Symetrische voeding met middenaftakking aan aarde

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele

Symetrische voeding met middenaftakking aan aarde

Berichtdoor Maikele » za 14 okt 2017, 21:14

Hallo,

Ik heb jaren geleden enkele jaren een symetrische voeding gebruikt waarbij ik de primaire middenaftakking aan aarde had gelegd.
Het was een geïsoleerde scheidingstrafo 115V, 0V, 115V zowel primair als secundair. Het was een loeizwaar EI-exemplaar. Ik heb destijds nagemeten wat de primaire spanningen waren en die waren op 0.1V precies gelijk.
Het idee daarvan was om diverse soorten storing af te voeren naar aarde. Ik gebruik een buizenversterker met randaarde en zowel geluid als beeld hadden er erg veel baat bij (we hoeven het daar wat mij betreft niet over te hebben).

————————————LET OP—————————————-
De situatie zoals hierboven geschetst blijkt bij nader inzien ZEER ONVEILIG te zijn. De electronica achter deze scheidingstrafo en met name DE PERSONEN zijn NIET BEVEILIGD DOOR DE AARDLEKSCHAKELAAR. Ik wil hier dus extra benadrukken dat als je dit leest, dat je aarde NIET aan de PRIMAIRE zijde moet leggen
————————————LET OP—————————————-

Nou gebruik ik deze scheidingstrafo al geruime tijd niet meer omdat ik niet alleen woon en geen risico wil, maar ik ben bezig met een nieuw project waar ik wederom trafo's met middenaftakking heb;
1) een zgn. Hammond bobbin trafo, deze is class B geïsoleerd, secundair voltage 12V;
http://www.farnell.com/datasheets/22382 ... 1501815578
2) een ringkerntrafo, ook class B geïsoleerd, secundair voltage 9V;
http://www.farnell.com/datasheets/22000 ... 1501815578

Ik heb speciaal geïsoleerde trafo's aangeschaft omdat dat veilig zou zijn, maar wat zijn nu eigenlijk de risico's van het leggen van de middenaftakking aan de primaire zijde aan aarde?
Is dit volgens jullie ok, absoluut 'not done' of ergens daartussenin? Ik heb destijds erg veel gezocht op internet en maar zeer weinig info gevonden, waarbij ik veel tegenstrijdige verhalen las. Het liefst hoor ik praktijkervaring als iemand die heeft.

Maikel
Laatst gewijzigd door Maikele op di 17 okt 2017, 3:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Ah!buis

Re: Symetrische voeding met middenaftakking aan aarde

Berichtdoor Ah!buis » za 14 okt 2017, 22:28

Van de primaire het midden aan de aarde ? :shock:
Het, en waar, aarden gebeurt door de elektroboer, moet je niet ook nog 's doen.Kan een rare spanningsverdeling over de twee primaire helften opleveren.
Dat die twee wikkelingen zo mooi gelijk zijn moet ook, ze kunnen parallel geschakeld voor 115volt.
Zou anders vereffeningsstromen veroorzaken.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 15 okt 2017, 5:46

Ah!buis schreef:Van de primaire het midden aan de aarde ? :shock:
Het, en waar, aarden gebeurt door de elektroboer, moet je niet ook nog 's doen.Kan een rare spanningsverdeling over de twee primaire helften opleveren.
Dat die twee wikkelingen zo mooi gelijk zijn moet ook, ze kunnen parallel geschakeld voor 115volt.
Zou anders vereffeningsstromen veroorzaken.
Anne

Dus jouw antwoord valt in de categorie 'nog done', Anne? 8-[
Van de primaire het midden aan de aarde ? :shock:

Theoretisch mag het toch niets uitmaken?
|- 115V_________________
|
|_ 0V_____
|...........|
|_ 115V__|_____________
.............|
__ aarde__|____________

Aarde blijft dus aarde maar wordt ook aan 0 gelegd, omdat de twee wikkelingen precies 115V (top) zijn zal je dus 0V van aarde aan 0V van 0 middenaftakking leggen en veranderd er niets qua voltages. Totdat je storing; wissel- en gelijkspanning (gesuperponeerd) ongelijk op de twee 115V aansluitingen krijgt, dan wordt die ongelijke spanning afgevoerd naar aarde?
Ik begrijp dat als één van de twee 115V wikkelingen wegvalt, dat je dan wel een probleem hebt in deze situatie, er komt dan 115V op je aarde te staan.
Maar een geïsoleerde transformator zorgt toch voor een niet directe koppeling met de primaire spanningen aan de secundaire kant?
Kan een rare spanningsverdeling over de twee primaire helften opleveren.

