Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 14:16

Trouwens een :foto: van je groepenkast is ook wel eens leuk Barry!
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 15:32

Even wat nascholing gedaan, januari dit jaar was de nieuwe NEN 1010 ingegaan er is nogal wat veranderd wat betreft aardlekschakelaars in meer fase installaties:

https://www.groepenkastbestellen.nl/nen ... enstelling

En eigenlijk is dat ook heel logisch, bij een 3 fase aardlek wordt de lekstroom van alle fases bij elkaar opgeteld. Dus als bijv. in alle fases een grotere lekstroom loopt dan 10mA tript dat ding......
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 15:49

:relax:
Neemt niet weg dat de zonneinstallaties die ik gezien heb allemaal zonder aardlek aan het net zitten :-k
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 26 dec 2017, 16:09

De zonnepanelen zitten achter een eigen aardlekautomaat (heet zo'n ding geloof ik). Een groep met een eigen aardlek. Omdat ik een 4200Wp installatie heb is dit geen 16A maar een 25A uitvoering. Los van het feit dat ik nog niet mee heb gemaakt dat deze aardlek er door ging was de laatste keer dat ik een probleem had 02:00 's nachts. De omvormer staat dan uit, deze wordt getriggerd als het 's ochtends licht wordt. Nee, heeft niets met het probleem te maken, ben ik van overtuigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 16:17

Dat denk ik ook niet, maar er wordt nu zo veel geroepen door iedereen...
Ik werk gewoon veel met verdeelpanelen en veel, heel veel aardlekken. Als een aardlek getriggerd wordt is mijn eerste handeling de apparaten op die groep nameten op lekstroom, dan de bekabeling en als dat goed is, aardlek wisselen. Je hoofdverdachten zijn apparaten met verwarmingselementen erin / met water. Die combinatie zorgt vroeger of later voor ellende.
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 17:12

Als de laatste keer s'nachts was kan het inderdaad niet aan de pv liggen. Dit zijn gewoon klote storingen die je vaak per toeval oplost.

Afgelopen zomer had ik een paar weken lang een trippende aardlek in een groep van de grote schuur. Zoeken, zoeken en zoeken. Kon het niet vinden. Totdat ik de vijver van de eenden ren wilde leegpompen. Kabel van de dompelpomp doorgeknaagd door ratten. Ondanks dat deze buitenaansluiting uitgeschakeld was door een 1 polige schakelaar in de fase. Zo'n geintje ook al eens meegemaakt met de kabels van de natrium schijnwerpers voor het verlichten van het voorhuis. Ongedierte kan een hoop ellende veroorzaken.

Als ik zo de nieuwste NEN 1010 regels bekijk is het zo langzamerhand goedkoper om alamatten toe te passen. Weet je tenminste exact in welke groep het probleem schuilt.
Fusion Filterdesign

Aaad

Berichtdoor Aaad » di 26 dec 2017, 18:35

Ik zou ook eens naar de ontstoor-condensators van de diepvries kijken en de overige kijken.
Misschien dat een van de condensators naar aarde lekt, stekker omdraaien?

Aad

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 20:52

ds23man schreef:Als ik zo de nieuwste NEN 1010 regels bekijk is het zo langzamerhand goedkoper om alamatten toe te passen. Weet je tenminste exact in welke groep het probleem schuilt.

NEN1010 is alleen voor nieuwbouw en nieuwe installaties, het is niet zo dat als een regel wijzigt, jij je installatie gelijk in lijn moet brengen.

Alamat is een merknaam trouwens (ik dacht Eaton Holec) de juiste naam is combi aardlek of aardlekautomaat. Ik moet wel zeggen dat ik voor mezelf die keuze ook zou maken mocht ik nu een nieuwe kast hangen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 dec 2017, 21:18

De laatste NEN 1010 is altijd van toepassing als je ingrijpende wijzigingen aanbrengt. Het wijzigen van de aardlekautomaten is zo'n geval.
Een groepje bijplaatsen niet. Ik heb op dit moment zelf te maken met de her aanleg van een groot gedeelte van de installatie en moet dus voldoen aan de laatste normen.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 dec 2017, 22:42

Klopt en als ik je foto zo zag dan zou ik daar eens flink de bezem door halen :shock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 dec 2017, 10:46

Ook leuk die digitale aardlek's, zie je gelijk of er een probleem zit aan te komen:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8o0dW8h6Vl
Fusion Filterdesign

Rovano

Berichtdoor Rovano » wo 14 feb 2018, 0:05

Met het risico dat ik in herhaling val…………….

