Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 10:51

Zoals in veel huishoudens hebben we hier in huis 2 aardlekschakelaars, met onder elke aardlekschakelaar resp. 4 en 5 eindgroepen. 1,5 jaar geleden kwamen we thuis van vakantie (zomer) toen bleek 1 van de aardlekschakelaars te zijn afgeslagen. Op die kant zit ook de vriezer, niet wenselijk. In die periode is er zwaar onweer geweest, heb toen gedacht dat dat wel de oorzaak zou kunnen zijn geweest.

Afgelopen nacht is weer dezelfde aardlekschakelaar afgeslagen, na 1,5 jaar geen probleem. Geen onweer, veel regen oid, rustig weer. Achter deze aardlekschakelaar zitten 4 groepen, waaronder de kabel die naar buiten gaat. Die gaat naar schuur 1, waar een verdeeldoos hangt. Vandaaruit vertakt het zich naar buitenverlichting, een veranda met wat verlichting, en schuur 2. Uiteraard is dit buiten / schuur gebeuren verdacht.

Mijn vraag is hoe ik het kan aanpakken om de oorzaak te vinden.. is het een sluimerend lekstroompje ergens wat af en toe boven de 30mA komt kijken en de aardlekschakelaar doet aanspreken? Voor de duidelijkheid, van de eindgroepen ligt er niks uit, dus een harde sluiting is het niet volgens mij. Elimineren door dingen af te schakelen is met een tijdspanne van 1,5 jaar ook niet echt een optie...

Als ik google vind ik Megger. Een merknaam die in de volksmond een productnaam is geworden, een meter (meer dan een multimeter) geschikt om hoge weerstand te meten. Heeft iemand hier ervaring mee, kun je ook goed een aardlekprobleem lokaliseren hiermee? Wat ik zowiezo nog wel doen is de schuur (is ook een werkplaatsje) een eigen aardlekautomaat te geven, daar zit dan ook de buitenverlichting achter. Ik moet nog wel kijken of ik daarbij kan, weet op dit moment ook niet precies hoe dit zit.
Maar goed, dan nog weet ik niet waar het probleem zit, symptoom bestrijding. Ik vermoed dus alleen maar dat het buiten ergens is, achter de bewuste aardlekschakelaar zitten ook eindgroepen van binnenshuis.

Ervaring gevraagd dus :mrgreen:

PS: zonnepanelen + omvormer zitten op de aardlekgroep die geen probleem geeft.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor Olaf Markus » zo 24 dec 2017, 11:01

Met een "megger" , zoals ik die hier ook heb liggen, doe je de isolatie waardes van je kabels meten , de megger geeft een ingestelde spanning van 250, 500 of 1000 volt af, daarmee kun je meten of de isolatiewaardes van je kabels naar aarde maar ook tussen de aders onderling nog voldoet, is deze waarde te laag , of net op het randje, dan kun je dit soort klachten krijgen als wat jij hebt, ik heb het dan wel trouwens voornamlijk over grondkabels.
ZBA donateur.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 24 dec 2017, 11:03

De ervaring die ik heb is dat er door alle net filters te samen ( we hebben nogal wat van die apparaten in huis met een net filter) ook een aardlekschakelaar kunnen doen inkomen
Vooral apparatuur bedoelt voor een markt op 110 volt ( wel schakelbaar) naar 230. Heatkit Trio Kenwood Yaesu Veel te grote lekstroom hadden .
De condensators uit de 60 er jaren waren echt te groot
Als je de stekker in een niet geaard stop contact stak en het metalen chassis aan raakte kreeg je een flinke tik
Knipte er toen meteen die rotdingen uit
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 11:04

Olaf Markus schreef:Met een "megger" , zoals ik die hier ook heb liggen, doe je de isolatie waardes van je kabels meten , de megger geeft een ingestelde spanning van 250, 500 of 1000 volt af, daarmee kun je meten of de isolatiewaardes van je kabels naar aarde maar ook tussen de aders onderling nog voldoet, is deze waarde te laag , of net op het randje, dan kun je dit soort klachten krijgen als wat jij hebt, ik heb het dan wel trouwens voornamlijk over grondkabels.

