopt 't weer.
Stroom neemt toe tot voldoende spanning over R2 om de transistor wakker te krijgen.Gaat de transistor de stroom van de thyristor overnemen, komt onder de houdstroom en weg basisstroom, alles uit.

Tweede geval.R3 moet de T1 van voldoende basisstroom voorzien dat T1 en T2 volledig geleiden bij de max uitgangsstroom.Je verliest dan wel een kleine 2V van de voeding.
Als je dan meer stroom trekt loopt de spanning over het tweetal op totdat T3 begint te werken (rekening houden met Marcel z'n bedenking).
Die snoept dan basisstoom weg en loopt het verlies nog op, weer meer sturing voor T3 enz.Alleen de stroom door T3 blijft over.
De zener, iets van 5volt minder dan de uitgangspanning zonder beperking.Is om de (omgekeerde) basis-emitter spanning van T4 binnen de perken te houden.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 29 aug 2017, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 28 aug 2017, 22:17

Hoi Anne,
Ook hier heerlijk weer Den Haag, maar een uurtje knutselen is goed te doen.

Dat ga ik nog even meten wat er over R 3 blijft staan, want daar zit nu een 2SC2547 in kan 100 mA Collector hebben.

Die zener waar de waarde niet van op het schema staat, had ik even een 18 volt in gezet, als de uitgang in mijn geval 45 volt zou zijn, moet er dan een zener van 40 volt in ?.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 aug 2017, 22:37

Een 18V zener gaat wel, D2 gewoon in serie met R7 ipv over D3 (led).Vangt D2 de tegenspanning op.
Moet de uitgang, bij overbelasting, wel onder de 15V (is dus wat overblijft via T3, R3) zakken om de led aan te krijgen.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 28 aug 2017, 23:00

Ah!buis schreef:(...) Eerste schakeling, thyristor ontsteken gaat de stroom via R2 naar de uitgang.Stroom mag niet onder de houdstroom van de thyristor anders stopt 't weer.
Stroom neemt toe tot voldoende spanning over R2 om de transistor wakker te krijgen.Gaat de transistor de stroom van de thyristor overnemen, komt onder de houdstroom en weg basisstroom, alles uit. (...)
Anne

Er moet meer stroom door R2 om de transistor aan te krijgen dan om deze niet aan te krijgen. Als de stroom door R2 met de transistor nog uit boven de houdstroom van de thyristor ligt, ligt de stroom met aangeschakelde transistor zeker boven de houdstroom. Kortom, volgens mij kan het zo nooit werken. Of denk je aan een of andere undershoot die net genoeg moet zijn om de thyristor uit te krijgen?

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 28 aug 2017, 23:27

Hoi Anne,
Bedoel je dit met de diode anders plaatsen.
Groet,
Pim
ScreenShot141.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 aug 2017, 11:03

MarcelvdG schreef:
Ah!buis schreef:(...) Eerste schakeling, thyristor ontsteken gaat de stroom via R2 naar de uitgang.Stroom mag niet onder de houdstroom van de thyristor anders stopt 't weer.
Stroom neemt toe tot voldoende spanning over R2 om de transistor wakker te krijgen.Gaat de transistor de stroom van de thyristor overnemen, komt onder de houdstroom en weg basisstroom, alles uit. (...)
Anne

Er moet meer stroom door R2 om de transistor aan te krijgen dan om deze niet aan te krijgen. Als de stroom door R2 met de transistor nog uit boven de houdstroom van de thyristor ligt, ligt de stroom met aangeschakelde transistor zeker boven de houdstroom. Kortom, volgens mij kan het zo nooit werken. Of denk je aan een of andere undershoot die net genoeg moet zijn om de thyristor uit te krijgen?

Groot gelijk :goedzo:
De uitstap van gisteren was toch vermoeiender dan gedacht :o of ik word oud :(
De basisstroom wordt door de transistor zelf beperkt omdat de collector de thyristor naar beneden trekt.
't Gekke is dat het rare ding me (achteraf) bekend voorkomt, misschien is het ooit een aprilgrap van Elektuur geweest :?
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 aug 2017, 11:13

PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Bedoel je dit met de diode anders plaatsen.
Groet,
Pim
Beetje zout :?
Nezo.jpg

Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » di 29 aug 2017, 11:32

Hoi Anne,
Ach ach, je had het geschreven in serie met R7 :hide:

Kan je me uitleggen waarom je de diode verplaatst, en wat hij daar doet i.p.v waar deze eerst stond?
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 29 aug 2017, 14:15

