Symetrische voeding met middenaftakking aan aarde

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele

Re: Symetrische voeding met middenaftakking aan aarde

Berichtdoor Maikele » zo 22 okt 2017, 15:53

paulebappie schreef:Ik vind de 1:1 trafo's een beetje verwarrend. Of zijn dit 2 gewone trafo's?

Sorry ik was een beetje lui. T zijn gewone trafo’s: één ringkern en één bobbin trafo.

Ergens in de kast zou ik 1 centraal aardpunt maken, daar komen alle 0-punten van de schakelingen bij elkaar. Dit punt dan via 1 ground loop breaker aan de kast verbinden. Als je de 0-punten aan het eind van de voedingen neemt heb je ook meteen de 0 van de schakeling te pakken. (let op voor ground loops).

Ook fijn leesvoer: http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/163575-audio-component-grounding-interconnection.html

edit: Ik lees net dat je 2 kasten gebruikt en de voedingen dus in een aparte kast zet :-)

Klopt helemaal
Dan zou je wellicht toch 2 breakers in kunnen zetten. Maar in de kast van de dac, pi, etc. 1 ground loop breaker toepassen.
Dan komen de 0-punten in de tweede kast bij elkaar. Zie de 2 kasten als 1 schakeling en kies in dit geheel 1 centraal 0-punt. Je moet dus netjes alle 0-lijnen uit de voedingskast pas in de 2e kast aan elkaar knopen.
Nadeel van deze opstelling: lange voedingslijnen die ook nog eens buiten de kast doorgevoerd worden. Probeer de psu-lijnen zo kort mogelijk te houden en scherm de doorvoerkabel af. 1 kant van de afscherming aan de bron kant aan de kast verbinden.

Ah ok dus wat je zegt is alle nulpunten aan elkaar knopen in kast 1 (voedingkast) en dan een RC en een korte kabel afgeschermd naar kast 2 (pi en DAC). In kast 2 vervolgens ook een centraal aardpunt maken waar alle nullen bij elkaar komen incl die uit kast 1 (voedingkast).

Hartstikke bedankt voor de links. Heb ze bijna geheel doorgelezen.
Waar ik bang voor ben is conductive coupling tussen de vieze wisselstroom nul van de trafo en de mooie schone gelijkstroom nul na het voedingsboard. Zou dat kunnen of begrijp ik dat niet goed?
Afbeelding
Daarom wilde ik een speciale RC voor de schone gelijkstroom nul (van het sjöström board).
Op het sjöström board wordt wel een groundplane gebruikt dus mischien is dat wel exact dezelfde nul als de ingang en zeg je daarom dat het geen issue is. Probeer het geheel te begrijpen.
Verder is jou verhaal me denk ik helemaal duidelijk en goed om te weten want eerlijk gezegd dat ik dit gehele aardingsplan niet meegenomen in m’n ontwerp dus nogmaals bedankt daarvoor
Oh korte andere vraag. Bobbin trafo hoef ik niet aan de lamellen te aarden toch? Het is een geïsoleerde trafo.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 22 okt 2017, 18:10

Afbeelding
Kast 1: Ik heb nu beide wisselstroom-nullen rechtstreeks aan t centrale aardpunt in kast 1 (voeding) gelegd en beide gelijkstroom-nullen zitten via een RC aan dit centrale aardpunt.
Schema gemaakt om uit te beelden wat ik bedoeld, hopelijk wordt t daar duidelijker en niet onduidelijker van :lol:
De lamp in geel rechtsonder zit daar niet maar anders kon ik t boeltje niet zo tekenen. Je moet die lamp helemaal wegdenken!
Laatst gewijzigd door Maikele op zo 22 okt 2017, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 22 okt 2017, 19:02

Afbeelding
Dit is kast 2 waarin de pi, DAC en display zich bevinden. Sorry voor m’n fantasierijke vertoning :sure:
De 555 is de pi, de 2 AND-poortjes is de DAC en de digit is de display. De weerstanden geven de voedingslijnen afgeschermd aan, de nullen van de voeding vanaf kast 1 zijn ook aarde en worden opnieuw aan het centrale aardpunt (rechtsonder) in deze kast 2 gelegd via de RC in deze kast. De pi (555) wordt ook via RC aan aarde gelegd (die loopt via batterijvoeding en heeft volgens mij een schone aarde). De display gaat rechtstreeks aan aarde (zonder RC)
Het stereo signaal staat helemaal buiten dit aardschema.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 15:03