De spanning van aarde is toch overal met dezelfde kabel aan elkaar hetzelfde. Het verschil zit dan toch hoogstens in de uiteinden waar een lengte van koper misschien een millivolt verschilt. Alles wordt niet vereffend?
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 okt 2017, 11:28

Je gaat er vanuit dat de aarde in het midden tussen de aangeleverde stroom zit.
Stel 's dat een kant (neutral-live) aan de aarde zit ! Krijg je een helft kortgesloten en de andere dubbel spanning.
Anne

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 15 okt 2017, 11:33

Precies, dat hoef je je niet voor te stellen, dat is ook zo. In een moderne installatie knalt direct je aardlekschakelaar uit.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 15 okt 2017, 12:46

Kan het zijn dat de termen primaire en secundaire hier verward worden? Een middenaftakking aan de secundaire kant kun je probleemloos aan aarde leggen, eentje aan de primaire kant absoluut niet. Dan sluit je namelijk de halve primaire wikkeling kort aangezien de nuldraad van het lichtnet, die aan een van de uiteinden van de primaire wikkeling zit, ook al ergens door de netbeheerder aan aarde gehangen is.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 15 okt 2017, 13:04

Oh echt. Ik dacht dat neutral/live tegenwoordig echt nooit meer aan aarde zat en dat ze dat alleen deden in de zestiger jaren :think:
Kan ik dat nameten?
Ervan uitgaande dat de aarde onafhankelijk van live is en dus niet verbonden met elkaar, is het dan een veilige situatie?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 15 okt 2017, 13:24

Gewoon GEEN primaire middenaftakking gebruiken. Dan gaat alles goed.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 15 okt 2017, 13:30

pappaleo schreef:Gewoon GEEN primaire middenaftakking gebruiken. Dan gaat alles goed.

Tja ik snap je insteek maar...
Ik wil toch heel graag gebruik maken van die middenaftakking omdat ik weet hoe ongelofelijk veel het uit kan maken :-#
Geïsoleerde trafo betekend toch veilig op de secundaire kant voor gevaar voor schok?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 okt 2017, 13:38

Maikele schreef:Oh echt. Ik dacht dat neutral/live tegenwoordig echt nooit meer aan aarde zat en dat ze dat alleen deden in de zestiger jaren :think:
Kan ik dat nameten?
Ja hoor, wel voozichtig 8-[
Meter wisselspanning, één pen op aarde en de ander op een netaansluiting, ombeurten.
Zelfs als er bij een nul volt is of dat de twee gelijk zijn, niet te vertrouwen, kan zo veranderen.
Een geïsoleerde trafo beschermt wel de secundaire kant, niet de trafo.En een aarde aan 't net en misschien ook nog aan de kast :-& (of via een tweede toestel met randaarde).Ohwee als de echte aardverbinding het laat afweten :shock:
Anne

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 15 okt 2017, 13:48

Maikele schreef:
pappaleo schreef:Gewoon GEEN primaire middenaftakking gebruiken. Dan gaat alles goed.

Tja ik snap je insteek maar...
Ik wil toch heel graag gebruik maken van die middenaftakking omdat ik weet hoe ongelofelijk veel het uit kan maken :-#
Geïsoleerde trafo betekend toch veilig op de secundaire kant voor gevaar voor schok?

Kun je even goed schematisch weergeven wat je precies bedoelt. Ook wat je van plan bent om aan randaarde vast te knopen. En dat zowel primair als secundair. Misschien bedoel je iets anders dan wat wij denken. Wat wij denken veroorzaakt geheid vuurwerk.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 15 okt 2017, 14:20

Goed plan, probeer ik vanavond morgen even te tekenen.

Edit: vanavond kon ik de verleiding niet weerstaan de sjöström pint af te maken (ander topic van me), ik teken het morgen even uit.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 15 okt 2017, 22:53

Maikele schreef:Oh echt. Ik dacht dat neutral/live tegenwoordig echt nooit meer aan aarde zat en dat ze dat alleen deden in de zestiger jaren :think:
Kan ik dat nameten?
Ervan uitgaande dat de aarde onafhankelijk van live is en dus niet verbonden met elkaar, is het dan een veilige situatie?