Kun je op die manier ook een probleem lokaliseren? Of alleen meten of er in een bepaalde groep een probleem zit?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 11:06

Bert61 schreef:De ervaring die ik heb is dat er door alle net filters te samen ( we hebben nogal wat van die apparaten in huis met een net filter) ook een aardlekschakelaar kunnen doen inkomen
Vooral apparatuur bedoelt voor een markt op 110 volt ( wel schakelbaar) naar 230. Heatkit Trio Kenwood Yaesu Veel te grote lekstroom hadden .
Als je de stekker in een niet geaard stop contact stak en het metalen chassis aan raakte kreeg je een flinke tik

Zou kunnen, maar dit gebeurde 's nachts, dan staat hier vrijwel alles uit..

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 24 dec 2017, 11:11

Dus in 1.5 jaar is 2 keer je aardlekschakelaar afgeslagen.
En jij maakt je daar druk om? Ga eens ff heel snel weer een mooie versterker maken want volgens mij verveel je je stierlijk.

Bij mij gebeurt dit vaker maar altijd als de wasmachine draait met centrifugeren op 1400 toeren...oplossing toeren ff lager zetten. Maar eigenlijk is de wasmachine aan vervanging toe.
Dennis

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 24 dec 2017, 11:14

Barry2001 schreef:Wat ik zowiezo nog wel doen is de schuur (is ook een werkplaatsje) een eigen aardlekautomaat te geven, daar zit dan ook de buitenverlichting achter. Ik moet nog wel kijken of ik daarbij kan, weet op dit moment ook niet precies hoe dit zit.

Zo te lezen zit die groep nu al achter een aardlek, samen met wat andere groepen. Als je dan in de schuur weer een aardlek toevoegt, dan weet je niet zeker welke het eerst gaat: de aardlek in je groepenkast of die in de schuur. Het is niet "selectief" zeggen ze dan. Je zou de kabel naar de schuur dan niet achter een aardlek moeten hebben in je groepenkast, of apart in de groepenkast op een eigen aardlek met grotere toegestane lekstroom. Of bedoel je in de groepenkast de schuur weg halen van de aardlek waar hij nu achter zit en achter zijn eigen aardlek automaat zetten? Dat lijkt me wel een goed plan.

metabaron schreef:Dus in 1.5 jaar is 2 keer je aardlekschakelaar afgeslagen.
En jij maakt je daar druk om? Ga eens ff heel snel weer een mooie versterker maken want volgens mij verveel je je stierlijk.

Ik kan me voorstellen dat Barry zich daar wel druk om maakt als hij zijn vriezer ontdooid aantreft na de vakantie.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » zo 24 dec 2017, 11:18

Barry2001 schreef:
Olaf Markus schreef:Met een "megger" , zoals ik die hier ook heb liggen, doe je de isolatie waardes van je kabels meten , de megger geeft een ingestelde spanning van 250, 500 of 1000 volt af, daarmee kun je meten of de isolatiewaardes van je kabels naar aarde maar ook tussen de aders onderling nog voldoet, is deze waarde te laag , of net op het randje, dan kun je dit soort klachten krijgen als wat jij hebt, ik heb het dan wel trouwens voornamlijk over grondkabels.

Kun je op die manier ook een probleem lokaliseren? Of alleen meten of er in een bepaalde groep een probleem zit?

Dit gaat per kabel.

metabaron schreef:Dus in 1.5 jaar is 2 keer je aardlekschakelaar afgeslagen.

Bij mij gebeurt dit vaker maar altijd als de wasmachine draait met centrifugeren op 1400 toeren...oplossing toeren ff lager zetten. Maar eigenlijk is de wasmachine aan vervanging toe.

Dit is beslist iets om je druk over te maken.
ZBA donateur.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 24 dec 2017, 11:22

Barry2001 schreef:
Bert61 schreef:De ervaring die ik heb is dat er door alle net filters te samen ( we hebben nogal wat van die apparaten in huis met een net filter) ook een aardlekschakelaar kunnen doen inkomen

Die filters zitten voor de schakelaar Barry
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 11:23

Ja pcies, ik kan u vertellen Dennis, een ontdooide vriezer na je vakantie aantreffen waar vlees in ligt, ken je die tv serie 'The Walking Dead' ? :mrgreen: alleen al die lucht eruit krijgen..