Even wat zelfreflectie en tot de conclusie gekomen dat die wazige schema's hierboven alleen in mijn hoofd te begrijpen zijn :rofl: Dus ik heb een nieuw schema getekend;
Afbeelding
De bovenste tekening is de voedingkast. Beide trafos zijn dubbel voltage. De bovenste trafo worden deze parallel gezet voor hetzelfde voltage, dit voltage gaat naar het Barry-board (tbv de pi). De onderste trafo geeft twee voedingen aan het sjöström board (tbv de DAC). De secundaire fases zijn overigens ook gezekerd, vergeten te tekenen.

Vóór de beide boards wil ik de 0/gnd aan het centrale aardpunt leggen. De 0 van het sjöström board gaat via een RC.
Verder zit de aarde van de netspanning aan dit centrale aardpunt. Centrale aardpunt zit via de genoemde manier aan de metalen kast.

De onderste tekening is de situatie in de kast waar de DAC, pi, LiFePO4wered (UPS batterij tbv pi), display en SSD zitten.
Deze kast is van hout en alle spanningen vanuit XLR-3 en XLR-4 worden naar deze kast gevoerd.

Hoe moet ik nu in deze tweede houten kast een aardpunt maken? Dat is toch niet nodig aangezien het geen metalen kast betreft en er geen andere spanningen aanwezig zijn dan in de eerste metalen kast, toch?
Of zie ik wel wat over het hoofd?

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 12 nov 2017, 15:52

Alles komt nu bij elkaar, ik heb uitgetekend hoe ik alles aan elkaar wil knopen in de voedingkast:

Afbeelding
4 tekeningen;

1. De opmaak als je van binnenuit op de achterplaat kijkt; de powercon is de 230V~ lichtnet-inlet met randaarde, die op L direct met een zekeringhouder is verbonden, en vandaar uit direct naar de schakelaar. Vandaar uit gaat er een lijn naar de rechterkant van de centraalprint.

2. Opmaak van bovenaf gezien. Print linksboven is de Barry print die van 9V~ 5V= maakt, de grote print is de sjöström print die van 12V~ 2x9V= maakt.
In t midden de centraalprint die er boven is gemonteerd. De centraalprint voert alleen wisselspanning.
Afbeelding
Hier komt links de 230V~ binnen en de fases 1x9V~ en 2x12V~ die naar beide prints lopen.
De nullen voor de sjöström zitten links en lopen direct naar de print daaronder en ook via de RC (3e tekening) naar centraal aardpunt.
De nul voor de pi zit onder midden en loopt direct naar de pi-print (onder) en ook naar het centraal aardpunt.

3. De RC ga ik toepassen voor de sjöström gnd-aansluitingen aan de ingang 12V~
Je ziet van bovenaf gezien hoe de condensator en weerstand gemonteerd worden, dit ga ik hardwired bouwen. Aan- en afvoerlijnen worden ondersteund waardoor ze geen torsie op de hardwired constructie kunnen geven.

4. Dezelfde RC schakeling maar dan in schema vorm om het wat duidelijker te maken.

Hoor heel graag op of aanmerkingen

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 13 nov 2017, 17:52

Zal maar 's reageren voor zover ik er een touw aan kan vast knopen :(
Eerst nog naar dat sjöström geval gezocht, lijkt niks meer dan een gestabiliseerde voeding.
Als je kijkt naar de "technical data" vindt je daar lengte, breedte hoge , erg verduidelijkend :x
Je hebt dus een kast met een gescheiden enkele en dubbele voeding die een andere (dubbele aaneen zittende) schakeling moet voeden.
De kast van de voeding moet, voor de veiligheid geaard, de voeding niet.Om te voorkomen dat er via allerhande kruipwegen spanning tussen voeding en kast ontstaat, lekweerstanden aanbrengen.
Bij de gebruiker zit er al vanalles aan elkaar, vermoedelijk het best om die kast te verbinden met de nul van de DAC.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 14 nov 2017, 7:14

Ah!buis schreef:Zal maar 's reageren voor zover ik er een touw aan kan vast knopen :(

Sorry voor onsamenhangend geheel :hide:
En heel erg bedankt dat je de moeite neemt om er toch naar te kijken. Verbeterpunt voor mezelf voor de volgende om t eerst eens op papier te schrijven (of in een digitale notitie) voordat ik mijn gedachten zo in t topic gooi :D
Eerst nog naar dat sjöström geval gezocht, lijkt niks meer dan een gestabiliseerde voeding.