Het feit dat je het over neutral en live hebt, toont al aan dat de netbeheerder de boel niet symmetrisch aansluit. Anders zou het neonlampje van een spanningszoeker ook even fel moeten gaan branden bij het linker- als bij het rechtergat van een contactdoos.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 okt 2017, 23:29

Maikele schreef:Goed plan, probeer ik vanavond morgen even te tekenen.

Edit: vanavond kon ik de verleiding niet weerstaan de sjöström pint af te maken (ander topic van me), ik teken het morgen even uit.

Dat merk ken ik niet, is 't blond of bruin bier ? :lol:
Anne

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 16 okt 2017, 0:20

:rofl: :rofl: :rofl:

Ik heb hier een lekker pintje
20171016_002125.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 16 okt 2017, 2:25

Ah!buis schreef:
Kan ik dat nameten?

Ja hoor, wel voozichtig 8-[
Meter wisselspanning, één pen op aarde en de ander op een netaansluiting, ombeurten.

Okee die snap ik denk ik en ga ik proberen zodra ik de multimeter heb.
Zelfs als er bij een nul volt is of dat de twee gelijk zijn, niet te vertrouwen, kan zo veranderen.

Dus meerdere keren meten dan?
Een geïsoleerde trafo beschermt wel de secundaire kant, niet de trafo.

Okee, das, eens in elkaar en in gebruik, veilig dus?
En een aarde aan 't net en misschien ook nog aan de kast :-& (of via een tweede toestel met randaarde).Ohwee als de echte aardverbinding het laat afweten :shock:
Anne

Ja daar heb je een goed punt Anne, dat vond ik ook altijd eng in m’n oude situatie met de metalen kast van de buizenversterker (rest zonder RA). Dus de veiligheid van de situatie is ook vooral afhankelijk van de deugdelijkheid van de randaarde? En de veiligheid van een geïsoleerde trafo helpt mij niet omdat ik RA aan de primaire kant leg, toch?

MarcelvdG schreef:
Kan ik dat nameten?

Het feit dat je het over neutral en live hebt, toont al aan dat de netbeheerder de boel niet symmetrisch aansluit. Anders zou het neonlampje van een spanningszoeker ook even fel moeten gaan branden bij het linker- als bij het rechtergat van een contactdoos.

Heb ik zojuist direct even gekeken, een spanningzoeker heb ik dan weer wel thuis. Alleen de L/live geeft licht, N/neutral niet, gelukkig! Eerlijk gezegd zou ik me zorgen maken als dat zo zou zijn.
Overigens had ik deze situatie inderdaad wel bij m’n oude situatie omdat je tussen L en RA 115V hebt en tussen N en RA 115V hebt.

pappaleo schreef:Kun je even goed schematisch weergeven wat je precies bedoelt. Ook wat je van plan bent om aan randaarde vast te knopen. En dat zowel primair als secundair. Misschien bedoel je iets anders dan wat wij denken. Wat wij denken veroorzaakt geheid vuurwerk.

Ik ga dat zo even maken

Ah!buis schreef:
Maikele schreef:Goed plan, probeer ik vanavond morgen even te tekenen.

Dat merk ken ik niet, is 't blond of bruin bier ? :lol:
Anne

Hèhè ik had gister wel een IPA:
Afbeelding
Maar het is dit monster: viewtopic.php?p=1858580#p1858580

hannesie schreef::rofl: :rofl: :rofl:

Ik heb hier een lekker pintje
20171016_002125.jpg

Lekker! Een van m’n favorieten. Proost :proost:

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 16 okt 2017, 2:42

Ah!buis schreef:Je gaat er vanuit dat de aarde in het midden tussen de aangeleverde stroom zit.
Stel 's dat een kant (neutral-live) aan de aarde zit ! Krijg je een helft kortgesloten en de andere dubbel spanning.
Anne

In dat geval werkt deze situatie niet inderdaad.
pappaleo schreef:Precies, dat hoef je je niet voor te stellen, dat is ook zo. In een moderne installatie knalt direct je aardlekschakelaar uit.

Die begrijp ik.
MarcelvdG schreef:Kan het zijn dat de termen primaire en secundaire hier verward worden? Een middenaftakking aan de secundaire kant kun je probleemloos aan aarde leggen, eentje aan de primaire kant absoluut niet. Dan sluit je namelijk de halve primaire wikkeling kort aangezien de nuldraad van het lichtnet, die aan een van de uiteinden van de primaire wikkeling zit, ook al ergens door de netbeheerder aan aarde gehangen is.