Als alles gewoon werkt, geen teveel stroom, is de uitgang een stuk positiever dan de schakeling na de zener.Is de hele boel omgekeerd gepolariseerd.De diode beschermt alleen de led, kun je aan de basis ipv onderaan de led verbinden.Is de basis-emitter ook beschermd maar blijft er (nutteloos) stroom lopen.Met de diode in serie kan de stroom enkel de goeie richting door.
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » di 29 aug 2017, 19:56

Hoi Anne,
Gelijk maar een printje getekend, 30 × 65 mm, daar komen er 2 van in de dubbele LM317 voedingskast.
Groet,
Pim

ScreenShot147.jpg

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » wo 06 sep 2017, 20:24

Hoi Anne,
Er komt altijd wel iets wat je over het hoofd hebt gezien als je aan het bouwen bent.
Het gaat om een dubbele voeding waar de elektronische zekering voor gebruikt gaat worden, dus als de voeding in serie staat is er een + en - spanning, de beveiliging is voor een + spanning, nu had ik het volgende bedacht, is het mogelijk zoals het op het schema staat ?.
Groet,
Pim

ScreenShot152.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 sep 2017, 22:02

Is eigenlijk hetzelfde,zou moeten kunnen.
Liefst wel over elke uitgang een diode in sperrichting.Voorkomt dat, als er een uitvalt, de ander een deel de verkeerde kant uittrekt.
R7 en R15 zijn met 1k wel wat klein, 33mA is veel voor de zeners en ook de led hoeft zoveel niet.3k3 is zat :beer:
Anne

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » wo 06 sep 2017, 22:41

Hoi Anne,
Denk dat het zo goed zou moeten zijn, een super elektronische zekering.
Groet,
Pim
ScreenShot154.jpg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 sep 2017, 9:47

wat je ook kan doen is een gestabiliseerde voeding bouwen met regelbare stroombegrenzing.
2 vliegen in 1 klap, zeg maar.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » do 07 sep 2017, 11:00

Hoi Ray,
Het is een gestabiliseerde voeding rond de LM317, maar dit is een elektroniche zekering die bij het maken van een sluiting bijvoorbeeld met je meetpen in een schakeling de stroom laat afvallen, zelfs bij 1,5 A kan je tussen de + en massa gewoon sluiting maken en de schakeling valt gewoon uit, erg handig maak niet vaak sluiting maar als het gebeurt is het wel handig dat er niet gerepareerd hoeft te worden.
Groet,
Pim
ScreenShot5610.bmp

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » do 07 sep 2017, 16:22

Ah!buis schreef:Is eigenlijk hetzelfde,zou moeten kunnen.
Liefst wel over elke uitgang een diode in sperrichting.Voorkomt dat, als er een uitvalt, de ander een deel de verkeerde kant uittrekt.
R7 en R15 zijn met 1k wel wat klein, 33mA is veel voor de zeners en ook de led hoeft zoveel niet.3k3 is zat :beer:
Anne

Hoi Anne,
Die 3K3 is goed gekozen, alleen is het een regelbare voeding dus in het lage bereik is er misschien een beetje stroom tekort.
Kan daar ook een Fet 2SK117 BL ongeveer 9 mA neerzetten dan is er altijd genoeg stroom voor de zenerdiode en de led, maar de 2SK117 kan maar 50 Volt hebben, zou dat kunnen op die plek waar maximaal 47 volt voedingsspanning op de drain komt te staan, en op de source en Gate 12 volt.
2SK117 7 sept 2017.pdf

Op het schema staat een BF244B afgebeeld, de 2SK117 zit niet in de voorraadkast van Tina software.
Groet,
Pim
ScreenShot5612.bmp

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 07 sep 2017, 18:59

De 2SK117 kan wel, komt niet de volledige voedingsspanning over.
Maar kan eenvoudiger :o
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 07 sep 2017, 19:01

Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering? :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » do 07 sep 2017, 20:01

ds23man schreef:Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering? :think: :think: :think:

Hoi Gerhard,
Natuurlijk niks mis met een glaszekering, maar die moet je wel steeds verwisselen als er sluiting optreed, en hoe bepaal je de waarde als je begint met experimenteren.
Dit is een uitkomst.
Groet,
Pim

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » do 07 sep 2017, 20:03

Ah!buis schreef:De 2SK117 kan wel, komt niet de volledige voedingsspanning over.
Maar kan eenvoudiger :o
Anne

Hoi Anne,
Gebruik jij ook Tina software ?.
Dit ziet er goed uit, ga ik even mee aan de gang, alleen jammer dat ik net mijn printjes binnen heb gekregen :? .
Groet,
Pim

Terug naar “Overige Elektronica”