KT88 testen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ah!buis

Re: KT88 testen

Berichtdoor Ah!buis » ma 08 jan 2018, 22:40

Bert61 schreef:Hmmmm ik weet nu nog steeds niet of in dat schema een van die igbt die ik heb liggen werken :( of die irfp460 :(
De igbt heeft eenzelfde ingang als een fet.Bij volledig geleiden komt ie minder diep dan een fet, heb je hier niet nodig.Moet in die schakeling met zeners wel werken.
Voor die inductie heater heb ik er wel 20 opgeblazen ,
Als de kring van de Royer te zwaar werd belast sloeg de oscilator af of starte niet op
En hoeveel condensators zijn er heengegaan ? :lol:
Ik heb die bovenplaat voor zien van 3 gaten voor metertjes welke van links naar rechts zijn Negatieve rooster spanning met een potmeter van uit 50+6,3 volt AC gelijk gericht moet ongeveer 75 volt DC geven.
Middelste paneel meter is een dubbele voor Anode spanning en Anode stroom ook regelbaar tot 400 volt
Rechtse paneel meter is ook een dubbel metertje voor de schermrooster spanning en stroom
1 Trafo liggend met aansluitingen aan de onderkant 50 volt 6,3 volt 1 Amp 15 volt 1 Amp 6,3 volt 6 Amp
De Hete trafo 300-250-0250-300 volt 6 ,3 volt 6 Amp gebruik alleen de 300 volt en de 6,3 volt
Een 500 uF 500 volt
Zo dik hoeft niet, van wat brom hoor je niks :D
Dan zitten er twee OB2 op voor schermrooster
Morgen Een buisvoet KT88 , gaten 2 potmeters , 4 gaatjes voor de print , en 1 voor een igbt of de irfp460.
Stekker bussen op de Anode spanning en negatief , kan er om te testen ook een lichte buizen versterker mee voeden
En wanneer rust je 's wat ? :relax:
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 09 jan 2018, 7:17

Dat gaat hier wel oerend hard, doe zo verder en morgen is het af :roll:

:think: Wel knap wat je allemaal kan met zo'n CNC, ik moet me in mijn werkplaats behelpen met een kolomboormachine tot 13mm, bandschuurmachine 40cm, grote (80cm) en kleine plaatschaar (30cm), handplooibankje 40cm op 2,5mm max. dikte aluminium.
Voor de grote gaten tot ca. 50mm gebruik ik uitgebreide sets gatenponsen en klokzagen. Rechthoekige gaten is werk voor de hand- wipzaagmachine.
Voor het hout gebruik ik een Metabo tafel- cirkelzaagmachine.

Ik maak in sPlan altijd een gedetailleerde tekening met de exacte plaatsing van alle gaten en dergelijk. Dat druk ik dan af met een A3-printer. Daarna de alu-plaat knippen, de afgedrukte tekening er exact op plakken en dan met een centerpons alles op de plaat punten. Daarna boren, schroefdraad tappen en verder afwerken en op het eind plooien.
Begrijp je dat dit werk steeds het langste duurt voor ik er aan begin? Daar zie ik echt tegen op temeer omdat ik hoe langer hoe meer last krijg van "essentiële tremor" waar ik dikwijls op vloek. :boos: Om die reden is de afkasting van mijn CTA 5 - versterker nog altijd niet begonnen :oops:

Genoeg gezannikt, ik kijk er al naar uit wat het eindresultaat zal zijn. Goed bezig =D>

Voorzie je niet meteen enkele andere voetjes zoals een noval?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 9:52

Moge.Anne Willy
Om bij Anne zijn laatste opmerking te beginnen , om echt tot rust te komen moet ik wat medicamenten in nemen
Daar heb je steeds meer van nodig en wordt je zo suf van,
Maar goed dat je even waarschuwde ik blijf maar op dat gaspedaal stampen
Genoeg daarover voor vandaag :lol:

Je eerste opmerking over de igbt .
Die gaat minder diep ? Je bedoelt minder weerstand in geleiding ?
En de Zeners waar ik mee moet werken ? Dat zijn andere zeners dan die er in zitten om de spanning stabiel te maken vermoed ik
Ik wil geen andere print ervoor maken Dus beetje lui gebruik ik de irfp460
Daar heb ik er ook twee van Anne
De Elco kan ik wel kleiner nemen maar denk niet dat ik 400 volt haal bij 100 mA belasting met 100 uF 220uF heb ik denk ook nog wel liggen .