Die worden door mij niet verward hoor, ik was in de veronderstelling dat alleen een middenaftakking aan de primaire zijde aan RA kon, ik wist niet dat dat ook aan de sec kant kon (geen idee waarom :hide: )
Jouw eerste (deze) opmerking had ik over t hoofd gezien en is in mijn situatie denk ik de oplossing!
Als ik maar een middenaftakking aan aarde kan leggen vind ik t prima. Wat ik graag wil is een synetrische voeding maken dus als ik sec normaal 12V uit heb wil ik nu 6V 0V(aan aarde) 6V. Grosso modo heb ik dan tussen L(sec) en N(sec) nog steeds een spanningsverschil van 12V maar tussen L en aarde heb ik 6V en tussen N en aarde heb ik ook 6V (synetrisch/gebalanceerd dus). Ik ben dus erg blij met deze post, hopelijk is dit mijn oplossing :yeah:
Kan iemand van jullie bevestigen dat ik veilig de middenaftakking van de secundaire kant aan RA kan leggen?

PS: wacht heel even met reageren, ik ga zo direct even een plaatje posten wat precies de situatie is nu en hoe ik t dan graag zou willen hebben

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 16 okt 2017, 4:34

Uitgangssituatie: 230V~ primair, 12V~ secundair, zowel primair als secundair hebben een middenaftakking.

Situatie 1. RA op middenaftakking primair:
(Deze situatie wordt als onveilig beschouwd)
Afbeelding

Situatie 2. RA op middenaftakking secundair:
(Deze situatie lijkt een veilige oplossing, ik hoor graag een ieders mening)
Afbeelding

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 16 okt 2017, 10:01

Plaatje 2 kan, plaatje 1 niet.
Ervan uitgaande dat je aardlekschakelaar/zekering dit tolereert, krijg je een potentiaal van 115v op je behuizing. Dat raakt niet lekker aan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 16 okt 2017, 10:49

psies. die "middenaftakking" is toch voor als je de trafo op 115V primair bedrijft? lekker niets mee doen als je 230V er op hebt staan (behalve goed isoleren en uit de weg vastmaken)
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 16 okt 2017, 11:38

Als dit in een metalen kast komt te zitten dan leg je de aarde (van de netstekker) vast aan de kast.
De elektronica binnenin ook aan de kast via een ground loop breaker (ff googelen).

Zie ook: http://sound.whsites.net/earthing.htm

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 16 okt 2017, 13:19

pappaleo schreef:Plaatje 2 kan, plaatje 1 niet.
Ervan uitgaande dat je aardlekschakelaar/zekering dit tolereert, krijg je een potentiaal van 115v op je behuizing. Dat raakt niet lekker aan.

Klopt niet. Er staat 0V op aarde. Het spanningsverschil tussen L en N is nog steeds 230V, opgebouwd uit 115V+115V. Die middenaftakking moet exact in het midden van de wikkeling zitten. Als je bijv 110+120V hebt zal het verschil in spanning tussen de middenaftakking en aarde 10V zijn, maar dat is hier niet het geval. Het gaat ook prima goed, totdat een elektrisch apparaat een fout krijgt, een van de wikkelingen doorbrand oid, dan staat de volledige 115V op de aarde en dus op de metalen kast.
Henkjan schreef:psies. die "middenaftakking" is toch voor als je de trafo op 115V primair bedrijft? lekker niets mee doen als je 230V er op hebt staan (behalve goed isoleren en uit de weg vastmaken)

Klopt die middenaftakking is daar ook voor bedoeld, je kan m ook parallel zetten zodat je meer stroom kunt gebruiken, hoewel dat op de primaire wikkeling zelden belangrijk is.
paulebappie schreef:Als dit in een metalen kast komt te zitten dan leg je de aarde (van de netstekker) vast aan de kast.
De elektronica binnenin ook aan de kast via een ground loop breaker (ff googelen).