Zoals al eerder vermeld, de meeste aardlekproblemen komen voort uit vochtproblemen. Een minder bekend fenomeen is de kans dat je naar je schuur een stuk YMvKas of VMvKas kabel (grondkabel met aardscherm) hebt liggen van ondeugdelijke kwaliteit. Het is eerder voorgekomen dat grondkabels uit slechte series een poreuze buitenmantel hebben. Om dat vast te stellen moet je de grondkabel losnemen aan weerszijden en de isolatieweerstand meten met behulp van een Megger. (Lenen bij de plaatselijke installateur?) Dat doe je tussen alle draden t.o.v. het aardscherm en alle draden onderling. Een goede isolatieweerstand is minstens 1MOhm of hoger. Onder 100kOhm moet je je echt zorgen gaan maken. Bij voorkeur meten na een flinke regenbui.

De rest van je installatie kun je op identieke wijze doormeten, maar dan moeten alle toestellen zijn losgekoppeld, zoals eerder aangegeven. Er mag geen belasting aan de te meten groep aanwezig zijn. Het meten doe je het makkelijkst vanuit de verdeelinrichting. Groep afschakelen, belasting losnemen en meten.

Natuurlijk heb je dan wel eerst alle andere mogelijkheden uitgesloten. Wasmachines, drogers, broodroosters en ander spul in ‘natte’ ruimten en niet te vergeten dubieuze (gevel)armaturen. Ook goed kijken naar kabel- en lasdozen. Vergeet ook je CV ketel niet. Zelf al eens meegemaakt dat de gloeiplug een aardfout maakte.

Als je geen Megger hebt, maar wel de beschikking over een nauwkeurige stroomtang, die op mA niveau kan meten, zou je de fase draad en de nul draad direct achter de hoofdschakelaar in je verdeelinrichting kunnen meten waarbij je telkens een groep inschakelt (Ik ga gemakshalve uit van een één fase huisaansluiting). Fase en nul stroom moeten exact gelijk zijn. Zo zou je kunnen vaststellen welke groep(en) het meest bijdragen aan de aardfout.

Om voor eens en altijd van dit fenomeen af te komen is het aanbevelenswaardig om alle automaten in je verdeelinrichting te vervangen door aardlekautomaten. De twee (hoofd) aardlekschakelaars vervallen dan. Zo creëer je aardlekbeveiliging per groep en is de kans op aardfouten kleiner geworden en bovendien eenvoudiger te traceren. Niet goedkoop, maar wel probaat en, oh ja, er zijn tegenwoordig aardlekautomaten 16/0,03A in de handel met een moduulbreedte van 18mm!
http://www.geyer.nl/index.php?id=403

Groet,
Rovano

hardy

Berichtdoor hardy » wo 14 feb 2018, 20:34

Hier ook eens zo'n probleem gehad, ook soms na 1 jaar in eens onverklaarbaar de aardlek eruit, na heel lang zoeken bleek het de verwarmingsketel te zijn(nefit), hier bleek de warmte wisselaar soms te lekken wanneer de druk iets te hoog werd, meestal als de verwarming een tijd uit was geweest en werd aangezet of dat er water was bijgevuld, het lekte dan iets op de regelunit, te meten viel er niets omdat het water dan al weer verdampt was en de klacht dus ook weer verdwenen, dat lekken komt bij de nefit ecomline van zo'n 10 a 15 jaar oud regelmatig voor, omdat de boiler dan van binnenuit poreus(doorgeroest) is .

Hardy

Rovano

Berichtdoor Rovano » wo 14 feb 2018, 22:38

Ah ja, een Ecomline. Die van mij is dat ook. Bij mij was het korfje rondom de gloeiplug door de hitte zo vervormd dat het zo nu en dan contact maakte met het gloei element en dan was het weer pats, aardlek er uit.
Verder klaag ik niet over deze ketel; hij gaat het 23ste jaar in, zonder al te veel malheur.....

hardy

Berichtdoor hardy » wo 14 feb 2018, 23:08

Ik ken inmiddels al meerdere mensen die hun ketel hebben moeten vervangen na 12 a'15 jaar met dat euvel, is ook algemeen bekend bij de installateurs, alleen de ketels zonder warm water voorziening zijn onverwoestbaar, die heb ik aan de zaak ook al ruim 20 jaar hangen, is verder gewoon dezelfde ketel.

Rovano

Berichtdoor Rovano » wo 14 feb 2018, 23:20

Nou ja, 15 jaar is ook normaal gesproken de levensduur van de gemiddelde ketel. Dat je dan aan vervanging toe bent, is op zich niet ongewoon.
Ik mag mijzelf tot de gelukkige uitzonderingsgevallen rekenen! Die van mij heeft ook nog eens een ingebouwde bufferboiler.

Terug naar “Overige Elektronica”