Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor Pjotr » di 26 dec 2017, 0:13

Aardlekken gedragen zich vaak als een Cheshire Cat: Zo is ie er wel en zo is er er niet. Het is dan ook vaak lastig zoeken, zeker als er vocht in het spel is. En waarvan de uitwerking ook nog een vertraagd kan zijn. Daarom werkt isolatiewaarde meten met een gewone ohmmeter ook niet, die heeft een veel te lage meetspanning. Met een Megger die 500V genereert, kom je een heel eind maar het kan een hele klus zijn. Je moet sowieso het stuk dat je meten wilt steeds loshalen, anders kun je de isolatieweerstand niet meten. En er mogen nergens meer apparaten in stopcontacten aangesloten zijn. Ik weet niet wat de huidige norm is maar ik dacht dat de isolatieweerstand van een huisinstallatie minimaal 500 kohm moet zijn (max. 0,5 mA lekstroom). In de praktijk zal ie van een goede installatie tientallen tot honderden Mohms of nog veel hoger zijn.

Een aardlek test je met het knopje wat er zit! (Slim hè :D ) Daarmee genereer je opzettelijk een lekstroom. Joram heeft wel een puntje dat een aardlek nogal eens rot kan zijn. Maar meestal zit ie dan vast en werkt ie helemaal niet meer. Het is niet voor niets dat je ze eigenlijk eens per jaar met dat knopje moet testen. Maar gevoeliger worden ze niet.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 26 dec 2017, 0:18

[OT]tijdens het lezen van dit zit ik ineens in t donker. Dus ik naar de aardlek toe, maar toen viel op dat de hele straat donker is......
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 0:22

Toch mooi dat internet op een ups draait dan :beer:
Barry heeft zonnepanelen als ik het goed heb, des te meer reden om de boel eens goed te laten doormeten...
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 26 dec 2017, 0:41

Telefoon.... Alleen NAS staat op de UPS, modem (nog) niet
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 1:12

Het was een grapje HJ :rofl:
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

richard

Berichtdoor richard » di 26 dec 2017, 2:39

Bij mij vloog de aardlek er regelmatig uit bij onweer. De woningbouw stuurt af en toe iemand die de huisinstallatie op veiligheid controleert. De beste man vond mijn magnetron verdacht, iets van lekstroom over de ontstoorcondensator. Inmiddels een nieuwe magnetron en de aardlek blijft ook bij onweer zitten.
Genoeg is beter.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 26 dec 2017, 9:21

@Peter: Als ik de aardlekschakelaar test met de knop werkt dit gewoon, maar blijkbaar als test niet afdoende... Als ik niks kan vinden is de schakelaar vervangen onderdeel van het pakket maatregelen :D
@Joram:
Barry2001 schreef:PS: zonnepanelen + omvormer zitten op de aardlekgroep die geen probleem geeft.

Om precies te zijn, wat zit er aan de bewuste aardlekkant:
- Werkkamer beneden van m'n vriendin. Staat ook eea aan printer / router / pc etc Tegen sluipverbruik heb ik daar een hoofdschakelaar gemaakt die alles afschakelt, niet echt verdacht.
- CV. Stomtoevallig is afgelopen zomer deze vervangen, dus tussen de 2 keer dat de aardlek eruitvloog. Niet verdacht.
- Vrieskist, zou kunnen.
- Wasmachine, zou kunnen.
- Kookgroep keuken, alleen de inductieplaat. Zou kunnen (rest vd keuken zit hier niet op dus).
- Slaapkamer beneden. Hangt wel een tv e.d., maar ook die zit achter een schakelaar, blijft niet op standbye staan, niet verdacht.
- En de buitenboel. Blijft verdachte nr 1.

Maw genoeg gel*ld, Barry moet aan het werk :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 9:43

Hop hop hop, even de kruipruimte in om je buitenkabel te traceren! :lol:
Fusion Filterdesign

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 26 dec 2017, 11:02

Barry2001 schreef:@Michael: Vervelend, wil je ook opgelost hebben. Het heeft alleen bij mij niet met belasting te maken, laatste keer was 's nachts met vrijwel alles uit. We gebruiken wel eens een elektrisch grilletje op de veranda in de zomer op de bewuste groep, wil wel stoken dat ding, gaat altijd goed. En er gaan geen groepen door, alleen de aardlek waar 4 groepen onder zitten.

Het stak toevallig weer de kop op gisteren, maar de overige keren was het zonder grote belasting. Alleen de standaard spullen aan, vriezer, koelkast, wat buitenverlichting.
Komt wel goed, dat mag de elektricien uitzoeken :wink:
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 26 dec 2017, 11:12

Ok, dan is het inderdaad een vergelijkende klacht. Laat svp nog maar horen wat nou uiteindelijk het euvel is geweest, als er wat gevonden wordt.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 26 dec 2017, 11:26

Ik herken wel het zoeken en het analyseren/uitsluiten.

Van de zomer ook lopen zoeken, bleek uiteindelijk de schakeling van de pomp vloerverwarming, en die staat/hangt in de berging.