Zie ook: http://sound.whsites.net/earthing.htm

Dank je voor de link. Bedoel je dit voor de situatie 2? De trafo is toch geïsoleerd?
Ik zal de link en het fenomeen van de ground loop breaker eens goed doorlezen.
Hammond zegt het volgende over m’n trafo:

Low profile mounting, dual - split bobbin design.
Low primary to secondary coupling, balanced windings, no electrostatic shield required and low EMF radiation due to semi-toroidal design.
Universal dual primary 115/230V - 50/60 Hz.
High insulation - Hipot of 1,750V RMS.
Class B insulation - 130 degrees C.
C UL US recognized (E207860)
For connection information see our PDF file download (207K)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 16 okt 2017, 13:43

Maikele schreef:
pappaleo schreef:Plaatje 2 kan, plaatje 1 niet.

Klopt niet. Er staat 0V op aarde. Het spanningsverschil tussen L en N is nog steeds 230V, opgebouwd uit 115V+115V. Die middenaftakking moet exact in het midden van de wikkeling zitten. Als je bijv 110+120V hebt zal het verschil in spanning tussen de middenaftakking en aarde 10V zijn, maar dat is hier niet het geval. Het gaat ook prima goed, totdat een elektrisch apparaat een fout krijgt, een van de wikkelingen doorbrand oid, dan staat de volledige 115V op de aarde en dus op de metalen kast.

Je ziet over het hoofd dat de 230v een van de fases is van een driefasenspanning. Die hebben alle 3 een gemeenschappelijke 0 die hetzelfde potentiaal heeft als aarde. Dus in jouw tekening A bestaat er geen potentiaalverschil tussen de middenaftakking en de 0 zijde van de spanning. De volledige 230volt komt op de wikkeling tussen de live kant en de middenaftakking. Je aardlekschakelaar (indien aanwezig) detecteert een lekstroom die via aarde loopt in plaats van de 0 kant en klapt uit.

Zonder aardlekschakelaar kan ik de volgorde van gebeurtenissen niet voorspellen, maar een beetje rook voorzie ik dan weer wel.

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 16 okt 2017, 14:16

pappaleo schreef:Je ziet over het hoofd dat de 230v een van de fases is van een driefasenspanning.

Sorry papaleo maar dat klopt echt niet hoor. Er is maar één fase en er is één nul. Tussen fase en nul staat 230V.
Het is gewoon een elektrische installatie zoals in elk ander huis. Ik woon in thailand maar in ins nieuwbouw huis hebben ze ook een nette 2-fase zekeringkast met aardlekschakelaar.
Die hebben alle 3 een gemeenschappelijke 0 die hetzelfde potentiaal heeft als aarde. Dus in jouw tekening A bestaat er geen potentiaalverschil tussen de middenaftakking en de 0 zijde van de spanning. De volledige 230volt komt op de wikkeling tussen de live kant en de middenaftakking.

Ok als je nou de aarde weglaat in de tekening, dan zie je twee wikkelingen in serie met een spanningsval van 230V.
Als je nou de voltmeter mt een pin op de bovenste wikkeling en tweede pin tussen de twee wikkelingen zet dan mee je 115V.
Datzelfde geld ook als je over de onderste primaire wikkeling meet, dan meet je ook 115V.
Stel dat je op het moment van wisselspanning in de positieve helft zit dan staat er een spanning van onderaan (0V) tot bovenaan (pijl naar boven) van 230V.
Als ik de middenaftakking op 0V zet door m aan aarde te leggen dan heeft de bovenste wikkeling een spanning staan van de middenaftakking (0V) tot bovenaan (+115V) van +115V
En van onderaan (-115V) tot de middenaftakking (0V) van +115V
Tel je die bij elkaar op dan kom je op +230V

Je aardlekschakelaar (indien aanwezig) detecteert een lekstroom die via aarde loopt in plaats van de 0 kant en klapt uit.

Zonder aardlekschakelaar kan ik de volgorde van gebeurtenissen niet voorspellen, maar een beetje rook voorzie ik dan weer wel.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is. Ik heb exacte deE schakeling werkend gehad in een 1:1 scheidingstrafo in m’n vorige huis in NL en er stond echt geen gevaarlijke spanning op mijn versterkerbehuizing die aan randaarde lag.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 16 okt 2017, 19:46

Maikele schreef:Ik woon in thailand

Dat is ook een factor waar ik niet van op de hoogte was. Ik weet niet hoe het lichtnet daar in elkaar steekt.

Ik heb niks gezegd, hier in NL gaat jouw theorie in ieder geval niet op.

Succes met bouwen !

Terug naar “Overige Elektronica”