Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor ray5150 » zo 24 dec 2017, 14:44

Barry2001 schreef:@SSassen: ik denk niet dat er een verdeeldoos onder de grond ligt. We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997),

Okee, zal ik overheen gelezen hebben. is inderdaad vrij recent, maar dat sluit niet uit dat er een probleem met de buiten
boel kan zijn.
Kruipruimte onder het huis, en lopen daar ook VMVK kabel misschien ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 dec 2017, 14:53

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:@SSassen: ik denk niet dat er een verdeeldoos onder de grond ligt. We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997),

Okee, zal ik overheen gelezen hebben. is inderdaad vrij recent, maar dat sluit niet uit dat er een probleem met de buiten
boel kan zijn.

Kruipruimte niet dacht ik Ray, niet echt op gelet. Begin denk ik maar eens met de buitenboel nakijken als zijnde verdachte no 1. Punt is ook dat het maar zo sporadisch is, maakt het zoeken moeilijker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 24 dec 2017, 15:02

Barry2001 schreef:..... We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997),

In dat geval zitten de aarddraden mee in de buizen. Dan de aardstroom meten of de isolatieweerstand met een Megger: Te beginnen per groep in de meterkast en zo verder de centraal dozen af tot het lek boven is. In een dergelijk nieuw huis kan er ook een aardlek ontstaan zijn door water in de leidingen wat tijdens de bouw in de buizen is blijven staan. Hebben wij 3 jaar geleden meegemaakt (bouwjaar 2002).
Peter de Jong

molekuul

Berichtdoor molekuul » zo 24 dec 2017, 16:04

Bij mij is een mieren nest in de voet van 1 van mijn buitenlampen de boosdoener geweest.
Was ook zoeken, het wasnl. Niet te zien aan de lamp dat er mieren in zaten..

Succes met zoeken!

Gr.

Joris

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 24 dec 2017, 16:22

Een door ratten aangevreten kabel kan ook leuke effecten opleveren weet ik uit ervaring......
Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 24 dec 2017, 16:56

ray5150 schreef:

boel kan zijn.

Het gekke verhaal dat gehoord heb is dat in echt dichte dozen door warm koud dag /nacht verschillen er water in komt en niet er uit , iemand die dit ook onderschrijft beroepsmatig ?
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 dec 2017, 19:06

Door condensatie is dat best wel mogelijk, ja.
Maar dan moet je ook zaken zoals de mate van ventilatie en de vochtigheid van de grond meenemen.
Hangt van een aantal factoren af.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 24 dec 2017, 19:14

Vocht in een buitenlamp? Kan ook nog de aardlek zelf zijn die niet helemaal lekker is, maar 2x in 1,5 jaar is wel behoorlijk intermitterend helaas...
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 24 dec 2017, 19:54

ray5150 schreef:Door condensatie is dat best wel mogelijk, ja.
Maar dan moet je ook zaken zoals de mate van ventilatie en de vochtigheid van de grond meenemen.

Dat was in een doos Tegen de gevel in de zon 50 graden in de nacht 10
Dat zou werken als een soort pomp snachts koude lucht door krimp van de lucht werd vocht erin gezogen in de zon er de lucht er weer uit gepompt maar water blijft achter.
Bedankt Ray

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 24 dec 2017, 20:01

Bert61 schreef:

Dat zou werken als een soort pomp snachts koude lucht door krimp van de lucht werd vocht erin gezogen in de zon er de lucht er weer uit gepompt maar water blijft achter.
Bedankt Ray

Dan was ie niet waterdicht dus, vermoedelijk een ip44 doosje ( spatwaterdicht).
Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 24 dec 2017, 22:24

ds23man schreef:
Bert61 schreef:

Bedankt Ray

Dan was ie niet waterdicht dus, vermoedelijk een ip44 doosje ( spatwaterdicht).

Tja uiteindelijk heb je gelijk :roll: niet waterdicht , een 4 kante doos met wartels die je aandraait en deksel met rubberring

daniel

Berichtdoor daniel » ma 25 dec 2017, 14:56

Barry2001 schreef:@SSassen: ik denk niet dat er een verdeeldoos onder de grond ligt. We zijn 2e bewoners van dit huis (huis is gebouwd in 1997), maar komt een kabel in schuur 1 uit die rechtstreeks vd meterkast komt, vandaar gaat het naar schuur 2 en buitenverlichting. Maw ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een verdeeldoos onder de grond ligt, maar het kan wel dus. Kabel te kort, je weet niet wat mensen bedenken :mrgreen: het is wel een degelijke grondkabel, met een stalen mantel.

dat wil niks zeggen hoor. Die eerste eigenaar kan alsnog een flapdr*l zijn geweest. Wij hebben dat aan de hand gehad (tweede eigenaar van een huis uit 2001). Zelfde fenomeen als jij beschrijft, aardlek eruit na een regen/onweersbui. Ook de diepvries ontdooit. Destijds als een incident beschouwd.