@Anton: Ja heb je een punt. Zou ik dat al moeten splitsen in de meterkast, even zien dan of er achter is te komen welke kabel dat is. Maar dan nog zou ik graag willen kunnen meten waar het zit, want het hoeft niet buiten te zijn he, zit ook een paar ruimtes binnen op.

@Olaf: Misschien is het idee per groep te gaan meten. Dan weet ik in elk geval op welk stuk het zit.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 11:25

Bert61 schreef:
Barry2001 schreef:

Die filters zitten voor de schakelaar Barry

Nee hier niet, in huis is alles spanningsvrij als het niet gebruikt wordt. Toen ik met die zonnepanelen aan de gang ging heb ik alle sluipstroomverbuik eruit gehaald door alles uitschakelbaar te maken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 24 dec 2017, 11:27

Klinkt alsof je ergens last hebt van vochtinwerking, of ondeugelijke isolatie? Liggen er wellicht verdeeldozen ingegraven ergens in de tuin? Een centraaldoos in je schuur die niet helemaal goed dicht zit en waar vocht op kan condenseren wellicht?
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 24 dec 2017, 11:27

Heb je toevallig bewegingssensoren op buitenverlichting? De venstertjes daarvan barsten na verloop van tijd door uv straling en kan er vocht in komen.

Als je nog ruimte in je groepenkast hebt, zou ik de automaat vervangen door een combiautomaat met aardlek:

https://www.conrad.nl/nl/aardlekschakel ... 11852.html
Fusion Filterdesign

beijert

Berichtdoor beijert » zo 24 dec 2017, 11:42

ds23man schreef:Heb je toevallig bewegingssensoren op buitenverlichting? De venstertjes daarvan barsten na verloop van tijd door uv straling en kan er vocht in komen.

Als je nog ruimte in je groepenkast hebt, zou ik de automaat vervangen door een combiautomaat met aardlek:

Gaat die dan in z'n eentje naar de tuin? Zonder aardlek er voor?
Mark

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » zo 24 dec 2017, 11:49

Barry2001 schreef:@Olaf: Misschien is het idee per groep te gaan meten. Dan weet ik in elk geval op welk stuk het zit.

Met een megger meet je echt alleen een kabel, geen groepen, de te meten kabel moet dan ook geheel vrij zijn.
ZBA donateur.

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 24 dec 2017, 11:49

Je mag ten hoogste maar 4 eindgroepen op een aardlekschakelaar hebben.
Ik weet dat hier je probleem niet uitkomt maar wil het toch ff melden.

Aardlekschakelaars moeten werken tussen de 50% en 100% van de verschilstroomwaarde. Stel het is een 30mA aardlekschakelaar, dan moet deze afschakelen tussen de 15 en 30mA. Als het hoger is dan 30mA dan is de aardlekschakelaar afgekeurd. De eisen vanuit de NEN3140 zijn identiek aan de NEN1010.

Dit betekent dus dat het een heel klein lekstroompje kan zijn als je aardlek er al uitgaat op 15ma. Misschien is dit te meten voor je?

Het wordt lastig om te zoeken door iets af te sluiten door de frequentie waarop het voorkomt.
Dennis

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 24 dec 2017, 11:54

15mA komt overeen met 15kOhm in t lekpad, is een oede grootte lager dan wat t zou moeten zijn. Zou je toch moeten kunnen meten met een megger. Lastige is wel dat je de kabel(s) helemaal los moet hebben, zit er nog wat op aangesloten dan meet je niet goed
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 24 dec 2017, 12:11

beijert schreef:
ds23man schreef:Heb je toevallig bewegingssensoren op buitenverlichting? De venstertjes daarvan barsten na verloop van tijd door uv straling en kan er vocht in komen.

Gaat die dan in z'n eentje naar de tuin? Zonder aardlek er voor?