Klopt als een zwerende vinger.
Als je kijkt naar de "technical data" vindt je daar lengte, breedte hoge , erg verduidelijkend :x

Hij legt de gehele schakeling wel uit op z’n website: http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/176-ssr03-sjoestroem-super-regulator-power-supply?showall=&start=7
Je hebt dus een kast met een gescheiden enkele en dubbele voeding die een andere (dubbele aaneen zittende) schakeling moet voeden.
De kast van de voeding moet, voor de veiligheid geaard, de voeding niet.Om te voorkomen dat er via allerhande kruipwegen spanning tussen voeding en kast ontstaat, lekweerstanden aanbrengen.

Ok duidelijk. Dank je voor t bijtekenen van t plaatje. Mogen die 1Mohm weerstanden 1/4W zijn, of moeten die bijv ook 10W zijn (net als in de RC)?
Bij de gebruiker zit er al vanalles aan elkaar, vermoedelijk het best om die kast te verbinden met de nul van de DAC.
Anne

De gebruiker zit in een houten kistje.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 14 nov 2017, 11:00

Is wel goed verstopt, zal er 's naar kijken als ik me verveel :sure:
Ok duidelijk. Dank je voor t bijtekenen van t plaatje. Mogen die 1Mohm weerstanden 1/4W zijn, of moeten die bijv ook 10W zijn (net als in de RC)?
Gaat eigenlijk geen stroom door, ¼W is best.
Wordt de boel wel bromgevoelig.Binnenkant kast met zilver(alu)papier beplakken en verbinden met de nul van de DAC bijv.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 14 nov 2017, 13:42

Ah!buis schreef:
Is wel goed verstopt, zal er 's naar kijken als ik me verveel :sure:
Gaat eigenlijk geen stroom door, ¼W is best.
Wordt de boel wel bromgevoelig.Binnenkant kast met zilver(alu)papier beplakken en verbinden met de nul van de DAC bijv.
Anne

Haha doe maar. Ben wel benieuwd wat je ervan vind.
Ok ga ik 1/4 gebruiken. Heb ik misschien nog liggen.
Aah ik wist niet dat je daar alufolie voor kunt gebruiken, ga ik doen, zal t vastplakken zodat t stevig zit.
:goedzo:

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 25 nov 2017, 16:11

Is t verstandig om de AC-lijnen fase en nul van trafo naar stabiliseer-boards te twisten of is dat niet nodig?
Eigenlijk wil ik graag weten of ik de 230v lijnen, de wisselstroomlijnen na de trafos en de gelijkstoomlijnen na de ‘stabiliseerboards’ moet twisten.
Ik heb al rekening gehouden met waar de lijnen te laten lopen ivm magnetisch veld van voornamelijk de bloktrafo.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 nov 2017, 16:37

Hoi Maikel,

AC lijnen twisten heeft altijd zin, in het kader van wisselende velden die elkaar enigszins opheffen. Dus zowel 230V als de lijnen na de trafo. DC twisten heeft geen zin als in elektrisch, kwaad kan het ook niet, dus dit kun je doen uit optisch oogpunt.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 25 nov 2017, 16:45

Barry2001 schreef:Hoi Maikel,

AC lijnen twisten heeft altijd zin, in het kader van wisselende velden die elkaar enigszins opheffen. Dus zowel 230V als de lijnen na de trafo. DC twisten heeft geen zin als in elektrisch, kwaad kan het ook niet, dus dit kun je doen uit optisch oogpunt.

Super, dank je Barry. Helemaal duidelijk.

Terug naar “Overige Elektronica”