Wij zijn echter redelijk snel daarna de tuin gaan aanpakken. Bleek er een gewone lasdoos voor binnen met lasklemmen, in de grond te liggen in de kabel van het huis naar het schuurtje toe...
Mijn veronderstelling was ook dat er rechtstreekse kabel naar het schuurtje liep. Dat bleek dus niet zo te zijn. Mogelijk dat er ooit een aftakking is geweest voor een extra stopcontact in de tuin? En dat die lasdoos nog in de grond zit.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 dec 2017, 15:11

Het is nog helemaal niet duidelijk waar het lek zit. Dat het de tuinkabel is lijkt logisch maar blijft een veronderstelling. Dit kun je beter toch wat systematischer aanpakken en in de meterkast beginnen. Destijds was hier ook de kabel naar de schuur meteen de eerste verdachte omdat in dezelfde groep ook het lek geconstateerd werd. Maar het bleek dat water in een buis in het plafond op de eerste verdieping van het huis de boosdoener was. Was zelfde groep. De elektricien vertelde destijds dat het regelmatig voorkomt dat water in de leidingen vanuit de bouw later voor problemen zorgt.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 dec 2017, 16:05

Ik ben vandaag ook een leuk grapje tegengekomen. Omdat de zolder van ons tussenhuis eruit geweest is en daar alle bekabeling overheen lag, bezig om de zaak te herstellen. Dus ik trek de groepenkast eens open om eens uit te spitten hoe eigenlijk nou alles zit. Tot mijn grote schrik blijkt de bovenste rij automaten niet via de aardlek te lopen! :shock: :shock: :shock: :shock:

_DSC2283[1].JPG

Dit is dus het werk van een erkend ( en huidige) installateur! :boos: :boos: :boos: :boos:

Wat nog vervelender is dat er een timmerman er later een veel te klein deurtje in heeft gemaakt waardoor je nergens bij kan.

Dat wordt de hele handel eruit rossen en naar beneden verplaatsen ( smeltpatroonkasten zijn niet meer in gebruik).

Zucht...........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 dec 2017, 20:07

Dacht, bij de bezorg Chinees moet er toch wel een Bami Megger te vinden zijn. En jawel hoor:

s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/BM3549-Digital ... Swid1Z~8E0

Weet alleen niet of deze met DC of met AC testspanning meet. Maar zonder zoiets begin je weinig om het lek zeker op te sporen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 dec 2017, 21:34

Voor dat geld koop je er ook een bij Farnell

http://nl.farnell.com/tenma/72-9400/tes ... dp/2064096
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 dec 2017, 21:42

Is toch ook een Chinese Bami meter? Alleen uit een andere keuken en minder uitgebreid voor meer geld. Is ook niet van te vinden of hij met een AC of DC testspanning meet.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 dec 2017, 22:12

Als die aardlek uit 1997 is zou ik die eerst maar eens vervangen Barry, ik kan me voorstellen dat je die niet jaarlijks getest hebt...
Als die spookverhalen over grondkabels en vocht; wij hebben op het werk legio kabels liggen die constant in het water liggen, geen probleem. Het gaat pas fout met lasdozen in de grond of op extra natte plekken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 dec 2017, 22:26

Shadow schreef:Als die aardlek uit 1997 is zou ik die eerst maar eens vervangen Barry, ik kan me voorstellen dat je die niet jaarlijks getest hebt...
Als die spookverhalen over grondkabels en vocht; wij hebben op het werk legio kabels liggen die constant in het water liggen, geen probleem. Het gaat pas fout met lasdozen in de grond of op extra natte plekken.

Spookverhalen? Had ik het zwart stinkende VDE draad wat uit de leiding kwam als bewijs voor jou moeten bewaren soms? :lol: Zeg niet dat zoiets het geval is bij Barry maar de elektricien die langs kwam maakte die situatie regelmatig mee bij relatief nieuwe bouw. En als de aardlek tript is er wat aan de hand. Hoe dan ook. Dan ga je niet gokken maar op zeker de fout zoeken. 30mA resistieve lek is altijd nog ruim zes watt warmte. En daarvan wil je wel weten waar dat is en of dat kwaad kan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 dec 2017, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 25 dec 2017, 22:32

Ik wil je topic niet kapen hoor, maar wij hebben EXACT hetzelfde probleem.
In de zomer ineens 1 groep verschilende stoppen uit (nieuwe groepenkast van 2 jaar oud).
Later een aardlek na onweer eruit.

Vandaag wilden we gourmetten met de kinderen, sluit het gourmetstel aan in de keuken, alles prima. Na 4-5 minuten, lichten uit.
Aardlek van 1 groep eruit. Ik verdacht het gourmetstel, dus pak een elektrische grillplaat, paar minuten later: presto, aardlek eruit...
Het gekke van het verhaal: op dezelfde groep en hetzelfde stopcontact met een waterkoker gaat het wel goed.

