Probleem met Zero DAC

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Taita

Probleem met Zero DAC

Berichtdoor Taita » wo 13 dec 2017, 22:18

Ik heb een Zero DAC die plotseling problemen heeft. Als ik hem aanzet polt hij de bronnen en als hij de digital in (composite) vindt begint hij enorm op een 50hz toon te resoneren. Na een tijdje neemt het fysieke lawaai uit het apparaat af, maar blijft er een flinke 50hz toon over de luidsprekers hoorbaar. Ik heb het apparaat open gemaakt en denk dat ik de boosdoener heb. Het lawaai komt uit één van de blauwe doosjes, kennelijk zijn dit relais. Ik zie bij Conrad dit merk wel, maar niet dit type. Ik kan ze wel bij Alibaba kopen. Is het nummer na Japan relevant of is RY 136K voldoende?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Taita op wo 13 dec 2017, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Re: Probleem met Zero DAC

Berichtdoor Ah!buis » wo 13 dec 2017, 22:27

Relais brommen niet zomaar.Vermoedelijk iets mis met de voeding. Bijv. diode met kortsluiting of elco slecht/onderbroken.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Taita

Berichtdoor Taita » wo 13 dec 2017, 23:08

Hmm toch maar goed dat ik het hier even post. Maar hoe kom ik er nu achter waar het aan ligt?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 13 dec 2017, 23:50

Dan zal je met een schema, multimeter, en een scoop aan de slag moeten. maar ik vermoed dat je daar niet over beschikt.

Taita

Berichtdoor Taita » do 14 dec 2017, 8:09

ray5150 schreef:Dan zal je met een schema, multimeter, en een scoop aan de slag moeten. maar ik vermoed dat je daar niet over beschikt.

Ik heb een multimeter en wat basic electronicakennis. Ik kan bijvoorbeeld wel de gelijkrichter met 4 diodes en twee elco's localiseren op de print. Als ik logisch nadenk over het probleem (sterke brom die langzaam minder wordt) is mijn hypothese dat één van de elco's niet meer goed is. De waarden zijn 2200uF en 25 V. Is het een experimentje waard om die eens te vervangen? Mijn ervaring met electronica reparateurs is dat je snel veel geld kwijt bent en dat is deze DAC niet meer waard.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 14 dec 2017, 11:42

Als je zo'n elco verdenkt hoeft ie er niet eerst uit.Er een aan parallel zettten en als 't helpt dan pas vervangen.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 14 dec 2017, 22:52

Het nummer na Japan is overigens waarschijnlijk de productiedatum van de relais (laatste twee cijfers van het jaartal en het weeknummer). Niet dat dat nog relevant is als het aan een kapotte voeding ligt, natuurlijk.

Taita

Berichtdoor Taita » do 14 dec 2017, 23:01

Ah!buis schreef:Als je zo'n elco verdenkt hoeft ie er niet eerst uit.Er een aan parallel zettten en als 't helpt dan pas vervangen.
Anne

Goede tips allemaal! Ik heb twee elco's uit een ander apparaat gesloopt en parallel gezet en het probleem is opgelost! Ook de brom is uit de luidsprekers. Gelukkig zag ik dat het polaire elco's zijn. Ik heb de oude maar laten zitten, kan geen kwaad toch?

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 14 dec 2017, 23:13

Mooiste is even eraf solderen...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 dec 2017, 12:18

Taita schreef:
Ah!buis schreef:Als je zo'n elco verdenkt hoeft ie er niet eerst uit.Er een aan parallel zettten en als 't helpt dan pas vervangen.
Anne

Goede tips allemaal! Ik heb twee elco's uit een ander apparaat gesloopt en parallel gezet en het probleem is opgelost! Ook de brom is uit de luidsprekers. Gelukkig zag ik dat het polaire elco's zijn. Ik heb de oude maar laten zitten, kan geen kwaad toch?
Als een elco niet mee deugt , beter weghalen.Kan een grote lekstroom hebben en dan de voeding extra belasten.Kan ook echt lekken en de print invreten, ook niet gezond.
Wel oppassen bij vervangen.Soms is het gaatje van een draad ook een doorverbinding boven/onder printspoor.Bij beschadigen is dan een verbinding weg.Kan vaak makkelijk hersteld door de draad dan aan twee kanten vast te solderen, maar onder een elco is dat lastig, dan eerst herstellen met een draadje erdoor bijv.
Anne

Taita

Berichtdoor Taita » vr 15 dec 2017, 14:43

Grr.... Elco's vervangen en nu is het probleem er weer.....

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 15 dec 2017, 14:52

Dan lijkt het er op dat de elco's die er al in zaten inderdaad niet hun volledige capaciteit nog hadden, maar dat ook de elco's die je er parallel aan gezet hebt ook niet de juiste capaciteit hadden, tezamen kwamen ze dan wel aan de capaciteit, waardoor de klacht even weg was.
Jammer dat je geen capaciteits-metertje hebt anders was het euvel zo boven water.
Maar omdat je vertelde dat andere elco's ook gebruikte exemplaren waren dan denk ik dat deze ook niet meer 100% zijn.
Het beste is om er gewoon even hele nieuwe in te zetten, dan ben je er vanaf, ze kosten bijna niets.