Alleen de bewuste groep, wel even de stroom voor de bestaande aardlek oppikken.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 24 dec 2017, 13:32

Suggestie verwijderd door poster zelf:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 24 dec 2017, 14:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 13:42

@SSassen: ik denk niet dat er een verdeeldoos onder de grond ligt. We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997), maar komt een kabel in schuur 1 uit die rechtstreeks vd meterkast komt, vandaar gaat het naar schuur 2 en buitenverlichting. Maw ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een verdeeldoos onder de grond ligt, maar het kan wel dus. Kabel te kort, je weet niet wat mensen bedenken :mrgreen: het is wel een degelijke grondkabel, met een stalen mantel.

@Gerhard: Ja kan, een eigen aardlek op die groep, moet ik de bestaande aardlek bypassen hiervoor. Maar dan nog weet ik niet waar het door komt en blijft het symptoom bestrijding.
We gebruiken inderdaad zo'n bewegingsmelder, zou kunnen dus, kijk ik na.

@Peter: snap wat je bedoelt. Kan dit op een apparaat/lamp doen, maar komt eigenlijk neer op alles afzonderlijk meten.

Het lijkt aannemelijk dat het van buiten komt, ook omdat alles vrijwel spanningsloos is binnen hier 's nachts op CV, koel-vries en wat kleine dingen na.
En ik weet dat het om 02:00 is gebeurd, toen we al lagen te pitten, kon dit zien op een stilstaand klokje. Misschien is het handig eerst alles eens langs te lopen, buitenlampen, etc. Rotklusje, had eigenlijk gehoopt dat iemand een tip had hoe dit lokaal te kunnen meten :idea:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 24 dec 2017, 14:10

Ik zou altijd groepen die naar buiten gaan ( schuur, tuinverlichting een aparte groep met eigen aardlek geven). Er is niets zo vervelend als je opeens in het donker zit met het kerstdiner! Vaak wordt dit niet gedaan omdat de standaard gebruikte groepen kasten 1 of twee aardleks heeft en de installateur het te veel werk vindt om zo'n kast aan te passen.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 14:12

Heb je zeker een punt, en zoveel werk is het niet eens. Punt is wel dat ik die kabel moet zien te vinden, die zit nu bij 2 andere ruimtes op. Als ik mazzel heb gaat íe vanuit de meterkast rechtstreeks naar buiten, aannemelijker is het dat íe ergens afgesplitst wordt (buiten hier is achter, meterkast zit voor).

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 dec 2017, 14:31

Wat ik een beetje mis bij de info van Barry is de leeftijd van de elektrische installatie, en hoe deze is opgebouwd. (centraaldozen of lasdozen)

Vele jaren geleden ook zoiets gehad. een etagewoning voor de verhuur, vooroorlogs pand. was helemaal leeg. geen meubels, geen apparaten aangesloten. installatie was nog stalen buis met lasdozen in de houten vloer, gelukkig wel draad met vinylmantel erin. groepenkastje moest omgewisseld worden, want was nog uit groetmoeders tijd...zat dus ook geen aardlekschakelaar in het oude groepenkastje.

Na de installatie van de nieuwe groepenkast vloog de aardlek er om de haverklap uit. heel vreemd, want behalve een paar lampen aan het plafond zat er niets aangesloten. aardlekschakelaar omgewisseld, probleem bleef bestaan. dus installatie nakijken, schakelmateriaal en WCD's nagekeken, allemaal in orde. het vermoeden rees dat het iets in een lasdoos zou kunnen zijn in de vloer. na wet testen in welke groep het probleem zat daar de houten vloerdelen opengebroken. en jawel, er blijkt een spijker van een vloerdeel dwars door een stalen buis geslagen bij een eerdere verbouwing, jaren daarvoor, die spijker had dus ook het koperdraad geraakt die daar dus af en toe tegen aan lag te klapperen door trillingen van het lopen en dergelijke. was tot nog toe nooit een probleem geweest, want geen aardlekschakelaar aanwezig. na wat stukken draad tussen 2 lasdozen te hebben vernieuwd was het probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 24 dec 2017, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 dec 2017, 14:32

Spul dat buiten en in de grond zit is inderdaad op voorhand al verdacht, daar zou ik eerst naar kijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 14:38

Barry2001 schreef:@SSassen: ik denk niet dat er een verdeeldoos onder de grond ligt. We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997),

Terug naar “Overige Elektronica”