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 09 jan 2018, 10:17

Wel opletten met die IRFP460, kan max. 500V hebben voor Drain-Source Voltage.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 09 jan 2018, 10:48

Bert61 schreef:Je eerste opmerking over de igbt .
Een mosfet volledig in geleiding is niet meer dan een kleine weerstand, bij weinig stroom is het spanningsverlies 0,0.Een igbt is een gewone transistor met een fet eraan, als die in geleiding gaat blijft er altijd wel een volt of 2 over.
En de zeners waar ik mee moet werken ? Dat zijn andere zeners dan die er in zitten om de spanning stabiel te maken vermoed ik
Ja, houdt de uitgang ongveer gelijk bij wisseld verbruik.
Ik wil geen andere print ervoor maken dus beetje lui gebruik ik de irfp460
Van dat ding heb ik (nog) geen datablad,als Willy gelijk heeft met die 500V kun je beter de igbt gebruiken.
De elco kan ik wel kleiner nemen maar denk niet dat ik 400 volt haal bij 100 mA belasting met 100 uF 220uF heb ik denk ook nog wel liggen .
Mag best dik, zei enkel dat't niet nodig is hier.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 10:54

Hoi Willy
Ik heb voor die kleine buisjes al een tester gemaakt , moet hem alleen verbeteren met een andere mosfet
Dus dit is meer een losse voeding dan tester , en als Mn. Hickok weer terug is ben ik ruim voorzien

Dat CNC lijkt je veel tijd mee te winnen , maar dat is met 1 stuk niet
Het enige voordeel is de nauwkeurigheid .Als je het goed doet :!:
Nadeel je moet goed weten wat je doet , je kan een gat niet meer kleiner maken , dus je moet het veel gebruiken anders vergeet je dingen En op nieuw opspannen op de zelfde plaats is ook een klus.
En om eerlijk te zijn het geeft mij een hoop stress , juist omdat het zo makkelijk mis gaat.
En ik heb weinig ervaring
Geen Cnc opleiding heb moet mezelf alles leren hier en ben geen twintig jaar
En er is in het verleden , Ook door kinderziekten in Mn machine , Mijn eigenbouwsel Heel veeel fout gegaan.
Verder de bovenfrees staat continu te loeien op 12000 rpm
Wat je ziet is ongeveer 3 uur frees werk , komt door verkeerd materiaal, en te weinig koeling
Als ik dat ook goed wil doen moet ik
A materiaal bestellen met de juiste hardheid
B Compressor ook laten draaien om de spanen weg te blazen of de spanen weg spoelen
Dus het is verre van ideaal.

Maar op het moment lijkt alles goed te werken , maar ben er niet echt gerust op
Blijf er altijd bij ga echt geen kop koffie binnen drinken :!:

Ik heb vorig jaar heel veel machines weg gedaan , ik kan gewoon niet een paar minuten staan
Dus frezen boren zittend gaat wel maar draaien niet.
Modelbouw hobby klaar
Maar ik moet wat doen om met de pijn om te kunnen gaan
Als ik stil zit ondervind ik het erger , dan wanneer ik wat leuks doe .
Als het maar niet stilzitten is , ik wordt er echt gek van ,
Dat verklaart een klein beetje mijn gedrevenheid , verder gewoon wat overdreven gevoel iets te moeten O:)
En daarmee maak ik jullie gek :(

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 10:55

Willy_61 schreef:Wel opletten met die IRFP460, kan max. 500V hebben voor Drain-Source Voltage.

In de kleine tester kom ik maar aan 350 volt Dus dat zit wel goed
Bedankt voor je oplettendheid :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 10:57

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Je eerste opmerking over de igbt .
Een mosfet volledig in geleiding is niet meer dan een kleine weerstand, bij weinig stroom is het spanningsverlies 0,0.Een igbt is een gewone transistor met een fet eraan, als die in geleiding gaat blijft er altijd wel een volt of 2 over.
En de zeners waar ik mee moet werken ? Dat zijn andere zeners dan die er in zitten om de spanning stabiel te maken vermoed ik
Ja, houdt de uitgang ongveer gelijk bij wisseld verbruik.
Ik wil geen andere print ervoor maken dus beetje lui gebruik ik de irfp460
Van dat ding heb ik (nog) geen datablad,als Willy gelijk heeft met die 500V kun je beter de igbt gebruiken.
De elco kan ik wel kleiner nemen maar denk niet dat ik 400 volt haal bij 100 mA belasting met 100 uF 220uF heb ik denk ook nog wel liggen .
Mag best dik, zei enkel dat't niet nodig is hier.
Anne