Waar ook rekening mee gehouden moet worden is dat er misschien een onderbreking in één der koperbaantjes is ontstaan waardoor een van de elco's geen verbinding maakt, dat levert uiteraard dezelfde klacht op.

Vaak ontstaat er te veel mechanische belasting op de koperbaantjes wanneer de ervaring van het los-solderen ontbreekt, overigens gebruik ikzelf daarvoor desoldeer litze waarmee het tin te absorberen is zonder mechanische belasting en het component vervolgens uit de print kan worden weg genomen.
Laatst gewijzigd door Olaf Markus op vr 15 dec 2017, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ZBA donateur.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 15 dec 2017, 16:48

Olaf Markus schreef:Maar omdat je vertelde dat andere elco's ook gebruikte exemplaren waren dan denk ik dat deze ook niet meer 100% zijn.
Het beste is om er gewoon even hele nieuwe in te zetten, dan ben je er vanaf, ze kosten bijna niets.

+1

Doe eens een recente foto, die relais hebben we nu wel gezien...

Taita

Berichtdoor Taita » za 16 dec 2017, 9:12

Verdikkeme, nu is er ook al een versterker kapot. Ik vraag me af of dit gerelateerd is. Eerst de gevraagde foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste twee foto's betreffende de DAC en de twee condensatoren die ik op de print gesoldeerd heb. De condensatoren hadden dezelfde capaciteit en een hoger voltage. De achterkant van de print zou ook relevant zijn, maar dan moet ik alles weer slopen en ik vraag me af of het probleem daar zit. Daarom wat achtergrond over de setup. Ik gebruik de DAC om twee versterkers aan te sturen. Op de onderste foto linksonder is dat een zeer basic Tripath versterkertje die gevoed wordt door een 12V accu. Verbazingwekkende prestaties trouwens. De versterker in het midden is een Sure (ook o.b.v. Tripath) en een geschakelde voeding die ik daarvoor gebruik. Deze voeding levert 24V en noch deze voeding, noch deze Sure zijn geaard. Gisteren heeft de rechterkant van de Sure het begeven: een felle fluittoon en een rood error lampje op de print. Links doet het nog wel. Gisteren had de DAC nog het trilprobleem op beide versterkers. Vanochtend heb ik hem aangesloten op de kleine Tripath en tot mijn verbazing geen probleem! Mijn hypothese is nu dat de combinatie DAC, Sure, voeding geen lekkere is. Misschien door gebrek aan aarding? Graag jullie adviezen.

N.B. het karpet op de achtergrond ziet er wat gedateerd uit maar is perfecte demping in mijn mancave.

Taita

Berichtdoor Taita » do 21 dec 2017, 8:04

Tsja, ik snap ook wel dat jullie hier niet veel mee kunnen.

Het brommen van de DAC doet zich nu onregelmatig voor. Soms geen probleem bij inschakelen (vaak als hij wat langer niet gebruikt is). Soms direct bij inschakelen en soms is het aanvankelijk goed maar begint hij na een tijdje spelen ineens te brommen. Ik heb getest met de bron en de versterker al dan niet aangesloten maar lijkt niet uit te maken. Op de DAC zit een knopje dat de voorversterker bypassed. Als de voorversterker is ingeschakeld is de brom minder. Overigens sterft de brom na een tijdje weg, maar blijft er nog wel wat zachte brom in de luidsprekers over.

Het kapot gaan van de Sure lijkt me toeval. Ik probeer nu contact te krijgen met loudspeakerfreaks waar hij vandaan komt, maar wat een K-bedrijf is dat, nog steeds geen reactie.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 dec 2017, 10:56

Zo uit de verte idd wat lastig.Dingen die komen en gaan duiden meestal op een slecht kontakt.
Hoewel een onregematig lekkende diode ook nog kan.Zou ook de oorzaak kunnen zijn van de kapotte elco.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 21 dec 2017, 19:02

Vervangen van de diodes is vrij simpel te doen, en ze kosten vrijwel niks.
Ik neem aan de 1N4007 of een gelijksoortig type gebruikt is hier ?

Taita

Berichtdoor Taita » di 02 jan 2018, 9:03

Inmiddels de condensatoren in de tweede gelijkrichter vervangen. Ik heb alle diodes doorgemeten met het testje op de multimeter. Ik weet niet precies wat de resultaten zouden moeten zijn. maar de ene kant op geeft hij 1 (oneindig?) en de andere kant 7-800 ohm. Zie geen afwijkingen of gekke dingen. Nog steeds het onregelmatige brommen dus ik weet het niet meer.

Ik heb inmiddels een DAC-boardje in China besteld voor 18 euro. Kan ik voeden via de accu, heb ik in ieder geval geen brom: https://nl.aliexpress.com/item/15W-AK44 ... 0.0.1V2PR7

Terug naar “Overige Elektronica”