Nieuwe pomp en probleem over.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 dec 2017, 11:55

Barry2001 schreef: @Peter: Als ik de aardlekschakelaar test met de knop werkt dit gewoon, maar blijkbaar als test niet afdoende... Als ik niks kan vinden is de schakelaar vervangen onderdeel van het pakket maatregelen :D

Als je niks kan vinden weet je i.i.g. dat het niet je bedrading of een defect apparaat ergens is. Dat knopje test ook alleen maar of hij tript op een lekstroom en dan niet vast zit. Dat is wat ie moet doen ter beveiliging. Het zijn op zich delicate dingen. Hij kijkt naar de verschilstroom tussen nul en fase. Komt die boven de 30 mA dan tript hij. Uitgaande van een max nominale stroom van 16A van een groep, is die verschilstroom ca 1/500 daarvan. Dat vereist op dat punt nauwkeurige fabricagetoleranties. Dacht dat ze fabrieksmatig op een stroomstoot van 10x Inom getest zijn. Dat kan met een blikseminslag wel voorkomen maar normaliter niet. Inom is de max bedrijfsstroom van de automaat. Voor huisinstallaties meestal 40A. Overigens wordt een lekstroom via de hartstreek van >= 3 mA als fataal beschouwd. Maar zo gevoelig is zo'n automaat niet te maken.

Van losse apparaten kun je natuurlijk sowieso apart de lekstroom meten tussen fase en aarde en nul en aarde van het apparaat. Heb je alleen een scheidingstrafo voor nodig en een 1K meetweerstand en AC voltmeter. Voor de trafo heb je vast nog wel een ergens een buizentrafo liggen. Meer dan een paar mA heb je niet nodig.
Peter de Jong

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » di 26 dec 2017, 12:42

Bij mij bleek het aan de aardlek zelf te liggen. Even een deur te hard dicht of tikken op de stoppenkast en daar ging ie. Ben eindeloos wezen troubleshooten om erachter te komen. Ik werd er wanhopig van. Zit je in Zwitserland en dan wordt je gebeld door je zoon dat de aardlek eruit ligt. Ik heb gelijk een nieuwe stoppenkast met extra aardlek en groepen genomen. Geen last meer gehad.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 12:52

Barry zou nog even een kloptest kunnen doen.
Fusion Filterdesign

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » di 26 dec 2017, 13:05

](*,)
ds23man schreef:Barry zou nog even een kloptest kunnen doen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 13:09

Tegen de deur van de meterkast Fred? :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 26 dec 2017, 13:10

Barry2001 schreef:- Wasmachine, zou kunnen.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de NEN regels staat, maar ik meen dat je een jaar of 25 geleden een wasmachine groep juist buitenom de aardlekschakelaar moest aansluiten.
Heb je er ook een wasmachine schakelaar (met zo'n trektouwtje) ter plaatse zitten ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 dec 2017, 13:15

ray5150 schreef:

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de NEN regels staat, maar ik meen dat je een jaar of 25 geleden een wasmachine groep juist buitenom de aardlekschakelaar moest aansluiten.
Heb je er ook een wasmachine schakelaar (met zo'n trektouwtje) ter plaatse zitten ?

Valt volgens mij onder het bouwbesluit en dat verandert nogal eens om de paar jaar.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 26 dec 2017, 13:29

Dat zou kunnen, Peter. Maar het huis van Barry is in 1997 gebouwd, volgens de toen geldende normen en voorschriften.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 13:30

De aanwezigheid van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is in Nederland
volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.

Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van 500 mA (=0,50 A) niet meer worden gebruikt en
alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.

In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan
de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter
twee aardlekschakelaars van 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).

Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter
een aardlekschakelaar van maximaal 30 mA (=0,03 A) te plaatsen.
Met andere woorden de volledige installatie moet dan worden aangepast en achter twee
aardlekschakelaars van maximaal 30 mA worden geplaatst en waaronder dus ook de wasmachine.

In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar.

Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden.

Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende
aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.
Fusion Filterdesign

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » di 26 dec 2017, 13:34

Ik heb hem samengesteld bij Vekto.nl. Hij was niet eens zo duur.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 26 dec 2017, 13:45

ray5150 schreef:

Nope, geen aparte (trek)schakelaar. Hij zit wel op een eigen groep, maar met andere groepen op 1 aardlekschakelaar.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 26 dec 2017, 13:47

Fredvandam schreef:Bij mij bleek het aan de aardlek zelf te liggen. Even een deur te hard dicht of tikken op de stoppenkast en daar ging ie. Ben eindeloos wezen troubleshooten om erachter te komen. Ik werd er wanhopig van. Zit je in Zwitserland en dan wordt je gebeld door je zoon dat de aardlek eruit ligt. Ik heb gelijk een nieuwe stoppenkast met extra aardlek en groepen genomen. Geen last meer gehad.

Klopperdeklop, geen effect :D Neemt niet weg dat als ik geen duidelijke oorzaak vind het dus wel verstandig is om 'm te vervangen. Tot nu toe kan ik op nog geen enkele manier het probleem zelf reproduceren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 13:51

Even een vraagje over je zonnepanelen. Heeft die set een eigen aardlek en is die niet per ongeluk na de bestaande aardlek aangesloten.

Overigens moet dat een (dure) klasse B aardlek zijn:

http://www.eaton.nl/nederland/Producten ... /index.htm
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 26 dec 2017, 14:09

Ons huis is '87, maar de wasmachine en dergelijke zitten net als de keuken op randaarde zonder aardlek schakelaar.
Is destijds zo afgeleverd.
Hans

Terug naar “Overige Elektronica”