Ok Anne datablad irfp460
Hij mag 500 volt hebben 280 Watt dissiperen
7462D8BB-B630-4116-83C2-B0E9FBB3605D.png

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 jan 2018, 11:23

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:.k wil geen andere print ervoor maken dus beetje lui gebruik ik de irfp460

Een diode parallel aan de uitgang zetten zoals ik al eerder aangaf. Ja, Willy heeft gelijk hoor Anne, ding is 500V. Maar ook geen Voltje meer! Maar wat let je Bert om er een IGBT in te zetten? Die IRFPE50 in het schema is 800V, stroom en vermogen is ongeveer vergelijkbaar.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 11:34

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:.k wil geen andere print ervoor maken dus beetje lui gebruik ik de irfp460

Een diode parallel aan de uitgang zetten zoals ik al eerder aangaf. Ja, Willy heeft gelijk hoor Anne, ding is 500V. Maar ook geen Voltje meer! Maar wat let je Bert om er een IGBT in te zetten? Die IRFPE50 in het schema is 800V, stroom en vermogen is ongeveer vergelijkbaar.

Hoi Peter :P
Ik heb die irfpe50 niet
Wel andere
In die kleine buizen tester kan best die irfp460 en in deze ook ik kom echt niet boven de 450 volt
Kan in die grote de KT 88 tester met die print wel die andere igbt testen of dat werkt
Blaas ik er een uit , dan ff :bakkie: voor de schrik en een ander er in
Wil die 1600 volt types houden voor als ik die Igbt in de inductieheater weer verniel

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 jan 2018, 11:40

Ik bedoelde ook aan te geven dat wanneer je niet boven de 500V op de ingangselco's uitkomt, je gerust die irfp460 kunt gebruiken. Maar wacht even met solderen dan maak een schema met foldback current limit. Dan hebben een aantal weerstanden andere waarden. Blijft de FET waarschijnlijk ook langer heel.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 09 jan 2018, 11:44

Bert61 schreef:Wel andere
Den deze
De Fga25n120 igbt daar heb ik 8 van
:lol: Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 11:55

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Wel andere
Den deze
De Fga25n120 igbt daar heb ik 8 van
:lol: Anne

Ja en ik heb er nog een paar FGA25N120 gevonden Anne
Dus dat wordt minstens een 7 klapper :lol: :rofl:
Niet echt hoor :D , als ik iets anders dat een rotje laat ontploffen baal ik :(
Vooral als ik dacht dat het goed was
ik heb weer een hoop geleerd wat ik misschien ooit geleerd heb in 1983-84 op de avondschool
Maar als je iets 25 jaar niet gebruikt heb , en alleen op school geleerd heb is het weg

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 12:03

Pjotr schreef:Ik bedoelde ook aan te geven dat wanneer je niet boven de 500V op de ingangselco's uitkomt, je gerust die irfp460 kunt gebruiken. Maar wacht even met solderen dan maak een schema met foldback current limit. Dan hebben een aantal weerstanden andere waarden. Blijft de FET waarschijnlijk ook langer heel.

Ik wacht hoor , ik heb nog zat te doen Peter
Dus geen haast , sterker ik zit al 6 weken te wachten op een rol tin en wat onderdelen voor Mn Weller soldeerbout
Eerst iemand een wwek ziek Dan iets niet op voorraad Dan is het weer kerst dan weer oud en nieuw
De factuur heb ik al wel gekregen :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 15:01

Je geloofd het niet Mn Rol soldeer is binnen :D
En ik denk dat de bovenplaat klaar is goed controleren
Mis af en toe stappen in Mn Z as waardoor Mn graveer diepte niet overal gelijk is
Of Mn plaatje Trespa wat er onder ligt is niet vlak binnen 0,1mm :?:
Voorlopig vind ik het best O:)
D1E33A22-5CFD-4CC0-BE77-D23CA00E6449.jpeg

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 09 jan 2018, 15:05

:think: de tekst staat dan wel op z'n kop :lol: maar voor de rest ziet het er goed uit :-"

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 15:39

Nee hoor je monitor omdraaien of alleen de afbuigspoelen :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 jan 2018, 16:15

Bert61 schreef:Nee hoor je monitor omdraaien of alleen de afbuigspoelen :lol:

Wel beide dan anders staat het in spiegelbeeld. Die truck met omdraaien van de horizontale spoelen heb ik trouwens wel eens gebruikt in een toneelvoorstelling waar de acteur zichzelf live zag op een monitor, en zichzelf in spiegelbeeld moest terug zien.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 16:26

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:Nee hoor je monitor omdraaien of alleen de afbuigspoelen :lol:

Wel beide dan anders staat het in spiegelbeeld. Die truck met omdraaien van de horizontale spoelen heb ik trouwens wel eens gebruikt in een toneelvoorstelling waar de acteur zichzelf live zag op een monitor, en zichzelf in spiegelbeeld moest terug zien.

Ik ook met een IBM PC monitor in reparatie
die Monitor ging weer naar een kerel die ze met een color analyzer met rasters weer goed moest afregelen
Die snapte er geen bal van hij kreeg het maar niet goed Peter
En dat zat hem zo dwars dat hij er mee naar de Chef ging :lol: die had 25 jaar in bruingoed reparatie gezeten.
Die snapte het meteen , dat was een soort geintje als iemand om een klosje geruit garen sturen
En werd bij elke nieuwkomer geprobeerd

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 jan 2018, 22:52

Schema current foldback:

Foldback Schema.GIF

Lijkt veel op wat je al had. Gelijkrichter en ingangs elco's staan niet in het schema. Is hier V1. De uitgangsspanning t.o.v. de stroom ziet er dan zo uit voor een aantal waarden:

Foldback.GIF

Je ziet dat de stroom terug valt bij kortsluiting, afhankelijk van hoe groot de sluiting is. Dit beperkt enerzijds de warmte die verstookt wordt in de FET en anderzijds houdt het de FET in zijn SOA gebied.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 09 jan 2018, 23:20

Hee Mooi Man :D :dank:
super gedaan hoor Mn complimenten
Zal deze week nog wel niet in elkaar staan
De Letters die gefreesd heb staan me niet aan
Dacht eerst dat ik stappen verlies had met omhoog gaan
Dat is een beetje onwaarschijnlijk Maar ik heb de hoogte gecontroleerd op een stuk plaat naast de klem
En dan zit ik binnen 0.05mm Dat geeft niet zoveel verschil
Maar ik zit met Mn aluminium plaat van Aluminium op maat.nl
En dat is super zacht :!: dat heb ik waarschijnlijk met frezen van de gaten enigszins omhoog gedrukt
En als dat al gebeurd met een gat dan bij de volgende ernaast komen er krulletjes onder zo wordt dat steeds erger
Het is gelukkig voor mezelf
Zou het voor een ander zijn Moest ik weer plaat bestellen Nu lekker niet.
Dit is dat leer proces wat je krijgt door veel te doen .
Als ik zin heb draai ik de plaat om en doe het dan nogmaals Maar heb er eigenlijk niet zoveel zin in
Het is toch maar voor in gebruik in de schuur en staat niet in de vitrine :D

Maar ga dat zeker meer doen en dan spuit ik er primer over dan een kleurtje van de letters
Dan polijst ik heel de plaat weer tot er alleen in de letters nog de verf zit
Dat ga ik eens op een test plaatje proberen Peter
Lijkt me best mooi
Bedankt nogmaals voor je rekenwerk :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 09 jan 2018, 23:24

Zou twee dingen willen toevoegen.
Een zener voor als Bert de spanning te snel verandert, vooral naar onderen.
Naar boven trekt de fet wel mee maar de andere kant uit is afhankelijk wat de belasting is.
En een weerstandje tegen oscillaties.
Anne
Bijlagen
FbSchema.GIF

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 jan 2018, 23:33

Wbt die zener heb je zondermeer gelijk Anne. Die was ik even vergeten. Die extra weerstand is niet nodig. R1 vervult die functie al. Ik heb het gesimuleerd op stabiliteit, met en zonder uitgangselco's, en geen vuiltje aan de lucht. Wat nog extra kan is een diode over de FET. Dan is het helemaal beveiligd tegen inductieve belastingen.

Foldback Schema.GIF

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 09 jan 2018, 23:51

Ik zal niet meer op je mopperen Peter, prima actie dit, m'n complimenten!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 10 jan 2018, 7:55

Knap gedaan hoor :goeie:

Peter, post je de .asc file van LtSpice even, dan bewaar ik ze voor als ik het ooit zou nodig hebben.

Terug naar “Overige Elektronica”