Ik een verlengsnoer gepakt, andere groep met andere aardlek, zelfde resultaat :think:

Woensdag maar eens een elektriciën de boel laten doormeten, uitzoeken. Zal wel een karweitje worden.

Oh ja, is een huis uit 1923, maar in 1997 grondig gerenoveerd (incl. alle elektra) met een aanbouw.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 dec 2017, 23:01

Pjotr schreef:
Shadow schreef:Als die aardlek uit 1997 is zou ik die eerst maar eens vervangen Barry, ik kan me voorstellen dat je die niet jaarlijks getest hebt...

Spookverhalen? Had ik het zwart stinkende VDE draad wat uit de leiding kwam als bewijs voor jou moeten bewaren soms? :lol: Zeg niet dat zoiets het geval is bij Barry maar de elektricien die langs kwam maakte die situatie regelmatig mee bij relatief nieuwe bouw. En als de aardlek tript is er wat aan de hand. Hoe dan ook. Dan ga je niet gokken maar op zeker de fout zoeken. 30mA resistieve lek is altijd nog ruim zes watt warmte. En daarvan wil je wel weten waar dat is en of dat kwaad kan.

Jij kan alles beter momenteel, ik wacht even tot je alle kinderen van NL in een uurtje leert fietsen :relax:
Misschien kan je daarna ff langs Hengelo om de boel daar te fiksen...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 25 dec 2017, 23:15

@Joram: Zomaar iets vervangen is niet de manier denk ik bij een af en toe klacht, weet je nog niet of het probleem verholpen is. Kan ik nog niet met een gerust hart de deur uit. Of kan ik een aardlek schakelaar testen op de een of andere manier?
@Peter: Ben ook wel van het meten is weten, hoop alleen dat dit te meten is, omdat het zo sporadisch voorkomt. Als ik met een Megger bv lekstroom (weerstand eigenlijk) ga meten lukt dit als er een sluimerend lekstoompje is, wat wellicht af en toe hoger wordt en de aardlek doet springen. Inmiddels weet ik dat een kennis een Megger heeft, de beste man zit alleen aan de andere kant vd aardkloot. Als hij terug is zou ik het ding van hem kunnen lenen.
@Michael: Vervelend, wil je ook opgelost hebben. Het heeft alleen bij mij niet met belasting te maken, laatste keer was 's nachts met vrijwel alles uit. We gebruiken wel eens een elektrisch grilletje op de veranda in de zomer op de bewuste groep, wil wel stoken dat ding, gaat altijd goed. En er gaan geen groepen door, alleen de aardlek waar 4 groepen onder zitten.

Strategie wordt, buiten (als grootste kanshebber) toch de knooppunten maar eens open maken. Het zou maar zo kunnen dat het beestjes zijn, een aarddraad ergens half in ligt en wel/geen contact maakt, en net een piekje kan maken. Als ik wat vind proberen het probleem te reproduceren. Vind ik niks duidelijks dan wordt het meten.
Het is dus zoals eerder gezegd niet aannemelijk dat er een lasdoos onder de grond zit, maar het kan wel. Tsja, en echt een relatie met veel regen is er ook niet, zo vochtig is het nou de afgelopen dagen ook weer niet geweest. :beer: ja, maar dat is weer wat anders :mrgreen:
Tot slot hoop ik te vinden welke kabel van waar naar buiten loopt, ik hoop vanaf de meterkast zodat de buitenboel een eigen aardlek kan krijgen. Maar dat kan alleen als íe niet ergens afgetakt wordt op een plek waar ik niet bij kan.
Heb er momenteel helaas niet heel veel tijd voor, moet wel gebeuren voordat we een keer langere tijd van huis zijn :?

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 dec 2017, 23:26

Nee joh ik test een paar duizend aardlekken jaarlijks met de tester, aan mijn oordeel hoef je geen waarde te hechten...
Ik vervang vaker aardlekken dan lasdozen wou ik maar zeggen :wink:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 25 dec 2017, 23:40

Nogmaals dan, hoe kan ik zo'n schakelaar testen? Je gaat toch niet in dit geval zomaar wat vervangen? Weet je nog niks.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 0:04

Ik heb er een lekstroom tester voor hoor, kost ongeveer 1800 euro(Fluke 1654B), dus kies maar, aardlekje van 5 tientjes die eigenlijk met 20 jaar wel aan z'n mtbf zit of dat? Nogmaals, waarschijnlijk heb je geen probleem in je installatie...
Mocht je een meggertje kopen van ali of waar dan ook dan hanteren we 1k/V dus op 250V graag 250kOhm bij een open kabel zonder verbruikers e.d.
Ik heb een apparatentester die lekstroom naar aarde kan meten. (Fluke 6500) maar dat kan je zelf ook door een multimeter op mA tussen de aarde te monteren op een stekkerblok oid. Alles boven de 7mA is verdacht...(en moet je gaan wisselen of de RC filters in de voeding nakijken, condensatoren die DC naar aarde leiden zijn verdacht)

Terug naar “Overige Elektronica”